Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-03-06, 13:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon
Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-03-06, 23:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas
Det var ta mig f-n det klokaste inlägget på Kalimera på länge!

/kimmen
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-03-13, 18:01
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Dyrt?

[QUOTE[quote=Gita;159931]Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu! [QUOTE]



Tro inte att det är billigare i Grekland, bara en flaska vatten kostar på en del ställen 3 euro nu för tiden. Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. För att inte tala om flygplatspriserna..... 7 euro för en bageutte med ost och skinka och en liten juice.

Yvonne
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-03-13, 19:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. För att inte tala om flygplatspriserna..... 7 euro för en bageutte med ost och skinka och en liten juice.
Yvonne
Priserna upp 40%! Tar man en taxiresa som exempel som tidigare kostat 8€ så kostar den nu 11,20.
8 x 10kr, ca Eurokurs sommaren -08 = 80 kr
11,20 x 11 kr, där Euron legat i runda slängar en tid = 123,20
Det är en ökning med 54% för oss som reser med SEK som bas, nu börjar det låta dyrt tycker jag, vilken tur att vi bara är två i familjen som planerat åka i år
// Helén
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-03-15, 10:00
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. Yvonne
Jag förstår att du bor i Grekland och därför är det väl tveksamt om jag från Sverige skall ifrågasätta ditt inlägg.
Men... 40%
Finns det, i Grekland, nått motsvarande vårt svenska konsumentprisindex som kan bekräfta din siffra ?
Andra inlägg på Kalimera har tvärtom talat om lägre priser på turistboende och tavernor.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-03-15 klockan 10:38.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-03-15, 11:02
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Dyrt?

God morgon alla kalimeravänner. Det skall bli intressant att få ta del av rapporter (resebrev) som kommer in hit till kalimera, av dom som reser ner nu på försommaren, om hur prisbilden är. Vad kostar en mythos,greksallad, boende, osv.? Hur har krisen påverkat prisbilden i vårat kära Grekland?

Kan man få en mythos för2,50?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-03-15, 11:05
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag förstår att du bor i Grekland och därför är det väl tveksamt om jag från Sverige skall ifrågasätta ditt inlägg.
Men... 40%
Finns det, i Grekland, nått motsvarande vårt svenska konsumentprisindex som kan bekräfta din siffra ?
Andra inlägg på Kalimera har tvärtom talat om lägre priser på turistboende och tavernor.

Lars
De priser jag syftar på är matpriserna, vilket medför att priserna även höjts på restauranger. Dessa uppgifter baseras på de konsumentindex som ständigt diskuteras på de grekiska nyheterna. Ofta så jämförs också då dessa priser med matpriserna i Tyskland och även Sverige. Och jag lovar att skillnaden är stor.

Yvonne
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-03-15, 12:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dyrt?

Har priserna gått upp 40 % är det kört för Greklands turistindustri. Tyvärr då kommer turisterna att välja andra resmål eller stanna hemma. Något måste vara avgörande fel om ett land höjer sina priser med 40 %. För att inte tänka på den stackars befolkningen. Hur ska de överleva. Hoppas att uppgiften inte stämmer.

Eva
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-03-15, 12:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har priserna gått upp 40 % är det kört för Greklands turistindustri. Tyvärr då kommer turisterna att välja andra resmål eller stanna hemma.
Det tror jag med, t.o.m. en greknörd som jag har börjat titta på andra alternativ, får se hur det slutar
// Helén
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-03-15, 14:19
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Dyrt?

Varför tror ni bokningarna har gått ner med 30%!!



Innan jag åkte fr Grekland, diskuterades det på Tv-kanalerna, vilka åtgärder som ska tas för att locka turisterna tillbaka. Förmodligen kommer många hotellägare bli tvungna att dumpa priserna.

Det diskuterades också om ev prisstopp ska införas på matvaror, för som läget är nu med fri prisättning kommer det gå åt pipan.

Kan också tillägga att det är många affärslokaler i Athen som är tillbommade.

Yvonne

Senast redigerad av yvonne den 2009-03-15 klockan 14:29.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-03-15, 14:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Varför tror ni bokningarna har gått ner med 30%!!

Yvonne
En bidragande orsak är säkert den osäkerhet som många svenskar lever i beträffande försörjningsfrågan, jag är inte så insatt att jag vet om bokningarna just till Grekland gått ner mer än till övriga resmål. Någon som vet?
// Helén
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-03-15, 14:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Dessa uppgifter baseras på de konsumentindex som ständigt diskuteras på de grekiska nyheterna.
Du får ursäkta, men utan mer underbyggda siffror tror jag att vi ska ta detta med en nypa salt.

Vid en snabb googling hittade jag denna statistik-sida, från Åland av alla ställen, men den verkar vederhäftig.
http://www.asub.ax/files/statistik_kpi_2009_01.pdf
Skrolla längst ner, där finns statistik för alla EU-länder. Greklands konsumentprisindex har stigit 2,2% mellan december 2007 och december 2008 . Man kan också utläsa att prisökningstakten är något lite högre än snittet för EMU-länderna samt att ökningstakten är avtagande.

Grekland är precis som övriga EU-länder en marknadsekonomi där prisutveckling till stor del styrs av tillgång och efterfrågan. Vissa europeiska länder är på väg in i recession (sjunkande prisnivå), varför Grekland radikalt skulle avvika från mönstret är svårt att förstå.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-03-15 klockan 15:28.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-03-15, 15:06
snabeln snabeln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 42
Standard Sv: Dyrt?

Gått upp 40%!!??. Stämmer detta får vi nog ändra våra planer eller bara åka en vecka.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-03-20, 13:15
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Sv: Dyrt?

Visst tappar vi köpkraft utomlands, så antingen köper vi färre dyra greksallader eller färre dyröl. Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Vill man spara gör man en Greksommar i Sverige med lite Ouzo on the beach, grillspett med Retzina i trädgården och hög musik i högtalarna.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-03-20, 14:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av larsols Visa inlägg
...gör man en Greksommar i Sverige...
Funkar inte. Jag har provat..
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-03-21, 00:33
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av larsols Visa inlägg
Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Då blir det ju ännu dyrare nästa år för våra kära greker ska ju också leva.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT