Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-25, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Skopelos i september

Årets tjugonde resebrev är publicerat. Resebrevet finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-25, 11:37
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Skopelos i september

Fint resebrev. Jag tror att blomman är en cyklamen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-25, 12:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skopelos i september

Härligt resebrev och finfina bilder. Väcker många bilder från Skopelos där vi var senast 2006. Det är en ö som står sig!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-25, 16:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skopelos i september

Tack för ett trevligt resebrev. Skopelos blev också en av mina favoritöar.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-25, 22:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Skopelos i september

Skopelos är verkligen en underbar ö.Vi var där för några eller ganska många år sedan och även vi hade rejält med regn några dagar.Det tom regnade in så vi fick lägga badlakanen som barrikad mot balkongdörren men vi sov jättegott på natten,Ja blomman är en minicyklamen och just nu finns den att inhandla på blomsteraffärer här hemma.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-26, 09:32
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skopelos i september

Trevligt resebrev med fina bilder. Vi har varit på Skopelos i juni under många år nu och då finns det inga getingar.

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-26, 11:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skopelos i september

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Trevligt resebrev med fina bilder. Vi har varit på Skopelos i juni under många år nu och då finns det inga getingar.

Carina
De finns då också fast inte kring matborden hos oss människor. De är törstiga och hungriga i slutet av sommaren och letar proteinrik föda till sin avkomma. Därför älskar de att göra små bollar av det goda kött som vi har på tallriken för att ta hem till avkomman. Ibland är bollen så stor att de knappt kan flyga iväg med den.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-26, 11:44
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Skopelos i september

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Fint resebrev. Jag tror att blomman är en cyklamen.
Helt rätt. Det är den lilla cyklamen man ser växa vild lite varstans i Grekland. I vilt tillstånd kommer blommor o blad inte samtidigt! Knölen kan ibland vara stor som en tallrik, men den ligger ju precis i jordytan o syns inte alltid!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-26, 17:21
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Skopelos i september

Åhhh vilket härligt resebrev! Skopelos är absolut en av mina favoritöar och dit kommer jag garanterat att återvända! Läste att det fanns en anlagd gräsmatta på Kastanibeach. Den fanns inte där för två år sedan, verkar lite överdrivet i mina ögon. Agnondas, vilken salva för själen att bara sitta där och "glo"! En ö jag verkligen kan längta till! Tack för ett fint resebrev med många bilder som jag känner igen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-27, 18:25
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Skopelos i september

Aha, blomman var en cyklamen! Jag var inne på det också, i synnerhet efter att vi kom hem och jag såg att det såldes såna i affärerna, då kände jag igen den. Fin var den i alla fall.

Getingarna upplevde vi mest besvärande när man låg på stranden, inte på tavernorna direkt. På tavernan vid Limnonari var det lite getingar, där hade de också någon sorts getingfälla, men inget kaffe som eldades! Annars var getingarna mest intresserade av fötterna när man låg på stranden. Vi såg flera som täckte över fötterna med badlakan för att slippa dem.

Nästa gång kanske vi testar Skopelos på våren och hoppas att det är mindre getingar då. Men vi skulle aldrig avstå från Skopelos pga getingarna, så jobbigt var det inte
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-27, 21:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skopelos i september

Getingarna avskräcker inte heller mig från att besöka denna lilla grekiska pärla igen. Sonen belv väldigt förtjust och pratar redan om att ta med sin sambo dit.

Barnbarnet blev stucken av en geting som han försäkte vifta bort alldeles under ögat och det var inte så kul. Inte så lätt för en treåring. Om uttrycket han tog det som en hel karl någonsin har relevans så var det här. De veckor vi var där i slutet av aug var enligt lokalbefolkningen de värsta getingveckorna de upplevt i mannaminne. Vi åkte snabbt till häloscentret med den lille eftersom han var biten så nära ögat. Vi la på cortison direkt och på hälsocentralen där han gick förbi kön kylde de och la på fennistil. Väldigt proffsigt bemötande och allt såg välskött ut på hälsocentret som sitter ihop med ambulansstationen på Skopelos. Vi visade hans sjukvårdskort och besöket var gratis. Sjuksköterskorna pysslade om den lille och läkaren tittade till honom och pratade en del med min dotter.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-27, 22:37
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Skopelos i september

Så bra, Eva L, at barnebarnet ditt fikk så god hjelp. Mitt svært så amatørmessige råd, foruten Mygga og myggmaskin innendørs, er å ta med en pakke skinkepålegg og fordele skivene et godt stykke unna der man oppholder seg på stranden. Getingarne/vepsen styrer mot sitt bytte, uten å bry seg om mennesker. Herlig!

Skopelos er så vakker. Dit reiser jeg gjerne tilbake. Selv har jeg bare vært på Skopelos i begynnelsen av oktober, og da fantes knapt geitingar/veps - bare et vanvittig uvær som overrasket oss etter et par dager.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-28, 11:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skopelos i september

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Så bra, Eva L, at barnebarnet ditt fikk så god hjelp. Mitt svært så amatørmessige råd, foruten Mygga og myggmaskin innendørs, er å ta med en pakke skinkepålegg og fordele skivene et godt stykke unna der man oppholder seg på stranden. Getingarne/vepsen styrer mot sitt bytte, uten å bry seg om mennesker. Herlig!

Skopelos er så vakker. Dit reiser jeg gjerne tilbake. Selv har jeg bare vært på Skopelos i begynnelsen av oktober, og da fantes knapt geitingar/veps - bare et vanvittig uvær som overrasket oss etter et par dager.
Mängden getingar var så stor vid lunchtid på tavernorna vid stränderna att de var svår lurade. Det brinnande kaffet var det som fungerade bäst. Däremot var det ok nere på stränderna men där åt vi inte. En pakke skinka hade nog lockat fram dom även där.

Vi hade nog räknat med att hälsocentret skulle fungera bra. Det mesta verkar välskött på Skopelos och genom att min dotter är grekisktalande och har bott i landet är det enklare. Sjukvårdspersonal är inte alltid så bra på engelska.
Enstaka getingstick kräver egentligen inte läkarvård och den som blir förstgångsstucken har inte hunnit utveckla någon allergi.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-31, 11:42
Danne E Danne E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Skopelos i september

Trevligt resebrev! Jag vill bara säga att jag brukar åka flera gånger per år till Skopelos och har gjort det i många år och jag har aldrig varit med om så mycket getingar. Grekerna säger samma sak, så förhoppningsvis var detta en engångsföreteelse.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-23, 16:57
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: Skopelos i september

Underbart resebrev, så vackra bilder
Jag har haft planer på att åka dit ett par gånger men annat och andra ställen har kommit emellan.

Måste försöka komma dit någon gång, verkar otroligt vackert.

Tack för fint resebrev
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT