Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2015-09-26, 17:14
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tack för trevliga rapporter. Det är några år sedan vi var på Peleponessos så fick man en ny längtan att återvända.

Carina
Svara med citat
  #222  
Gammal 2015-09-27, 02:08
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Så härligt att få följa dig på resa igen, tack!
Svara med citat
  #223  
Gammal 2015-09-27, 15:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Så var jag då hemma igen. Kul att mötas av sommarväder här hemma också. Här kommer den utlovade rapporten från den sista dagen, också den blir kort, men ska som jag nämnt många gånger förut, skriva massor om resan senare. En kort summering från hela resan (Pylos och Koroni också) kommer senare i veckan.



Jag startade dagen med att äta Stellas fantastiska frukost för sista gången på denna resa, men inte sista gången i livet, för jag ska absolut återvända hit.




Efter frukosten (som tog tid att äta upp!) åkte jag med Stellas son Panagiotis upp i bergen, cirka tre kilometer från Kardamili. Där har han tre vackra hus för uthyrning. Det var en fantastisk plats! Jag bestämde på stående fot att jag och Camilla ska bo här några nätter när vi åker hit. Alla hus var uthyrda, men jag fick gå in och titta i ett av dem, och jag bara älskade vad jag såg. Där fanns till och med en stor öppen spis som gick att elda i. Perfekt om man åker hit off season. Husen ligger i en olivlund där Panagiotis har sina får. Tystnaden var total, förutom det trevliga ljudet från fårklockorna, och från skriande rovfåglar. Utsikten var också den bedövande. Man såg toppen av Mount Taygetus, man såg havet, och man såg Kardamili ner vid kusten. Oj, oj oj, så häfigt! (Jag återkommer med kontaktuppgifter och fler bilder.)




När jag kom ner till byn igen besökte jag gamla Kardamili igen. Mycket vackert. Sen badade jag, och sedan gick jag runt och sa adjö till denna vackra och helt fantastiska by.




Jag sa på återseende till den bedårande huvudgatan.




Detsamma sa jag till min utsikt och min altan, och till Stella och Panagiotis.




Sedan tog jag en taxi till Kalamata, och det var det som var min planändring. Anledningen till att jag trots allt valde att sova sista natten i Kalamata berodde inte på taxiresan på natten (som vi diskuterat tidigare i tråden), utan på att jag jobbmässigt var klar med Kardamili, men absolut inte känslomässigt, långt ifrån. Därför valde jag att ta en eftermiddag och en kväll i Kalamata, det var bra för jobbet. Jag checkade in på ett mycket bra hotell vid strandpromenaden, och gick sedan längs den extremt långa strand- hamn- och marinapromenaden, timme ut och timme in.




Det var stor skillnad på Kalamata och Kardamili som ni kan se. Här är jag på väg till den stora marinan, och det var inte roliga syner tyvärr. Överlag var det ganska ruffigt. Jag åt middag på en taverna nära hotellet. Det var enda gången jag inte åt mycket god mat under resan.




På morgonen (igår alltså) vaknade jag tidigt av att jag hörde stora vågar slå mot stranden. Jag gick ut på balkongen för att titta, men det var inga vågor, det var åska! Jag hann ta en bild innan ovädret drog in. Jäklar vad det åskade, blixtrade och regnade. Jag hoppas planet inte skulle lyfta, för i ett sådant oväder vill jag inte flyga. Jag tänkte också på den där taxiresan som jag inte gjorde. Hur skulle det kännas att åka över bergen i ett sådant oväder. Svaret fick jag när jag kom till flygplatsen, där jag träffade mina svenska grannar på Stella Rooms. De hade åkt taxi över bergen, och det hade gått hur bra som helst, trots att det åskade, blixtrade och regnade under hela resan. De hade åkt med samma taxichaufför som jag hade åkt med dagen innan, och han körde verkligen lugnt. Den taxichaufför som jag åkte med från hotellet till flygplatsen, berättade hela Kalamatas historia på den korta resan. Han var så underhållande!




När vi gick till planet hade ovädret dragit förbi, och det kändes lugnt att flyga hem.




Sista lunchen intogs på Bromma flygplats. Helt klart den dyraste lunchen under hela resan. Men den var god.




Som sagt, mer om resan kommer senare i veckan. Resten av denna dag ska jag ägna mig åt denna härliga fotobok om Mani.
Svara med citat
  #224  
Gammal 2015-09-27, 15:32
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Välkommen hem igen och tack för en fantastisk reseberättelse och jättefina bilder! Det ska bli så spännande att läsa fortsättningen...

MVH zakka
Svara med citat
  #225  
Gammal 2015-09-27, 16:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Janne, gissa om jag ser fram emot Kardamili i början av november! Tack för fin rapport! Vad hette hotellet i Kalamata? Jag måste ha ett rum för en natt när jag kommer med buss från Aten, för då har nog sista bussen till Kardamili gått....och taxi till Kardamili är väl dyrt....?

Lissi- direkt från Kreta
Svara med citat
  #226  
Gammal 2015-09-27, 16:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

..då fick jag rätt.. du övernattade i Kalamata...

Ser fram emot fortsättningen...
Svara med citat
  #227  
Gammal 2015-09-27, 16:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Också jag väntar ivrigt på mera berättelser och bilder från din resa. Men du får gärna ta det lugnt hemma ett tag före det. Panagiotis hus där uppe i bergen verkade verkligen intressanta.

/ Anne
Svara med citat
  #228  
Gammal 2015-09-28, 08:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad hette hotellet i Kalamata? Jag måste ha ett rum för en natt när jag kommer med buss från Aten, för då har nog sista bussen till Kardamili gått....och taxi till Kardamili är väl dyrt....?
Hotellet heter Hotel Haikos och finns på Booking. Det var ett mycket bra hotell med perfekt läge. Ser lyxigt ut, och kändes lyxigt, men kostade bara 45 € natten. Taxi till Kardamili kostar mellan 50-60 €. Jag betalade 50 € till Kardamili, och lika mycket från Kardamili. Jag gav 5 € i dricks båda resorna.
Svara med citat
  #229  
Gammal 2015-09-28, 20:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Panagiotis hus där uppe i bergen verkade verkligen intressanta.
Ja, verkligen! Billigt var det också, ett hus kostade nu 40 € natten, och det är ingenting!
Svara med citat
  #230  
Gammal 2015-09-29, 00:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tack för mycket trevlig läsning Janne, och för rackarns fina bilder. Vet att du tidigare har hänvisat till att du har en bra kamera, men det beror definitivt också på den som håller i den.

Masse
Svara med citat
  #231  
Gammal 2015-09-30, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för mycket trevlig läsning Janne, och för rackarns fina bilder.
Tack!
Svara med citat
  #232  
Gammal 2015-09-30, 12:41
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för mycket trevlig läsning Janne, och för rackarns fina bilder. Vet att du tidigare har hänvisat till att du har en bra kamera, men det beror definitivt också på den som håller i den.

Masse
Håller med, helt och fullt .

Abi
Svara med citat
  #233  
Gammal 2015-10-01, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Håller med, helt och fullt
Tack!
Svara med citat
  #234  
Gammal 2017-03-19, 09:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Snabbläste denna underbara tråd en gång till. Å, som jag började längta! Alla ni som ännu inte har bestämt er för vart ni skall resa i år. Fundera inte längre, res till Peloponnesos!

Och Janne, jag hoppas du och Camilla kan göra den där resan som ni planerade men inte blev av på grund av din dåliga rygg. Jag hoppas innerligt att ryggen är bättre nu.

Har njutit så otroligt mycket av alla fina bilder i denna tråd!

/ Anne
Svara med citat
  #235  
Gammal 2017-03-20, 21:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och Janne, jag hoppas du och Camilla kan göra den där resan som ni planerade men inte blev av på grund av din dåliga rygg. Jag hoppas innerligt att ryggen är bättre nu.
Ryggen är bättre, men ännu inte klart om det blir någon resa i år. Håller tummarna!

Citat:
Har njutit så otroligt mycket av alla fina bilder i denna tråd!
Kul!
Svara med citat
  #236  
Gammal 2017-03-20, 21:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ryggen är bättre, men ännu inte klart om det blir någon resa i år. Håller tummarna!

GODT å høre at ryggen din er bedre👍
D e t er virkelig på tide...❣
HÅPER det blir Hellastur(er) dette året🍀
Svara med citat
  #237  
Gammal 2017-03-21, 15:29
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Hoppas också ryggen blir bättre, Janne.
Håller med Alala. Läsning av tråden en gång till ledde till bokning av flygbiletter till Kalamata den 22 juni. Hyr bil och tar, som nämnts i annan tråd, först sikte på Pylos och Hotel Anezina, där rum nu är bokat.
Ska bli så kul efter många turer i Kyklader och Sporader!
Strax bara tre månader till avfärd...
Svara med citat
  #238  
Gammal 2020-03-08, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Efter frukost körde jag mot Gialova lagoon. Jag stannade vid Golden beach och tog några bilder i det vackra morgonljuset.
Fler bilder från denna fantastiska dag finns nu här.
Svara med citat
  #239  
Gammal 2020-03-08, 17:55
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Helt sagolikt!
Jag hoppas att jag oxå kommer till Voidokilia beach en dag

//Conny
Svara med citat
  #240  
Gammal 2020-03-08, 19:49
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vi är flera som valt Peloponesos som boplats och vi är samtidigt frågande till varför så många ska trängas ute på öarna med andra turister. Peleponnesos har allt som öarna har, men mycket mer privatliv och variationer.
Jag har nu inte så stor erfarenhet av öar, men har nog besökt ett 20 tal, och tycker det är synd att så många är "insnöade" på samma ö-tänk o frågar om vilken ö som är bäst. Mitt svar är Peleponnesos !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT