Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-02-03, 20:01
lolagumman lolagumman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 15
Standard Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Har planerat in en treveckors öluff med familjen i sommar. Barnen 7 och 10 år. Det blir ca en vecka i Naxos, en på Amorgos men sen är sista dagarna oklara. Skulle gärna åka till Milos. Från Katapola verkar det vara helt ok förbindelse till Milos, men sen tillbaka till Naxos (Flyger hem från Mykonos) så känns det lite sämre.... är det värt att sitta hela dagen på en snabbåt från Milos till Naxos? Har funderat lite på Donoussa också, men undrar om vi får lappsjuka där... velar och funderar.... eller borde man välja något helt annat?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-06, 18:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Så härligt det låter med tre veckor i Grekland. Tyvärr har jag inga tips för dig eftersom jag aldrig öluffat. Men jag hoppas de andra som har erfarenhet av detta vaknar och kommer med intressanta förslag.

Önskar er en trevlig resa vart den än sen tar er!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-02-08, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
är det värt att sitta hela dagen på en snabbåt från Milos till Naxos? ?
Nej, det tycker jag inte att det är. Kan gunga rejält i värsta fall, och de är svindyra. Jag skulle valt en annan ö. Annars är ju Milos ett fantastiskt resmål.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-02-17, 13:57
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Lustigt, den här tråden skulle lika gärna kunna vara startad av mig. Vi är också en familj med barn på 7 och 10 år som åker på ö-luff i tre veckor i sommar. Även vi flyger till Mykonos och ska hänga en vecka på Naxos. Grundplanen var sedan att ta sig till Milos men efter mycket velande hoppar vi över den resan och håller oss i trakterna av Naxos istället.

Det är inte jättekul att åka highspeedbåt i flera timmar och det kostar en slant, tror dessa dagar känns mer som resdagar än om man åker någon timme bara.

Vi landar på Mykonos och åker direkt till Naxos där vi hänger i sex dagar. Resterande 12 dagar bokar vi inte utan tar som det kommer. Löst planerat blir det en sväng ut på småkykladerna ett par öar tre dagar på varje och sedan Naoussa på Paros de sista dagarna men det kan ändras. Kanske trivs vi på småöarna och blir kvar där längre eller så strejkar barnen och kräver fri tillgång till pool redan dag ett där ute.

Vi var på Koufonissi 2001 och det blir nog ett kärt(?) återseende med den ön samt en till, just nu ligger Dounossa bäst till men det svänger hela tiden och innan vi är framme i juni kanske vi siktar på Amorgos där vi också var 2001... Trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-02-17, 18:17
lolagumman lolagumman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av daddydj Visa inlägg
Lustigt, den här tråden skulle lika gärna kunna vara startad av mig. Vi är också en familj med barn på 7 och 10 år som åker på ö-luff i tre veckor i sommar. Även vi flyger till Mykonos och ska hänga en vecka på Naxos. Grundplanen var sedan att ta sig till Milos men efter mycket velande hoppar vi över den resan och håller oss i trakterna av Naxos istället.

Det är inte jättekul att åka highspeedbåt i flera timmar och det kostar en slant, tror dessa dagar känns mer som resdagar än om man åker någon timme bara.

Vi landar på Mykonos och åker direkt till Naxos där vi hänger i sex dagar. Resterande 12 dagar bokar vi inte utan tar som det kommer. Löst planerat blir det en sväng ut på småkykladerna ett par öar tre dagar på varje och sedan Naoussa på Paros de sista dagarna men det kan ändras. Kanske trivs vi på småöarna och blir kvar där längre eller så strejkar barnen och kräver fri tillgång till pool redan dag ett där ute.

Vi var på Koufonissi 2001 och det blir nog ett kärt(?) återseende med den ön samt en till, just nu ligger Dounossa bäst till men det svänger hela tiden och innan vi är framme i juni kanske vi siktar på Amorgos där vi också var 2001... Trevlig resa!
Vad trevligt, när åker ni? vi kanske är samtidigt i Grekland 😎 Tror vi skippar Milos och väljer någon av småkykladerna så slipper vi en dyr, lång och potentiellt vågig båtresa. Milos får vi satsa på någon annan gång. För några år sen var vi till kouffonissi och trivdes bra, skulle faktiskt kunna åka tillbaka dit för den fantastiskt goda gyros som fanns där vid "hålet i väggen". Just nu lutar det mot Donoussa eller Iraklia. Jag Tycker att hotellen verkar dyra på booking.com, lönar det sig att kolla på något annat sätt eller ska man boka på plats? (Vi är 4 personer och siktar på småkykladerna i slutet av juni)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-02-18, 11:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
Har funderat lite på Donoussa också, men undrar om vi får lappsjuka där...
Lappsjuka? På Donoussa? Inte då! Där finns jättemycket att göra! Som t ex samla stenar, kolla snäckor, räkna vågor, undra vad Aristoteles skulle ha sagt om han var där etc.... Bara välja och vraka!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-02-19, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
Jag Tycker att hotellen verkar dyra på booking.com, lönar det sig att kolla på något annat sätt eller ska man boka på plats? (Vi är 4 personer och siktar på småkykladerna i slutet av juni)
Kontakta ägarna direkt och fråga vad de tar för pris.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-02-21, 11:49
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
Vad trevligt, när åker ni? vi kanske är samtidigt i Grekland 😎 Tror vi skippar Milos och väljer någon av småkykladerna så slipper vi en dyr, lång och potentiellt vågig båtresa. Milos får vi satsa på någon annan gång. För några år sen var vi till kouffonissi och trivdes bra, skulle faktiskt kunna åka tillbaka dit för den fantastiskt goda gyros som fanns där vid "hålet i väggen". Just nu lutar det mot Donoussa eller Iraklia. Jag Tycker att hotellen verkar dyra på booking.com, lönar det sig att kolla på något annat sätt eller ska man boka på plats? (Vi är 4 personer och siktar på småkykladerna i slutet av juni)
Vi är iväg 17 juni till 5 juli. Bokat 17-23 juni på Naxos (Summer Dream II i Agia Anna) Bokade först via Bookings.com men fick till slut svar via mail från hotellet direkt och de var klart billigare. Antar att hotellen måste ge en viss procent till Bookings.com/Hotels.com osv så det blir nog oftast billigare att boka direkt med ägaren.

Efter Naxos bokar vi direkt på plats. Dounossa och Koufonissi och Paros är den lösa planen just nu. Såg att det var någon festival på Koufonissi 24 juni så antingen är det roligt att vara där då eller så är allt uppbokat och bättre att åka direkt till Dounossa från Naxos.

Anledningen att vi bokat upp oss på Naxos redan är att vi vill få en smidig start på resan, hämtning i hamnen, bra pool för barnen osv. Ute på småöarna blir det säkert enklare lägenheter utan pool och så får vi se hur det blir på Paros.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-02-21, 14:11
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Som Janne säger, kontakta ägarna direkt. Det kan vara en väldig skillnad i pris på det du får från dem kontra på booking. Vi ska tex också bo på Summer Dream II slutet Juni, nu ser det svindyrt ut att boka den tiden på booking, vi fick 50 Euro/natten av ägarna när vi boka för ett tag sen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-20, 16:13
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Nu har pendeln svängt över till västra kykladerna igen. Vänner till oss pratade varmt för Sifnos så vi kanske dumpar småkykladerna ändå. Vi landar på Mykonos och tar sedan sex nätter på Naxos. Hittade nu en billig färja till Milos med Hellenic Seaways, båten heter Artemis och det tar sex timmar och kostar 17,5 E per vuxen. Avresa från Naxos kl 15:50 och framme kl 21:45. Från Milos skulle vi sedan kunna jobba oss upp mot Mykonos via Sifnos och Syros. Båttur runt Milos lockar och både Sifnos och Syros verkar vara trevliga öar.

Vi är iväg 18 dagar, vad tror ni om följande upplägg? Två vuxna och två tjejer som fyller 8 och 11 i sommar.

6 nätter på Naxos, Agia Anna
3-4 nätter på Milos, Adamas eller Pollonia? Tänker oss en båttur runt ön samt hyra bil en dag. Behövs längre tid här?
6-7 nätter på Sifnos, här verkar det finnas flera trevliga byar. Våra bekanta brukar bo i Platys Gialos.
2 nätter på Syros, ett par dagar nära Mykonos, vi har kvällsflyg från Mykonos och om vädret är ok borde vi kunna skippa övernattning där.

Det blir en lång seg färjetur från Naxos till Milos men det kanske man orkar med? Finns det wifi på båten så överlever barnen...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-20, 20:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Jag tycker det låter som en bra rutt och lagom antal nätter på varje ö. Jag skulle dock valt att bo i Faros på Sifnos. Mycket bättre att ha som bas, och att jag tycker att Faros är mycket trevligare än alla andra byar på Sifnos.

Artemis är en långsam rackare. Undrar om det finns WiFi där. Fanns inte när jag åkte senast, men det är några år sedan.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-28, 11:59
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Kul att planera resrutt. Det svänger lite fram och tillbaka. Var inne på Folegandros efter Naxos förra veckan men har nu istället landat i att mellanlanda i Naoussa på Paros några dagar. Från Paros går färjan Artemis direkt till Milos på tre timmar till ett bra pris. Vi tvekar dock på om vi ska hoppa av alls på Milos eller fortsätta direkt till Sifnos med samma båt. Milos verkar ha unika stränder osv men kräver bil/båt så ett par dagar där kanske mest känns stressigt.

Rutt just nu:
Flyg till Mykonos
Naxos 6 nätter
Paros 2-5 nätter
Milos 0-3 nätter
Sifnos 5-6 nätter
Syros 2 nätter
Flyg hem från Mykonos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-29, 14:56
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Hej,
Naoussa, Folegandros och Milos är en underbar kombination med stora variotioner.
Det blir tredje året på rad vi kör den rutten kommande sommar.
Lycka till med ditt fortsatta planerande.
Lasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-29, 16:04
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Undrar om det finns WiFi där.
Vi åkte med Artemis senast förra sommaren och då mellan Ios och Syros, en resa som tar 6-7 timmar. Finns inte röken av wifi men vem behöver det när man kan sitta på däck, läsa en bok och njuta av livet . Lite action blir det också emellanåt eftersom den går inom en hel del öar på vägen. Salongen är helt ok att sitta i också, om det blir kallt i vinden. En klassisk båtluffarbåt skulle jag vilja kalla det för.

Men jag kan förstå att det kan bli en aning segt om man har barn med sig men för den skull tycker jag inte att man ska undvika att åka med den. Artemis har fördelen att den, precis som de gamla GA-färjorna, går lite udda rutter.

Celbe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-29, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Artemis har fördelen att den, precis som de gamla GA-färjorna, går lite udda rutter.
Ja, det är en himla tur att den finns, med eller utan WiFi.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-29, 19:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av daddydj Visa inlägg
Milos verkar ha unika stränder osv men kräver bil/båt så ett par dagar där kanske mest känns stressigt.
Det "krävs" inte någon bil på Milos, det går bussar till flera stränder (det gjorde det i alla fall 2008).
Men den fantastiska båtrundturen runt hela ön får man inte missa.

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-03-31, 16:11
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det "krävs" inte någon bil på Milos, det går bussar till flera stränder (det gjorde det i alla fall 2008). /kimmen
Vi har nu landat i att Milos får vänta till en annan gång. Min känsla är att ett fordon, båt eller bil, är nödvändigt för att verkligen få ut max av ön. Att bo i Adamas och kånka runt med ungar på buss lockar inte mig men det är ju ett par månader kvar så man kanske hinner tänka om en gång till!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-04-06, 10:06
daddydj daddydj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Det tog bara en vecka att omvärdera och nu blir det Milos i fyra nätter sedan hotellet i Naoussa på Paros avbokat oss. Fanns många andra hotell att välja på men tappade sugen så det var nog meningen att vi skulle till Milos ändå. Bokat in oss till ett väldigt bra pris på Ostria Vento ute på udden i Pollonia. Milos för mig känns som en ö man ska upptäcka så boendet blir säker bra och det har fått fina recensioner på Tripadvisor och Bookings.

Det finns en båttur som utgår från Pollonia, den går inte runt ön utan kör en helt egen rutt. Ska klura lite vilken båt vi ska välja. Kleftiko missar man om man utgår från Pollonia men samtidigt tror jag inte ungarna är jättesugna på att hoppa i på djupt vatten och simma in så just nu känns den lokala båten helt ok.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-04-06, 18:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulle gärna åka till Milos, men är det värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av daddydj Visa inlägg
Det finns en båttur som utgår från Pollonia, den går inte runt ön utan kör en helt egen rutt.
Hör av dig när du vet mer om den båten, för det lät intressant.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT