Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-21, 21:28
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Kalamata-oliven

Er det noen som har førstehåndskjennskap til oliven? Har etter flere ferier til Hellas funnet ut at jeg også her hjemme må kjøpe oliven av type "kalamata" for å få den greske salaten til å smake autentisk. Er det noen som vet hva som egentlig er forskjellen på kalamata-oliven og de vanlige sorte? Har det med produksjonssted å gjøre, eller hva? Det som er sikkert, er at Kalamata-oliven er mye bedre på smak!

Spør en nysgjerrig Eureka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-21, 22:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kalamata-oliven

Till Ruby:

Jag ber en miljon gånger om ursäkt för att jag råkade radera ditt inlägg! Sitter tillfälligt vid en annan dator, var inte uppmärksam på att skärmbilden var annorlunda - därför klickade jag fel när jag skulle svara på ditt inlägg!

FÖRLÅT!

Jag skulle bara svara på din fråga: nysgjerrig betyder nyfiken.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-21, 22:37
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kalamata-oliven

Jag har för mig att Kalamataoliverna kommer från Regionen Kalamata på södra Peleponnesos och att det är ungefär som att det bara får heta champagne om vinet kommer från det distriktet. Nå´n sorts diskussion om detta i EU tror jag, Fetaost får bara komma från Grekland, Falukorven var visst också på G.

Betyder nysgjerrig möjligen vetgirig/nyfiken??
(Ser att det gör det ja)
//PO

Senast redigerad av PO den 2005-02-21 klockan 22:40. Anledning: Inkfish
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-02-21, 22:48
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Till Ruby:

Jag ber en miljon gånger om ursäkt för att jag råkade radera ditt inlägg! Sitter tillfälligt vid en annan dator, var inte uppmärksam på att skärmbilden var annorlunda - därför klickade jag fel när jag skulle svara på ditt inlägg!

FÖRLÅT!

Jag skulle bara svara på din fråga: nysgjerrig betyder nyfiken.
Ingen fara! Jag fick ju svar på min fråga, det är huvudsaken.

Ruby - också nysgjerrig
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-02-22, 21:39
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Kalamata-oliven

Nå´n sorts diskussion om detta i EU tror jag, Fetaost får bara komma från Grekland,

Det vore för väl det! Feta ska komma från Grekland, inte fyrkantiga små kuber från producenter som vill "hänga" med och dessutom har fräckheten att kalla den Feta. Smaklösa är de dessutom.

Chris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-02-25, 11:39
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av Eureka
Er det noen som har førstehåndskjennskap til oliven? Har etter flere ferier til Hellas funnet ut at jeg også her hjemme må kjøpe oliven av type "kalamata" for å få den greske salaten til å smake autentisk. Er det noen som vet hva som egentlig er forskjellen på kalamata-oliven og de vanlige sorte? Har det med produksjonssted å gjøre, eller hva? Det som er sikkert, er at Kalamata-oliven er mye bedre på smak!

Spør en nysgjerrig Eureka

Här är lite frestande oliv-bilder Jag köpte med mig lite av de torkade från Amfissa när jag var i Athen i höstas. Annorlunda smak än kalamata, lite sötma i smaken.

epiros
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-02-25, 12:22
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Här är lite frestande oliv-bilder Jag köpte med mig lite av de torkade från Amfissa när jag var i Athen i höstas. Annorlunda smak än kalamata, lite sötma i smaken.

epiros

hoppsan glömde webbadressen så det kan gå
www.athensguide.com/oliveshop/index.html

epiros
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-02-25, 12:32
johan johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Kalamata-oliven

Jag är mycket förtjust i de torkade kalamata oliverna! Dessa är ju även lite marinerade i olja. Så intensiv smak att ett par hundra gram räckte länge. Rent estetiskt är väl vanliga att föredra. De torkade ser ju ut som små djur pruttar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-02-25, 12:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av Eureka
Er det noen som har førstehåndskjennskap til oliven? Har etter flere ferier til Hellas funnet ut at jeg også her hjemme må kjøpe oliven av type "kalamata" for å få den greske salaten til å smake autentisk. Er det noen som vet hva som egentlig er forskjellen på kalamata-oliven og de vanlige sorte? Har det med produksjonssted å gjøre, eller hva? Det som er sikkert, er at Kalamata-oliven er mye bedre på smak!

Spør en nysgjerrig Eureka
Har kollat upp detta nu. EU har tre kategorier av kvalitetsskydd för livsmedel; skyddad ursprungsbeteckning (SUB), skyddad geografisk beteckning (SGB) och garanterad traditionell specialitet (GTS).

SUB "anger benämningen på en produkt vars produktion, bearbetning och beredning måste äga rum inom ett bestämt geografiskt område och präglas av en erkänd och befäst sakkunskap".

Kalamataoliven är skyddad enligt SUB och får endast heta så om den kommer från en producentsammanslutning som heter "Union of Agricultural Cooperatives of The Prefecture of Messinia".

Ytterligare nio grekiska olivmärken är 'subbade'. Hela listan på grekiska kvalitetsskyddade livemedel finns här:
http://europa.eu.int/comm/agriculture/qual/sv/el_sv.htm

Svecia och skånsk spettkaka är de enda svenska produkterna som är kvalitetsskyddade. Har de verkligen glömt falukorven och surströmmingen?????

En finsk produkt finns på listan; lapin puikula (är det sånt ni gör brännvin på Ivi? )

Danmark har lyckats få med tre produkter: danablu, esrom och lammefjordsgulerod.

På min privata icke-eu-lista finns gudbrandsdalsost
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-02-25, 12:40
johan johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

En finsk produkt finns på listan; lapin puikula (är det sånt ni gör brännvin på Ivi? )
Detta är mandelpotatis från finska lappland!

För er som vill veta

H johan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-01, 21:58
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Kalamata-oliven

Hei og takk for alle svarene, da ble nysgjerrigheten stilt Flotte bilder, Epiros; tennene løper i vann ved synet av alle fristelsene!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-23, 08:41
Fontana Fontana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 30
Standard Sv: Kalamata-oliven

Just fenomenet kalamataoliver är lite speciellt i ursprungssammanhang. Olivoljor, t.ex. som heter KALAMATA måste komma från regionen kalamata. Kalamataoliver, har jag för mig, får sitt namn efter träd- eller jordbrukstyp, inte region.
Dock måste Kalamataoliver komma från Grekland.
Jag är inte HELT säker på det här, men min chef mumlade nåt om det häromveckan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-03-23, 13:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Kalamata-oliven

Hej!
Det kan nog stämma för jag fick med mig ett olivträd hem från Xania,Kreta och min kusins man, Michailis, som är bonne å greja det hele, sa att det var ett Kalamata-olivträd.....
som förresten sedan ca 10 år växer och frodas i ett norrfönster...
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-03-23, 14:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kalamata-oliven

Citat:
Ursprungligen postat av Fontana
Olivoljor, t.ex. som heter KALAMATA måste komma från regionen kalamata. Kalamataoliver, har jag för mig, får sitt namn efter träd- eller jordbrukstyp, inte region.
Dock måste Kalamataoliver komma från Grekland.
Jag är inte HELT säker på det här, men min chef mumlade nåt om det häromveckan
Njae, att kalamataoliven har fått sitt namn efter Kalamataträdet stämmer säkert. Däremot är varumärkena Kalamataoliv och Kalamataolja ursprungsskyddade enligt SUB (se inlägg ovan) och får bara heta så om de producerats hos någon medlem av "Union of Agricultural Cooperatives of Prefecture of Messinia" som har sitt kontor i staden Kalamata (som är residenstad i Messinialänet, skulle vi väl säga på svenska).
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-03-23, 14:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kalamata-oliven

Kalamata oliver får aldrig saknas här hemma Man klarar sig inte länge utan dom

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-03-27, 00:18
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Kalamata-oliven

Hej Ritta!

Där håller jag med dig fullständigt! Jag sitter gärna i fåtöljen och tittar på TV och mumsar oliver... Det brukar bli en präktig hög kärnor på tallriken på bordet, och naturligtvis är det Kalamata-oliver. Skulle det vara slut på den sorten i butiken så kan jag acceptera andra sorters oliver, så länge de är producerade i Grekland.

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT