Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-12-09, 19:31
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Om upproret i Grekland

Citat:
Grekiska folket äntligen hoppas att genom sitt genuina uppror ska slutgiltigt hejda polisbrutalitet och utrota polisstaten som de korrupta politikerna i parlamentet stillsamt tolererat för 34 år sedan.


Det är bara att hoppas dom att lyckas. Som jag skrivit ett tidigare inlägg tror jag att polisen i Grekland hade mått bra av en riktig utrensning.
Den kulturen som råder i det skrået hör ej hemma i en modern demokrati.
Själv har jag blivit utsatt för dessa "Statshulliganer" !
Trots detta återvänder jag varje år, men med hopp om bättring !
/ Tom
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-12-09, 19:47
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Om man går ut för att demonstrera mot att polisen skjutit en deltagare i ett upplopp - varför slår dessa idioter då sönder hundratals butiker??? Ologiskt och totalt korkat!

/kimmen
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-12-09, 20:55
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Det ar inte alla poliser i Grekland som missbrukar sin makt, de flesta har ar overens om att polisen som skjot pojken ar ett undantag. Men amnet ar kansligt i Grekland pga landets historia med militarjuntan.
Jag tror att vandaliseringen inte har sa jattemycket att gora med det som hande, kanske mer ar allman vrede, anmarkningsvart ar att av de gripanden som gjorts var over halften utlanningar, vilken inte ar sa konstigt med tanke pa hur Greklands invandringspolitik ar. Invandrare och flyktingar lamnas helt till sitt eget ode.

Igar sag jag pa tv hur de forstorde hela centrum och brande ner allt i sin vag, det varsta kanslomassigt var nog anda att se den stora julgranen vid Syntagma i Aten brinna upp. Tur att jag bor lite utanfor centrum.

Imorgon ar det stor strejk. Bussar, T-banan, hela den offentliga sektorn och hela flygplatsen strejkar. Alla flyg ar installda.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-12-09, 21:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Om man går ut för att demonstrera mot att polisen skjutit en deltagare i ett upplopp - varför slår dessa idioter då sönder hundratals butiker??? Ologiskt och totalt korkat!

/kimmen

Liknande reaktioner händer i andra länder också. Detta är inte exklusivt för vad som nu sker på flera orter i Grekland. Det har hänt i bl.a Göteborg och Stockholm, flera gånger t.o.m.

Det är dessvärre ett fenomen, vissa måste tydligen ta ut sin vrede på detta vis. Svarar ordningsmakten med värre motstånd blir det värre från båda håll. Finns recept på hur detta stoppas ?



Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-12-09, 22:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Liknande reaktioner händer i andra länder också. Detta är inte exklusivt för vad som nu sker på flera orter i Grekland. Det har hänt i bl.a Göteborg och Stockholm, flera gånger t.o.m.
Enligt min åsikt är det lika j-a korkat var det än händer...

/kimmen
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-12-10, 07:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Börjar det gunga i hela det politiska systemet tro ? Det pratas om att demonstranterna hör hemma på "den vänstra kanten". Vad räknas den sittande regeringen som ? Konservativ ? Jag har inte hängt med riktigt i detaljerna. Det pratas även om att det kanske skulle behövas ett nyval ?

Men "falanger" som gör sig hörda på ett eller annat sätt har ju funnits i årtionden i Grekland, juntan och revolutionen nämns åter igen i pratet kring det som nu händer. Och polisväsendet som normalt sett lär vara något som folket har stor respekt för, har nu fått en känga för dödsskjutningen. Fast det är klart, står du där med ett vapen och riskerar att få en molotovcocktail kastad på dig så tänker du nog inte på vad folket tycker om dig.

Skulle tro att det så småningom blir lugnare men grundproblemen finns ändå kvar, grekerna är ju väldigt intresserade av politik.



Hasse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-12-10, 10:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Det var en debatt i TV i går kväll som för en gångs skull höll sig någorlunda sansad. Det som jag kommer ihåg är vad som sas om polisen: hur dom än gör får dom kritik i media. För mycket eller för litet av makt och ingripande, vilken slags polis vill vi egentligen ha?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-12-10, 21:18
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Om man går ut för att demonstrera mot att polisen skjutit en deltagare i ett upplopp - varför slår dessa idioter då sönder hundratals butiker??? Ologiskt och totalt korkat!

/kimmen
Det var inget upplopp när mordet hände. Unga tonåriga killar och två poliser bara svor varandra och den ena polisen kom tillbaka och sköt en kille ihjäl.

De som slår affärer sönder är en minst grupp mellan demonstranterna, och det finns också poliser som gör samma sak för att smutskasta rörelsen.





I de här fotona finns det poliser med män (till synes andra poliser) som har svarta full-face huvar på sig och bär klubbor för att senare slår affärer sönder.







I de här fotona pekar poliser sina vapen åt demonstranter.


Polisstaten måste äntligen tas bort!

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-10 klockan 21:48.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-12-10, 21:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Menar du att det är poliser som klär sig i "upploppskläder"?
// Helén
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-12-10, 21:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
I de här fotona finns det poliser med män (till synes andra poliser) som har svarta full-face huvar på sig och bär klubbor för att senare slår affärer sönder.
!
Hur vet Du att det är poliser??

Lissi - som ogillar våld oavsett om det är civila eller poliser som utövar det
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-12-10, 22:09
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Menar du att det är poliser som klär sig i "upploppskläder"?
Få som låtsas vara våldsamma demonstranter är faktiskt poliser som försöker smutskasta rörelsen. Inte alla som klär sig i upploppskläder är poliser.


Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur vet Du att det är poliser??
Men det är uppenbart. De står nära poliser med klubbar och huvar och grips inte.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-12-10, 22:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
Men det är uppenbart. De står nära poliser med klubbar och huvar och grips inte.
..vet man det...det är ju stillbilder...vad händer sen?
Jag försvarar VERKLIGEN ingen inblandad men det är så lätt att bli manipulerad....Vet bara att allt som händer är AVSKYVÄRT och så många affärsinnehavare m fl får sin tillvaro alldeles oskyldiga förstörda av vandaler vilka de än är!

Lissi - som är glad att nyårsresan i år inte som vi allra först tänkte går till Aten
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-12-10, 22:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi - som är glad att nyårsresan i år inte som vi allra först tänkte går till Aten
Vi klarar ju oss, jag tänker på de som bor mitt i det, minns med fasa hur det kändes när det var upplopp i Göteborg, främmande, skrämmande, allt kommer så nära när det rapporteras från ställen man själv besökt.
Hoppas på en snar lösning på problemet.
Är det som du skriver Βασίλης då ser man ju en del av korupptionen som jag frågade efter i mitt första inlägg i den här tråden.
// Helén
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-12-10, 22:24
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Nynazistiska grupper som traditionellt har starka förhållanden med polisen hotar och slår demonstranterna med klubbar och även skär dem med knivar.


Fotot och texten är från Reuters:



A far-right supporter, holding a knife, threatens protesters during riots outside the Athens Polytechnic December 10, 2008. Riot police clashed with demonstrators for a fifth day during a general strike which paralysed Greece and piled pressure on a conservative government reeling from the worst riots in decades.


REUTERS/Yiorgos Karahalis (GREECE)

länk

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-10 klockan 22:40.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-12-10, 23:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
Det var inget upplopp när mordet hände. Unga tonåriga killar och två poliser bara svor varandra och den ena polisen kom tillbaka och sköt en kille ihjäl.
Det är DIN version av vad som hände - från andra källor kommer helt andra versioner.

Jag bor i Göteborg och precis som Helén minns jag tydligt upploppen där och min avsky för det j-a drägget som kom från vida omkring och slog sönder "min" stad.



Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..vet man det...det är ju stillbilder...vad händer sen? Jag försvarar VERKLIGEN ingen inblandad men det är så lätt att bli manipulerad....
Exakt!


/kimmen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-12-11, 08:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Vi kan fortfarande bara betrakta uppkommen kaotisk situation i Grekland med ödmjukhet eftersom vi bara kan förlita (?) oss på vad olika aktörer i media kablar ut.

Det frågas "vems version" av händelserna som är den rätta ? Handen på hjärtat, vem av er andra i denna diskussion kan säga att ni VET vems verision som är den rätta ? Bilder publiceras, personer och föremål ringas in, påståenden byts mellan er om vad vi vet och inte vet.

Det är uppenbart att något har gått galet angående polisväsendet, diverse olika turer om sittande regering, onödigt våld och upplopp orsakade av vildsinta grupperingar/fraktioner. Men det här är väl återkommande problem då och då, gamla händelser från 1960-70-tal glöms inte bort så lätt så förhoppningsvis klingar väl dessa händelser ut ?



Hasse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-12-11, 08:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Oroligt i Grekland

I DN skriver idag Sveriges ambassadör så här:

Historiska skäl bakom kraften i protesterna...

Där står även att polisen som sköt åtalas för mord...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-12-11, 09:45
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Igår var jag ner till Athen en sväng för att gå till ögonläkaren på IKA

Blev alldeles chockad av all förstörelse av byggnader och affärer, utbrända småbutiker där en av ägarna stod utanför och bara grät, nya fönster sattes in och många privata ägare till butikerna sover i affären för att förebygga och skydda sina egendomar.
Det är inte bara förstörele och utbrända lokaler, innan har plundrare varit där och roffat åt sig, alltså tar man tillfället i akt att sko sig på allt elände som just nu händer.

Min man var med och eftersom vi var lite tidiga för läkarbesöket tog vi en kaffe på Goodys, även där byttes fönster och personalen berättade att de är rädda för att jobba på kvällen. Jag vet att folk är frustrerade för det som just nu händer i Grekland, både med pojken som blev skjuten och hur politiker inte gör mycket för de som redan är lågt ner på löneskalan och pensioner, men att utsätta sina landsmän för förstörelse och skrämma skiten ur vanliga privatmänniskor dår tycker jag gränsen går.

Ockupera universitet, gå ut i fredliga demonstrationer, gör andra saker som inte skadar
sitt eget folk.

När vi var på väg hem från Athen hörde vi på radion att de hade stängt av den gata som min läkare fanns på. För att på samma gata fanns en stor polisstation där flera stora polisbussar började samlas när vi tog oss till tunnelbanan.

Även i min stad har varit uppror, en bank har eldhärjats och några butiker har blivit sönderslagna, men långt ifrånd det jag såg i Athen.

Barnen har inte haft någon skola på hela veckan, och just nu kommer min son hem och säger att skolan är stängd idag och imorgon oxå. Jag låter inte barnen gå ut på kvällen för jag är rädd för gängen som drar omkring och gapar och skriker och ställer till på kvällarna.

Vi bor precis i utkanten av stan och vi märker inte så mycket av det som händer uppe i stan, men oroligt är det.

Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-12-11, 10:09
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
...men att utsätta sina landsmän för förstörelse och skrämma skiten ur vanliga privatmänniskor dår tycker jag gränsen går.

Ockupera universitet, gå ut i fredliga demonstrationer, gör andra saker som inte skadar
sitt eget folk.

Monica
Precis så här känner jag också! Tack, Monica för dessa kloka ord!

Ivi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-12-11, 10:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Ja, Monica och Ivi, det var kloka ord! Så är vi nog många som känner, precis så!
Man blir så ledsen, och bekymrad, när man ser dessa helt förfärliga bilder.
Stackars, stackars alla oskyldiga offer i dessa dagar - vi känner mycket starkt med alla drabbade!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT