Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-16, 19:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Bra sajt för flygstolar

Sedan ganska många år har jag tyckt att Momondo har fungerat på ett sätt som passat mig. Lätt att söka på lägsta priser och på flexibla datum.

På vissa sajter måste man ange en fast datum och sen ändra den vartefter om man inte får träff på något man gillar. Lite segt.

Men sedan ett tag tillbaka har Momondo av någon anledning envisats med att ange alla priser i GBP istället för SEK eller EURO. Har inte hittat någon funktion för att ändra det. Har därför tröttnat på Momondo. Söker ny bra sajt för billiga flygstolar.

Söker också direkt på Aegean och SAS som jag vet trafikerar Aten. Men det finns ju många andra bolag som kan vara bra. Hur gör du när du söker flygstolar?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-16, 21:29
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Jag bokar nästan alltid på flygresor.se, reser aldrig med charter
Gillar att kunna ange +/- 3 dagar både på ut och hemresa, samt att jag kan filtrera på flygtid och avgång o ankomsttid.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-16, 21:46
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Jag går alltid in på respektive flygbolags sidor och söker efter resor. För vår del är det bara SAS, Norwegian och Aegean som gäller eftersom det bara är de som flyger direkt till Athen eller Chania. Flyg med mellanlandning ute i Europa går bort för vår del, eftersom vi oftast måste flyga till Arlanda först.

Annars kan jag tipsa om att kolla på charterbolagen och där söka efter enkel flygstol om man ska till nån vanlig charterö. Det har vi gjort några gånger och lyckats få till riktigt bra och billiga resor. Senast förra våren bokade vi med Apollo till Chania och hem med Tui, ner en lördag och hem en söndag så veckoresan blev 8 dagar istället för 7! På det sättet kan man ju då också flyga till en ö och hem från en annan ö även med charterflyg.

Maria
(som gillar att söka och trixa ihop resor - som en del av resan )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-16, 22:08
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Något märkligt att du får upp GBP. Måste vara någon parameter som spökar. Jag får alltid upp SEK på Momondo. Den använder jag endast för att få ett ”grepp” om läget, dvs. flyg till någon flygplats i Grekland. Sedan ny sökning från den till slutdestination om det handlar om inrikesflyg.
Bokar alltid direkt hos flygbolaget, t.ex. Olympic, Aegean, Skyexpress. Får då enkelt grepp om bl.a. bagageregler. Inget trams med biljetter utan det räcker med pass vid incheckning.
Har nu flugit mycket (och skäms givetvis) i Grekland och det har alltid funkat med bokningar, incheckning och själva flygturen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-16, 22:16
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

För mig/oss gäller:
- ej charterbolag (det blir nästan alltid dyrare med flygstolar)
- direkt flyg till Grekland (ej kånka runt på olika flygplatser i Europa för att spara några hundringar)
Så, det finns inte många alternativ (SAS, Norwegian och Aegean).
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-16, 23:05
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Kollade Momondo.se o får priser i sek
Har du angivit adressen .se så bör det bli i sek
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-16, 23:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag bokar nästan alltid på flygresor.se, reser aldrig med charter
Gillar att kunna ange +/- 3 dagar både på ut och hemresa, samt att jag kan filtrera på flygtid och avgång o ankomsttid.
Jo, det är precis så som jag också gillar att söka/boka. Får nog bli flygresor.se för mig i fortsättningen. ...... eller som hittills direkt hos respektive flygbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Annars kan jag tipsa om att kolla på charterbolagen och där söka efter enkel flygstol om man ska till nån vanlig charterö. Det har vi gjort några gånger och lyckats få till riktigt bra och billiga resor. Senast förra våren bokade vi med Apollo till Chania och hem med Tui, ner en lördag och hem en söndag så veckoresan blev 8 dagar istället för 7! På det sättet kan man ju då också flyga till en ö och hem från en annan ö även med charterflyg.

Maria
(som gillar att söka och trixa ihop resor - som en del av resan )
Så har det blivit för oss också ett par gånger. Men då beroende på att det har blivit något strul. Som t ex när vi blev akterseglade på Leros och missade vårt Apolloflyg hem från Samos till Göteborg. Det fick bli en flight med Ving från Rhodos till Örebro två dagar senare istället. Inte billigare, men lite kul ändå (tycker jag men inte Birgit) när det händer något oväntat.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Något märkligt att du får upp GBP. Måste vara någon parameter som spökar.
Exakt så tänker jag också. Men jag kan baske mig inte hitta den rackarns parametern. I fortsättningen blir det flygresor.se istället. Går ju minst lika bra!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-16, 23:54
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Masse! På Momondos startsida väljer du Mina resor. Väl ”där”, skrolla längst ned. Längst ned till höger finns rullgardinsmeny. I din ”ruta” står det inte Sverige, Svenska, SEK, vilket det ska göra. Det är enkelt att hitta rätt uppgifter. Lycka till!😀
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-17, 14:31
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Brukar söka direkt, tycker tiden för broakers vad gäller flyg är typ förbi sen några år i min erfarenhet, har alldrig senaste år hittat något billigare än o boka direkt på sistone, och när det är billigare är det tex utan baggege eller så.

Till Grekland kollar jag egentligen bara SAS och Aegean numera och föredrar helt klart Aegean om jag kan välja vettigt (gillar inte Norwegian så undviker dem) , förr hade jag kollat Lufthansa, Swiss och Austrian också, åkt riktigt billigt via Wien med sistnämda samt även hyffsat billigt med Swiss via Zurich, men som sagt nu tycker jag inte de är värt spara den där 500-ingen eller vad det kan vara det handlar om utan åker helst direkt, sen har jag iofs inget emot ta ett inrikes från Aten,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-17, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Vi bokar nästan alltid flygstolar med något av charterbolagen, och då direkt av dem. Flög en del med SAS tidigare, men har gått över till Aegean, för bättre flygbolag får man leta efter. Bokar alltid utan mellanhänder.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-17, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Masse! På Momondos startsida väljer du Mina resor. Väl ”där”, skrolla längst ned. Längst ned till höger finns rullgardinsmeny. I din ”ruta” står det inte Sverige, Svenska, SEK, vilket det ska göra. Det är enkelt att hitta rätt uppgifter. Lycka till!😀
Jodå, det stod faktiskt "Sverige, Svenska, SEK". Men när jag nu dessutom klickade på den svenska flaggan strax ovanför med ordet "Flygresor", ja vips då fungerar det!

Tack Anders!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-17, 22:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi bokar nästan alltid flygstolar med något av charterbolagen, och då direkt av dem. Flög en del med SAS tidigare, men har gått över till Aegean, för bättre flygbolag får man leta efter. Bokar alltid utan mellanhänder.
Instämmer! Vi har alltid varit väldigt nöjda med Aegean. Dessutom är det direkt i steg 1 klart och tydligt vad priset är både med och utan incheckat bagage. Det är ju ofta lite struligt att få fram när man söker via söksajterna.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-07-18, 07:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Bra sajt för flygstolar

Vilken site jag använder? Det är en hemlis och det outar jag inte!
Nä, skämt åsido. Jag har ingen speciell, utan använder "alla", men börjar oftast på flygresor och skyscanner. Men. Jag är ju inte främmande för mellanlandningar, så jag brukar ofta kolla andra flygplatser i Europa och se vilka grekdestinationer de har. Då kan man ofta kombinera ihop en resa därifrån och en annan från SE. T ex är det trevligt att flyga till Bergamo ta en övernattning och äta en trevlig italiensk middag i gamla stan och sen flyga vidare till Grekland dagen efter.
Sen är det ju oftast billigare att flyga mitt i veckan, istf veckoslutet. T ex kan jag ta en extra semesterdag på måndag och flyga hem då, istf söndag som oftast är dyrast. Så gjorde vi nyligen och tjänade en hel del på resan.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT