Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-24, 20:44
snabeln snabeln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 42
Standard Dyrt?

Är det ingen mer än jag som har sett hur kronar rasar i värde? 1 euro är 11,36 idag mot 9,60 förra sommaren. Inget pekar på att den kommer gå ner snarare tvärtom. Känns som det kan bli ganska dyrt där nere iår??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-24, 20:52
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Dyrt?

så himla synd att inte drachmern finns kvar! i of s hade säkert den också stigit. men då var det billigt, med drachmern... man kunde hyra ett enkelt rum, 20 SEK per person och natt! DET var billigt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-24, 21:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Dyrt?

Det blir till att tänka på vart man lägger utgifterna. Minimalt med sådant som t.ex souvenirer och kanske taxiresor (om alternativet buss finns). Annat som mat (det vi har till frukostarna - pålägg, frukt, grönsaker vatten mm), dryck (roliga....), eventuella utflykter och inte alltför dyra tavernamåltider får vi prioritera.

Kommer inte på något annat sätt, någon Euro under 10:- lär vi aldrig mer se.


Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-24, 21:28
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Dyrt?

Har ingen fattat att vi är "UTE"
-Var ligger Sverige?
Varje dag blir jag rikare på det jag har sparat i Alpha Bank.
Innan raset till en kurs på 8.45

Uffe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-25, 09:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Dyrt?

Jag har mer och mer fattat att vi är "ute", ja. En valuta som tappar så markant mot andra valutor blir i längden mer och mer oattraktiv. Ett medlemsskap i EMU skulle inte lösa något på kort sikt, majoriteten av de som är emot införande av Euro i Sverige är emot för att de är "rädda för någonting nytt" om jag får framföra den möjligen onyanserade åsikten. Detta är vad jag tror. Med mer kunskap hade fler fått insikt om det nationella ekonomiska läget kontra omvärlden i tid. Men en så stor händelse som ett eventuellt valuta-skifte skrämmer ju en del. Har vi i Sverige för mycket traditionellt tänkande?

Hur är ränteläget på sparande i bank i Grekland, Ulf? Andra likvärdiga sparmöjligheter?



Hasse (ute på djupt vatten)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-25, 11:35
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Dyrt?

Ja Grekland var dyrt i somras och nu har det blivit ytterligare 22 % dyrare i.o.m. kronfallet.
Själv var jag på Skiathos i somras, och den ön tillhör ju inte direkt de billigare.
Några prisexempel från i somras:
En frappé: 3 Euro (kostade i somras 28 kr, kostar efter kronraset 34 kr)
2 st solsängar + parasoll: 8 Euro (i somras 75 kr, idag 91 kr)
-Samma pris för en greksallad (91 kr !!!!!!!!!!!!!)

-Ja, jag minns drachmerns tid. Det var bättre förr. I mitten på 90-talet kostade en greksallad 450-550 Drachmer (15-20 kr), en öl gick lös på 200-300 Drachmer (7-10 kr).

-Var ska detta sluta ?????????????
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-25, 12:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Dyrt?

Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet.

Uffe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-25, 14:32
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dyrt?

Det kommer säkert stabilisera sig framåt våren, när den värsta paniken kring finanskrisen börjar lägga sig. Men under tian lär väl bli svårt som sagt var, däremot tror jag nog vi kan få se ner mot 10,20.

Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om.

Visst är det tråkigt att det blir dyrare, men finns det i ärlighetens namn något som säger att det SKA vara billigt bara för vi är turister? Jag har aldrig förstått den inställningen. Jag åker utomlands för att få sol, värme, bad, god mat, möta människor, nya intryck, sevärdheter. Och då får jag på något vis finna mig i att det kostar.

*edit: en del av inlägget försvann.

Senast redigerad av HenricG den 2009-02-25 klockan 14:36.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-25, 14:43
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dyrt?

...och speciellt inte då om man sätter det i perspektivet att lönerna ökat, skatterna sänkts, och matpriserna gått ner under flera år. Realekonomiskt är det nog ingen större skillnad jämfört med när Grekland hade drachmern.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-25, 16:29
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Dyrt?

Varför klaga? Detta ger ju våra grekiska vänner en bra möjlighet att komma till Sverige och uppleva lite av vår kultur, natur och gästfrihet!!
De kretensare jag haft på besök har gillat Sverige och kommer gärna tillbaka. Alltså vi har ett gyllene tillfälle att bjuda våra grekiska vänner hit med bra utväxling på valutan.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-25, 16:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Dyrt?

Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?



Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-02-25, 18:15
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Dyrt?

Finns begreppet/diagnosen eurofobi?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-02-25, 18:29
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet.

Uffe
Ikke dumt - den skandinaviske halvøya kunne godt vært et land - (men det er vel ikke alle enige i ...)
idag koster 1 Eur mellom 8,7 og 8, 8 NOK. det er ikke mer enn en 50øre mer enn da vi var i Hellas i slutten av september 08 - men kursen var oppunder 10 av våre kr for en euro omkr nyttår - og de usikre finansielle tidene kan jo vare lenge.
Vi får prøve finne rimelige tavernaer og leie oss inn med kjøkkenkrok for en liten matbit og morgenkaffen i allfall -
- men jeg reiser IKKE på ferie og lager middag, da blir jeg heller hjemme
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-02-25, 18:31
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?



Hasse
Nåt åt det hållet. Det är alltid lätt att drabbas av sifferpanik, ett praktexempel är väl bensinen. Jag får också hicka när literpriset där närmar sig tolv spänn och tänker på den ljuva tid då den bara kostade åtta. Men glömmer ju då barmhärtigt nog att jag idag tjänar nästan dubbelt så mycket som då. Enligt SCB har reallöneökningarna 1997-2007 legat på 2,5%, och den siffran lär väl inte ha sjunkit i och med jobbskatteavdragen.

Man räknar ju alltid optimistiskt vad gäller "kladdepengar" när man ska åka iväg, men efter att ha bokat charter, med hyrbil och frukost, så låt oss säga att jag och mina ungar annars skulle bränt 10 000 på en vecka. Och om den siffran istället hamnar på worst-case-scenario - tolvtusen till sommarn. Inte är det de tvåtusen som fäller avgörandet om jag kan åka till Kreta eller inte, om jag redan hostat upp sjutton till Fritidsresor?

Så ja, det kanske finns något sådant som "eurofobi". Jag vill INTE ha € som valuta (den diskussionen finns det väl utrymme för i annan del av forumet) men jag tycker inte man ska drabbas av panik och fundera över att ställa in greklandsresan. Och som Lars skriver, det finns ju faktiskt positiva inslag i en "skvalpvaluta" också.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-02-25, 18:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet. Uffe
- tror det er et mye bedre valg å starte krig mot Danmark om dere vil ha en stabil krone/god Eurokurs
- v e l er Eurokursen mot NOK nede igjen på et "akseptabelt" nivå nå,
men det er ikke s å lenge siden den lå på rundt 10.50, og vi måtte betale hele 135 NOK for 100 DKK - og fortsatt må vi betale nesten 120.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-02-25, 22:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Visst är det tråkigt att det blir dyrare, men finns det i ärlighetens namn något som säger att det SKA vara billigt bara för vi är turister? Jag har aldrig förstått den inställningen. Jag åker utomlands för att få sol, värme, bad, god mat, möta människor, nya intryck, sevärdheter. Och då får jag på något vis finna mig i att det kostar.
Håller helt med. Jag mår rent av illa av att höra kommentarer som "...åhh så billigt det var i Spanien/Grekland på 60/70-talet." Det var det säkert - för oss turister. Vanliga människor där levde i en hård diktatur och med en mycket lägre levnadsstandard än vi hade i Sverige.


Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
...och speciellt inte då om man sätter det i perspektivet att lönerna ökat, skatterna sänkts, och matpriserna gått ner under flera år. Realekonomiskt är det nog ingen större skillnad jämfört med när Grekland hade drachmern.
Håller helt med igen!


/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-02-25, 22:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Varför klaga? Detta ger ju våra grekiska vänner en bra möjlighet att komma till Sverige och uppleva lite av vår kultur, natur och gästfrihet!!
Sverige är ju så vackert. Vi ska bara ha lite fler grekiska tavernor spridda längs ostkusten, och så gärna lite stabilt och bra väder, så kan man väl inte föreställa sig att ha det mycket bättre än en vacker resa norrut genom vackra Sverige och söderut genom Norge - det skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju just det där med vädret... - är det stabilt, får vi sol varje dag och kan man hitta en trevlig taverna med utsikt över havet?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-02-26, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
2 st solsängar + parasoll: 8 Euro (i somras 75 kr, idag 91 kr)-Samma pris för en greksallad (91 kr !!!!!!!!!!!!!)
8 € för en greksallad! Det var den dyraste greksallad jag hört talas om. Hoppas den smakade.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-02-26, 12:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om.
Jag vill protestera lite lätt mot dina räkneexempel. Du får det till att euron gått upp endast 10%.
Runt midsommar 2008 (när vi var i Grekland senast) snuddade euro-kursen att vara under 9:-. 9 kronor upp till 11:40 ger en ökning på 26,7%.
Och visst kan man säga att det inte är så noga om ölen kostar 27 :- eller 33:50. Men ta istället en familj som tidigare gjort av med 25000:- under sina veckor i ö-världen. Idag kostar samma resa drygt 31500:-, det är stor skillnad.

Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i. Sanningen är att detta kan bli ett svårt bakslag för grekerna, som fortfarande är ett av Europas fattigaste folk och behöver turistinkomsterna. Resandet till Grekland kommer att minska generellt i lågkonjunkturen och mest drastiskt från de länder som står utanför euro-zonen.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 12:34.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-02-26, 13:02
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dyrt?

...och samma barnfamilj kanske har ett bolån på en miljon och har då en över tio tusen mindre räntekostnad än motsvarande familj i euroland (där räntenivån ligger klart över den svenska).
Och återigen (den här diskussionen finns i en annan tråd också), beroende på vilka datum man väljer att jämföra emellan, så kan man få väldigt olika resultat. Och att kronan "runt midsommar" "snuddade" 9 kronor kan dessutom diskuteras. Snarare var det 9.30. Just nu står den i 11.31, dvs knappt 22% ökning. Visserligen mycket, men inte 26.7%.
I likhet med flera andra i den här tråden tycker jag det tenderar att vara lite lyxgnäll om en Mythos kostar 25 i stället för 20 kronor eller en greksallad 60 i stället för 50. Vill man ha snikbillig semester i dessa trakter kan man ju alltid välja Turkiet i stället.

/Thomas (som inte heller vill att vi ska ansluta oss till eurosamarbetet, och då inte just för vad det står för nåt på pengarna - det skiter jag i, utan av andra rent ekonomska/politiska skäl)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT