Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-12-11, 10:59
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 6
Standard Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..vet man det...det är ju stillbilder...vad händer sen?
Jag försvarar VERKLIGEN ingen inblandad men det är så lätt att bli manipulerad...
We have been there, our families have been there, people have seen it happening again and again. I am sorry but I will believe my eyes, my friends and my family over some private TV news program any day.

We will not force you to believe the truth but the truth and the facts will remain there as well as a dead 15 year old student who got shot dead by a Police man codenamed "Rambo" by his colleagues.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det är DIN version av vad som hände - från andra källor kommer helt andra versioner.
The world unfortunately or not does not end in Gothenburg.
This kind of practice from the police is typical in most Mediterranean countries.

We are all against the minorities that destroy public property because we are the public after all. But if you can't see the play behind it then you must start opening your eyes more often.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-12-11, 11:40
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det är DIN version av vad som hände - från andra källor kommer helt andra versioner.
Det är inte min version. Tiotal vittnen såg mordet med sina egna ögon och bekräftar den här versionen: http://www.youtube.com/watch?v=LPfwXMg06H0

Ett vittne påstod också på TV att han hotades av poliser att inte avslöja vad som han sett. Även statspresidenten Karolos Papoulias sa att det har varit ett grymt mord. Varför måste man tror på den andra versionen? Det finns ingen konspiration mot polisen. Tvärtom.

Ytterligare, tyvärr för polisens version, är mordet inspelat i en video vilken bevisar att igen upplopp ägde rum, och att mordaren närmade sig killarna och dödade en av dem: http://www.youtube.com/watch?v=E9WdVmiZ5bE

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-11 klockan 11:46.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-12-11, 12:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av MjW Visa inlägg
The world unfortunately or not does not end in Gothenburg.
Nej tyvärr inte, då hade det varit en fredlig värld vi levt i.

Förstår inte vad du menar? Göteborg nämns som en plats där man upplevt (i alla fall med svenska ögon mätt) fruktansvärda kravaller, alltså en parallell till hur det känns när "drägget" drar fram och förstör, det står ingenting om hur det sköttes av polis osv, vilket inte har med kravallerna i Aten att göra heller för den delen.
// Helén
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-12-11, 13:47
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 6
Standard Re: Sv: Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Nej tyvärr inte, då hade det varit en fredlig värld vi levt i.

Förstår inte vad du menar? Göteborg nämns som en plats där man upplevt (i alla fall med svenska ögon mätt) fruktansvärda kravaller, alltså en parallell till hur det känns när "drägget" drar fram och förstör, det står ingenting om hur det sköttes av polis osv, vilket inte har med kravallerna i Aten att göra heller för den delen.
// Helén
I cannot help but to agree. En fredlig värld it would have been indeed.

What I mean is that the Swedish government is not known for their dirty laundry like some other places around. Greece or Italy for example. Where police brutality is just not enough to solve a problem without destroying the stability of the system.
Then new measures and new techniques must be invented to counter demonstrations of that importance and what's better that manipulate the media to let people have an alternative picture. (Not a picture that will do them justice, or make them look good, a picture that will simply not force the people to take the power back)

This is not a post of "my riots are bigger than yours" this is just to share the general opinion that exists in Greece at the moment.

This destruction of public property and explosion of the so called Anarchy is not as stupid and random as it seems, it is well thought of and well planned, it is there to serve a significant purpose, to hold the system together.

Before "drägget" drar fram the news would have been "Students protest for the murder" but after it's "Students destroy public property irresponsibly". I believe you understand the diference.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-12-11, 18:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av MjW Visa inlägg
This destruction of public property and explosion of the so called Anarchy is not as stupid and random as it seems, it is well thought of and well planned, it is there to serve a significant purpose, to hold the system together.
Please inform me:
1. How does anarchy hold the system together?
2. Who is planning, deciding and organizing what privat bussineses, banks and public property to destroy? To what purpose?
3. Your source?

Greker är passionerade. I många frågor, och speciellt när det gäller politik. Det har funnits ett stort missnöje i Grekland med många saker under lång tid. Stora invandrargrupper mot hur de behandlas. Sociala- och lönefrågor mm.

Om jag förstår det hela rätt så har det kokat rätt duktigt under ytan under lång tid. Innan dödsskjutningen hade det varit rätt spänt på vissa håll pga Greklands invandringspolitik vad gäller uppehåll- och arbetstillstånd. Det har gått till handgripligheter.

Jag tror den tragiska dödsskjutningen helt enkelt blev en utlösande faktor, eller ursäkt, för ett flertal grupper att på detta meningslösa sätt visa sitt missnöje.

Just att det hela spred sig så snabbt till andra ställen över hela Grekland tyder på ett omfattande missnöje. Inte på att det är organiserat.

Jag tänker inte diskutera det vidare, för denna fråga är så komplicerad att man kan inte sitta här uppe i Norden och få överblick eller komplett information. Därför kan man inte heller dra korrekta slutsatser. Bara spekulera.

Jag är mest nyfiken på MrW:s svar!

Senast redigerad av Kalimera den 2008-12-11 klockan 19:56.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-12-11, 19:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det frågas "vems version" av händelserna som är den rätta? Handen på hjärtat, vem av er andra i denna diskussion kan säga att ni VET vems verision som är den rätta?
Nej, jag vet inte vilken version som är den rätta. Men jag kan välja vilken version jag har störst förtroende för, och dit hör inte vare sig Vassilis eller MjW:s starkt politiskt färgade versioner.



Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
...men att utsätta sina landsmän för förstörelse och skrämma skiten ur vanliga privatmänniskor dår tycker jag gränsen går.
Citat:
Ursprungligen postat av MjW Visa inlägg
Before "drägget" drar fram the news would have been "Students protest for the murder" but after it's "Students destroy public property irresponsibly". I believe you understand the diference.
Självklart ska man kunna demonstrera och protestera mot polisens dödsskjutning/mord (?) av 15-åringen. Men man har därför INTE rätt att slå sönder, förstöra och bränna ned! It's a hell of a difference. Och att försöka storma parlamentet, vad är det för pöbelfasoner? Det är anti-demokratiskt!

Grekland har ett folkvalt parlament och då är det enligt min åsikt ALDRIG försvarbart att använda våld för att försöka få genom politiska förändringar. Någon klok person (Gandhi?) sade nåt i stil med: "Det man har skaffat sig med hjälp av våld kommer man att bli tvungen att behålla med hjälp av våld."


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-12-11 klockan 19:35.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-12-11, 21:50
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 6
Standard Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Please inform me:
1. How does anarchy hold the system together?
2. Who is planning, deciding and organizing what privat bussineses, banks and public property to destroy? To what purpose?
3. Your source?

Greker är passionerade. I många frågor, och speciellt när det gäller politik. Det har funnits ett stort missnöje i Grekland med många saker under lång tid. Stora invandrargrupper mot hur de behandlas. Sociala- och lönefrågor mm.

Om jag förstår det hela rätt så har det kokat rätt duktigt under ytan under lång tid. Innan dödsskjutningen hade det varit rätt spänt på vissa håll pga Greklands invandringspolitik vad gäller uppehåll- och arbetstillstånd. Det har gått till handgripligheter.

Jag tror den tragiska dödsskjutningen helt enkelt blev en utlösande faktor, eller ursäkt, för ett flertal grupper att på detta meningslösa sätt visa sitt missnöje.

Just att det hela spred sig så snabbt till andra ställen över hela Grekland tyder på ett omfattande missnöje. Inte på att det är organiserat.

Jag tänker inte diskutera det vidare, för denna fråga är så komplicerad att man kan inte sitta här uppe i Norden och få överblick eller komplett information. Därför kan man inte heller dra korrekta slutsatser. Bara spekulera.

Jag är mest nyfiken på MrW:s svar!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, jag vet inte vilken version som är den rätta. Men jag kan välja vilken version jag har störst förtroende för, och dit hör inte vare sig Vassilis eller MjW:s starkt politiskt färgade versioner.

Självklart ska man kunna demonstrera och protestera mot polisens dödsskjutning/mord (?) av 15-åringen. Men man har därför INTE rätt att slå sönder, förstöra och bränna ned! It's a hell of a difference. Och att försöka storma parlamentet, vad är det för pöbelfasoner? Det är anti-demokratiskt!

Grekland har ett folkvalt parlament och då är det enligt min åsikt ALDRIG försvarbart att använda våld för att försöka få genom politiska förändringar. Någon klok person (Gandhi?) sade nåt i stil med: "Det man har skaffat sig med hjälp av våld kommer man att bli tvungen att behålla med hjälp av våld."

/kimmen
It's no surprise to me that you or somebody else that grew up in Sweden don't believe what the people in Greece think, because it is a nation's people not just a couple forum posters.

I can imagine how difficult it would have been for me to believe such a story if I was in your position so I don't really blame you and I am definitely far from upset or dissapointed. This is common a human reaction, nothing more natural than not believing what you don't know or see. My reaction would have been very similar to yours or even exactly the same.

As for the two last paragraphs I definitely agree, we are saying the same thing from two different point of views.

Senast redigerad av MjW den 2008-12-11 klockan 22:42.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-12-11, 23:03
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 6
Standard Re: Oroligt i Grekland

Sorry for the double post some mod could edit this.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Please inform me:
1. How does anarchy hold the system together?
2. Who is planning, deciding and organizing what privat bussineses, banks and public property to destroy? To what purpose?
3. Your source?

Greker är passionerade. I många frågor, och speciellt när det gäller politik. Det har funnits ett stort missnöje i Grekland med många saker under lång tid. Stora invandrargrupper mot hur de behandlas. Sociala- och lönefrågor mm.

Om jag förstår det hela rätt så har det kokat rätt duktigt under ytan under lång tid. Innan dödsskjutningen hade det varit rätt spänt på vissa håll pga Greklands invandringspolitik vad gäller uppehåll- och arbetstillstånd. Det har gått till handgripligheter.

Jag tror den tragiska dödsskjutningen helt enkelt blev en utlösande faktor, eller ursäkt, för ett flertal grupper att på detta meningslösa sätt visa sitt missnöje.

Just att det hela spred sig så snabbt till andra ställen över hela Grekland tyder på ett omfattande missnöje. Inte på att det är organiserat.

Jag tänker inte diskutera det vidare, för denna fråga är så komplicerad att man kan inte sitta här uppe i Norden och få överblick eller komplett information. Därför kan man inte heller dra korrekta slutsatser. Bara spekulera.

Jag är mest nyfiken på MrW:s svar!
Well kind of anarchy since this is how the TV news present the students who protest. Firstly they are students and then they become irresponsible masked anarchists that destroy public property.

This practice takes the focus away from the high taxes, the worthless government, the big scandals such as the recent Siemens and Vatopaidi monastery scandals. It takes the focus away from the police brutality on students and a while back the brutality on senior citizens that were protesting. Things are out of control, the people are fed up and they wouldn't want a revolution type of reaction.

In example I live in greece I have 2 kids and I work all day long 7 days a week to pay my depts to the banks and to send my kids to the university a rather typical low-middleclass family story. And in all this confusion they burn down my store. What am I going to think first? The scandals? the brutality? the unfairness and the stupendous mistakes of the goverment against me or the fact that soon me and my family wont have food on the table and the banks will come for my house?

I don't know who is organising these things, obviously some that have big control and enough authority to do so. The destroying could have been random or could be not, the point is to change the headlines in the news and take the focus of the real problems away.

I have no source to give you other that the fact that I have been there and I've seen it and that I grew there thinking that this is how the world is, it took me several years after I left Greece and travelled for a few years in western and north Europe to realise that the world can be a better place than that and this is not the situation everywhere. Before that, it was my life, my daily life, I knew no better and this is why I understand the difficulty somebody has in believing these things if you haven't lived it or experienced it first hand.

But if you really want to see unfiltered news on what is happening in greece there you go, I got dozens more of these from every part of Greece:

http://troktiko.blogspot.com/
http://nonews-news.blogspot.com/
http://prezatv.blogspot.com/
http://taxalia.blogspot.com/
http://press-gr.blogspot.com/

And here is a video of the pictures earlier in the thread that somebody correctly commented that they could have been photoshoped. Unfortunately they were not.

http://www.youtube.com/watch?v=rpw67wKdXE8

And here is one of the best shots that characterise the Greek Police. To bad the photographer got fired the next morning and I don't think they are going to give him any good references either.


Senast redigerad av MjW den 2008-12-11 klockan 23:27.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-12-12, 00:25
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, jag vet inte vilken version som är den rätta. Men jag kan välja vilken version jag har störst förtroende för, och dit hör inte vare sig Vassilis eller MjW:s starkt politiskt färgade versioner.
Förlåt, men det är helt meninglöst att försöka övertyga någon att jorden är runt när han tror att den är plan.

Den här videon visar några demokratiska poliser som slår en man som bara hittar sina nycklar på en huvudgata i Exarhia (i måndags 8/12): http://www.youtube.com/watch?v=cjoO0X11usQ

En journalist på ALPHA Radio som varit på Omonoia torget berättar också "live" hur två andra demokratiska poliser brutalt slår två 13-åriga: http://www.youtube.com/watch?v=osnhE8pLzW4

Är det demokrati att de politiska partierna stjäl våra pengar genom skandaler (Siemens, Vatopedi, börsen osv) medan de samtidigt planena att höja pensionsåldern och att polisen slår och dödar?

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-12 klockan 01:17.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-12-12, 11:05
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Det finns ingen orsak att säga att det somhänder är det rätta sättet att sköta problem.
Det är helt politiskt o. äldre gubbar o. gummor (?) leder ungdomarna. En hel del egendom har förstörst o. kommer att göra det i fortsättnin egn också.
Landet blir inte bätrre om kommunisterna vore i makt, det blev inte bätrre undet Pasoks tid heller.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-12-12, 11:08
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Och det väldigt irriterande när det sägs i nyheterna att oroligheterna började när polisen sköt en ungdom. Det är ju inte så, orolighetrena hade börjat först o. något skall göras.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-12-12, 19:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Har det lugnat ner sig eller är det bara svenska medier som inte anser att det har något "nyhetsvärde" längre, någon som vet?
// Helén
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-12-13, 15:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
Är det demokrati att de politiska partierna stjäl våra pengar genom skandaler (Siemens, Vatopedi, börsen osv) medan de samtidigt planena att höja pensionsåldern och att polisen slår och dödar?
Att det finns politiker och poliser som bryter mot lagarna och bär sig svinaktigt åt betyder inte att Grekland är en diktatur. Politiker, poliser och alla andra som bryter mot ett lands lagar ska naturligtvis åtalas!

Men lik förbaskat har Grekland ett parlament som väljs av det grekiska folket i regelbundet återkommande val. Då är det INTE demokrati att med våld försöka ändra de politiska förutsättningarna!!


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-12-13 klockan 15:25.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-12-13, 18:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Oroligheterna har mattats men lugnt är det inte, enligt media.
-Jag tycker fruktansvärt illa om våldet och förstörelsen man sett, meningslöst, verkligen, och vi får alla vara med om att betala de ersättningar som nu ska ges ut, tro inget annat, nånstans ska pengarna tas.
Man får väl säga att höga herrar i åratal har gått före med tydliga exempel hur man egenmäktigt tillskansar sig pengar/makt. Prästerskap, advokater,
politiker, bankmän, affärsmän likväl som äkta "vanliga" skurkar, i tur och ordning har de figurerat i press och TV , skandal efter skandal, men vad som hände sen är det mindre tal om. Hur mycket kan polisen reda ut? Vad händer i domstolen sen? Håller någon handen om ryggen på personen i fråga?

Vilket inte ursäktar ett enda sönderslaget fönster.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-12-14, 09:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Klokt tal Monica!
Jag hoppas också, att dessa sorgsna händelser ska förorsaka ärligt och allvarligt samtal hos grekerna och oss alla. Varje människa vet ju åtminstone nu att det finns mycket röta i samhället och inom politiken. Tror du Monica, att allt detta kan leda till något gott i framtiden där eller har folk redan blivit helt och hållet pessimistiskt? Hos de unga borde vi ha hopp på den bättre framtiden. Trots dessa förfärliga händelser ville jag som mor till tre studerande aktiva unga (visst här i Norden!) tro på att dom vill bygga ett bättre samhälle med jämlika rättigheter hos alla människor!! Kanske detta är tyvärr bara idealism ?! Men utan hopp är det omöjligt att leva !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT