Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-27, 11:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Om att skriva att man skickar PM

Vågar man kasta sig i elden och ta upp frågan om att skriva "Jag skickar ett PM till din inbox" i inlägg i forumet?

Jag skulle vilja se det som en Vett- och etikettsfråga och överföra det till samvaro-situationer i vanliga rum. Föreställ dig att någon i ett sällskap berättar något eller ställer en fråga. Det kan vara precis vad som helst, om vädret, barnen, jobbet, semestern, hälsan eller något personligt. Vad gör du då? Svarar artigt på lämpligt sätt, antar jag. Kanske visar förståelse.

Men säger du högt så alla hör: "Jag ska säga något till dig sedan som ingen annan får höra" ? Förmodligen inte. Varför? För att det skulle uppfattas väldigt oartigt av dig att göra så.

Som jag ser det är det exakt det man gör när man skriver att man skickar ett pm.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-27, 11:57
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

För att fortsätta analogin med samvarosituation i ett vanligt rum:

Föreställ dig samma sällskap, som diskuterar. Under diskussionen kommer det fram att en av personerna just blivit av med sin livskamrat, på ett eller annat sätt. En av de närvarande säger då "jag har erfarenheter som du kanske kan dra nytta av, men vi kan tala om det senare bara du och jag".

Skulle man då tycka att det var oartigt?

Och även om man skulle tycka det var oartigt - skulle man då ge sig in i diskussionen med att säga "Det där yttrandet tycker jag inte hör hemma här, du skall minsann dela med dig av dina erfarenheter till oss alla eller också hålla tyst!"? För det var väl just det som hände i den andra tråden, eller hur?

(Däremot om någon i sällskapet skulle fundera kring om det första yttrandet var lämpligt eller ej och sedan ta upp en diskussion kring det hela i ett annat rum, är det givetvis helt okej )
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-27, 12:06
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Kan vi inte ringa Magdalena Ribbing och reda ut den här frågan grundligt innan någon helt ovetande begår grova etikettsbrott?

Fridens,
Charlotte!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-27, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Som jag uppfattar det från flera år på olika forum så hör det till netiketten att inte skriva "kolla din inbox". Det är helt enkelt inget inlägg som tillför diskussionen något.

Själv kan jag tänka mig ett enda läge då jag gör det: om användaren jag avser är så ny att h*n kan tänkas ha missat PM-funktionen. Den syns inte jättetydligt på de flesta forum. Och om en användare är ny ser jag ju på vederbörandes antal inlägg.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-27, 12:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Det finns tusen och åter tusen tillfällen i en diskussion mellan människor där meningar om livet utbyts. Det kan gå rätt, det kan gå fel och man kan ha funderingar om mycket.

Dock ska man komma ihåg att en diskussion "live"(om vad som helst) aldrig kan jämföras med en dylik som utförs på internet i alla dess olika former. Det sägs att "du ska skriva till personen i fråga som om denne stod framför dig när du pratar". Kanske en god regel som man inte alltid kanske anammar men den bör fungera.

"Prata" via tangentbordet blir aldrig samma sak som den i verkliga livet där du kan använda nyanser, affekter, röstlägen, miner osv. osv.



Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-27, 12:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Charlotte: Ja, så kan man se det. Men jag håller inte med dig. De som vill diskutera netikett och aspekter av forumdiskussioner måste få göra det.

Under åren har det märkts att Kalimera är det första forum många kommer i kontakt med - kanske det enda de någonsin kommer att delta i. Så egentligen är det än mer naturligt att diskutera netikett just här.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-27, 12:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkarna Visa inlägg
En av de närvarande säger då "jag har erfarenheter som du kanske kan dra nytta av, men vi kan tala om det senare bara du och jag".

Skulle man då tycka att det var oartigt?
Kanske inte oartigt, men jag skulle tycka det var olämpligt, man riskerar både att stämningen blir sämre och att personen man säger det till känner sig obekväm.
Lämpligt tycker jag det skulle vara att vid tillfälle när ingen annan hör eller ser, visa för personen att om den vill så delar man gärna med sig av sina liknande erfarenheter.

Om man får ett förtroende så ingår det också i det att ingen annan får veta att man har det. (Måhända ett sidosteg i just denna fråga, men ändå viktigt )

Citat:
Och även om man skulle tycka det var oartigt - skulle man då ge sig in i diskussionen med att säga "Det där yttrandet tycker jag inte hör hemma här, du skall minsann dela med dig av dina erfarenheter till oss alla eller också hålla tyst!"?
Mycket bra påpekat!



Det är inte så ovanligt med "jag skickar PM till dig-inlägg" i forumet. Oftast har frågeställaren inte nämnt något personligt utan ställt en vanlig forumfråga. Ska vi enas om att hålla den här diskussionen allmän och inte speciellt riktat till det senaste tillfället?

Som inkfish säger så tillför ett sådant inlägg ingenting. Att det kan vara lite svårt att förstå alla funktioner i forumet när man är ny, vet jag, men att någon missar att man fått ett PM, det tror jag inte. Enda anledningen till att man skulle kunna missa det är om man inte loggar in igen, men om man har startat en tråd och fått flera svar, så är det ju högst sannolikt att man loggar in. (Och om man inte bryr sig om att göra det igen, så är det nog inte heller så viktigt att man får eventuella PM.)

Senast redigerad av Elisabet den 2007-01-27 klockan 12:46.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-27, 12:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Av og til er det naturlig å skrive "har sendt deg en privat melding", for eksempel om man vil gi lenker som pga forumets lenkeregler ikke er tillatt å publisere.
Jeg synes også at i enkelte tilfeller, hvis man skal fortelle et menneske om noe svært personlig som man ikke vil at "hele verden" skal vite, må det være ok å sende en privat melding - og opplyse om det på forumet hvis det aktuelle medlemmet man kommuniserer med er nytt og ikke kjenner til dette med PM.
Kalimeras verden er forholdsvis liten, og i motsetning til mange andre nettfora kjenner faktisk endel folk hverandre. Da blir det straks verre å skrive åpent om sårbare saker.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-27, 13:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Att det skulle vara svårt att se att man fått ett PM håller jag inte med om, men jag kan ha fel. Jag kan inte missa dem, jag får ett pop up meddelande mitt på skärmen om att nytt meddelande finns i min box, det är inte ordagrannt återgett men innebörden är den samma.
Kande är det ett inställningsval jag gjort?, om så är fallet så tag jag tillbaka min första mening i detta inlägg.

Om jag skulle få för mig att skicka en, i forumet otillåten, länk via PM så skulle jag definitivt inte meddela det till alla...

Visst blir man ibland fundersam när man följer en diskussion i något intressant ämne och ser "Har skickat dig PM", kan inte låta bli att fundera på vad det är för hemligheter.

// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-27, 13:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Popup-avisering är något du valt (i kontrollpanelen, redigera alternativ). Du kan också välja avisering via mail - du får ett mail om att nån PM:at.

Är man helt ny här och kanske på forum över huvud taget - då tror jag att PM-funktionen inte är helt enkel. Man vet ju inte ens att möjligheten finns.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-27, 13:54
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ska vi enas om att hålla den här diskussionen allmän och inte speciellt riktat till det senaste tillfället?
Okej, sorry. I det generella fallet håller jag absolut med dig - "har skickat dig PM" tillför inget. Tyckte bara att den just nu aktuella situationen var lite speciell.

Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-27, 14:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Av og til er det naturlig å skrive "har sendt deg en privat melding", for eksempel om man vil gi lenker som pga forumets lenkeregler ikke er tillatt å publisere.
Tänk, jag tycker just de tillfällena är de gånger när man visar särskilt dålig stil genom att skriva så. Det är lite som att bete sig som en trotsig tonåring. Och, som nu sagts flera gånger: det tillför absolut ingenting att tala om att man skickar PM, varken till sakfrågan eller till personen man skickar till. Möjligen ger man sig själv tillfälle att känna sig lite märkvärdig....?


Citat:
Jeg synes også at i enkelte tilfeller, hvis man skal fortelle et menneske om noe svært personlig som man ikke vil at "hele verden" skal vite, må det være ok å sende en privat melding - og opplyse om det på forumet hvis det aktuelle medlemmet man kommuniserer med er nytt og ikke kjenner til dette med PM.
Kalimeras verden er forholdsvis liten, og i motsetning til mange andre nettfora kjenner faktisk endel folk hverandre. Da blir det straks verre å skrive åpent om sårbare saker.
Att man inte ska skriva om personliga saker i forumet är väl alldeles självklart! Det kan jag inte se att någon har ifrågasatt. Vill man skriva privat om personliga saker, så är det ju lika självklart att man kan göra det. Men jag menar som jag antydde tidigare att man förbrukar lite av sitt förtroende redan innan man fått det, om man gör så.

Att någon som är ny i forumet inte ser att de får PM tror jag inte på. Det syns även om man inte har popup- eller mejlfunktionerna på.
När man säger så låter det lite som att man tror att alla andra är dummare än man själv är.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-27, 14:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkarna Visa inlägg
Tyckte bara att den just nu aktuella situationen var lite speciell.
Jag är absolut ingen förespråkare för nolltolerans (i de allra flesta fall, det lär ju till och med finnas situationer när det är rätt att döda...) - men däremot för eftertanke.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-27, 15:36
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Själv kan jag tänka mig ett enda läge då jag gör det: om användaren jag avser är så ny att h*n kan tänkas ha missat PM-funktionen. Den syns inte jättetydligt på de flesta forum. Och om en användare är ny ser jag ju på vederbörandes antal inlägg.
Det är min tanke också, jag tror det finns medlemmar här som endast loggar in då de själva tänker skriva inlägg. Dessa kan ju inte se om de fått ett PM. Mvh Ann
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-27, 16:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Och, som nu sagts flera gånger: det tillför absolut ingenting att tala om att man skickar PM, varken till sakfrågan eller till personen man skickar till. Möjligen ger man sig själv tillfälle att känna sig lite märkvärdig....?
Si at det stilles spørsmål om et sted jeg kjenner godt, ang severdigheter, bosteder, utflukter etc. Jeg svarer på alle spørsmål i forumet, men i tillegg sender jeg en PM med lenke til det/de hotellene jeg anbefaler, eller kanskje til et nettsted om det aktuelle reisemålet - som også bryter lenkereglene. Da synes jeg det er greit å opplyse om det på forumet, slik at andre som vurderer det samme reisemålet, kan be meg sende dem disse lenkene.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Att någon som är ny i forumet inte ser att de får PM tror jag inte på. Det syns även om man inte har popup- eller mejlfunktionerna på.
När man säger så låter det lite som att man tror att alla andra är dummare än man själv är.
Vel, Ivi skriver i tråden som er utgangspunkt for denne tråden at "Hade lite bekymmer själv med inbox-funktionen från början, nämligen". Det har ikke det minste med å være dum å gjøre, men at ikke alle kan kunne alt om alt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-27, 17:20
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Håller med, har aldrig tagit illa upp när någon skriver att de ska skicka PM, men eftersom vi är alla olika och en del tar illa upp, behöver man kanske inte skriva det, utan bara skicka det till personen i fråga.

Kanske lite smidigare så slipper det bli en hel historia av det hela ..........

Monica

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-27 klockan 17:23. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-01-27, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
När man säger så låter det lite som att man tror att alla andra är dummare än man själv är.
Tydligen tolkar du mig så. Men jag VET att det är kan vara svårt när man är ny. Vi som brukar få frågor via PM eller mail från nya medlemmar vet att det är så.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-01-27, 18:02
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Var ju bra att den här diskussionen fick en alldeles egen tråd

I ärlighetens namn kan jag inte riktigt förstå meningen med att skriva "se din inbox" som enda text i ett inlägg för det viktigaste är väl ändå att PM-mottagaren vet om att h*n fått ett dito eller

Om jag sitter och läser t ex en intressant Santorini-tråd är det lite tröttande att plötsligt bara få läsa "se din inbox". Varför skriva det överhuvudtaget? Går det inte lika bra att bara skicka ett PM till den som ska ha det?

//Zanét
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-01-27, 20:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Några inlägg är försvunna ur tråden, vi kan väl säga att de var självförstörande och gick upp i rök.

Hoppas att diskussionen kan fortsätta i god anda för dem som önskar fortsätta diskutera ämnet.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-01-27, 21:33
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Om att skriva att man skickar PM

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag är absolut ingen förespråkare för nolltolerans (i de allra flesta fall, det lär ju till och med finnas situationer när det är rätt att döda...) - men däremot för eftertanke.
Har eftertänkt! Hade faktiskt ingen aning om att man kan fixa en "pop-up"-funktion med PM. Bör studera det här med inställningar en gång till...

Har skrivit över 700 inlägg, och den kortaste av dem alla (tror jag) resulterade i denna heta diskussion! Vem hade trott det?

Ivi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT