Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-03-24, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Den obebodda byn Gera på Tilos

Vangelis Papadopoulos hette en man som växte upp på Tilos under 1950-talet. Vangelis smekman var Zorbas, och det berodde på att han dansade lika bra som Zorba, sägs det. Han flyttade sedermera till Rhodos och spenderade även några år i Finland. Men han återvände alltid till Tilos, en ö som han älskade och han gjorde allt för hålla öns gamla traditioner vid liv.

2010 gav han ut ett litet häfte som heter "Tilos in the past". Där skriver han om sin uppväxt i Mikro Chorio och andra delar av Tilos. Ett kort kapitel handlar om Gera, där han och hans familj bodde om somrarna.



Den obebodda byn Gera på Tilos.

Vangelis Papadopoulos skriver så här i sitt häfte om Tilos:

”Min far öppnade ett kaffehus nära våren för folkets behov. Männen samlades där på kvällen för mastix, kaffe och vin. De använde stenar som stolar. När det blev mörkt satt vi tillsammans med våra mammor runt eldstäderna och lyssnade på gummans sagor och berättelser. Under dagen skördade alla tillsammans, män, kvinnor och barn, vetet, kornet och ärterna till favan.”

Fler bilder från Gera på Tilos finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-03-24, 17:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Den obebodda byn Gera på Tilos

Spännande om människors öden
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-03-25, 09:15
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Den obebodda byn Gera på Tilos

Det häftet vore roligt att läsa.

Jag träffade Vangelis, Mr Zorba, när jag ö-luffade ensam på Tolvöarna 2000-2001. Det var under festen 15 augusti uppe i bergen, han skjutsade mig på moppe dit, och det var dans och musik hela natten.

Han berättade att han nyligen haft bröllop för sin dotter, vars mamma var finska. Vangelis födde upp grisar också, vill jag minnas. Tyvärr dog han alldeles för tidigt. Roligt att få ha lärt känna honom lite.

/Getpinglan
🐐🛎️
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT