Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-10, 20:41
loppan loppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 4
Standard Jobba på Zakynthos?

Jag har varit på zakynthos fem gånger och bara älskar den ön. Nu har jag funderat på om jag ska åka dit och jobba i sommar...
När är det bäst att åka dit för att vara säker på att man får ett jobb innnan säsongen sätter igång? Finns det hotell som hyr ut lägenheter/studios längre perioder? Och vad kostar det på ett ungefär?
Sen vill jag ju givetvis veta hur lätt det är att få jobb där, är utbildad servitris och har jobbat flera år med det, dock inte de senaste åren...
Vore tacksam om nån kan ge mig tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-29, 14:53
sandra&frajda sandra&frajda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Jobba på Zakynthos?

hej

jag undrar om du åkte o jobbade sen?
för jag funderar på att göra samma sak i sommar.
och då kanske du har några tips?

tack kram
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-01, 20:07
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Sv: Jobba på Zakynthos?

Hej tjejer.

Nu är det väl lite sent att svara men jag har själv arbetat på Zakynthos mellan åren 04-06. Kanske kan besvara lite frågor.

Arbete i Laganas är inget problem att hitta men jag rekommenderar att åka så tidigt på säsongen som möjligt. De bästa arbetsgivarna blir ju snabbt upptagna. Vet att det fanns en svenskägd restaurang, har ingen koll på om den är kvar, men de var sugna på svensk personal, hette Buffalo Steak house och låg från Main road sett åt den högra strandslingan (den korta).

Arbetstider är inte alls de samma som i Sverige och räkna med att arbeta varje dag hela sommaren utan semester. Jag hade ledigt då och då men enbart pga att jag arbetade åt goda vänner. Lönen som servitris och inkastare (de jobb som är vanligast) är ganska dåliga. Det räcker till hyra och basic mat men workersdiscount på mat och internetkaffer kan man få på vissa ställen. Presentera dig och prata mycket med andra arbetare. Det är det bästa sättet att få veta vad de har för förmåner etc. Kanske erbjuds du för lite? Eller så har du helt enkelt bättre betalt.
Angående lägenhet så rekommenderar jag att ni åker två och delar en lägenhet det kan bli lite dyrt annars. Vet flertal bra ställen att hyra lägenheter på men de är rätt "gömda" och svåra att hitta. Om ni hittar till restaurang Kontessa kan jag föreslå att gå åt vänster (om man har ryggen mot stranden) och fortsätter frammåt på den vägen, ni kommer att se ett lägenhetsstudios på höger sida. Det är en äldre herre med sin fru som har det. DE ÄR inga proffs på engelska, MEN skriv gärna på ett papper, och gestikulera. De har fina och fräscha lägenheter, visserligen inte jättenära till mainroad men alldeles lagom långt ifrån.

Jag rekommenderar att lösa IKA (arbetstillstånd) eller vad man skall säga. Eg tror jag att det ansvaret ligger på din chef men de löser inte IKA åt säsongsarbetare i vanligaste fall. Men för er säkerhet, så är det bra. Dessutom kan det bli dyrt om farbror polisen kommer och gör en check up!

Servitriser får ofta arbeta med att bära ut dricka, mat och liknande. Ta beställningar är däremot ovanligare i och med att kocken oftast bara kan grekiska och de flesta arbetare inte kan skriva grekiska om de inte är greker. Oftast får man va med och dela LITE på dricksen.

Inkastarjobb kan verka ENKELT men du förväntas fylla restaurangen väl varje dag. Är du bra på att prata, är trevlig och har lätt att känna igen ansikten försök! Det kan bli kallt att stå vid stranden på kvällar och oftats börjar man då det fortfarande är varmt så klä dig smart. Med bekväma skor!
Är det någon mer specifik fråga som behövs svaras på så ställ den gärna.

MVH Pernilla

Kali tyxh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT