Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-19, 19:23
SaramedH SaramedH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 6
Standard Sova på båtdäck?

Tänkte fråga hur ni erfarna öluffare brukar göra på de färjor som går nattetid? Vi funderar nämligen på att välja en plats på däck, för att komma undan så billigt som möjligt, och kura in oss i sovsäckar. Överlever man en sådan natt eller blåser man av båten? Tacksam för alla svar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-19, 19:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sova på båtdäck?

Det beror förstås på vädret och årstiden! Lite hårt och fuktigt och kyligt men samtidigt skönt att få obegränsat med frisk luft ( undvik den sida skostensavgaserna går mot) och man känner sig verkligen på väg nånstans. Jag föredrar däcksplats utom vid jättelånga resor typ Trieste-Patras.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-19, 21:41
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sova på båtdäck?

Nu är det ju faktiskt så att även de billigaste biljetterna ger tillträde till de mesta av utrymmena inomhus ooch då finns det ofta vilstolar eller så att man kan hitta något hörn på golvet att kura ihop sej på ifall det blir för blåsigt ute. Dessutom är det ju tyvärr så att utbudet på nattbåtar är väldigt litet numera. Jag skulle inte slarva med mej sovsäcken för de få timmarna det kan bli aktuellt att använda dem ute på däck om jag inte har lyckats planera så att jag är säker på att de kommer till användning flera gånger.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-20, 01:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Sova på båtdäck?

....nu är inte jag nån stor båtluffare, men English Jon på Karpathos berättade för mej en gång hur han gjorde i sin ungdom. Han hade en liten hängmatta(av nät) med sej och den fäste han bak på båten i båtens längdriktning. När då båten krängde i sidled så höll sej mattan på plats och han sov fint......
Detta kanske var 20-30 år sen, men sannolikt funkar det än idag, då gravitationen är densamma...
Å andra sidan som säges i tidigare inlägg, de flesta färjor har ju flera olika utymmen där man kan knoppa, med flygstolar, etc.
Vad som däremot ALLTID funkar i Grekland(oavsett utrymmen) är öronproppar, helst såna i silikongummi( t.ex Bilsom) med ett snöre mellan och som är tvättbara.Dessa kan ävenså kompletteras med ögonskydd, ifall solen skulle sticka fram.....
Sovsäck verkar vara lite överkurs, men det finns ju tunna dylika, annars funkar nog en fleece-filt lika bra.
Kalo Taxidi !
Mikke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-20, 21:38
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Sova på båtdäck?

EFCHARISTO för påminnelsen öronproppar! Jag håller på och plockar fram inför packningen imorgon och öronproppar hade jag totalt glömt bort.
Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT