Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-07, 17:20
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Första resan med mitt barnbarn

Jag är tidigt ute! Jag vet
Jag fyller 50 om 2 år


Men dom som ska med mej behöver tid på sig !!! och dom vill veta redan nu var jag ska ta ta dom


Jag ska ta med min dotter med man och deras barn....mitt barnbarn


Till mitt kära Grekland.....men min dotter har en del krav tyvärr


Det måste vara säkert, ha närhet till bad, pool och helst barnklubbar!! men inget måste...bara det finns närhet till bra bad...mm. Han kommer vara 3 år när vi åker.


jag hatar allt som har med barnklubbar att göra....men för att få till en bra kompromiss så behöver jag eran hjälp!!!!


Var ska jag ta dom?


Lite fakta om oss som ska åka för att göra det lättare för er.


Jag älskar: Naxos och Parga


Min dotter älskar: Zakynthos


Min dotters sambo älskar: Skiathos


Vad tror ni?


Tacksam för all hjälp jag kan få!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-08, 09:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Det där är en jättesvår fråga att svara på. Mest för att jag inte har någon erfarenhet av barnklubbar. Jo, det har jag för jag bodde på ett sådant hotell förra sommaren, men flyttade efter en natt. Fast det berodde på andra saker än just barnklubben.

Hotell med barnklubbar finns mestadels på större öar. Jag vet att det finns flera sådana i Agii Apostoli på Kreta. Det kan säkert passa, för de stränder som finns där passar perfekt för småbarn.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-19, 19:14
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Jag gillar Samos, och vet att tex Fritidsresor har bamseklubb på Doryssa Seaside hotel (Pythagorion).
Själv tycker jag barnklubbar/all inclusive på Grekland är ett big nono.

Dottern har varit med oss tre gånger på grekland och aldrig saknat barnklubb.
(varit mellan 3-5 år)

På Samos valde vi att på i Votsalakia, fin barnvänlig strand och flera hotell med pool (nära till stranden).
Annars var lilla Lefkos på Karpathos också barnvänligt, bra strand och vårt hotell hade pool och var på promenadavstånd till stranden.

Dock väldigt små orter med tavernor och minimarkets, inget större by eller stad att strosa runt i. Beror ju på vad ni söker. Men vi utgick efter vad som skulle passa oss och dottern.

Även varit på Kefalonia, dock ej strandnära (Lourdas). Men där finns både Lassi (nära större ort) och Skala (med badort).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-15, 12:55
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Jag är inte egentligen heller överförtjust i All Inclusive och barnklubbar, men vet att de fyller sin funktion ibland.

Har själv bott på Doryssa Seaside på Samos och kan rekommendera det hotellet. Maten är OK och barnklubben uppskattades VÄLDIGT mycket av det minsta barnet. Och uppskattades ENORMT av oss som fick lite lugn ett par timmar Stortjejen fick också väldigt mycket vänner bland de andra äldre barnen som var där.

Bra poolområde med bra läge precis vid stranden. Plus också för bra service!

Väldigt bra att det är nära till Pythagorion som är en supermysig liten by med massor av bra restauranger om man vill variera sig lite.

Utöver Doryssa har vi bott på Caldera Bay i Platanias på Kreta. Där hade vi inte all-inclusive, men utnyttjade Bamseklubben. Platanias som by är ju inte alls i paritet med Pythagorion på Samos, men funkade också väldigt bra.

Ha en skön resa!

/Moz
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-15, 17:43
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: Första resan med mitt barnbarn

Tack för era svar!


Jag ska kolla upp era alternativ
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-16, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Re: Första resan med mitt barnbarn

Jag håller med er som skriver om Doryssa Seaside på Samos. Det hotellet känns inte som ett AI-hotell tycker jag, och läget är helt suveränt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-16, 10:27
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Hej! Ett bra alternativ till er resa är Makrigialos på Kreta. Ett minus är den långa transfern.


Har varit där med barn o barnbarn några ggr och de älskar det stället. Det är ett Sunwing resort med flera bra boende alternativ och ligger i stort sett vid stranden. Barnklubb o flera pooler.
Åker gärna dit själva då o då för en skön sensommartur, vandrar upp i bergen till bla byn Pefki o äter en god lunch där


Makrigialos är en liten långsträckt by med mysig liten hamn. Bra stränder runt omkring .
Lycka till !!! Mia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-16, 11:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Holder med om Sunwing Makrigialos. Dette er et lite hotell sammenlignet med andre Sunwings. Koselig, syns vi. Støy fra barn må påregnes! Nydelig strand nedenfor hotellet. Vi hadde overhodet ingen problemer med bussturen med barna på 4 og 7 og det var heller ingen andre syke ombord det vi kunne se.
Mye kan sies om Sunwing, men det er et utmerket konsept for barnefamiliene.
Man får mye for pengene.
Det ER fint å slippe å dra med seg badehåndklær, kunne få vask og oppvask hver dag, All Inclusive/Sunwing Inclusive hvis man vil ha husmorfri, underholdning for store og små på stedet, hyggelig betjening som finner seg i bråk og søl fra de små, lege tilgjengelig og rent og pent og trygt.
Våre barn drar bare til Sunwing nå mens barna deres er små.
I år prøvde vi oss med Apollo til Agii Apostoli da det dukket opp et veldig bra tilbud. Men så endte vi opp med Sunwing Arguineguin istedet, og det ble samme pris faktisk. Vi reiser 8. juni pga skolebarn som må bes litt fri.
I tillegg reiser vi med et par andre barnebarn til Sunwing Kallithea i mai.
Det er jeg mer spent på pga størrelsen.
Jeg og mannen drar imidlertid til Karpathos i september, og på den turen blir det ikke mye luksus. Vi liker det enkelt når vi drar alene.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-12-25, 20:04
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Hej igen!


Jag var lite förhastad när jag skrev mitt inlägg här


Det har hänt en del sen sist. Jag har nu 2 barnbarn som ska med till Grekland och fira min 50 årsdag och kraven på barnklubbar har vi förhandlat bort.
Det som gäller nu är att vi ska åka till en Ö ingen av oss varit på tidigare.


Ingen båttransfer och så kort bussresa som möjligt.


Efter att ha gått igenom alla öar vi ej har besökt och som inte behöver båttransfer finns det 5 öar kvar att välja mellan. Dom är:


Kefalonia, Lefkas, kos, Kreta (inte Hersonissos där har jag varit) och Karpathos.


Vad ska jag välja? alla verkar ha något av det vi gillar.
Vi vill ha mysig bykärna där vi kan vandra runt på kvällarna....härliga sandstränder där vi bor, inte behöva bil till standen eller byn. kan tillägga att vi (jag) vill ha det vita och det blåa med smala gränder ...men antar att den möjligheten inte finns i dessa val av öar! eller jag kanske har fel (förhoppningsvis)


Någon som kan ge oss lite hjälp.

Senast redigerad av theresa den 2017-12-25 klockan 20:13.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-12-26, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Jag skulle nog ha valt Karpathos, och då bo i Amopi, eller möjligen Lefkos, men den sistnämnda kanske är lite för litet. Amopi ligger nära Pigadia, så vill ni ha lite mer liv och rörelse åker ni in dit en kväll eller två.

På Kos är turismen i regel storskalig. Kefalonia och Lefkas har inga byar med ”det vita och det blåa med smala gränder”. Kreta har några platser som kanske skulle passa, som Agii Apostoli nära Chania. Karpathos blir mitt förslag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-12-26, 20:49
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Jag tycker också att Lefkos på Karpathos är ett jättebra förslag! Det är dock tio år sen vi var dit. Sonen firade sin 4 årsdag där.
Perfekt långgrund sandstrand, jättebra för småttingar!
Kretas Agii Apostoli är också toppen, där finns ju lite större utbud.
Lycka till!
/Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-12-26, 21:24
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Tack så mycket för hjälpen.


Det lutar nog åt Karpathos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-12-26, 22:33
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Karpathos är en perfekt ö att fira sin 50-årsdag på. Det gjorde jag!

Tillsammans med min dotter hade jag semestrat på Karpathos under några år och till min 50-årsdag slöt närmaste storfamiljen upp, systrar och syskonbarn. Vi hade inga småbarn med, så vi bodde i Pigadia.
Karpathos är ju fantastiskt att utforska! Har man småbarn, skulle jag nog välja Amopi. Lefkos är underbart, men lite långt om man vill spendera några kvällar i stan.

PS Min 40-årsfest på Poros, var inte heller så tokig.
Och min 60-årsfest på Milos var verkligen helt fantastisk.

Lycka till och ha en underbar födelsedag!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-12-26, 23:23
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Första resan med mitt barnbarn

Håller med om Lefkos på.Karpathos, just pga lugnet och barnvänligheten!
Men tänk på att det ej är ngn by med gränder etc och en bit till närmsta dito.

Men för fantastiskt bad, lugn o god mat är det perfekt <3
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-12-27, 15:44
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Finns det någon by med gränder i Amopi? eller måste man ta sig till Pigadia för att få gränder?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-12-27, 19:41
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Varför inte bo i Pigadia? Det är ingen stor stad och där finns gränder och hamnpromenad med tavernor, allt det där man vill ha i Grekland. Stranden börjar vid staden och forsätter flera km. Den är inte så långgrund men med finkornig sand. Många både mindre och större hotell ligger utefter strandvägen.

Amopi är ingen by, bara ett område med fina stränder, hotell och några tavernor och supermarkets.

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2017-12-27 klockan 19:51.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-12-27, 21:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Hej!
Det kan ibland vara svårt att få ihop alla önskemålen.
Annars tycker jag att Megali Ammos på Skiathos stämmer
bra på din beskrivning. Men den ön var ju ingen ny ö för er..

Som andra har skrivit så är Amopi på Karpathos bara är en badort med några tavernor. Pigadia är en liten mysig "stad"
men badstranden är inte så speciellt fin..tycker jag.
Det blåser rätt mycket på Karpathos så vågorna är både häftiga och maffiga.

Jag skulle rekommendera Agii Apostoli på Kreta för de fina badvikarna och för att det är lugnt och mysigt för barnen där. Sen är det ju smidigt att ta sig in till Chania därifrån.
Lycka till!
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-01-06, 01:46
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Tack alla! för eran hjälp.


Jag har velat och velat för at få till det bästa för alla....inte så lätt detta.


Men jag har nu prelimeärt bokat oss alla till....Parga.


Min dotters önskemål är en ny ö för oss alla....men dom öar som finns kvar känner jag inte för alls just nu..


Kreta gärna, även Karpathos....


Men när jag åkte till Parga ensam så saknade jag min dotter...att få visa henne allt det vackra jag såg där och då.


Så jag tänker vara självisk vilket är svårt för mig....hoppas dom kommer älska Parga lika mycket som mig....det är ju trots allt jag som fyller 50 och jag som betalar resan
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-01-06, 03:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

En sömndrucken Kajja tycker att du har tagit ett bra beslut!!
Sitter och väntar på 3:e periode med hockeygrabbarna men orkar nog inte se allt😴...
Du kan ju ditt Parga så det kommer säkert att bli jättebra!
Glöm inte att vinka i webbkameran 👋
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-05-04, 22:06
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Första resan med mitt barnbarn

Det blev Parga betalt och klart och nedräknare beställd

Men tyvärr inga barn eller barnbarn kan följa med denna gång hoppas på nästa år.

Men ska bli kul ändå att få återse Parga igen...ska träffa mina Norska vänner jag träffade där 2012 och som jag haft kontakt med via facebook men inte återsett sedan vi träffades i Parga för snart 6 år sedan så ska bli jätte kul.

Vi kommer fira att vi fyller 150 år tillsammans en fyller 60, jag 50 och en fyller 40 år.....så stor fest ska det bli
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT