Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2005-10-07, 11:19
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

På vilket sätt tycker Du jag skulle ha löst mitt problem med berget och varför?

//PO
-Nyfiken


Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Håller med Inkfish att bilderna bör spegla verkligheten och att det är det som är intressant. Därför vi tar bilder antar jag annars kunde vi ju lika gärna köpa med oss en packe vykort och klistra in i albumet.

Eva
Svara med citat
  #62  
Gammal 2005-10-07, 11:22
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Hej
hade Du använt film var det att fixa ihop bilderna i mörkrummet men nu var det "enkelt".
jag tror inte att någon annan kan komma med ett bättre sätt än vad Du använt. hade själv gjort lika dant. det finns ingen annan lösning för tillfället.
Häls
Chras
Svara med citat
  #63  
Gammal 2005-10-07, 11:25
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Min vän, låt oss genast starta en förening!

//PO
Svara med citat
  #64  
Gammal 2005-10-07, 11:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av PO
På vilket sätt tycker Du jag skulle ha löst mitt problem med berget och varför?

//PO
-Nyfiken
Eftersom det är mig du frågar som överhuvudtaget inte vet något om foto så tror jag du bör fråga någon annan. Om det är min personliga uppfattning du vill ha så säger jag att du får väl göra precis hur du vill men om alla foton som skickas in ser se ut så här blir det väldigt trist för då skulle bilderna kunna vara tagna vart som helst i världen. Trots allt tycker jag att din bild är fin ändå.

Eva
Svara med citat
  #65  
Gammal 2005-10-07, 11:36
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

PO
Kom att tänka på en sak. En lösning vore att hyra en helikopter men det kanske var att ta i i överkant. Man kanske hade tyckt att även detta var att manipulera.
Fotovännen ChRas
Svara med citat
  #66  
Gammal 2005-10-07, 11:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Kan det vara så enkelt att det är ett olyckligt ordval som är det onda i roten?

Manipulera = Luras, falskeligen, bedragare, fuskis, Kenteris.

Redigera = Förtydliga, framhäva motivet, rätta till, yrkesmässigt, utan uppsåt.

//PO
-fuskar med buskar
Svara med citat
  #67  
Gammal 2005-10-07, 11:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Chras, du tar i - det gör inte jag. För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.

PO: bra exempel med berget! I det fallet hade jag konstaterat att det tyvärr inte fanns nån bildvinkel där jag utan risk för liv och lem kunde få med hela vyn. Sen hade jag knäppt två bilder, en åt varje håll och lagt dem bredvid varann. Möjligen gjort ett montage där det tydligt framgick att det handlade om två bilder. Men jag skulle aldrig ha redigerat ihop bilderna till en.

inkfish
-bildtaliban
Svara med citat
  #68  
Gammal 2005-10-07, 12:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.
Ja det är en mycket intressant diskussion, men den försvåras avsevärt av den ju faktiskt ursprungligen handlade om reglerna för fototävlingen, men för länge sedan har lämnat relevanta utgångspunkter för de reglerna.

Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.

Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.

Kan man inte acceptera de reglerna får man avstå från att vara med i tävlingen.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2005-10-07, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Amen. Och jag tycker heller inte att det är nödvändigt att komma till en gemensam syn, däremot är det intressant att jämföra synsätt.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2005-10-07, 12:08
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Ja det är en mycket intressant diskussion, men den försvåras avsevärt av den ju faktiskt ursprungligen handlade om reglerna för fototävlingen, men för länge sedan har lämnat relevanta utgångspunkter för de reglerna.

Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.

Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.

Kan man inte acceptera de reglerna får man avstå från att vara med i tävlingen.

Tommy
Svara med citat
  #71  
Gammal 2005-10-07, 12:39
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Chras, du tar i - det gör inte jag. För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.

inkfish
-bildtaliban
Hej
Jag tar inte i men vill peka på många faktorer som kan påverka en bild.
Om jag flyttar Telentos till en bild på Kos är det manipulation men behadlar jag orginalbilden på ett vis som kanske ökar skärpa, färgintensitet eller dyligt anser jag inte att det är något som faller utanför spelreglerna. det kan vara detsamma som att byta fotolabb då det gäller film.
Förövrigt är diskutionen avslutat för min del. Anser att en bra bild är en bra bild oavsett om det är två bilder som är ihopasatta eller ej.
Chras
Svara med citat
  #72  
Gammal 2005-10-07, 14:06
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.
Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.
Intressant, detta med "verkligheten".
Jag har en gammal bekant (förhoppningsvis fortfarande i livet), som tillhör den kategori människor som gynnar den privata apotekarverksamheten. Med andra ord stoppar han i sig sådant som är belagt med recept å det grövsta på ungefär samma sätt som vi andra äter falukorv, och med samma goda aptit.
Nå, om man nu satte honom på ett plan ner till den grekiska ö-världen (Gud förbjude. Fast, fasen vet om han ens skulle behöva flygplan?), stoppade en kamera i näven på honom, och sedan förklarade vad det var för manick och visade hur den fungerar, och därpå skickade ut honom att knäppa ett hundratal bilder.
Om man därefter visar honom resultatet av hans knäppande, så skulle ju bilderna definitivt inte överensstämma med hans verklighet. Det skulle mera bli "-Öööhhh, det är något fel på den hära bilden, ju. Himlen ser ju ut att vara blå. Det vet väl alla att den är rosa, va?"
Får han då mixtra med bilden innan han skickar in den till tävlingen? Ur hans synvinkel så är ju bilden fel redan från start, så då måste han väl få korrigera den, så den övernensstämmer med hans verklighet. Eller...?
Bara en reflektion, och därtill ytterligare ett konstaterande att verkligheten liksom skönheten ligger i den individuelle betraktarens öga.

R
Svara med citat
  #73  
Gammal 2005-10-07, 15:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Möjligen gjort ett montage där det tydligt framgick att det handlade om två bilder. Men jag skulle aldrig ha redigerat ihop bilderna till en.

inkfish
-bildtaliban
Taliban sa Bull!
Men låt oss för diskussionens skull säga att jag haft min hederligt analoga gamla Pentax med 24 mm och skapat samma bild så hade alltså både Ink´Al-Q´odak och jag varit nöjda!?

Jag tror vi måste försöka få mer fokus på brännvidden och komma fram till en minsta gemensam bländare på kortast möjliga tid, gärna 1/250. Annars tappar vi skärpan.

//PO
-helt utan sjukdomsinsikt

Agfa Akhbaar!!
Svara med citat
  #74  
Gammal 2005-10-07, 15:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Ink'Al-Qodak deklarerar:

Antifadan mot PS fortsätter. Pentax eller inte - gör som du vill, JAG skulle inte ha gjort det .

Agfa akbaar

(Du ÄR fruktansvärt rolig, lyssna nu på bläckstråleskrivaren)

Rasmus: problemet är ickeexisterande, din falukorvsjunkie skulle naturligtvis ha uppfattat himlen lika rosa på bilden, för den händelse han inte råkat tända av sen han tog bilden men det ska vi väl inte tro
Svara med citat
  #75  
Gammal 2005-10-07, 15:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Jag ska försöka titta igenom mina Kreta-bilder i helgen och kanske finns några jag väljer emellan, för att sedan skicka in till kategorierna.

Som några redan vet har jag valt att fr.o.m i år vara digital men kastar inte mina gamla analog-kameror på tippen för det. Oavsett analogt eller digitalt så skickar jag in mina alster totalt befirade från manipuleringar, förändringar eller vad ni andra väljer att kalla det.

Tar jag en bild så är min åsikt att jag får stå mitt kast och acceptera fakta, dvs. att det i mina ögon var just det ögonblick bilden togs och den behåller jag oförändrad oavsett om den som nu, ligger i min dator eller kommer levererad på fotopapper (analog kamera, filmen lämnad till lab).

Bilderna är nämligen tagna för att jag ska minnas platsen jag varit på. Om jag tävlar med bilderna låter jag andra få se var jag varit och vad jag såg. Varför ska jag förändra den verklighet som rådde vid tillfället då slutaren slog igen ?

Jag förstår ingenting av denna diskussion, jag tävlar på mina villkor, bara mina. Och dem är jag nöjd med. Jag vinner nog inte men jag deltar.




Hasse
Svara med citat
  #76  
Gammal 2005-10-07, 15:47
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ink'Al-Qodak deklarerar:

Antifadan mot PS fortsätter. Pentax eller inte - gör som du vill, JAG skulle inte ha gjort det .

Agfa akbaar

(Du ÄR fruktansvärt rolig, lyssna nu på bläckstråleskrivaren)

Ja ja, de flesta talibaner blir med tiden rätt bombade..

//PO
Svara med citat
  #77  
Gammal 2005-10-07, 15:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Kan inte du gå och manipulera nån bild eller nåt, jag HATAR att bli svarslös
Svara med citat
  #78  
Gammal 2005-10-07, 16:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

För mig personligen är fototävlingen en rolig händelse som vi har här en gång om året Det är allltid kul och se andras bilder om dom nu är vykortsvackra, eller mindre vackra eller vad tusan som helst
Sen är det ju alltid lite spännande om man kanske skulle lyckas placera sig bra.
Men tycker inte det gör så mycket om det går åt pipan heller
Fattar inte riktigt vad det här tjatandet handlar om

Jag tänker i allafall njuta av alla bilderna och inget annat

Riitta som gillar och fotografera
Svara med citat
  #79  
Gammal 2005-10-07, 17:31
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Och jag som bara skickade in en bild - nu får jag ångest av att jag borde ha lärt mig något krångligt program och sen fattat något om hur man förskönar det alster jag tog...

Äh, jag tyckte bilden var kul och när jag tittade på den så log jag och längtade tillbaka... även om inte kontrasten var finjusterad.

Gita - en glad amatör
Svara med citat
  #80  
Gammal 2005-10-08, 11:39
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Och jag som bara skickade in en bild - nu får jag ångest av att jag borde ha lärt mig något krångligt program och sen fattat något om hur man förskönar det alster jag tog...

Äh, jag tyckte bilden var kul och när jag tittade på den så log jag och längtade tillbaka... även om inte kontrasten var finjusterad.

Gita - en glad amatör
Men självklart ska det vara kul, foto är ju en hobby, så även tävlingarna och diskussionerna.
Lika sjävklart skall alla delta på den nivå som känns bäst.
Men vore vi överens om allt så blev det ju inget Kalimeraforum?

Din bild låter som en vinnare! Jag har 'muckat' så mycket nu om detta så jag törs nog bara lämna in "solen i ryggen, blåvit fiskebåt i hamnen, liggande format, fortfarande på minneskortet" till Janne

//PO
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT