Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Mykonos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-04-11, 22:03
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Så oskuldsfullt och fint på nåt vis...
Hela jä..a 80-talet var oskuldsfullt och fint på nåt vis


Apropå bergsprängare så hade jag Hitachi's monster, poolblaster tror jag den kallades.
Men det är ungefär som man säger om Alfa-Romeoägaren. De är bara glada två gånger i sitt liv, och det är när de köper bilen och säljer den!!


Jo den här bergsprängaren, jag tror det gick in 20 st A-batteri (största modellen) och de varade i en timme ungefär
Så jag var lycklig både när jag köpte den och sålde den!!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-04-11, 23:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Men hå hå! Det var ett förbaskat tjat om dessa sprängmaskiner.Något annat????
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-04-12, 08:22
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

När batterierna började ta slut, så säktes först volymen sen började det gå långsammare... 4 stora batterier brukade dom ta.


Hade en som man kunde koppla bort hötalrna som i sällskapsresan..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-04-12, 11:06
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Så här ser originalet till Bergsprängaren ut, lika som i Sällskapsresan.


Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-04-12, 16:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Ojoj vilken pärla!! Vacker, fin, tuff, kitchig och alldeles...alldeles...UNDERBAR!!📼😄
Var rädd om den! Om den är din...
/ Kajja
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-04-12, 21:59
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
När batterierna började ta slut, så säktes först volymen sen började det gå långsammare... 4 stora batterier brukade dom ta.
Tydligen två som har dåligt minne!


Det är den stora batteritypen som heter D, och det var inte 20 utan 10 batterier den svalde. Minns att den kändes väldigt tung när man satte in batterier.
För den som är intresserad finns en trasig till salu på Tradera.


Hitachi TRK-9140E Bergsprängare - retroklenod från 80-talet.
En tung och kraftfull bergsprängare med massor av funktioner. Löstagbara högtalare, loudness, ingång för DIN, phono, samt extern mikrofon, uttag för hörlurar, batterimätare, 3bands radio, inspelningsvolym osv. Fin antenn. Drivs av 10 st D batterier eller medföljande strömkabel. OBS! Bandspelaren fungerar inte (drivremmar behöver bytas), ett skorrande/brusande ljud uppstår när man vrider på volymknappen, i övrigt i mycket fint skick! Mått: B 55cm, H 31cm, D 20cm, Vikt:11,6kg



Malina ursäkta att vi pratar bergsprängare nu igen, lovar att fråga dig om lov nästa gång
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-04-12, 22:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Tydligen två som har dåligt minne!


Det är den stora batteritypen som heter D, och det var inte 20 utan 10 batterier den svalde. Minns att den kändes väldigt tung när man satte in batterier.
För den som är intresserad finns en trasig till salu på Tradera.


Hitachi TRK-9140E Bergsprängare - retroklenod från 80-talet.
En tung och kraftfull bergsprängare med massor av funktioner. Löstagbara högtalare, loudness, ingång för DIN, phono, samt extern mikrofon, uttag för hörlurar, batterimätare, 3bands radio, inspelningsvolym osv. Fin antenn. Drivs av 10 st D batterier eller medföljande strömkabel. OBS! Bandspelaren fungerar inte (drivremmar behöver bytas), ett skorrande/brusande ljud uppstår när man vrider på volymknappen, i övrigt i mycket fint skick! Mått: B 55cm, H 31cm, D 20cm, Vikt:11,6kg



Malina ursäkta att vi pratar bergsprängare nu igen, lovar att fråga dig om lov nästa gång
Det är bara rooolitt!!...tycker jag! 👍
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-04-12, 22:38
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Ingen behöver be om lov,MEN det är VÄLDIGT tjatigt det här med bergsprängare! Det fanns måhända andra saker av intresse även på den tiden.
Jag minns tex min andra resa till Ios 1980. Då kom en väninna dit som aldrig hade varit i Grekland. Hon hade en något prydlig framtoning. En kväll innan vi skulle gå iväg till torget,bad hon mig"snälla gör om mig till hippie"! Så vi gjorde vad vi kunde med pannband och allt och hon gjorde succé och träffade dessutom sin blivande man (Engelsk) på en bar ! Häpp!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-04-12, 22:54
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Ojoj vilken pärla!! Vacker, fin, tuff, kitchig och alldeles...alldeles...UNDERBAR!!📼😄
Var rädd om den! Om den är din...
/ Kajja
Beklagar men den är inte min.
Men det var någon i bekantskapen som hade en exakt likadan. Men vem det var har falnat i minnet. Batteriförbrukningen på dessa apparater var som redan nämnts helt abnorm. Med dagens teknologi inom elektronik och med modern batteriteknik så hade en laddning räckt en hel partykväll
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-04-18, 14:48
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Den lilla jag hade rymde 6 eller 4 stora batterier
11,6 kg, halva inchekade bagaget eller dubbla handbagage


Nu har har man en ipad sen några år. Väger mindre än en chokladbit. Sen en liten högtalare att ansluta på balkongen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-04-21, 07:49
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
I stället för bergsprängare kunde man även ha en freestyle. Med dess hörlurar på missade man många erbjudande. Reste i stället med några kameror. Alla tullare var intresserade men skrev aldrig något i passet. Detta drabbades dock de som hade videokameror.
Chras
Roligt ord: freestyle, ännu ett "engelskt" ord som inte finns i engelskan... åtminstone inte när det gäller musikspelare.

Sån hade man ju, med kassettband då. De nyare med CD var sådär, de stördes av att man rörde på sig, så musiken varierade i takt...

Föga anade man att musiken senare skulle komma spelas från en mobiltelefon, massor av låtar på ett pyttelitet kort.

Jag har ett kassettdäck i garaget, spelar gamla band med inspelningar från radion, även de riktigt gamla från 70-talet. Ljudkvaliteten imponerar inte, men nostalgin flödar....

Har även band från "Kulan i luften"
och "Metropol"http://radiogodis.se/metropol.htm
Har till och med kvar en gammal Metropol-T-shirt jag vann på nån tävling jag ringde in på...

Man sitter ju här och blir så nostalgisk så man nästan fäller en krokodiltår...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2017-04-21, 09:35
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Glöm inte Tracks listan! Skulle rösta på vykort, skulle vara inne senast på onsdagen. Nu är det bara Janne man skickar vykort till


Sen söndagar mellan 11-13, Eldorado med Kjell Arlinge? Äventyret fortsätter.... " Killen vid grillen" samt "Gais -Åke Fäskebyxa" Kunnig i möbelfrågor, sk sängvetare. :-)
Svara med citat
  #33  
Gammal 2017-04-26, 00:04
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Glöm inte Tracks listan! Skulle rösta på vykort, skulle vara inne senast på onsdagen. Nu är det bara Janne man skickar vykort till
Jag har missat att Janne vill ha vykort, gäller det fortfarandet tro? Jag försöker skicka vykort till mina nära och kära när jag är iväg

Citat:
Ursprungligen postat av Carle
Sen söndagar mellan 11-13, Eldorado med Kjell Arlinge? Äventyret fortsätter.... " Killen vid grillen" samt "Gais -Åke Fäskebyxa" Kunnig i möbelfrågor, sk sängvetare. :-)
Upp till tretton gjorde jag ofta mina läxor till

Helena S
Svara med citat
  #34  
Gammal 2017-04-27, 07:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Kunnig i möbelfrågor, sk sängvetare. :-)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2017-04-27, 08:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Denna nostalgitråd leder mig mot ö- eller för många o-kända underbara 80-talsikonen Ivan Boring!!
Har kvar ett kassettband men vet inte om det snurrar förfarande... Men han finns på Youtube
Lyssna o njut
/ Kajja
Svara med citat
  #36  
Gammal 2017-04-27, 08:35
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Denna nostalgitråd leder mig mot ö- eller för många o-kända underbara 80-talsikonen Ivan Boring!!
Har kvar ett kassettband men vet inte om det snurrar förfarande... Men han finns på Youtube
Lyssna o njut
/ Kajja
Komikern, skådespelaren och musikern bakom "Ivan Boring", Jöns-Ove "Jojje" Jönsson, är nog ganska känd för många - det är nämligen samma person som spelar brevbäraren Dag-Otto i Stefan&Krister-revyerna!

/kimmen
Svara med citat
  #37  
Gammal 2017-04-27, 09:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Komikern, skådespelaren och musikern bakom "Ivan Boring", Jöns-Ove "Jojje" Jönsson, är nog ganska känd för många - det är nämligen samma person som spelar brevbäraren Dag-Otto i Stefan&Krister-revyerna!

/kimmen
Jajjamen! Rätt svar
Grattis, där vann du en LP-skiva!
/ Kajja
Svara med citat
  #38  
Gammal 2017-04-29, 13:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

Ivan Boring´s odödliga monologer finns faktiskt att köpa på cd om man tar sig tid att söka efter de som ännu har några exemplar kvar i sitt lager. Jag är lycklig ägare till dem samt flertal inspelningar på kassettband. Han figurerade i programmet Rockdepartementet från Växjö då det begav sig, en av mina inspelningar innehåller en "live-intervju", jag minns att jag blev helt betagen av honom, han var totalt sanslös, ingen hade gjort någonting i närheten av denna galna och helt unika humor som föddes i och med den helt knäppa karaktären Ivan.


Han är född i Varberg men har bott länge i Falkenberg, lite märkligt då att han ofta nämnde platsen Flädie i sketcherna. Flädie som ju ligger i Lomma/Bjärred-trakten. Många små detaljer finns att gotta sig åt i sketcherna men jag fastnade för hur han (Ivan) ofta i sin lilla lust till det motsatta könet, nämner "slaktarens näst tyngsta dotter.....". Eller då de ska åka på Springsteen-konsert på Ullevi och märker upp bussen de ska åka i, med lämplig skrift på dess sida........men att det inte syntes så bra med tanke på att de bara hade en tunn blyertspenna........


Han är en av mina stora idoler och jag vill påstå att han gott och väl befinner sig i samma slapstickhumorklass som t.ex Charlie Chaplin, Buster Keaton (stumma karaktärer dock), Monseiur Hulot (Tati-filmerna), Gösta Ekman och Robert Gustavsson. Alla dessa enorma personligheter med det gemensamma - mimiken och kroppsspråket.




/Hasse
Svara med citat
  #39  
Gammal 2017-04-29, 14:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

För att inte missuppfattas så är det givetvis karaktären Dag-Otto Flink som jag menar är en stor komiker i klass med alla de andra jag räknat upp. Ivan B. har aldrig synts rörlig med monologerna, bara varit en röst.


Glöm nu inte den andra figuren Jojje spelat i Stefan och Krister-produktionerna, "Lufsen", den odrägligt sävlige och slöa hantverkaren som så ofta skiner upp när han tänker på att få "guppa" med någon tjej. Jag har en bekant från Falkenberg som ofta har fått förmånen att jobba med hela buskis-teamet, revyerna, tv-serierna och lustspelen från Vallarnas Friluftsteater. Han berättade en gång då de skulle filma, repeterade och skulle vara "seriösa", Jojje sa någonting, samtliga började asgarva, vred sig dubbla och de kunde liksom aldrig sluta.......Jojje är tydligen så sanslöst rolig i ALLT han förtar sig, de fick ta en lång paus men kunde knappt fortsätta över huvud taget men till slut så gick det trots allt.




/Hasse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2017-04-29, 20:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nostalgi från en öuff i början av 1980-talet

En av Ivan Borings roligaste monologer är den med "motooor-cykelgänget"!!👍 Många av hans uttryck används forfarande i vårt hus😂 liksom Werner o Werners!
Trevlig Valborg alla hälsar Kajja som firar HVs GULD med en ouzo! Jamas😄
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT