Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-18, 10:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Deckare i grekisk miljö

Anne Zouruodi har skrivit flera deckare med anknytning till Grekland. Själv har jag inte ännu hunnit läsa någon, men känner mig riktigt frestad till det.

http://www.annezouroudi.com/

Hon har en riktigt intressant blogg också. Tycks även gilla grekisk mat och det är ju inte illa det!

Någon som har läst hennes böcker?

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-18, 12:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Nix, har aldrig hört talas om henne förut. Men du gjorde mig lite nyfiken.

Jag läser nästan bara deckare. Favoriter är Connelly, LeHane och Wambaugh, och dessutom bland svenska deckarförfattare Björn Hellberg. Men när man har läst ikapp allt de har skrivit så får man ju söka nya favoriter att fylla på med.

Ditt inlägg här väcker som sagt lite nyfikenhet. Kanske ska prova den första i serien och se om det faller i smaken.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-18, 14:56
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Anne Zouruodi har skrivit flera deckare med anknytning till Grekland... Någon som har läst hennes böcker?/ Anne
Tack för tipset, det är alltid roligt att upptäcka nya författare! Nu har jag laddat ner ett utdrag ur hennes första bok, återkommer när jag har läst det.
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-18, 17:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Någon som har läst hennes böcker?
Nej, tyvärr inte. Hon verkar inte vara översatt till svenska.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-19, 10:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Nix, har aldrig hört talas om henne förut. Men du gjorde mig lite nyfiken.

Jag läser nästan bara deckare. Favoriter är Connelly, LeHane och Wambaugh, och dessutom bland svenska deckarförfattare Björn Hellberg. Men när man har läst ikapp allt de har skrivit så får man ju söka nya favoriter att fylla på med.

Ditt inlägg här väcker som sagt lite nyfikenhet. Kanske ska prova den första i serien och se om det faller i smaken.

Masse
Själv läser jag deckare bara ibland. Men det är ju alltid extra trevligt med böcker med grekisk touch. Jag har fått för mig att huvudpersonen är en typ Hercule Poirot-person så det beror ju också på vilken typ av deckare man gillar. De författare du nämner har jag inte läst, men hoppas du läser hennes bok och kommenterar sen!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Tack för tipset, det är alltid roligt att upptäcka nya författare! Nu har jag laddat ner ett utdrag ur hennes första bok, återkommer när jag har läst det.
Våga
Väntar ivrigt på din kommentar efter att du har läst det, själv läser jag åtminstone tillsvidare bara pappersböcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nej, tyvärr inte. Hon verkar inte vara översatt till svenska.
Nej, man får ta och läsa på engelska!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-19, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Nej, man får ta och läsa på engelska!
Tyvärr läser jag bara böcker på svenska.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-09, 11:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Jag har läst hennes första, The messenger of Athens. Gillade den även om jag inte är någon deckarfantast. Men den var välskriven.

Jag funderade lite över hennes efternamn, eftersom det var samma som en familjs som jag kände under alla Symiåren. Och flera år efter att jag hade läst boken fick jag veta att den fiktiva ön i boken faktiskt är Symi!

Då fick jag kolla upp författaren lite närmare och det visade sig att hennes exman, vars efternamn hon har, är någon jag kommer ihåg mycket väl. Han var kusin till "min" familj och han och hans bror var två välkända profiler i turismen på Symi.

Sedan dess har jag tänkt att jag måste läsa om boken, nu när jag vet att det är Symi, men det har inte blivit av. Kanske skulle ta med den på nästa resa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-09, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Sedan dess har jag tänkt att jag måste läsa om boken, nu när jag vet att det är Symi, men det har inte blivit av. Kanske skulle ta med den på nästa resa.
Det måste du göra, är ju hur intressant som helst, oavsett vad du tycker om boken som sådan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-09, 18:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har läst hennes första, The messenger of Athens. Gillade den även om jag inte är någon deckarfantast. Men den var välskriven.
Låter bra, jag har fått för mig efter att ha läst hennes blogg att jag skulle kunna tycka om hennes stil att skriva. Så måste nog läsa hennes bok/böcker i något skede.

Tack för annan intressant info också!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-10, 14:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Deckare i grekisk miljö

Jag får nog faktiskt läsa om den. Vad jag minns var att jag tyckte att hon skildrade stämningen på en väldigt liten ö mycket väl, jag kände igen mig. Fast då visste jag inte att det var en ö som jag varit på 13 gånger, klart att jag kände igen det
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT