Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-04-22, 21:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Försenad snabbdagbok 21-22 April

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kan tala om att det har varit 29 grader i Rethymno idag, värmen kom igår kväll med blåsten och kl 21 igår kväll var det 22 grader, kändes som Sahara-vindar!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-04-22, 22:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Försenad snabbdagbok 21-22 April

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kan tala om att det har varit 29 grader i Rethymno idag, värmen kom igår kväll med blåsten och kl 21 igår kväll var det 22 grader, kändes som Sahara-vindar!

Yanna
Nästan som det var här på västkusten i helgen då. Vi hade sanslösa 24 gr - i skuggan! I solen nådde mätaren hela 36,9 gr. Och ja... vi åt grekiskt

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-04-23, 08:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 23 April. Chora Sfakion

Onsdag 23 April. Chora Sfakion.

Ånyo en mycket vacker morgon. Termometern utvisa 22,6 grader nu klockan sju på morgonen. Tvenne fiskeskutor har just lämnat hamnen för att bringa dagens fångst in till tavernorna i byn.

Morgonbussen till Vrissis/ Chania avgick på tidtabell 07.00.
sändarmasterna för telefoni och mobilt bredband har sedan gårdagen fungerat oklanderligt,och detta sätter vi stort värde på.

Under tisdagens förmiddag vandrade vi de få stegen ner till Three Brothers Taverna att oss varsitt glas nypressad Juice erhålla. Icke det!
Tavernan såg ut som en byggarbetsplats med stegar och bråte. Märkligt att man ej fixat med reparationer och måleriarbeten under senvintern.

Nu lär det ta ytterligare en vecka innan de kan öppna för säsongen.

Det fick i stället bli promenaden ner till Oves Hörna för hamnhäng att iakttaga Daskalogiannis ankomst och avgång. Den lilla passagerarbåten Delfini anlände vid lunchtid.

Efter vederbörlig siestavila var det så dags att spisa middag. Vi valde Taverna Lefka Ori, belägen i bottenvåningen på Hotellet med samma namn. Lefka Ori ligger just nedanför Haris Hotel. En brant backe leder ner.

Birgitta valde fiskfilé medan Arne fastnade för nystekta kryddiga köttfärsbiffar. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16,4 €.

Som vi tidigare skrivit om bjudrakin tillsammans med notan borde det icke vara möjligt att finna något mer illasmakande är den brygd vi erhöllo i Nea Chora, med det visade sig vara fullt möjligt ändå. Lefka Oris raki trotsade all beskrivning och har nu intagit en svårslagen förstaplats…

Middagen som serverades var dock väldigt god och vällagad.

Idag när vi planer på att taga oss upp till den lilla byn Anapolis. Det får i så fall bli taxi upp vid tretiden, och sedan bussen tillbaka vid sju. Vi avvaktar med resan för att invänta dagens temperatur. Blir det som tisdagens dryga trettio grader, då lär vi avstå.

Gårdagens värme kunde vi ändock hantera genom att vistas på hamnserveringar i parasollens skugga tillsammans med den svalkande havsbrisen. Siestavilan avklarades med hjälp av studions AC.

I morgon ska vi så fara vidare med kustfärjan till Agia Roumeli och det förbokade rummet därstädes. Det blir enkom en natt innan vi så far vidare till Paleochora för fyra nätter hos Haris.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 23 April."

Livet leka…

Nu 32 grader i skuggan. Tveksamt om det blir någon tur upp till Anapoulis idag...

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-04-23, 09:24
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Hade gjärna bytit ut dom varmegraderna mot dom 14-16 kalla vi hade i förra veckan i Nea Chora. BRRRRRR ha en fortsatt fin semester !!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-23, 09:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Låter helt underbart.Fortsatt njutbar tillvaro önskas Er.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-23, 09:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Ni får packa ner lite värme inför hemresan. Här är inte så varmt men 15 grader nådde vi upp till under helgen solen skiner och ska så göra hela veckan.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-23, 10:20
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Onsdag 23 April. Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg


... Nu 32 grader i skuggan. Tveksamt om det blir någon tur upp till Anapoulis idag...
Anopoli ligger i 600 - 700 meters højde, så der er jo lidt koldere deroppe...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-23, 12:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Igår var jag faktiskt lite upprymd.
Anledningarna:
- Vi är på södra Kreta.

- Jag fick faktiskt fiskfile med ugnsbakad ptatis för 4,5 Euro (visserligen tog jag bara en halv portion). Men gott!

- Skellefteå AIK är återigen mästare! Laget har förmågan att fostra unga ishockeyspelare från byarna utanför stan. Bra jobbat även detta år!

- Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!

Birgitta.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-04-23, 17:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!
Absolut, både segern i hockey, och att du har varit rökfri så länge.

Ni kan väl fira med lite raki.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-04-23, 18:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Men Arne får väl sluta för att vara solidarisk?? Eller är det inte honom Du menar?

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-04-23, 19:57
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Tack Birgitta för gratulationerna till guldet! Det värmer alltid lite extra när Umebor ser på hockeyn med lite vidare perspektiv. Som Skelleftebo och engagerad i klubben känns det extra bra.

En liten detalj bara. Kommentatorn Tommy Åström hyllade också laget för att vi tar in talanger i vår ungdoms- och juniorverksamhet från byarna i närheten. Bl à nämnde han 17-årige Sebastian Aho från byn Sävar just utanför Skellefteå. Men rätt ska vara rätt, där har vi er i Umeå att tacka, då Sävar är er förort. Erik Andersson är ju också lövare från början.

10 000 personer hyllade våra hjältar på torget igår afton. Stort!

Det här var ju kanske att frångå ämnet, men jag blir bara så glad när Birgitta blir glad.

Och om en månad blir jag ännu gladare, för då väntar en vecka i underbara Georgioupolis. Härligt!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-04-23, 22:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!
Det är verkligen något att fira!!! Grattis!!!!

Sen är det ju det här med den rökare som, utsätter dig för de farliga avgaserna . Kanske denna person, bör tänka till lite.
Faktum är att utsättas för passiv rökning är som att röka själv.

Själv rökte jag tre paket/dagen som värst, men är nu rökfri sen 15 år (mitt livs bästa beslut). Tyvärr har det ändå säkert tagit några år av mitt liv...

/Netwolf - numera militant icke-rökare
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-04-23, 23:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Bra Birgitta!! Ha det så fint!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-04-24, 07:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 24 April. Chora Sfakion

Torsdag 24 April. Chora Sfakion.

Återigen en mycket vacker morgon. Vi noterar vid sjutiden på morgonen 22 grader och nästintill vindstilla. Icke ett moln att skymta. Vi far idag vidare till Agia Roumeli med kustfärjan klockan 10.30.
Vi har en studio förbokad därstädes.

Nu strax ner till Stavris reception att betala för vår studio. 37 € per natt och då är såväl AC som wlan inkluderat.

Vi har noterat att studions sängar äro mer än hårda, men det får man ta vid vistelse i Grekland.
Studiodörren ut mot hotellkorridoren förmenas ha sämre ljuddämpning än ett draperi, men eljest är detta ett bra boende med en fantastisk havsutsikt.

Igår var det varmt, rejält varmt med 35 grader i dagens mitt. Vi tillbringade förmiddagen nere vid hamnstråket att med hjälp av den tacknämliga havsbrisen parad med parasollernas skugga ha det tämligen behagligt, den hårda värmen till trots.

På Taverna Lefka Ori fick vi ett samtal med en av grundarens söner. Tavernan öppnade 1969 som ett enkelt café för att serva yuppies och backpackers som mellanlandade i byn för vidare färd till Gavdos. Efter hand kom rörelsen att blomstra och man lät uppföra en hotelldel med ett antal rum och studios.

Efter siestavila med full fart på AC-n gick vi ner till Oves hörna att iakttaga kustfärjans ankomst med vandrare från Samariaravinen. Vandrarna, cirka trehundra till antal sågo tämligen luggslitna ut,
detta sett mot bakgrund av den stekheta vandringen de genomfört i ravinen. Inalles sju bussar väntade uppe på bussparkeringen att föra turisterna åter till Hotellen i Chania och Rethymno.

Middagen avåt vi på Lefka Ori Taverna. Det fick bli de goda köttfärsbiffarna i repris. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 16,4 €.
Bjudkruset Raki som kom med notan lämnade vi ograverat.

På vägen hem stannade vi på Market att inhandla tvenne flaskor lokaltillverkad ”Meloraki”, den goda honungsrakin.

Kvällssittning på balkongen att njuta aftonens svalka, och därefter tidig nattning med AC.
Vi kunde även under gårdagen konstatera att personalen på Taverna Three Brothers forcerat iordningsställandet av tavernan. Mera troligt avser man öppna serveringen redan idag torsdag.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under Torsdag 24 April”

Vi ska strax ner på byn att leta reda på en butik som saluför Vodafones Refillkort för mobilt bredband, samt inhandla tvenne färjebiljetter för turen till Agia Roumeli. Internetaccessen på Ag Roumeli kan vara en smula svag utan Vodafonedongeln.


Vi sitta nu Oves Hörna. Färdbiljetter inhandlade i den vita kiosken. Tio € per styck till Ag Roumeli. Ett refillkort även inhandlat till Vodafonedongeln som reserv därest vår studio skulle visa sig ha svag uppkoppling.


Livet leka...

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2014-04-24 klockan 08:54. Anledning: Komplettering
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-24, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Guldet firades med stor fest i Skellefteå. Jag var där veckan innan och även skyltdockorna i dambutiken där jag brukar handla var klädda i guldstadens färger. Förstår vad laget betyder för staden. Mina barnbarn har en kusin som spelar i laget så det pratas en del hockey i min närhet kan jag säga.

Bra Arne att du skriver om de hårda sängarna hade nästan förträngt vad jag mentalt kanske måste förbereda mig på inför min stundande resa till Lesbos. Härda sängar är ett elände när man har dåliga leder och inte är så tung.

Ni får ha en fortsatt bra resa. Här hemma njter vi av sol men betydligt lägre temperaturer. Naturen börjar grönska och efter den extremt milda vintern är det mycket tidigare än normalt.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-04-24, 09:03
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Igår var jag faktiskt lite upprymd.
Anledningarna:
- Vi är på södra Kreta.

- Jag fick faktiskt fiskfile med ugnsbakad ptatis för 4,5 Euro (visserligen tog jag bara en halv portion). Men gott!

- Skellefteå AIK är återigen mästare! Laget har förmågan att fostra unga ishockeyspelare från byarna utanför stan. Bra jobbat även detta år!

- Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!

Birgitta.
Bra jobbat! Jag och maken är rökfria sedan 2001, då han fick hjärtinfarkt. Det var mycket svårt för mig att sluta röka, men idag är jag glad att jag lyckades.
Lena och Nisse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-04-24, 19:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Vårresa till Södra Kreta 2014

Härligt att ni är i farten igen, Arne och Birgitta! Tack för bilder och rapporter, började riktigt och längta till Nea Chora.

Spännande det där med rakin, kanske ni serveras något ännu värre.

/ Anne som gillar raki.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-04-25, 08:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 25 April. Agia Roumeli

Fredag 25 April. Agia Roumeli..

Vackert morgonväder med sol och nu mildare vågor. 24 grader allredan klockan sju. Vi ska stanna här i byn fram till klockan 17.15 då den lilla kustpassagerarfärjan ska taga oss vidare till Paleochora. Färden tar dryga timmen.

Gårdagens färd hit till Agia Roumeli gick bra. Förvisso var det en gungig färd, men ingen av oss två har anlag för sjösjuka. Direkt vid ankomsten gingo vi de få metrarna upp till Hotel/Taverna Paralia där vi genast erhöllo vår förbokade studio.
En formidabelt vacker studio med en utealtan icke av denna världen. På altanen fanns tvenne solstolar samt en hammock. Inne i studion tronade en jättelik dubbelsäng samt fanns en trinett med kylskåp.

Toalett med duschkabin lämnade ej heller något i övrigt att önska. Priset för vår förbokning stannade på 40 €. Vi erhöllo därtill på särskild förfrågan benäget tillstånd att idag fredag få disponera studion fram till klockan 16.00. Det är alltid förnämligt att kunna siestavila i godan ro innan kustfärjans avgång.

Igår afton strosade vi lite runt i byn att iakttaga när vandrarna från Samariaravinen efter hand återvände att på strandtavernorna vederkvicka sig med mat och dryck i väntan på – om icke herr Godot – så i alla fall kustfärjan Daskalogiannis som skulle ta alla vandrarna tillbaka till Chora Sfakion och de väntande bussarna.

Under eftermiddagen hade vindar och vågor tilltagit alltmer, men Daskalogiannis kunde likväl avgå på tidtabell.

Den lilla Delfini som skulle avgå till Paleochora 17.15 anlände dock först vid pass 17.45, och hade vissa besvär att angöra kajen här. Efter vissa försök kunde dock de tiotalet passagerarna tas ombord och färden påbörjades i den grova sjön. Fartyget gungade betänkligt i vågorna och vi kunde antaga att resan blev allt annat än bekväm.

Middagen valde vi att aväta på en taverna vid namn Faragi uppe på huvudgatan i byn. Det är lite väl turistanpassat i byn med kolorerade stormenyer i fyrfärgstryck på stora skyltar utanför tavernorna.

Vi fann till Birgittas ohöljda glädje att tavernan tillhandahöll tomatsoppa.
Arne fann tycke för kycklingfilé med citronsås. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16 €. Notans bjudkrus Raki kom dock icke att putta ner Lefka Oris dito från förstaplatsen…

Efter ett besök i viktualieaffären gingo vi så vid åttatiden åter till vår studio att på altanen avnjuta varsitt glas Meloraki ur den flaska vi inhandlat i Sfakia.

Så nattning. Sängarna var tacknämligt nog något mjukare än dem vi nattat i på Stavris i Chora Sfakion.

Internetuppkopplingen fungerar perfekt på tavernan, men uppe i studion är det noll och intet i täckning. Ej ens vår Vodafonedongel kunde access erhålla där uppe.
Så nu sitta vi som enda morgongäster i hotellets utetaverna att hamra på dagens inlägg samt lyssna på lokalradion hemifrån Västerbotten.

Lite bilder ligga så strax inne i galleriet under ”Fredag 25 April”

Livet leka

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-04-25, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fredag 25 April. Agia Roumeli

Hur mycket turister är där nu?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-04-25, 17:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 25 April. Second opinion.

Second opinion. Fredag 25 April. Agia Roumeli..

Så det kan bli. Under dagen idag har vind och vågor ånyo nått imponerande styrka. Efter hörande av sakkunnig expertis har vi bestämt oss för att stanna ytterligare en natt här på den fina studion i Agia Roumeli.

Vi erforo att troligen skulle den lilla passagerarfärjan Delfini avgå i afton, men att färden till Paleochora skulle bli mer än obekväm. Att sitta ute i bänkarna längs relingen var icke att tänka på enär vågorna slår över relingen. Överfärden skulle därtill ta dryga två timmar i den grova sjön.

Inneutrymmet ser ut som en byggbod som placerats på däcket, och där blir alla garanterat sjösjuka enligt vår expertis.

Till i morgon lördag ska vädret emellertid bliva avsevärt bättre, och då var valet lätt för oss.

Vi har under dagen varit ute på en liten fotosafari, och dessa bilder ligga så strax inne i galleriet under ”25 April, second opinion”

Vännen Flora på Haris Hotel är vederbörligen underrättad om våra ändrade resplaner, och hade inga invändningar att resa.

Livet leka för oss två, men dock icke för de dryga 200 Samariavandrarna som nu sedan klockan fem väntat på färjan till Chora Sfakion. Ännu kunna icke någon färja skymta vid horisonten.


Arne och Birgitta

Fredag afton 18.00
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT