Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-08-24, 21:44
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Tänker Du på Taramosalata ? Den ljuvliga fiskrom-röran! En av mina absoluta favoriter bland grekiska smårätter, men det skall inte vara den chockrosa fabrikstillverkningen utan restaurangens hemlagade!
Jepp, jag tänker på den "chockrosa fabrikstillverkningen" som smakar majonäs med fiskrens!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-08-25, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Jepp, jag tänker på den "chockrosa fabrikstillverkningen" som smakar majonäs med fiskrens!
Blä
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-08-25, 10:36
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Tyvärr är det svårt/omöjligt att hitta saltad karprom i Sverige så jag har försökt modifiera mina vänners recept från Santorini utifrån vad jag kan köpa i butikerna här hemma o då blir det torskrom:
Numer sägs ju torsken inte alls vara utrotningshotad- vet inte säkert hur det är med det, men torskrom är fortfarande ganska svårt att få tag på!
Dock har Netto-butikerna dansk torskrom från Bornholm för ca 16:-/200gramsburk.
Den använder jag till Taramosalata enligt mitt egenhändigt framlaborerade recept (efter att ha frågat grekiska vänner hur dom lagar den Taramo dom serverar på sin restaurang på Santorini -mmm, kan inte få nog av deras Taramosalata som INTE alls är av den blöta majonnäslika chockrosa sorten man hittar på burk i Supermarketen!)
Till 4 portioner:

3 stora potatisar kokas o pressas till mos, vispas m elvisp till smidig konsistens
1 råriven gul lök blandas med potatisen
1 burk torskrom, 200g, vispas ner i potatismoset.
Saften av 1/2 citron tillsättes.
Ca 1-1,5 dl olivolja tillsättes för önskad konsistens, under vispning.
1-6 tsk balsamvinäger, efter smak
Salt o peppar efter smak.
Vispas till önskad konsistens o serveras med svarta oliver o grekiskt lantbröd
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-08-25, 10:49
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Hvor i Paleochora er Papagallo
Har tilbrakt noen måneder tilsammen i byen, men det var et nytt navn
Hej
Pappagallo ligger på sandstrandsidan, gamla Seagull/Glaros. Bredvid hotell Pal beach. Det öppnade förra året. Vi var där flera gånger förra året och även detta året. Jättetrevlig man som har det. De serverar grekisk mat men de har även väldigt goda och fräscha Club sandwich, en med lax och en med kalkon!!!

Värt ett besök, både på dan och på kvällen då det är väldigt avkopplande att sitta där

Lena
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-10-03, 21:51
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Fava är något jag prövade för väldigt många år sedan och liksom Taramosalata, blev det något jag alltid har avstått ifrån. Det första försöket avskräckte ordentligt. Nu i september och efter diskussionen på Kalimera gjordes två nya försök med fava och det blev ett mycket lyckat och ett som bara smakade tjock ärtsoppa. I oktober ska nya försök göras och kanske är det lika bra att testa taramosalata också. Allt går att svälja om man har ett glas ouzo tillgängligt.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-10-03, 22:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Vad gäller taramotsala och annan fiskrom, så är det oätligt. Det enda som duger till mig är löjrom. Amerikansk kan funka i nödfall, men självklart är det Kalixlöjrömen som är den bästa. En mat för gudar (och mig)! Synd bara att nån pappskalle introducerat den för japanerna, vilket gör att den ligger skyhögt i pris numera.
Rysk Beluga-rom lär vara gott det med, man jag har aldrig haft nöjet. Och lär väl aldrig få, då det numera är exportförbud på det.
Sorry. Lite OT-greko, men iaf!

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-10-03, 23:18
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Fava är riktigt gott! Har smakat det på olika öar. Julia Honeymoon gör den bästa!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-10-03, 23:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Jag gillar ärtsoppa. Men för att falla mig i smaken ska den vara tunn, riktigt het och ätas med senap. Jag brukar för det mesta både få späda och värma den för att den ska vara OK för mig.

Kall och tjock ärtsoppa, dvs fava, tycker jag är direkt obehagligt. Samma sak med taramosalata.

Masse
som i övrigt älskar massor av grekisk mat,
och som den 12 oktober ska gå på den första av tre kurstillfällen
om grekisk matlagning
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-10-04, 15:22
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

God fava er supergod! God taramatasalata er enda bedre! Dessverre hender det man får dårlige varianter av begge rettene, og da er ingen av dem gode.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-10-04, 17:32
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Kall och tjock ärtsoppa, dvs fava, tycker jag är direkt obehagligt. Samma sak med taramosalata.

Masse


Fava ska vara varm! Tyvärr händer det ibland att man får kall fava och det håller jag med om att det är inte så gott. Eftersom det går snabbt att värma så är det dock aldrig några problem att få den uppvärmd.
Nästa vecka ska jag äta fava på Rhodos, MUMS!


//maji
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-10-04, 19:43
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad gäller taramotsala och annan fiskrom, så är det oätligt. Det enda som duger till mig är löjrom. Amerikansk kan funka i nödfall, men självklart är det Kalixlöjrömen som är den bästa. En mat för gudar (och mig)! Synd bara att nån pappskalle introducerat den för japanerna, vilket gör att den ligger skyhögt i pris numera.
Rysk Beluga-rom lär vara gott det med, man jag har aldrig haft nöjet. Och lär väl aldrig få, då det numera är exportförbud på det.
Sorry. Lite OT-greko, men iaf!

/Netwolf

Jag tycker Kalixlöjrommen är bättre än Beluga som är mer hardcore (råare fiskig smak tycker jag).


En rejäl klump med Kalixlöjrom, surgrädde, knäckebröd, finhackad rödlök och en bit citron!!
Allt detta lyfter till oanade höjder med en god bira till och en snaps typ Hvens vintersnaps, ja då är det lätt o leva!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-10-04, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Jag tycker Kalixlöjrommen är bättre än Beluga som är mer hardcore (råare fiskig smak tycker jag).


En rejäl klump med Kalixlöjrom, surgrädde, knäckebröd, finhackad rödlök och en bit citron!!
Allt detta lyfter till oanade höjder med en god bira till och en snaps typ Hvens vintersnaps, ja då är det lätt o leva!
Nu snackar vi riktigt godis! Men ..... För mig känns skuttet långt från grekiska köket.

Masse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-10-04, 22:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Kall och tjock ärtsoppa, dvs fava, tycker jag är direkt obehagligt. Samma sak med taramosalata.

Masse


Fava ska vara varm!


//maji
Jag har, tack och lov, bara fått in fava på bordet ett fåtal gånger när jag varit i Grekland. Dock samtliga gånger KALL. Får be dem späda och värma den nästa gång.

Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-10-04, 22:45
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Jeg leste denne tråden før vi dro til Amorgos, så jeg prøvde det for første gang for et par uker siden.
Varm, med olje og rød løk.
Hadde den på brødet.
Hva skal man si ?
Jo, det var helt ok, men neppe noe jeg bestiller så ofte.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-10-05, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Julia Honeymoon gör den bästa!
Det håller jag med dig om! Dessutom är den bästa favan från Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad gäller taramotsala och annan fiskrom, så är det oätligt. Det enda som duger till mig är löjrom. Amerikansk kan funka i nödfall, men självklart är det Kalixlöjrömen som är den bästa. En mat för gudar (och mig)! Synd bara att nån pappskalle introducerat den för japanerna, vilket gör att den ligger skyhögt i pris numera.
Rysk Beluga-rom lär vara gott det med, man jag har aldrig haft nöjet. Och lär väl aldrig få, då det numera är exportförbud på det.
Sorry. Lite OT-greko, men iaf!

/Netwolf
Jag äter allt som har med fiskrom att göra, men gillar inte Tarama, och ändå har jag provat alla möjliga sorter. Tyvärr, det går inte hem hos mig.

Kalixlöjrom äter jag mer än gärna. Hade en kollega som kom från Kalix, och vi fick köpa billigt av henne, och det gjorde vi så gärna.

Rysk kaviar har jag ätit en hel del, och det skulle jag kunna leva på. Fast det är länge sedan nu, åt i Ryssland när Ryssland var Sovjet. Köpte hem också och då kostade det ingenting mot idag.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-10-05, 10:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
En rejäl klump med Kalixlöjrom, surgrädde, knäckebröd, finhackad rödlök och en bit citron!!
Allt detta lyfter till oanade höjder med en god bira till och en snaps typ Hvens vintersnaps, ja då är det lätt o leva!
Visst är det lite off-topic, men ibland tycker jag i alla fall att det är lite kul. Jag har nämligen inte kunnat resa till Grekland på två år. Meeen, löjrom skall jag äta snart. Det är visserligen inte Kalixvarianten (även på finska sidan av Bottenviken finns ju denna fisk) för vi bor vid en insjö, men siklöja är det.

Snart skall väl båten dras upp för vintern, men före det skall mannen min fiska siklöja och då hoppas jag att det blir löjrom också! Få se om livet, som för Ricky, blir lättare att leva då.

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-10-05, 18:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Har ätit varm och kall , kall godast - som en bra dip till brödet ! Men ska tilläggas , min erfarenhet ät att det kan variera kraftigt om den är bra el inte (ärtsoppig el icke) , så lite lotteri att beställa in...
Själv gör jag egen fri tolkning av fava på stora vita bönor , som jag mixar m stavmixer , med vitlök salt peppar och olivolja för att göra den lite "len" i smaken , ringlar även olivolja över när den ska ätas och toppar med hackad röd lök 😋👍🏻
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-10-06, 06:35
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Är nere på Rhodos nu och gjorde fara för ett par dagar sedan. Gjorde även Horta. Tyckte själv att det blev riktigt gott så jag bjöd en grekiska vän att smaka och fick med beröm godkänt. Ska prova med Tarrama också
Margaretha
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-10-06, 12:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Hur många av er gillar Fava?

Så olika vi ändå är i tycke och smak...
För egen del gillar jag verkligen en vällagad fava. Den får inte vara blaskig, utan ska vara tjock med tydlig smak, precis som ärtsoppa ska vara. Varm eller kall spelar ingen roll. Taramosalata kan vara ljuvligt, men har på goda grunder fått dåligt rykte. Den motbjudande, fabrikslagade gegga som finns i handeln, både i Sverige och i Grekland, är inte ätbar. Rysk kaviar är gravt överskattat, då äter jag hellre en omsorgsfullt tillagad tara. Men, störrommens matkompis Champagne slinker, märkligt nog, alltid ner.

Senast redigerad av Pnyx den 2016-10-06 klockan 12:56. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT