Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-30, 18:18
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Maria

Maria är en rätt typiskt liten gammal grekisk gumma. Hon är min granne och naturligtvis moster till de som äger det här huset jag bor i.

Maria blev änka bara ett par veckor efter det att jag flyttade in här. Hon är dryga 80 år. Mor till fyra barn. Två döttrar gifta och bosatta i Canada och en son och dotter gifta och bosatta i Athen.

Maria hör och ser väldigt dåligt. Jag begriper inte hur hon klara sig själv. Maria handlar aldrig i någon affär. Vasso som äger affären kommer varje dag kl.åtta med bröd till Maria. Ibland när grönsaksbilen kör in på våran gata så kan det hända att Maria kommer ut och köper något. Annars lever hon nog (det måste hon göra eftersom hon inte handlar) på det hon odlar i sin trädgård och av/på sina hönor.

Maria använder varken kyl eller frys.Kunde annars tro att de fylldes på de få gånger barnen hälsar på för de handlar.
Helgen i samband med nationaldagen så var dottern från Athen här. Då bärs det ena fatet efter det andra, fyllda med kött och andra läckerheter upp i huset.
När Maria är ensam "bor" hon mest i källaren utom när hon sover, det gör hon uppe i huset.

Döttrarna i Canada brukar turas om att komma 7-8 veckor på sommaren. det blir alltså vartannat år de är här.
Sonen är mer och mer sällan här, Han har aldrig jobbat i hela sitt liv och är snart 40 år. hans fru har skönhetssalong i Athen.

När fadern dog fick sonen "storhetsvansinne". Han lät bygga ut huset,köpte ny traktor plus en ny stor stadsjeep. Traktorn använder han ett par gånger per år, plogar upp en yta på ca 300kvm. Det går han ut och gör sent på kvällen precis som ingen skulle se honom. Det kan hända ibland att arbetarna som han lejt till olivkörden får lov att ta traktorn. Stadsjeepen står här och används när han kommer på besök ca 4 gånger per år. Ibland tar han i och klipper vinrankorna på gården själv, i klädd finskor och kostym.

Maria är väldigt mycket ensam. Det enda sällskap hon har är katten (förrutom hönsen).Vad hon gör med sina katter vet jag inte för det är nya hela tiden. En hade hon i två år. Den hon har nu är bara 10-11 månader.

Jag har koll på Maria. När jag står vid spisen/diskbänken så ser jag rakt ner på Marias gård. Jag har talat om för hennes barn att jag håller ett öga på henne. Det kan ju hända den gamla damen något.

Maria bryr sig inte om det är sommartid eller vintertid. Hon gör samma saker på samma tid varje dag, året om. Hon är min klocka. Idag blev det då lite annorlunda. Maria drog inte upp sin fönsterlucka förrän 8.20, gav hönsen mat 8.30. Det är ju sommartid idag!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-30, 19:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Maria

ÅH vilken levnadshistoria.... Sorglig men ändå inte för detta är ju livet för många äldre i Grekland vad jag förstår.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-31, 07:36
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Maria

Har alltid haft för mig att greker tar bättre hand om sina gammla.Det kanske de gör men inte i alla familjer?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-31, 08:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Maria

I små byar som denna ute på landsbyggden finns det ju inte så mycket försörjningsmöjligheter. Vilket då innebär att "barnen" måste flytta här ifrån och de gamla vill ju inte flytta med eller flytta härifrån. Marias situation är inte unik här i byn, tvärtom.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-31, 09:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Maria

Det har romantiserats mycket kring andra landers omhandertagande av de gamla. Javisst, familjen ar viktig. Det innebar inte att det alltid ar sa sjalvklart att man ska ta hand om de gamla och sjuka. Skala bort romantiken och vad finns kvar? Forsorjningsproblem ( inga svenska hyresbidrag , och ofta daliga pensioner), barn som maste emigrera , obefintlig aldringsvard, annu obefintligare psykvard. Alla gamla ar inte goa sma gummor som sitter och virkar medan barnbarnen stojar kring dem.
Jag har sett sorgliga situationer i Sverige ocksa, efter alla mina arbetade ar inom sjukvarden.
Daremot finns det en bred tolerans for de udda och kantstotta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-31, 11:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Maria

Just vad gäller ENSAMHETEN hos gamla så tror jag inte en sekund att det är så mycket bättre i Sverige. Hur många gamla sitter inte ensamma i sina lägenheter eller på vård/sjukhem? Min svärfar satt 10 år på sjukhem med amputerade ben och oförmögen att prata efter en stroke och svärmor var där så gott som VARJE dag och skötte honom tills han dog förra sommaren, men där fanns MÅNGA som inte fick några besök mer än pliktskyldigast vid påsk och jul....ÅH så ensamma de var...
Maria har ju i alla fall Dig Agda som ser till henne...
Men jag håller med, det är inte alls så "idylliskt" i Grekland vad gäller ålderdom. Säkert en misär i många fall som är oerhörd för de drabbade.
Men det är så intressant och tankeväckande att få ta del av detta som och sen jämföra/reflektera.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT