Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2008-04-06, 07:28
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hej Torchris,

Det är alltid så, även i Sverige, att om en betong gjutning få bränna och härda längre bli huset slutprodukten mer stabil.
Att det skall stå och torka 1-2 år tror jag är överdrivet, det skall i såfall vara för allt vatten man kanske ha i källaren efter bygget.

Men jag tro (!) att det räcker med några månader.

Att bygga ett hus från grund till inflyttning på Kreta tog för oss 1 år.
Då fanns det en hel del "väntetid" mellan gjutningar av dom olika våningar.

/NIco
  #62  
Gammal 2008-04-06, 08:41
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Torchris Visa inlägg
Hei Sven. Jeg ble litt interessert i kommentaren om at nybygde hus burde stå i 1-2 år for å "tørke". Er det noe du har snakket med byggherren din om?
Hilsen TorChris
Ja, jeg ringte ham direkte og fikk svar, han lurte først på hva slags byggeteknisk utdannelse de hadde som kom med slike påstander!
Han sa rett ut at det er det rene tøv! Det finnes mange typer betong. Det lengste han bruker for herding er 2 uker på bærende konstruksjoner før støtter og forskalling fjernes. Herdingen vil fortsette med kostruksjonen bærer med god margin.
Da betongkonstruksjonen var ferdig kom det mursten ca 1 måned, så 4 lag murpuss, det siste med hvite plastperler.
Så betongmaling. Det var da ca 3 og en halv måned etter betonarbeidet var ferdig. Vi har bodd her i 3 år og aldri sett tegn til fukt eller mugg! Malingen utvendig ser ut som ny i dag! Jeg kjenner til minst 10 hus Giorgos har bygget før vårt. Det eldste besøkte jeg for en uke siden, det er 11 år gammelt! Ser ut som nytt! Et annet er 10 år gammelt,tilhører våre naboer, 200 meter herfra, ser det fra vinduet!
Det kan jo være sammenheng med at Agios Nikolaos har Europas tørreste klima, da tørker det fortere, men forskjellen burde ikke utgjøre flere år!! Skal kontakte ham igjen på mandag om dette.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-04-06 klockan 08:56.
  #63  
Gammal 2008-04-06, 09:14
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Jag håller med SvenKriti, jag har byggt och köpt båda mina hus av lokala firmor som har flera års erfarenhet av bygga hus på Kreta.
Jag litar inte på företag som drivs av icke greker.
Det finns i Chania området ett antal skräckexempel på hus som byggdes av icke kretensar.
Tänk på att även företag från Cypern finns på plats, och jag kan lova er att minst 2 stycken har just nu stämninga mot sig för att dom fuskade.


Så håll er till lokala företag, även om det kan vara svårare med språket. Och tänk på what you pay is what you get.
Samma gäller i Sverige

/Nico
  #64  
Gammal 2008-04-06, 13:20
Torchris Torchris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Takk til Sven og NIco for nyttig info
  #65  
Gammal 2008-05-06, 23:38
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hej!
Jag håller med tidigare lovordare av denna tråd: Superintressant och fin!
TACK!



Berätta gärna mer! Hur det går osv.
  #66  
Gammal 2008-05-07, 11:17
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Ja, jeg ringte ham direkte og fikk svar, han lurte først på hva slags byggeteknisk utdannelse de hadde som kom med slike påstander!
Han sa rett ut at det er det rene tøv! Det finnes mange typer betong. Det lengste han bruker for herding er 2 uker på bærende konstruksjoner før støtter og forskalling fjernes. Herdingen vil fortsette med kostruksjonen bærer med god margin.
Härdar gör betongen snabbt men du kommer aldrig ifrån att det är otroliga mängder vatten som skall ur betongen oavsett vilken typ du har. Tror du på fullaste allvar att han i efterhand skulle erkänna att skelettet borde stått!
Dels så är min man byggare och dels så har jag "tagit hand om" dryga 20-talet hus byggda av seriösa grekiska byggherrar (som själva skakat på huvudet åt att det skall gå för fort) där det uppkommit fukt och mögel, snabbt eller efter många år.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT