Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-03, 17:13
JBG JBG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Årsta och Singö
Inlägg: 1
Standard Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Hej,

Vi var förra året på Karpathos med vår 5-årige son - och njöt storligen! Härligt att få vara på en så pass icke exploaterad ö och ha ett så fantastiskt klart och varmt (slutet av september) vatten med mycket att titta på under havsytan, dvs sonen snorklade på utan simpuffar och fattade inte att han simmade då! Vi skulle egentligen vilja åka tillbaka, men med charter så är det avgångar på torsdag morgonar i ottan. Egentligen funkar inte det för oss i år.

Men vart ska vi åka då?

Vi är inte intresserade av stora hotellkomplex och vi vill inte åka någonstans där man bara hittar de fina vikarna och ställena om man man har egen bil/scooter. Vi har inte behov av att det ska vara sandstrand, det kan vara stenstrand och kräva badskor.

Ni är ju många här på forumet som vet hur Karpathos är, men som också har varit på många andra ställen - vad föreslår ni?

Hoppas på många goda svar !
Bodil
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-03, 18:19
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Jag skulle tveklöst föreslå Skopelos i så fall. Dit är det nog avgångar lördag morgon med Apollo och Airtours (Ving också kanske?). Vi blev väldigt förtjusta i Karpathos när vi var där. Åkte sen till Skopelos året efter och det kändes lika fantastiskt där, svårt att jämföra, men öarna kändes ganska lika varandra.

Det finns ingen "fantastisk" strand inne i stan, men det går bussar till de flesta stränder så man behöver inte hyra eget fordon för att ta sig dit. Men som sagt, man bör räkna med att man måste åka ut till stränderna. Det går även en badbåt till en strand i närheten som man kan åka till.
Stränderna består oftast av grus av varierande storlek, men med badskor är det helt ok. Kristallklart vatten. Läs på om Skopelos här på Kalimera så tror jag att du också fastnar för det
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-04, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Säger också Skopelos. Den ön är något mindre exploaterad än Karpathos och naturen är inte alltid lika dramatisk. Många fina stränder efter kustvägen som ni når med buss elller bil och en mycket trevlig stad. Vi provade att köra en del på de små vägarna inne på ön men det är inte riktigt att rekommendera. Kustvägen däremot är mycket bra.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-04, 15:58
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Det är skönt att ha nära till en bra strand när man har barn. Tycker att det är skönt att slippa åka buss för att komma dit.

Av ditt inlägg tolkar jag att ni vill åka charter vilket reducerar utbudet. Men Telendos är alldeles fantastiskt för både vuxa och barn. Det är aldrig långt till en strand och väldigt nära till Kalymnos om man vill utforska en större ö någon dag.

Jag tänker att det även på Samos går att finna det ni önskar.

Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-04, 17:36
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Både Skopelos och Samos är bra alternativ.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-04, 20:37
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Om man gillar Karpathos, men tidtabellen inte funkar - vart åker vi då?

Jag har varit på Karpathos och Kefalonia och gillade båda ställena väldigt mycket så Kefalonia kanske kan vara något. Parga på fastlandet kanske också kan vara ett alternativ. Där var jag senast för 10 år sedan så jag kan inte säga hur det är nu, men det är en grekisk by/stad med skola och allt och turismen var (i alla fall då) liksom insprängd i det grekiska vardagslivet.

Lycka till!
Helena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT