Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-08-08, 16:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jag mötte Grekland

När jag pluggade i Sthlm 1964 hade jag en grekisk kompis från Rodos, Han övertalade mig att köpa en resa för sommarjobbspengar, så 1965 åkte jag tre veckor till Aten-Kreta och Rodos. Delade rum med en yngre flicka och i rummet intill bodde hennes föräldrar, så det blev inte så mycket uteliv...kanske lika bra...Vi gjorde utflykter till Delfi och Mykene och hamnade i en jättedemonstration på Syntagmaplatsen, mängder av folk som skanderade Pa-pan-dre-o, Pa-pan-dre-o. Vi åkte till Pireus och fick hysteriska fnissutbrott på t-banan. Pengarna tog slut i Aten, efter det åt jag bara den redan betalda hotellfrukosten på Kreta och Rodos. Bestående intryck: SALT vatten i havet .
Cikador. Hus med ståljox på taket. Vattenmelon. - Att jag sen i en egendomlig händelsekedja träffade min man hör till poängerna med resan.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-08-08, 18:24
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Som sagt var, startade min "Greklandskarriär" i augusti 1979 med 2 veckors charterresa till Rhodos.
Vi bodde på hotell International i Rhodos stad.
Sedan dess har jag inte besökt Rhodos men väl många andra platser i Grekland.
Sedan i början av 90-talet har det blivit minst en resa per år till detta underbara land, och jag har många platser kvar att utforska.
Lotta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-08-08, 18:32
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Jag minns inte exakt, men tror att det var år 1981 och jag mötte inte Rhodos utan Halkidiki, där jag hade en härlig semestervecka med min äldsta dotter, då 6 år. Hon brände sin hud och vi fick råd att stryka jiaurti överallt och det hjälpte mycket. För första gången såg vi också hur "vilda" grekerna är med sin fotboll. På TV visades nån viktig match och vilket buller och skrik. Jag minns alltid grekernas glädje när Grekland vann.
Jag mötte först det härliga fastlandet och det är säkert just därför att jag älskar norra Grekland så mycket!
Eija
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-08-08, 18:52
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Vi hadde aldri vært i Hellas. Dette var i 1988. Min tilkomne mann og jeg planla vår første ferie sammen. Hadde kun hørt om Mykonos, men det gikk ingen fly dit. Han kom hjem og sa han hadde bestilt tur til Samos. Hadde aldri hørt om det, men vi reiste avgårde og det ble vår første Hellas-kjærlighet. Vi har vel vært der og innom der ca.25 ganger. Den øya er fremdeles i våre hjerter selv om vi sjelden er der nå.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-08, 20:37
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Första resan gick till... Rhodos i juni 1978! Vi bodde på ett litet centralt hotell som hette Colossos. Toa och dusch i korridoren och en tandläkarpraktik i huset mitt emot. Ibland hördes avgrundsvrål från patienterna. En gammal farbror bodde i ett litet skjul på taket över praktiken. Det var som en annan värld! Men efter två veckor var man aklimatiserad och ohjälpligt fast för Grekland.
Sen dess har det blivit 20 resor och ca. 16 öar för mig!
Hotellet blev för ca. 10 år sedan ombyggt till galleria med butiker.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-08, 20:54
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Korfu.
Min syster jobbade där ett år och jag åkte dit och hälsade på.
Körde omkring med en seg moped på dagarna och häpnade och blev fascinerad.
På kvällarna hängde jag runt området där syster arbetade. Hon var tillsammans med en kille från Aten som jobbade på Korfu under sommaren. Hans syster kom dit när jag var där och skällde ut min syster efter noter för att hon inte städade och tvättade åt hennes bror. Total krock. Jag satt som publik. Syrran uppvisade en häpnadsväckande förmåga att ge igen på en högljudd blandning av grekiska, engelska och svenska. Det slutade oavgjort. Men med ömsesidig, om än ilsken, respekt och många middagar för att vidmakthålla denna. Som jag hade glädjen att få delta i.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-08, 21:01
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Rhodos, hotell New York, juli 1980 med Club 33!!

/kimmen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-08, 21:02
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Som MOSTER skriver i sitt inlägg! Jo så var det nog. Jag var massör och chiropraktor på heltid då (åttiotalet och halva nittiotalet) dessförinnan var jag turnerande musiker i många år. Moster sa en dag att nu ska vi åka till Grekland.... Moster hade bokat biljetter och jag sa att det blir fint. Men för mig var ledighet normalt att komma hem och få slippa resor med flyg och buss, tråkiga övernattningar på hotell och motell. Jag hade INTE tänkt mig att resa när jag var ledig, ville bara vara hemma och ta det lugnt!
Jag blev så tagen av Grekland att jag började spela bouzouki och gick på kvällskurser för att lära mig språket lite!

Tänk vilken tur för mig att Moster gjorde denna planering. Jag blev kär i GREKLAND direkt. Vår första tur gick till Santorini och Kamari. Nuförtiden har vi vår "sommarstuga" där.... Vi har sedan den första turen varit på många andra platser i Grekland, men vår sommarstuga i Kamari lämnar vi aldrig!!!
KamariYeasou
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-08, 21:13
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Första resan tror jag var 1980, med tjejkompis till Kreta (strax utanför Chania). Den resan var egentligen ingen "hit", men naturen i Grekland tilltalade mig, underbart vacker. I mångt och mycket ganska likt Gotland, där jag tillbringade min barndoms sommrar.

Jag tror det var därför jag reste tillbaka. Å så har jag hållt på, oftast 2 ggr per år ibland 3 besök, DÅ känner jag mig lyckligt lottad

Liselotte
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-08-08, 22:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Jag mötte Grekland

1983 eler -84 var första gången..minns inte exakt...men första gången jag "drabbdes" av Grekland var 1992...Patmos en vecka och Samos en vecka i kombination...sen var jag fast!!!

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-08-09, 10:46
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Jag föddes i Juli 1983, Juni 1984 åkte jag till Rodos första gången.

Jag fick tydligen öroninflamation på flyget enligt min kära Mamma, men det minns jag inte mycket av

Ja sen har det ju självklart blivit Rodos varje år minst en gång om året resten av mitt liv, och jag längtar tillbaka dit så fort jag går av planet här i Stockholm, och den längtan går inte över förrens jag är där igen..
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-08-09, 11:02
lilltofflan lilltofflan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Hej!
Rhodos 1976 - jag och en kompis var där i 2 veckor.Vi hade precis gått ut gymnasiet och "alla" pratade om Rhodos. Sedan tog det nästan 20 år innan jag återvände till Grekland - då med 2 döttrar, vi var på Kalymnos ett par gånger, Egina, Samos, Spetses, Hydra, Kreta flera gånger.
Jag försöker åka till Grekland minst en gång per år, men lyckas inte alltid med det. Om 2 ½ vecka bär det iallafall av till Karpathos - har inte varit där tidigare men jag ser verkligen fram mot att få upptäcka ännu en ny
grekiskt ö. Kan inte tänka mig att jag blir besviken.
Hälsningar
Lilltofflan
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-08-09, 12:36
Agneta Agneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa gick till Samos, Koukari 1986.
Agneta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-08-09, 12:39
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Året var 1978.
Vi tågluffade i Europa och via Jugoslavien kom vi så småningom till Aten.Det billigaste boendet vi hittade var att campa på ett hustak i centrala Aten för,motsvarande, 5kr/natt.Det passade vår budget!Efter ett par dagar på hustaket tog vi färjan ut till Hydra.Även vi hyrde ett rum av en gumma i svart men som jag minns det kunde hon inte ett ord engelska.Eller så var det vi som inte förstod...För varenda natt tillbringade vi på discoteket ute på udden,i den gamla borgen.
Så mötte jag Grekland.
Anki
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-08-09, 13:45
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Halkidiki 1979 med mormor och morfar.... Har fortfarande kvar de fina albumen de gjorde åt mig.... Jag var då 4 år och minns egentligen ingenting. I vuxen ålder på egen hand var det Naxos och Ag. Prokopios aug-sept 2004... och sedan dess blev jag fast och försöker nu åka ner en gång om året....
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-08-09, 14:46
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Hej!
Första resan var till Kreta 1977 då var det mest bara fest!Året efter for vi till Kos,inte mycket turister och det stod halvfärdiga hotell lite varstans.

Nästa gång vi for var 1992 och då åkte vi till Kefalonia.Bodde bra och hade en jättegullig hotelltant som kände igen oss när vi kom tillbaka efter 10 år.

Vi brukar åka vartannat år men suget finns där hela tiden.VILL ÅKA....men det finns annat som måste prioriteras.....
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-09, 18:39
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Jag mötte Grekland

[quote=Kalimera;141907]Hur är det med dig? När och var mötte du Grekland första gången?quote]

Jag har också beskrivit i en tidigare tråd hur jag mötte Grekland...
Januari/februari 1992 ringer min f.d. svägerska - "Hej, ska du med till Kalymnos i maj?" Till saken hör att vi hade väldigt sporadisk kontakt några år därförinnan... Ja, vad säger man när klockan är 22.30, ligger i sängen och ska sova? "Jaaa, det kan jag väl..." Och sen få ångest för "vad har jag sagt och vad har jag gjort!" Pengarna var det största bekymret eftersom jag var ensamstående med två barn, inte så bra betalt på jobbet m.m. Men det fixade sig. Och 8 maj klev jag ner på grekisk mark mitt i natten. Hade inte en aning om hur det såg ut omkring mig. Dessutom skulle vi åka båt över till Kalymnos från Kos och jag kommer ihåg än idag hur jag står där och bara njuter av den grekiska natten, ljudet från vattnet och båten. Och spänd var jag! Och när jag vaknade tidigt på morgonen och gick ut på balkongen och såg detta UNDERBARA hände med mig som med många, många andra - det blev KÄRLEK! För att inte tala om dofterna!
Det har blivit många resor sen dess. Med min f.d.svägerska som sedan dess är min bästa vän, min man som jag också "lurat" dit och min dotter som i sin tur har tagit med sig sin man! Åker till Kalymnos den 19 september för tionde gången. Har även varit på Mykonos, Kreta, Karpathos och Rhodos.

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-08-10, 00:06
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första Greklandsresa gick till Rhodos 1980! Min tjejkompis och jag bodde på hotell Continental, dansade disco på Aquarius, blev bjudna på bananlikör i Gamla stans butiker....livet för två 17-åringar! 1981 blev det Rhodos igen och hotell Lydia med fler tjejkompisar
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-08-11, 16:52
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Poros 1991, sen var det kört. Har varit trogen sen dess.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-08-12, 08:53
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Jag mötte Grekland

2 veckor på Kos i juni 1990, sedan blev det redan året därpå tågluff ner till Italien samt vidare ut i den grekiska arkipelagen. Har sedan varit Grekland trogen de flesta år, förutom några gånger till Cypern (nästan som i Grekland) samt även en sommar-resa till Asien !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT