Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-27, 15:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Kolossen från Maroussi

Har just läst Henry Millers bok "Kolossen från Maroussi". Vilken ljuvlig bok! Den har funnits i min bokhylla ända sen nångång i slutet av 1970-talet och har tänkt att jag måste läsa om den, men först nu blev det av. När jag läste den för första gången var jag ung och Grekland hade inte någon speciell betydelse för mig. Så jag kom egentligen inte ihåg någonting från boken. Den handlar om tiden i början av andra världskriget och Miller besöker bl.a Korfu, Aten, Peloponnesos och Kreta.

Vad tycker ni andra som har läst den? Eller om ni inte har läst så gör det!

Det var riktigt tråkigt när boken tog slut, men jag tröstade mig med att börja läsa Millers kompis, Lawrence Durrells, bok "Alexandriakvartetten". En bok som jag äntligen köpte för ett tag sen. Och jag är redan helt såld. Vilken tur att det är en tjock bok!

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-27, 16:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Det finns böcker som blir klassiker just för att de är så bra. Alexandriakvartetten läste jag som tonåring och en ny värld öppnade sig för den lantliga flickan...tyvärr är tillgången begränsad på böcker här där jag bor, men nån gång ska jag skaffa en läsplatta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-27, 17:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Jag läste den för inte så många år sedan, och jag gillade den väldigt mycket. Jag rensade ut alla böcker (utom fem) för cirka två år sedan, då åkte den ut, precis som Alexandriakvartetten gjorde. Också den är väldigt bra!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-27, 17:50
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Oh det där att rensa ut böcker,så smärtsamt,icke förty så skulle jag behöva göra det,har ett rum med enbart bokhyllor,"bibblan"och mängder av böcker finns därinne.En hylla är enbart barn och ungdomsböcker,en del sparade sen min barn/ungdomstid och sen från mina tre barn samt att jag även inhandlat en del nya barnböcker.Mina barnbarn älskar att hämta en eller helst flera böcker där som ska läsas och är det då en bok som mamma eller pappa haft så blir det extra roligt.Böcker är en ljuvlig passion.
Monica P,vi turister brukar ju lämna böcker efter oss på ställen där vi bott och till Kalymnos är det ju många som reser så kanske ligger det några bra böcker och väntar på dig på nåt boende.Kolla om du kan få låna.
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-27, 22:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Monica C, det är våra "bibliotek" men just nu är det inte så många som är i gång. Vi lånar också sinsemellan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-28, 00:44
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Nämen, va roligt att det skrivs om "Kolossen från Maroussi"! Det är min absoluta favoritbok. Jag återkommer alltid till den, bara för att den är så njutbar. Snart ska jag läsa "Afrodite från havet" av Durrell (om Rhodos) igen och så håller jag på med "Alexandriakvartetten", efter ett litet uppehåll. Blev lite trött på den ett tag. Och så hittade jag "A private correspondence" mellan Miller och Durrell på Bokbörsen alldeles nyligen. Visste inte ens att den fanns. Den är naturligtvis underbar. Börjar redan på 30-talet. Tack Miller och Durrell, för fantastiska bidrag till litteraturen!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-28, 08:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Nämen, va roligt att det skrivs om "Kolossen från Maroussi"! Det är min absoluta favoritbok. Jag återkommer alltid till den, bara för att den är så njutbar. Tack Miller och Durrell, för fantastiska bidrag till litteraturen!
Ja, den boken kommer nog jag också att återkomma till många gånger. Och Lawrence Durrell kommer jag säkert att läsa flera böcker av. Har bara precis börjat på "Alexandriakvartetten" och det som gjorde att jag genast tyckte om den var språket. En del meningar grep tag om mig direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag rensade ut alla böcker (utom fem)
Janne, nu kan man ju inte låta bli att fråga: vilka fem böcker har fått den äran?

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-28, 11:05
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Jag har också "Kolossen från Maoussi" i min bokhylla. Den var en av de första böcker jag läste med anknytning till Grekland, och jag har senare läst om den ett par gånger, den är så fin. Henry Millers lilla bok "Mina första intryck av Grekland" är också en pärla. Jag tycker om språket i de här lite äldre böckerna, det beskriver intryck, miljöer och människor på ett sätt som gör att man förflyttas dit i tanken och känslan... Och det gäller även Lawrence Durrells böcker.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-28, 22:31
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Jag kan bara instämma. Kolossen från Maroussi och Mina första intryck av Grekland är böcker som jag läser om och läser om. Så även bröderna Durrells. Alexandriakvartetten var det många år sedan jag läste. Jag tror att det inte var förrän i tredje boken som det gick upp för mig vad intrigen egentligen gick ut på. En riktig AHA-upplevelse. Vad det gäller att städa ut böcker ur hyllorna så försöker jag hålla mig till gallringsprincipen, en bok in, en bok ut. Det lyckas inte alltid så bra.
/Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-28, 22:34
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Precis så... språket är så vackert och måleriskt hos båda två.
Tänkte också fråga om vi får veta vilka fem du behöll, Janne?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-29, 05:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Och jag vill fråga:
När man har utgallrat tusen och åter tusen böcker, hela övervåningen täcks av böcker, var kan man lämpligen deponera dom?
Hur gjorde du Janne?
Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-29, 07:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
En hylla är enbart barn och ungdomsböcker,en del sparade sen min barn/ungdomstid och sen från mina tre barn samt att jag även inhandlat en del nya barnböcker.Mina barnbarn älskar att hämta en eller helst flera böcker där som ska läsas och är det då en bok som mamma eller pappa haft så blir det extra roligt.
Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-29, 15:38
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

När jag rensade ut böcker ifjol så lämpa jag av dom på Erikshjälpen.
Myrorna och Röda korset finns ju också och soptippen.

Pia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-29, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Janne, nu kan man ju inte låta bli att fråga: vilka fem böcker har fått den äran?
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Tänkte också fråga om vi får veta vilka fem du behöll, Janne?
Barrabas av Pär Lagerkvist, Dikter av Pär Lagerkvist, samt tre böcker om Bob Dylan. Jag köper fortfarande böcker, men när de är utlästa ger jag bort dem.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
När man har utgallrat tusen och åter tusen böcker, hela övervåningen täcks av böcker, var kan man lämpligen deponera dom?Hur gjorde du Janne?
Vi gjorde oss av med massor med böcker när vi flyttade från Stockholm. De gav vi till Myrorna. När vi rensade här hemma frågade jag min bror om han behövde bokhyllor, och det behövde han. På köpet fick han alla böcker, minus de där fem som jag sparade.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-29, 16:06
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Tack... vilken härlig och inspirerande rensning! Har nu påbörjat en inventering. Här kryllar av böcker som jag "ska läsa"...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-30, 12:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Tack... vilken härlig och inspirerande rensning!
Ja, det var härligt att rensa ut. Hade så många böcker att man kunde kallat samlingen för Kolossen från Östgötagatan.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-30, 22:34
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Skratt, skratt! Men du, vad var det för slags bokhyllor din bror egentligen behövde, tomma eller fyllda? Stackarn, han fick alltså ta över Kolossen?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-31, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Skratt, skratt! Men du, vad var det för slags bokhyllor din bror egentligen behövde, tomma eller fyllda? Stackarn, han fick alltså ta över Kolossen?
Han behövde nog både och. Men det stora kolossen rensades ut redan i Stockholm, så den slapp han.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-04-06, 08:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Barrabas av Pär Lagerkvist, Dikter av Pär Lagerkvist, samt tre böcker om Bob Dylan. Jag köper fortfarande böcker, men när de är utlästa ger jag bort dem.
Hmm, Pär Lagerkvist har jag faktiskt inte läst och dikter är jag alldeles för dålig på. Det är lite samma sak med böcker som med Grekland: så många intressanta böcker man borde läsa, så många ställen i Grekland som man skulle vilja besöka.

Det där med Bob Dylan kan jag förstå när det gäller dig Janne. Själv skulle jag nog aldrig klara av bara 5 böcker......men jag skulle nog kunna gallra rätt så mycket.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-04-07, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kolossen från Maroussi

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hmm, Pär Lagerkvist har jag faktiskt inte läst och dikter är jag alldeles för dålig på.
Jag läser inte heller dikter, men just Pär Lagerkvist är ett undantag. Han fick nobelpriset 1951. Barabbas har jag läst många gånger, och kommer läsa den igen. Den handlar om rövaren som friades i stället för Jesus, vilket kommer att påverka honom resten av livet. Boken är ganska tunn, men den innehåller exakt det antal ord som behövs, varken mer eller mindre. Det är en fantastiskt bra bok! Gäst hos verkligheten, Bödeln och Dvärgen är några av Lagerkvists andra mästerverk. Men om du bara ska läsa en av hans böcker är det Barabbas som gäller.

Boken har filmatiserats två gånger. I en av filmerna spelas Barabbas av Anthony Quinn, han som spelade huvudrollen i filmen Zorba, och som var med i filmen Kanonerna på Navarone, som spelades in på Rhodos, och som gjorde att stranden Vagies på Rhodos döptes om till Anthony Quinn beach.

Det finns med andra ord en liten koppling till Grekland.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT