Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-02-26, 13:02
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dyrt?

Jaja, jag är en det-där-glaset-är-halvfullt-kille. Det klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof.
Däremot håller jag med dig om att det på så vis blir synd om grekerna, detta älskade folk förtjänar verkligen alla inkomster de kan få.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-02-26, 13:58
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Dyrt?

Kalimera: Då skulle du ätit greksallad på restaurangen vid camping Rion. 2007 kostade greksallad 9 €. Kan tillägga att jag åt greksallad som jag gjort själv i husbilen dan efter istället....
Vet inte vad den kostade 2008 vågade inte gå in o titta
Cecilia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-02-26, 16:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

xx

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 16:38. Anledning: dubbelpostat inlägg
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-02-26, 16:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Det klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof. .
Detta har du rätt i, iallafall för oss som har jobb med hyfsad lön, fått sänkta skatter, har bolån mm. Men det gäller ju inte alla, jag kan lova dig att en 20-25% prisstegring är avgörande för många.
Kontentan av mitt inlägg är dock att Greklands konkurrenskraft som turistland har försvagats kraftigt även om vissa av oss har oförändrade ekonomiska möjligheter. Britter, nordbor, östeuropeer mfl kommer i stor utsträckning att hellre lägga sina semesterpengar på hemmaplan eller i andra lågprisländer.

Charleston ; Vi kan säga 9:30 och 22%, det förändrar inte saken på nått avgörande sätt. Övriga åsikter du tar upp om euron tycker jag känns uttjatade i den andra euro-tråden och den diskussionen tänker jag inte ta upp igen.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 17:06.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-02-26, 17:54
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Sverige är ju så vackert. Vi ska bara ha lite fler grekiska tavernor spridda längs ostkusten, och så gärna lite stabilt och bra väder, så kan man väl inte föreställa sig att ha det mycket bättre än en vacker resa norrut genom vackra Sverige och söderut genom Norge - det skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju just det där med vädret... - är det stabilt, får vi sol varje dag och kan man hitta en trevlig taverna med utsikt över havet?
Marianne, du har rätt så klart men........grekerna skulle gilla ett stilla sommarregn (vilket kanske inte blir så lätt att hitta), det gjorde de när vi hade några kretensare på besök för ett par år sedan.
Maten skall inte serveras på en taverna utan i trädgården eller i den gröna svenska naturen eller skärgården. Sill och nubbe, Kalles kaviar, gravad och rökt lax etc går hem, jag lovar. Vi har t o m blivit ombedda att ta med detta ner till Kreta för en svensk/kretensisk sommarfest.
De är ju inte direkt vana vid regn på sommaren och jublar när det första höstregnet kommer.

Visst Eurokursen har stigit men var nöjd med den tidigare lägre kursen. Varför skall man förutsätta, att det skall vara billigare, när vi åker utomlands?
Det kommer att bli ett jobbigt år för grekerna(liksom för alla nationaliteter) och då inte bara de som är i turistnäringen, vilken inte varit så lysande de senaste åren.
Den höga eurokursen är inte till godo för alla. Danskarna, som knutit sin krona till euron, har det kämpigt och konkurserna duggar tätt, däremot tjänar de som jobbar i Danmark och bor i Sverige en bra slant, när de växlar in lönen till svenska kronor.
Pundet har förlorat mycket värde liksom kronan, tyskarna har det tufft etc etc, allt kommer med säkerhet att påverka resandet och kanske framför allt hur mycket pengar vi spenderar på resmålet.
Sen är det väl ändå så, att det vi nu resonerar om är lite av ett lyxproblem eller hur?
Vi skall i alla fall till Kreta oavsett eurons och kronans kurs.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-02-26, 18:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i.
Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Varför skall man förutsätta, att det skall vara billigare, när vi åker utomlands?
Naturligtvis är det inte bra för Grekland om det blir ett "dyrt" land att turista i.
Men precis som lars skriver: Vad är det som säger att Grekland måste vara ett mycket billigare land att turista i än t.ex. Spanien eller Holland (som båda också är euro-länder)?

/kimmen
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-02-26, 19:34
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Dyrt?

Ja men herregud!!
Tycker man det är för dyrt att åka på semester till exempelvis Grekland så är det ju bara att stanna hemma.
Även om det känns trist
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-02-26, 22:03
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dyrt?

En tanke slog mig: tror ni det kan finnas möjlighet att butiker och tavernor börjar priskriga mer med varandra när det nu oundvikligen är så att folk kommer hålla hårdare i kassan?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-02-26, 22:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dyrt?

Alltså nu är det nånting i allas resonemang här som jag inte riktigt hänger med i. Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan. Vi importerar varor från både Danmark och England förutom Euroländer och inget av dessa länder är speciellt roligt att handla från nu om man ska räkna om priserna till svenska kronor.
Grekerna tappar alltså turister, precis som spanjorerna, italienarna och alla övriga länder, men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-02-27, 08:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan.
Grekerna tappar alltså turister.....men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster.
Grejen är att att i princip alla fristående valutor har tappat mot euro och dollar. Nkk ungefär som Skr, Brittiskt pund kanske mer än Skr beroende på vilka tidsperioder man mäter och Isländsk valuta ska vi inte tala om. Dessa länder står för en betydande del av medelhavsresandet. Sedan har vi de delar av östeuropa som inte infört euro, jag har inte koll på varje valuta där med ex.vis Polsk Zloty har liknande kursfall mot euro.
Grekland tappar alltså inte bara svenska turister. Men alla som varit på öar som Naxos, Amorgos, Antiparos, Koufinissi och Samos kan ju fundera över vad ett bortfall av svenskar (och norrmän) betyder lokalt på dessa öar.

Till det här kommer att även länder med euro kommer att bidra med färre turister, pga den generella lågkonjunkturen, trots att de genom euron har oförändrad köpkraft i Grekland.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-02-27 klockan 09:39.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-02-27, 10:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Dyrt?

Fråga hotellägare och tavernaägare vad de säger. Negativa svar kommer att erhållas. Inte bara utländska turismen minskar utan även den inhemska minskar.
Kreta i augusti brukar vara överbefolkat av greker. Södra delen var exempelvis nästan helt övergiven 2008.
Det blir naturligtvis inte bara Grekland som kommer att drabbas av "krisen" utan även andra resmål.
Exempelvis dollarn har ju också rusat i höjden.
Själv var jag i Phoenix Arizona i april 2008, dollarkurs 5.98 -6.00. Kursen nu
knappt ett år senare uppe i nästan SEK 9.
Men som sagt, vill man ut och resa så får man betala vad det kostar, klaga hjälper föga.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-02-27, 15:40
Tittiyo Tittiyo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 21
Standard Sv: Dyrt?

Själv är jag lite glad att vi har kvar flera hundra av förra årets resepengar - för vi orkade inte växla in dem förra året när vi ändå skulle dit igen!

Men sedan håller jag med; för mig är inte utlandssemestern något som måste vara billigt (dvs växlingsmässigt). Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-03-01, 21:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tittiyo Visa inlägg
Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med.
Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu!

Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..."
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-03-02, 18:56
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Dyrt?

vist finns det skillnad mellan 1980tal och 2009 i grekland prisnivå
vi har åkt till grekland i ca 25 års tid och under 80-90tal räkte det att man gick ut där nere på vilken ö som helst och hörde folk prata svenska.
i dag kan det gå dagar att man hör svenska.
nu för tiden åker vi bara ner en vecka på våren och åker ner i januari till asien två veckor prövat thailand, indien ,kambodja man behöver inte gå lång för att höra svenska språket.vad vi spenderar på en vecka i grekland räcker 2-3veckor i asien.
ibland kan jag tycka att vi på kalimera är dom sista svenska glödande kolen som glöder för grekland och dess övärld.
så vist spelar ekonomin en roll
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-03-02, 20:38
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu!

Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..."

Håller med fullständigt, om man räknar på vad en semestervecka i sverige skulle kosta, hotell i 7/14 nätter, frukost, restaurangbesök, och lite utflykter, glass till barnen osv. Ni fattar nog vart jag vill komma. Vad skulle den veckan eller veckorna gå på här hemma? Jag är glad att ha en svärmor att bo hos när vi åker upp till Luleå på semestern då och då. Hade aldrig haft råd att åka dit upp annars.

Jag och sonen (17 år) hade bokat en resa till Rhodos i sommar, nu har vi bokat in en moster till mig på samma resa, på detta sparade vi ca.1400 kronor på vår del av resan. Det blir några extra paraplydrinkar o läsk för detta, jippie
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-03-06, 10:46
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Dyrt?

Presidenten i Hotellägarnas förening Nikiforos Lambrinos har uttalat sig beträffande årets turism på Kreta.
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.
Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.
Resmålen, tror han, istället blir de betydligt billigare Turkiet, Egypten, Tunisien och andra länder utanför eurozonen.
Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2009-03-06 klockan 10:49.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-03-06, 11:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.
Jisses!

Citat:
Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.
Det tror jag också, många väljer att stanna hemma, eller åka till länder som inte har Euro.

Citat:
Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.
Och inte på andra ställen heller. Jag har fått många mejl från oroliga hotellägare i vinter, somliga har inte fått en enda bokning.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-03-06, 12:12
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Dyrt?

Vi är några av dem som tyvärr står över greklandsresan i år. Vid några tillfällen har det funnits hyfsat billiga flygbiljetter, men det blir dyrt att dra runt en familj på fem i ett par veckor när kronan är värd - inget...

Det blir till att byta fasad på huset mha ROT-avdrag istället.

/lemon
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-03-06, 12:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dyrt?

Intressant dock att man även tror på ett tapp på 15-20% från Tyskland. Allt kan alltså inte skyllas på eurokursen...
/Thomas
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-03-06, 13:03
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Dyrt?

Nej, du har absolut en poäng där Thomas Det råder visst en viss konjunkturförsvagning i samverkan med en mindre finanskris har jag hört.

Men även vi som är lyckligt lottade och har jobben kvar och fått skattesänkningar och totalt sett har ekonomiskt utrymme kan ju tycka att det är halvkul att betala 25-30% mer för samma saker som i fjol. Det finns ju alltid en alternativ användning för pengarna för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT