Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-02-18, 12:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Homeros grav på Ios

När jag i min ungdom häckade på Ios under många år, gick det ett rykte om att Homeros var begravd på ön. Intressant, men svår att faktagranska, för graven skulle ligga otillgängligt till på en del av ön som var svår att nå. I stället för att kolla in graven partajade jag på Homeros Cave i Chora.

Många år senare visade det sig att det hade byggts en väg (som kostade 1.100.000 €) till graven. Yippie, tänkte jag! Så jag och Camilla körde dit för att titta. Skulle den här sevärdheten bli flipp eller flopp?



Homeros grav på Ios.

Det blev en rejäl flopp!

Läs om varför det blev en flopp här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-18, 13:27
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Homeros grav på Ios

Vi var där 2010.
Håller med om allt du har skrivit om "Homeros grav på Ios". Det är skandalöst, att så fruktansvärt mycket av våra skattepengar går åt sådant skräp via EU-bidrag. Och inte bara skräp, även korruption eftersom det som finns på plats kan ju inte ha kostat över 10 miljoner kronor. Det är tack vare överfakturering av tjänster och material man når detta astronomiska belopp. Jag har många bilder tagna på plats och åt olika håll och när man tittar på bilderna är det uppenbart att sådant skräp inte har kostat över 10 miljoner kr. Halvvägs upp till "graven" finns en "rastplats" med stenbänkar och taket (någon form av ihopsatta bambustavar) som hålls upp av dåliga och förvridna trästolpar, sämsta kvalité också. Allt är genomsyrat av dålig smak och sämst kvalité. Återigen, det är via överfakturering på tjänster och byggvaror man når upp till 10 miljoner kronor
Dess värre, det finns massor av liknande meningslösa projekt över hela Grekland, jag har personligen sett många. Bland det värsta jag sett är den nya hamnen på Astypalea som har kostat 100-tals miljoner. En hamn som inte behövs, som ligger på en plats ingen bor, nästan en mil från huvudorten som redan har en vacker, fin och duglig stor hamn, men man har ändå byggt en ny hamn som har ett stenbrott som enda granne och ligger nästan en mil från huvudorten.
Alla dessa projekt är inte bara meningslösa och kostsamma (våra skattepengar), det är även ett system som håller korruptionen igång via överfakturering på allt och som godkänns av statliga och lokala myndigheter.

Senast redigerad av RobEri den 2017-02-18 klockan 13:52.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-02-19, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Homeros grav på Ios

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Alla dessa projekt är inte bara meningslösa och kostsamma (våra skattepengar), det är även ett system som håller korruptionen igång via överfakturering på allt och som godkänns av statliga och lokala myndigheter.
Det finns värre exempel, som Galleri Yannis Gaitis, också det på Ios.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-02-19, 17:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Homeros grav på Ios

Det är ju inte klokt att sånt här får förekomma!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-02-24, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Homeros grav på Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är ju inte klokt att sånt här får förekomma!
Ios har dragit in massor med pengar från EU. Finns fler exempel än de jag har nämnt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT