Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-08, 17:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Gresk pølsegryte

Hvor ”typisk gresk” denne retten er vet jeg ikke, men jeg har fått den av Roula, en ca 60 år gammel dame som har laget den i mange år. Retten er lettvint kosemat som smaker deilig – og mye bedre enn du skulle tro ut fra de ujålete ingrediensene. Det skal bare være et drammeglass væske i gryta, men grønnsakene avgir nok væske til at det blir fuktig likevel.

Til 2:
3-4 grove pølser
1 løk
1 ss olivenolje
1 drammeglass vin (eller vann + litt sitronsaft)
1 purre (hold av litt til pynt)
4 ganske store poteter
pepper, buljongterning + kanskje litt salt
litt mer olivenolje

La pølsebiter og grovhakket løk svette i olje i en tykkbunnet gryte. Hell over vinen og kok i et minutt. Ha oppi purreringer og poteter i grove biter. Krydre med pepper, buljong du har løst opp i litt varmt vann og kanskje litt salt.
Kok over svak varme og under tettsittende lokk i opp mot en time, potetene skal falle litt fra hverandre. Smak og kjenn om det trengs mer krydder. Hell over en skvett olje (hvis du vil), og noen purreringer. Server med en bit fetaost og brød.


Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-08, 21:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gresk pølsegryte

Jag har ett recept på en som jag tror typisk grekisk korvgryta spetsofai. Ganska likt det här frånsett att det är paprika och zucchini i mitt recept. Jag har nog modifierat recptet lite tror det var aubergine istället för zucchini från början. Fick det på corfu för många år sedan av en tant som lagat grytan till en fest på kommunistpartiets lokal i korfu stads gamla kvarter som jag var inbjuden till.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-08, 22:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Gresk pølsegryte

Høres godt ut, Eva! Roula har også gitt meg oppskrift på spestsofaï. Hun steker løk og paprika og pølse, heller over vin og en tomatboks, har oppi noen hakkede selleriblader, og koker det ca halvannen time. Tror nok at mange greske oppskrifter på samme retten er ulike fra sted til sted, fra husmor til husmor. Kan godt hende pølsegryten er en variant av spetsofaï.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-08, 22:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gresk pølsegryte

Det är även ök, tomater, potatis och i mitt recpet. Ska leta fram det från min samling så kan jag be Janne lägga ut det på receptsidan. Länge sen jag lagade den räten men god är den.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT