Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-16, 16:15
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Fickpengar

Undrar hur mycket fickpengar man behöver ink frukost, lunch och middag?? Vi kommer vara borta 1 vecka och äta lunch eller middag i lägenheten några tillfällen.

Pengarna på en dag ska ju räcka till vatten och övrig dryck ( drinkar) frukost, lunch och middag och lite shoppling. Blir inte några utflykter förutom med buss till Rhodos stad och Lindos.

Vad tror ni?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-16, 16:23
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Fickpengar

Vi brukar räkna med 1000 kr om dan. Olika för olika åldrar vi är i 60 årsåldern. Äter all mat ute. Shoppar inte så mycket. Mest för att det inte finns så mycket att shoppa.Njuter av mat o dricka. En o annan utflykt.Solsängar har vi alltid. Hälsar Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-16, 16:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Fickpengar

Det är ju så olika hur vi spenderar på våra semestrar. Jag äter frukost och lunch ute varje dag och frukost på balkongen, hyr solstol, åker buss, shoppar nästan aldrig något men lever gott. Jag snittar nästan alltid på ca 3000 kr per person och vecka.


Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-16, 20:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fickpengar

Vi brukar göra av med drygt 1000 kr per dag. för två personer. Då ingår hyra av rum (vilket du slipper). Vi äter frukost hemma och lunch och middag ute. Shoppar aldrig, och hyr aldrig solstolar (är sällan på stranden).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-16, 21:47
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Fickpengar

På 2 veckors ö-luff brukar vi göra av med ca 16000:- kr. Då ska även boende, båtar betalas. Vi äter frukost hemma, sedan är äter vi oftast lunch och middag ute. Vi brukar hålla oss i från stränder med massa solstolar. (trivs inte med det )
Vi har turen att eller oturen! att gilla retsina, öl och ouzo och avstår därför drinkar som oftast är betydligt dyrare.
Så hur mycket pengar man göra av med är otroligt olika beroende på vad man uppskattar och hur man vill ha det på sin semester.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-16, 22:12
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Fickpengar

Hej
Vi brukar göra slut på 1000:--1200:-/dag. Då ingår någon bilhyra, ev utflykter, lite shopping, boende, balkongfrukost och ibland även lunch hemma (typ pasta eller grekisk sallad) alltid middag ute. Vi äter det vi vill ha, vilket oftast innebär meze och ouzo men ibland annat. Vi dricker bara lokala drycker, även om det slank ner en och annan mojito i somras. Vi hyr sällan solstol och äter ej på turistfällor. Vi unnar oss det vi vill ha och lever gott för de pengarna.

Ha det bra
Åse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-16, 22:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fickpengar

Kanske runt 1200-1300 inkl boende per dag ligger vi på (3 pers). Vi äter frukost på rummet och lunch/middag ute. Sporadisk shopping som nån strandgrej till dotra. Solsängar nån gång ibland, men mer sällan. Vi håller oss till grekvin, ouzo och öl, så det blir inga pengar på paraplydrinkar.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-18, 09:59
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Sv: Fickpengar

Tack för svaren. Nu vet jag på ett ungefär. Kanske 2000 räcker till mat och dryck. Sen skrev jag att jag skulle shoppa lite men jag kom på att jag kommer nog vilja shoppa lite mera än det Så tror jag ska ta med 5000 kr till mig själv och sedan se till att jag har lite extra på kortet utifall det händer något.

Är det någon som varit i Ialyssos och vet var supermarket / minimarket ligger där??

Vad kostar buss in till Rhodos stad.


/ Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-18, 12:01
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Fickpengar

Hej.
Mini-/super market ligger i snart sagt vartenda gathörn, gå runt o kolla priserna på de olika ställena, det kan skilja i pris på samma vara, bara ett tips om man vill vara "om sig och kring sig" :-)

Här är en länk till bussturlistor och priser, listerna uppdateras ofta, kollar och skriver ut strax innan avfärd:
http://www.ando.gr/eot/eng/info.htm

Irene
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-18, 16:51
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Sv: Fickpengar

Tack irsa.
Vet du även hur mycket dom tar för en dygnshyra av bil??
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-18, 18:09
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Fickpengar

Tyvärr inte, skulle aldrig våga köra bil själv (men jag ÄR en fegis med bikörning även här hemma) Förlitar mig på taxi och på bussar, det är därför jag aldrig kommer ner till Prassonissi ( som är min högsta önskan)

Irene
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-18, 18:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fickpengar

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
som är min högsta önskan
Det förstår jag, det är en fantastisk plats! Hoppas att din önskan blir uppfylld en dag.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-18, 19:24
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Fickpengar

Det brukar väl gå åt så mycket som behövs. En rimlig grundbudget ligger på 500 kr per pers plus boendet. Egen frukost och mat ute två ggr. Inga extravaganser. Resdagar blir alltid något dyrare.
Normalt tar vi med oss en grundplåt för några dagar och så tar man ut pengar i automat allt eftersom. Så styr man upp det dan innan med ett sista uttag. Då är det enkelt att göra en budget för resdagen så har man mellan 10-20 euro att stoppa i byrålådan när man kommer hem.
Vill ju till sig att det finns en automat också.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-28, 15:39
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Fickpengar

Bästa och billigaste supermarketen i Ialysos ligger granne med kyrkogården (!).. stor bra parkering, billigt och det är där många från byn handlar själva. Inte turistanpassat men allt finns. Manuell charkdisk, bröd nybakat naturligtvis och allt annat man kan behöva. Kör ( gå) in i byn förbi kyrkan och ett stycke till, sväng vänster och "tillbaka" mot huvudvägen så ligger det på höger sida. Huvudvägen inne i byn är så smal att man någon gång på 80-talet enkelriktade den. "In" i byn tilll höger och "ut" ur byn till vänster. Tillbakavägen ligger ovan på flodfåran som man byggde över..Om du vill göra en fin utflykt.. fortsätt vägen in i byn, förbi kyrkan och upp till Filerimos. Ett högt berg med fin utsikt..min dotter gifte sig däruppe för några år sedan. En annan fin tur är ju ända ned till Prasonissi.. Dit var jag första gången i slutet av 70-talet. Vi kunde köra mopparna till Katavia men sen blev det värre.. åsnestig hela sista biten.. De stackars mopparna ömsom släpades och drogs ömsom kördes korta stäckor.. Vi gick sista biten.. Men det var det värt. På den tiden fanns inget förrutom havet, solen och stranden..nere vid strandkanten kunde man leka med fiskarna i vattnet. Jag hittade gömt i en klippskreva en reseberättelse på engelska.. teckningar och beskrivningar av de växter som fanns. Den hade legat där länge..Jag ångrar än idag att jag inte tog den med!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-28, 21:03
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fickpengar

Brukar räkna i snitt 500 - 1000:- / person o dag för frukost jag fixar själv, samt ett mål mat "ute" per dag, lite frukt, vatten o övrig dryck, LITE shopping o några dagars bilhyra. Hyrbil brukar kosta runt 200-600:-/dag beroende av säsong o biltyp
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-28, 22:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Fickpengar

Vi har sedan flera år tillbaka legat på c:a 800 kr/dag för två personer. Det omfattar då balkongfrukost, lunch på strandtaverna, middag ute på stan/byn, solsängar, frukt och dryck (bl a lite ouzo, vin och öl) till balkongen, och ofta en kaffe och metaxa/whisky på väg hem efter middagen. Några dagar en lunch eller middag på balkongen. Mycket lite shopping. Enstaka dagar moppehyra har ingått, men när vi haft bil eller många dagar moppe har det gått åt lite mera.

Jag tycker att vi har varit ganska spendersamma vid lunch och middag ute, och har väl känt att vi varit lite slösaktiga, men det är ju då trösterikt att läsa alla svaren ovan och där finna att vi inte är så mycket slösaktigare än många andra.

.......... sen blir det ju inte lättare av all god mat man möter i Grekland. Frestelserna vid meze-middagarna är många.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-29, 08:43
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Fickpengar

Vi gjorde i somras av med ca 2000kr/dagen på 3 personer. I dessa pengar inkluderades allt utom flygbiljetter. Båtbiljetter, bussar, hotell, fyrhjulingar som vi hade hela tiden, luch och middag på lokala restauranger, frukost och mellis inhandlades på supermarket och åts på balkongen, glassar, vykort m.m. Att äta i Grekland är underbart gott så en stor del av våran reskassa går åt till mat. Vi skippar solstolar, då vi gärna uppsöker mindre stränder.

Hoppas att du får en underbar resa/Anna
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-02, 22:15
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Sv: Fickpengar

Någon som varit på Rhodos i vår och som har lite intressanta prisexempel???
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-03, 09:05
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Fickpengar

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Att äta i Grekland är underbart gott så en stor del av våran reskassa går åt till mat. Vi skippar solstolar, då vi gärna uppsöker mindre stränder.
Kan bara instämma. Vi lägger inga pengar på shopping eller solstolar (är sällan på såna stränder), det blir maten som får kosta, och det är ju såå gott!

Frukost handlar vi själva, färskt bröd på bageriet tvärs över gatan, resten köps på supermarket. Till stranden medtags frukt, bröd och vatten. Kanske en glass. Sedan är det fredagsmys varje kväll i den ljumna grekiska kvällen...

Ja, det är ju lite andra kostnader också förstås. Förutom hotell, så brukar det hyras en scooter för hela tiden, perfekta sättet att ta sig runt! Billigt och smidigt.

Har inte direkt funderat på vad vi gör av med per dag, men... *tänker*.. i runda tal:
Hotell: ~400 kr/dag
Scootern: ~150 kr/dag
Mat: ~ 300 - 400 kr/dag (för oss båda)

Summa: ~ 900 - 1000 kr/dag totalt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT