Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-03, 15:04
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Tips mottages

hej på er alla,
den 20/8 bär det av för tre veckors öluff. Den största delen kommer vi att tillbringa i cykladerna, men vi tänkte börja några dagar med Egina ( boende i Egina stad är ordnat )och Agistri. Är det någon som har några toppentips att dela med sig av så blir vi jätteglada. Vi gillar att åka runt, hitta enskilda små badplatser ( vi undviker solstolsstränder). Vi tycker om att hitta nya ställen varje dag, god mat, då riktigt grekisk älskar vi ( ej turistmat då ).
På Agistri har jag varit för många många år sedan, då med barnen som nu har blivit stora. Då bodde vi i Skala och höll oss där. Denna gången vill vi åka runt, kanske cykla som jag har sett att många gör.

Stor kram till er alla
Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-03, 15:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tips mottages

Åk till Hydra!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-03, 21:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tips mottages

Ska försöka skriva några ord om Egina.

Först, innan vi pratar om något annat! Mest av en slump råkade jag en gång för c:a 15 år sedan hamna på Egina. Vi hade varit på andra platser i Grekland, men Egna tog vi till vårt hjärta. Vad är det då som är så speciellt med Egina.... ?

- Sevärdheter? Egina har nog inte så många sevärheter. Dock en som är speciell, Afeia!. Enligt uppgift en av Greklands bäst bevarade akropolis.

- Stränder? Nej, nej, nej! Egina har definitivt inte Greklands bästa stränder. Men stranden i Agia Marina är helt OK, stranden i Egina stad har blivit bättre, och stranden vid Marathonas ser fin ut.

Men vad är det då som är så bra? Nja, egentligen ingenting om du söker traditionell turistvänlig miljö. Det hittar du mycket bättre på mera namnkunniga turistorter. Mera shopping, häftigare stränder, finare hotell, flashigare tavernor ... men ...

.... ett litet Grekland i miniatyr, det hittar du på Egina. Medelmåttiga stränder (men för oss helt OK), en skön mix av utländska turister och grekiska invånare (du är inte i majoritet på alla tavernor i Egina stad, och ... det som gör att jag gillar Egina stad, ett skönt grekiskt vardagsliv i ett bekvämt närområde.)

Åk inte till Egina om du söker shopping, tingeltangel, hålligång, turistanpassad mat, mm. Men vill du känna lite Grekland i miniatyr, då är Egina ett av flera alternativ!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-04, 09:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips mottages

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Denna gången vill vi åka runt, kanske cykla som jag har sett att många gör.
Agistri är perfekt att cykla runt. Vi hyrde moped när vi var där, och det gick alldeles för fort att se ön.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-04, 12:28
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Re: Tips mottages

Tack Masse och Janne, Malina Hydra hinns nog tyvärr inte med denna gången
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-08, 21:06
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Tips mottages

Bor ni i Egina stad är det ju lätt att ta sig över på en dagstur eller två. Det går svävare till Milos och bilfärja samt lilla Agistri Express till Skala. Hotell hittar ni i båda byarna om ni vill övernatta. Cykel-uthyrare finns det gott om! I Milos finns det en precis ovanför hamnen.
En smal klapperstens-strand går hela vägen på nordkusten mellan Milos och Skala, solstols-strand finns i Skala.
En fin cykeltur kan gå till Dragonera, en stenstrand på västkusten, mellan Milos och Limenaria längst ner på ön. Inte alltför långt i augustihettan .
En "lite" större ansträngning är det i de branta backarna mot Limenaria, där det finns en liten fin klippstrand strax söder om byn, Mariza.
Det absolut finaste vattnet, i mitt tycke, hittar ni nere i Aponissos i sydvästra hörnet. En underbar liten badvik! Det ligger också en taverna med god mat bara en bit bort.
Är det för varmt att cykla kan ni också ta bussen ner dit, åtminstone under sommarsäsongen går den ett par gånger om dagen.
Ha en härlig vistelse på min favoritö!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-23, 09:02
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Re: Tips mottages

Tack Annagun för dina fina tips
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT