Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-08-29, 12:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Man får känsla av att det är något fint, för den högre klassen att betala skatt, man måste ha tillstånd för att betala skatt ..
...det kanske är det många greker trott, att det bara var för den högre klassen NÄ USCH nu SKÄMTADE JAG BARA...!!!
Kunde inte låta bli!

Jag såg i Agenda i går kväll en intervju med den grekiske finansministern och den var riktigt bra! Hoppas att hans scenario stämmer! Det kommer att svida i allas plånbok och orsaka mycket svåra tider men kanske det går??

Lycka till med nya boendet!

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-08-29, 12:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Det var Greklands utrikesminister Stavros Lambrinidis. Tv hade felskyltat honom.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-08-29, 17:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Vad bra att allt har ordnat sig för dig, Lugnagatan.

Hur är det med skatten i Grekland när man flyttar dit som svensk pensionär? Betalar man skatt av pensionen i Grekland eller i Sverige?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-08-29, 18:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

http://ec.europa.eu/youreurope/citiz...s/index_en.htm

Tror at du vil finne svaret et eller annet sted i dette dokumentet!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-08-29, 19:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Man måste efter en viss tid (2 år fortfarande?--saker ändras ideligen...) bestämma sig om man vill vara skriven i Grekland eller i Sverige. Vi betalar skatt för utlandspensionärer, som är 25 %, behöver inte deklarera, den dras i Sverige alltså, nettot disponerar vi genom att gå till bankautomaten. Precis nyss har vi öppnat konto i grekisk bank också, eftersom IKA, försäkringskassan , inte längre betalar via kassa utan till konto, och vi hade lite reseersättningar att få för en sjukresa till Rodos.
Allt har fungerat smidigt och bra, brevväxling via e-mail till skattemyndigheten och FK i Sverige har gått klanderfritt.
Det kan vara helt annorlunda om man har fastighet, lån och sånt i endera eller båda landen.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-09-02, 11:54
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Hej ! Nu har jag rinnande vatten,varmvatten och el i min nya lgh i Lentariana i Chania. Och ventilationen är mycket bra, inga läckande avlopp, kranar eller problem med fukt.
Är ute och letar efter spis, kylskåp och tvättmaskin som jag dock måste skaffa. Vet att varuhusen har erbjudanden ibland. Ska och titta på Carrefour vid Ag Apostoli idag.
Det kom en liten lastbil förbi idag, fullastad med gamla beg vitvaror, och ropade i megafonen, men dom lyckades jag inte stoppa (kanske tur det).
Men på sv-gr föreningens hemsida fann jag en annons som var mycket bra. Det är Jussi Pirilä som köper och säljer och rep vitvaror. Men dom har lyckats sätta dit ett 11-siffrigt tel nr. Det existerar väl inte på Kreta iaf. Ska ringa styrelsen och fråga.
Någon som vet? Hoppas allt väl.

/Stefan i Chania
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-09-02, 12:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Låter som du håller på att komma iordning. Vissa bekvämligheter är ju bra att ha ordnade inför hösten. Lycka till med resten.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT