Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-05, 14:58
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Help me!

Jag behöver hjälp med att komma ihåg något jag glömt.Vill minnas att det på Kreta ska finnas en källa som gör att om man dricker av dess vatten,ska endera bli långlivad eller att den skulle ha en föryngrande verkan.Under en bilresa för många år sedan kom vi till Spili och dess lejonbrunn,där 12?lejonhuvuden låter vatten komma genom deras gap.Jag drack girigt av det klara vattnet och tänkte att det kanske skulle ha någon verkan.Har inte märkt något ännu.
Är det någon som vet något om en sådan källa?

aake
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-05, 23:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Help me!

Jag har också druckit ur den källan. Den finns i en by längs vägen ner mot Matala. Jag minns inte var vi svängde söderut men vi startade från Chaniahållet, troligen svängde vi söderut runt Rethymnon.
Detta var första gången vi var i Grekland och året var 1994, temperaturen låg runt 40 grader och bussens AC gick sönder då vi åkte mot Matala.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-06, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Help me!

Jag känner tyvärr inte till någon sådan källa, men också gärna vilja veta om det finns sen sådan.

Angående källan i Spili så finns där 25 lejonhuvud, här är några av dem.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-06, 16:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Help me!

Känner inte heller till källan du nämner, men det påminner mig om en resa till Portugal för ett tiotal år sen.
Då företog vi oss en (bil)tur upp till Monchiquebergen. I en bergsby stannade vi till och fick där höra talas om en källa som var helig. Livets källa som enligt sägnen skulle förlänga livet. Det var en jämn ström av bergsbor som köade med dunkar och dyl och jag var ju inte sämre. Klart man måste prova!
Min tur kom och jag drack en skål vatten. Det smakade väl inget speciellt, men sambon (frun idag) tog ett kort av mig, där vid källan efter provsmakningen.
Det underliga upptäckte vi när vi kom hem och framkallade filmen (ja, man gjorde så förr ).
På bilden där jag sitter vid källan, syns en diffus men ändå fullt synlig ring över mitt huvud. Likaså på nästa bild av mig tagen några minuter senare. Tidigare och senare bilder på denna rulle uppvisade inte detta "fenomen".
Nu är jag inte vidskeplig på något sätt, men jag har aldrig lyckats förklara detta "fenomen". Dock så lever jag än idag, så vem vet. Myten kanske är sann.

/Sankt Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT