Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-04, 21:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sex grader på Samos

(Jag hoppas jag skriver under rätt rubrik nu.)

Ser på Kalimera att det är 6 grader på Samos. Jag undrar hur det känns, hur man går klädd... Nej, jag har inga planer på att flytta till Grekland. Trivs bra i Sverige, särskilt när det är vintrigt och kallt som nu i stället för bara blaskigt och mittemellan. Men hur ser tillvaron ut? Vad är det för slags ljus? Någon som bor i Grekland eller varit där under vinterhalvåret får gärna berätta!
Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-05, 09:59
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Sex grader på Samos

Ljuset är ju lite olika beroende på vilket väder det är, vissa dagar är det sol och vissa dagar molnigt. Idag tex är det molnigt och 9 grader utanför min dörr, men där är det lä.
Så det är nog kallare eftersom det blåser lite ute. Det känns kallare än 9 grader eftersom luften är mer fuktig i Grekland. Jag själv bor lite utanför Aten, men bor man på en ö är det fuktigare eftersom havet ligger runt.

Om tillvaron kan jag väl säga att det är som i Sverige, man jobbar, betalar räkningar,
funderar på vad man ska äta, och har man barn så är det skola och läxor som gäller stenhårt. Bor man på en turistort är ju allt igenbommat och dött, jag själv bor i en stad
där jag nog är den enda svenskan vad jag vet. Här är ingen skillnad på vinter och sommar.

Man är så klart mer inne på vintern, istället besöker man varandra.
På sommaren är det lättare att gå ut och ta en kaffe eller sätta sig på en uteservering.
Men så är det ju i Sverige oxå på vintern.

När det gäller kläder har man varma täckjackor, boots och vantar om det är tillräckligt kallt. Eftersom nästan alla hus har skjutdörrar brukar man dra igen dem på kvällen så man inte släpper in kylan.

Lite svar på dina frågor, har du fler så fråga på

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-05, 22:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sex grader på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ser... att det är 6 grader.... Jag undrar hur det känns, hur man går klädd... Men hur ser tillvaron ut? Vad är det för slags ljus? Någon som... varit där under vinterhalvåret...
Samos vintertid har jag ingen erfarenhet av.

Aten när man är bosatt där, beskriver Monica ju precis som det måste vara – ett vardagsliv med dagliga sysslor, barn, hushållning, umgänge osv.

Grekland vintertid som turist (som de allra flesta av oss alltid kommer att vara) upplevs nog annorlunda än om man bor där permanent. Bara att ta sig ledigt, förflytta sig från vår vardag till några dagar helt utan plikter, koppla av och njuta, förundras över skillnaderna, LJUSET, det livliga livet, alla dessa timmar vi befinner oss utomhus igen – det är det som känns så bra när man kommer ner till Grekland även vintertid. Packa ner ett par riktigt sköna skor och åk iväg en vecka på vintern, det rekommenderas varmt!

Hur känns det?
Det känns helt underbart att komma ner till ett varmare klimat, där livet fortfarande levs väldigt mycket utomhus och man gärna sätter sig på en uteservering både till lunch, eftermiddagskaffe och även under en värmelampa på kvällen.




Hur går man klädd?
Man går i helt vanliga vinterkläder, lite ”lättare” än här hemma. Mössa och vantar behövs inte, en halsduk kan kännas skönt, men kan också bli alldeles för varmt. Jackan måste knäppas upp ganska ofta, ibland måste man ta av sig den om man sätter sig i solen eller i lä under en värmelampa. Har barnen tur så hittar de en karusell eller kanske en konstgjord skridskobana.
Vilken njutning!




Hur ser tillvaron ut?
Det är som Monica säger, vardagen liknar nog vår vardag för de fastboende på många sätt, men när vi kommer som turister så lägger vi märke till många skillnader. Musiken t.ex. Tänk om man spelade musik på stationerna här hemma – eller i bussarna. Det skulle nog framkalla några flera leenden på stationerna.
Visst kan man tycka mycket är gammalt och slitet, men man förundras också över så många som arbetar med att hålla staden ren – man sopar upp på gator och stationer så det hålls rent och fint (men det finns som regel inte mycket att sopa upp, folk slänger inte skräp på stationerna). Rökning är förbjudet mer och mer, bl.a. på metro-stationerna.
Man handlar sina grönsaker på marknaderna.


Någon tokstolle kanske hoppar i havet.


Andra söker skönare lösningar.


Vad är det för slags ljus?
Ljuset! Ja, det är ju just ljuset vi saknar så förfärligt här hemma under vinterhalvåret. Och det är just ljuset man lägger märke till så snart man kommer till Grekland - sommar som vinter. Vid nyår går solen upp och det ljusnar innan klockan är 8. Mörkret kommer vid 5-, 6-tiden. Det blir till många härliga ljusa timmar.
Visst kan det vara mulet ibland, men inte som här hemma. Som regel kommer ljuset, den blå himlen, solen redan efter någon timmes eventuell molnighet. Det är ett annat ljus i Grekland.




En resa till Grekland om vintern rekommenderas varmt.
Och både bougainvilla, andra vackra blommor, citroner och apelsiner på träden kan fortfarande njutas.


Sedan kan det kännas fint att komma hem till en varm brasa också.

(Dessa bilder är tagna denna veckan - och det ska erkännas, temperaturen var högre än 6 gr.)

Senast redigerad av Marianne den 2008-01-05 klockan 22:43.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-05, 22:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Sex grader på Samos

Tack för dom och din fina berättelse
Känner viss vemod,måste jag erkänna

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-05, 22:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sex grader på Samos

Men Riitta, Aten finns kvar. Nästa vinter. Eller påsk. November eller någon annan "vinter"-månad. Alltid fin.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-06, 00:31
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Sex grader på Samos

Såg att det i morae var -1 grad på Limnos !!!
Känns nog RIKTIGT kallt där
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-06, 22:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sex grader på Samos

Marianne, så fine bilder - det gjorde m e s t godt å se dem,
og l y s e t, men l i t t vondt og...... siden vi skulle vært der..... Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-07, 12:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sex grader på Samos

Ja Kari, sjukdom är ju ingen herre över, men Aten finns som sagt kvar även senare på året.
Och Homeros och Aina: Temperaturen skiftar snabbt, just nu visar graderna runt 12 - 17, sol och vackert!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-07, 19:28
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Sex grader på Samos

Tack Monica och Marianne för era fina och utförliga svar. Tack för de vackra bilderna! Jag tänkte i morse: "Undrar när man märker att det går mot ljusare tider?" För det gör det ju också här, tro det eller ej! Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT