Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-22, 07:48
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Hemma från Korfu!

Hej hej, jag kom hem från Korfu alldeles nyss. Kan inte sova eftersom jag tupplurat hela vägen hem på planet. Sambon ligger dock och snusar sött, vilket jag önskar att jag också kunde göra!

Vi hyrde vespa hela veckan och det är verkligen något jag kan rekommendera. Men grekerna och andra kör som galningar, så det gäller att vara uppmärksam. Dessutom är många vägar lite dåliga så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Vi bodde i Gouvia och då är vespa ett måste eftersom stranden där och i närliggande Dasia är väldigt dåliga.

Korfu stad var jättevacker med alla historiska lämningar. Och det var verkligen mysigt att vandra omkring i gränderna även om avloppslukten ibland var påträngande... Vi var i Korfu stad 5 gånger under vår vistelse eftersom Gouvia är urtråkigt. Det finns dock några bra resturanger i Gouvia, bla en som heter Moukas.

Men även fast Korfu är en helt underbart vacker ö, med fina stränder så är det något med ön som gör att den inte hamnar långt upp på min lista. Jag gillar de egeiska öarna bättre men jag kan inte sätta fingret på vad det är som fattas. Dessutom finns det mer att titta på i egeiska havet. Och vi gillar att snorkla.

Dessutom är den oerhört turistig. Jag kan inte fatta varför grekerna gör så här med sina vackra öar!! Kanske är det så enkelt att det är det turisterna vill ha... jag vet inte!

Vissa här har rekommenderat Mirtiotissa som en vacker strand, det de glömde säga var att det är en nudist strand. Det var en aningen chockerande att ta sig ända dit för att beskåda det. Nudister i all ära, men det som försegick på stränderna var allt annat än barnvänligt. Bara en liten varning från mig!

Nu låter det som om jag inte hade det bra på vår semester.. vi hade det jätte bra men jag skulle aldrig åka till Korfu igen pga ovanstående kommentarer. Korfu får en svag 3: a av mig.

PS Jag älskar Skiathos....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-22, 08:43
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hemma från Korfu!

Välkommen tillbaka igen Du verkar ju ha haft en mysig semester

PS: Jag gillar både Skiathos och Skopelos, speciellt den sistnämnda

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-22, 09:05
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Hemma från Korfu!

Tack!

Funderade på skopelos också men kunde inte åka pga datumet...

Usch det lät lite väl negativt när jag skrev om Korfu... nå väl... Jag längtar i alla fall tillbaka, det är så tråkigt att komma hem...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-22, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från Korfu!

Precis samma känsla för Corfu som du beskriver fick jag och det var länge sen jag besökte ön, redan i början av 80-talet var det alldeles för exploaterat för min smak. Bodde i Corfu stad och åkte till stränderna på andra sidan ön som var väldigt fina men ändå kom ön inte högt på min lista.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-06, 23:07
Hena Hena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 62
Standard Sv: Hemma från Korfu!

Jag tyckte att Korfu var en otroligt vacker och grön ö.... Jag kan känna en längtan att åka tillbaka dit, nån gång i framtiden... som jag i och för sig alltid känner vart jag än har åker
Vi bodde i utkanten av Sidari, på norra delen av ön, och vi hade en fin utsikt över havet från vårt hotellrum Tänk vilka olika intryck man kan tycka om olika öar, men det behöver inte betyda att det är negativt för den delen. För så är det ju även i verkliga livet... Tur att alla inte är lika och tycker likadant!


Hena - till Samos i augusti...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-07, 14:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma från Korfu!

Välkommen hem! Ja, du har visst varit hemma ett tag nu. Det låter som att du har haft en fin semester och fått sett en mycket vacker ö.
Vi var där redan 1982 och hade en helt underbar semester, MEN jag har aldrig känt någon enormt stor längtan tillbaka och inte tordats välja de övriga joniska öarna heller. För engelskpåverkat kanske?
Men grön och vacker var Korfu då med Sidari och Paleokastritsa (då!) och många andra fina platser. Som sagt var det 1982 och mycket har säkert hänt sen dess och det finns allt för många öar i Kykladerna, Sporaderna, Dodekaneserna osv. som lockar mig mycket mer.

Men ett besök i den joniska ögruppen kan vara fint så man får tillfredsställt sin nyfikenhet.

Man behöver ju inte tycka lika mycket om alla öarna!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT