Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-05-06, 23:23
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av RAN Visa inlägg
Vilka ljuvliga små valpar och så många härliga stunder och goda skratt du kommer att få när de blir lite större. Och nog verkar de likna sin far vad jag kan se på fotot utav honom i ditt album.

RAN - som smälter när jag ser sötnosarna
Du får gärna adoptera en av tjejerna Nu tror jag ju att mamma Cindys anlag kommer att slå igenom snart, några av valparna har längre päls, men för ögonblicket ser de ut som blanksvarta grisar av blandras. Vad får man om man korsar en fågelhund med en vallhund av blandras? Hönsfösande charmörer!?
De är bara ursöta och jag får nypa mig själv för att inte ta på dem.

Här kommer en bild på mamma Cindy, en fyraårig Spaniel-Breton som är rejält bortskämd...


Mamma Cindy och 3/4 pappa J.D.

//Kikh
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-05-08, 03:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Jag jobbar och sliter, med osedvanlig glädje, och ni planerar er semester. Själv undrar jag var i helsike JAG ska semestra om ekonomi och tillfälle ges, Galatas kan jag utantill, Platanias även det och Agia Marinas bästa matställen är stängda när turisterna överger Chania för vintern. Karpathos? Betala för olivplockning som jag sköter gratis på egen mark? Peloponessos? Och uppsöka avgiftningsklinik på grund av goda vänners dryckesvanor? Sverige? Campa i ett torkrum i Härnösand? San Diego - Nej, det har jag inte råd med än på ett år. Det får bli de vanliga dagliga 15-minuternas semester på stranden i Stalos.

Nu kommer det dröja en stund innan jag badar frivilligt och nykter. Idag hade vi, som utlovat, sol och (i mina ögon) medioker värme. Så snart solen dalade rullade havsdimman in över Chania-kusten, jag och mina kollegor önskade oss vantar, turisterna snodde in sig i varma badlakan, spindlarna drog i ide och vi frös! Chefen är avvekt virke, eller omtänksam, och drog på värme på AC'n - vi gnuggade händerna under utflödet. Mestadels ensama i butiken drog vi historier, antastade turister med dumma frågor och önskade oss hem under varma filtar. Jag önskade mig rik nog för en helnatt på Abellopas, med hemkört vin och deras ljuvliga braskamin.

Det blev varken hackat eller skuret. Vi stängde, åkte hemåt och jag värmde mig (i +21 graders inomhusvärme) med fleecepyjamas och ett halvkilo rött. Grekisk musik hjälper själen, tanken på vad man måste betala för att lära dansstegen kyler av igen...

Enligt vår vädersajt ska även morgondagen bjuda sol och värme. Pool eller strand för den ledige - men om man vill undvika värsta "grekrusningen" på strandtavernan äter man uppe i bergen... Måndagen spås tilltagande vindar och tisdagen regn. Resten av nästa vecka ska bli blåsig och kylig (åter med mina kylslagna mått mätt).

Vad gör man då om det regnar eller blåser? Man gör som en ledig grek! Sover länge, äter långfrukost på en mysig taverna. Tar en tur runt ön ovh avslutar med god lammiddag uppe i bergen. Inga greker med förståndet i behåll äter vid havet om det blåser kallt eller regnar.

Nu ska jag sova så jag orkar jobba imorg.. Idag...

Turister gillar vakna och alerta butiksbiträden - Själv gillar jag att hålla mina kollegor på gott humör

Fortfarande; Varma skor, strumpor, tröjor och jeans för kvällsbruk. De som strosar runt i shorts/kortkort utan "ståpäls" förtjänar medalj.

//Kikh
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-05-09, 09:54
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Min meterologiska klocka klocka går rätt och morgonen pörjade med ett skyfall. Trots det håller vi ca +23 och det är vindstilla. Regnet höll upp efter bara några minuter men molnen håller sig kvar över Chania - Nåväl, i nordvästlig riktning skymtar solen fram ibland och meteo.gr lovar solig och varm lördag.

Eftersom morgonjobbet blev inställt hann jag istället med att ta J.D på en "volta" i olivlunden. Idag var det bara grannens lilla hittehund, som följde efter mig från Nea Chora en natt, som ville följa med. Han är för tillfället trebent, förmodligen efter ett sammanstötande med något stort av plåt. Vi tog det lugnt och nosande var tillåtet. Döm om min förvåning när unge J.D nosade upp ett känt konstverk!


Gissa vilket!

Något som däremor går fel är min valpologiska klocka. De nu 3,5 dagar gamla valparna, 5 damer och 2 herra, har inga som helst planer på att öppna ögonen än. Allt de tänker på är sömn och mat. Mamma Cindy tog chansen att komma ifrån en stund medans jag valpvaktade de små, men efter en stunds "hönsrally" drog hon sig motvilligt tillbaka till plikterna. Faderskapet visar inget som helst intresse för valparna, han var mer lockad av det färska gräs jag plockat till Cindy. Som ensam barnuppfostrare lider jag en aning med Cindy, men J.D visar inga tecken på mognad.

Jag undviker att röra valparna än på ett tag, men jag fick lov att fotografera dem från ovan.

Varsågoda!


De är sin far upp i dagen, till min sambos förtret. Nåväl, vi hinner väl med
ett par renrasiga valpar också - Nu när Cindy fått kläm på hur man gör.

Nu blir det en portion Briam till lunch, sen kallar fabriksklockan till arbete.

//Kikh
Jösses vilka små sötingar...
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-05-09, 10:32
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport 2011

Jag är kändis! Igårkväll på jobbet stod jag och förklarade guldpriset i samma veva som jag berättade om denna veckas väder för ett ungt svenskt par. Helt plötsligt kommer en svensk dam fram till mig och frågar - Är du Kikh? Du som skriver på Kalimera?! Joo, det fick jag ju lov att erkänna eftersom det knappast är brottsligt. - Jag känner igen dig, säger kvinnan med ett leende och försvinner ut ur butiken. Det unga paret tittar häpet på mig, och jag hann inte ens fråga vem damen själv var. Men hej igen

Eftersom jag är så förbaskat ärlig måste jag nu erkänna att jag handskats vårdslöst med sanningen i mitt förra inlägg, eller snarare meteo.gr har gjort det, veckans väder kommer att bli bättre än utlovat!

De tidigare utlovade polarvindarna och regnskurarna verkar ha tagit en omväg och ska utebli. Istället spås vi växlande molnighet, hyfsad värme och milda till måttliga vindar. Det låter väl bra? Fördelen, eller nackdelen, med att befinna sig på en ö mitt ute i havet är att vädret kan slå om snabbt - och utan att be om lov. Nu hoppas jag att sommaren kommit för att stanna, jag känner mig löjlig som går vinterklädd bland barbenta turister. Jag vill också ha klackeskor, kjol och tunna pyttiga toppar - utan att drabbas av hypotermi. Jag behöver min ämnesomsättning för att förbränna vinterhullet

Nu ser jag ut över Galatas/Stalos och en klarblå himmel med tunna molnskyar. Det håller ca +20 i skuggan, havet ligger relativt stilla och hönsen kluckar belåtet efter frukosten. Jag ska ner och skura hundgårdarna, och kika på valparna, innan jag tar min jycke på en promenad - Sen är det dags att stila upp sig för säsongen andra arbetsvecka. Om en vecka exakt räknar jag med en ledig dag och den vill jag tillbringa på stranden. Vågar jag göra det utan att överhopas av paparazzis?

//Kikh
Svara med citat
  #65  
Gammal 2011-05-09, 12:44
rogga rogga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Väderrapport 2011

Nu är det mindre än två veckor kvar innan vi skall resa till Chania och jag börjar att bli riktigt orolig för hur vädret kommer att bli i slutet på maj. Här hemma är det just nu +23C och i Souda är det bara +20C.

Brukar sommaren ha så svårt att komma igång på Kreta?
Svara med citat
  #66  
Gammal 2011-05-09, 12:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
Nu är det mindre än två veckor kvar innan vi skall resa till Chania och jag börjar att bli riktigt orolig för hur vädret kommer att bli i slutet på maj. Här hemma är det just nu +23C och i Souda är det bara +20C.

Brukar sommaren ha så svårt att komma igång på Kreta?
Tur jag bor i Galatas då, här har vi minst +24 för ögonblicket
Nej, de senaste två åren har våren varit lynnig här - men å andra sidan, brukar Stockholm eller södra Sverige ha så rikligt med snö som de haft på sistone? Hela världen verkar drabbats av klimakterievallningar och det är tyvärr inget vi kan ändra på. Jag lovar tala om ifall ni behöver packa långkalsonger

//Kikh
Svara med citat
  #67  
Gammal 2011-05-09, 13:24
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag är kändis!
//Kikh
Jag är nog också kändis...här i Rethymno.
Jag hade varit på utflykt med Päivi o Lasse och dom släppte av mig vid Lefkoniko Litza Bay..när jag passerade huvudingången stod det en kvinna där som log mot mig, jag log tillbaka...och så sa hon lite försiktigt...Yanna?
Jag stannade till och höll med om det var Yanna. Hon talade om att hon alltid läste min blogghörna och att hon kände igen mig när jag gick förbi hotellet.

Yanna
Svara med citat
  #68  
Gammal 2011-05-09, 19:55
Ånimskog Ånimskog är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 9
Standard Sv: Väderrapport 2011

Vi åker ner på lördag och ska ha en efterlängtad och välförtjänad veckas semester, önskar att det kunde vara två men inte i år, ty vi får väl se om artonåringarna klarar sig hemma en vecka med lite hjälp ifrån mormor och morfar utan mammas vakande ögon, hm.
Vet ej om det ska bli en bra eller orolig vecka.
Men dom är ju myndiga.

Har kollat upp vädret med hjälp av Vaderkanlen.se och det ser lovande ut med stigande temepraturer upp till 30 grader nästa vecka.
Jag är för att jag kunde få skuva fram semestern en vecka tack vare att Apollo flyttade fram flygtiden mer än 8 timmar.
Vi ska bo på ett litet lgh.hotell som heter Kydonia, hoppas att det är litet och charmigt.

Tack Kikh för en bra blogg som gör att man längtar ner.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2011-05-10, 06:20
Lillis avatar
Lilli Lilli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 62
Standard Sv: Väderrapport 2011

Jag kommer också att hålla utkik efter dej Kikh när vi kommer ner !
Det är ju roligt att 'virtuella bekantskaper' blir riktiga levande människor
Min brorsdotter med pojkvän landade i Hania på söndagen o bor i Ag Apostoli i Althea Village för tillfället. Blev lätt chockad när jag inget visste först föregående dag. Det är Ellas första Greklandsresa ( 19år) och jag hade ju gärna gett henne många goda råd ! Via FB o sms lovade jag hålla kontakt o få min nyfikenhet stillad....
Följer också med virtuellt hur Norwegian klarar sitt från Helsingfors o det har sett riktigt bra ut hittills.
Vi har nu sol och varmt i Borgå Finland för tillfället....23*C visade mätaren igår och idag blir det väl varmare.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2011-05-10, 22:45
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport 2011

Vädret idag blev något mitt emellan lögn och sanning, och håller troligen i sig även imorgon.

När jag klev upp vid 9.30 var himlen grå, marken torr och bara en svag bris riste träden. Inne höll det +19 - ute +22 och trots den milda brisen låg det gäss på vågorna utanför Agia Marina - Kalamaki.

När vi vid tolvsnåret åkte in mot Chania, ett turistfyllt sådant, passerade vi under att gammalt moln med svårigheter att hålla tätt. Några stänk hamnade på vindrutan, men sen blev det inte mer av det.

När jag strax innan tre drog ut mot jobbet i Platanias såg jag solen skina över Akrotiri och Stavros (för den obekante ligger flygplatsen där) men i Platanias var det mulet, om än inte direkt kallt.
Av glada danskar fick jag besked om att Rethymno hade haft sol hela dagen - det tycker jag var orättvist!

Under kvällen tilltog vinden och den kalla dimman svepte in från havet. Trots det såg jag bara ben och kortärmat ute på gatan. Inne i butiken var det nästan öde, vilket gör livet och jobbet rätt tråkigt. Nu när guldet ligger på halva priset här jämfört med i Skandinavien borde vi ju ha mycket att göra. Jag roar mig som alltid med att antasta förbipasserande för att locka fram ett leénde eller en pratstund. Ibland lyckas jag, men många ser ut att lida av semestern... Nåväl, den familj som igår, pg a att hjärnan slant, fick höra att min fd man hade ont i arslet den tid vi var gifta, kom tillbaks och handlade idag - fortfarande skrattande Vad gör det då att orden inte föll som det var tänkt.

Imorgon ska vi ha likartat väder, perfekt för utflykter och shopping eller romantiskt mys på hotellrummen, men från torsdagen ska sol och värme tillta. Hoppas jag slipper dementera de sista raderna.

//Kikh
Svara med citat
  #71  
Gammal 2011-05-10, 22:58
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Imorgon ska vi ha likartat väder, perfekt för utflykter och shopping eller romantiskt mys på hotellrummen, men från torsdagen ska sol och värme tillta. Hoppas jag slipper dementera de sista raderna.

//Kikh
Det där lät riktigt bra
Vi kommer till Kreta på torsdag . Bilbokningen är fixad, och första två nätterna i Georgoupolis. Sen bär det av österut .

Abi
Svara med citat
  #72  
Gammal 2011-05-10, 23:04
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Det där lät riktigt bra
Vi kommer till Kreta på torsdag . Bilbokningen är fixad, och första två nätterna i Georgoupolis. Sen bär det av österut . Abi

Ni ska ju till den tillfälliga solsidan, klart ni får det fint Kan ni inte vända på kartan och köra åt väster? Här finns mycket att uppleva - östra sidan har bara Lassithi och Spinalonga

Nu får det banne mig lov att bli sommar här, jag flyttade inte till Kreta för att slita ut vinterkläder!


//Kikh
Svara med citat
  #73  
Gammal 2011-05-11, 09:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport 2011

Tidigt i morse öppnade sig himlen över Galatas med omgivning och vräkte ur sig ett rejält regn. När jag steg upp för morgonkaffet hade det ovanligt nog regnat från sydväst och fönsterbrädan var blöt ända in till kaffeburken.

Jag borde svära ve och förbannelse över regnet, men efter de senaste dagarnas enorma pollenhalter känns luften underbart ren. Sällan har jag, och flera med mig, drabbats så hårt av de blommande olivträden och övrig natur. Apoteken säljer slut på luftrörsmediciner och allergitabletter, våra näsor är såriga av evigt snytande och rösterna kraxiga av hostande. Nu har det sista Sahara-dammet slagit sig till ro och luften är sval men fräsch.

Det är något kyligare i luften, runt +19, och vi har fortfarande ett tjockt molntäcke över byarna men regnet har avtagit. Fåglarna har rena smörgåsborden i olivlundarna och kvittrar glatt, den nyvända genomblötta jorden bjuder på uppskrämda läckerheter till både små och stora.
Uppe vid Galatas skola stojjar rastande barn i vattenpussarna och jag värmer vatten till morgonduschen på mekanisk väg.

Med lite tur blir det mer att göra i butiken idag, trots att de flesta bara intresserar sig för morgondagens väder. Jag svara så gott jag kan, men det är ju inte som meterolog jag är anställd...
Imorgon förväntas vädret vända till det bättre, vilket även jag hoppas på. Jag hoppas också på att de blommande olivträden gjort sitt för i år och låter mig andas normalt resten av sommaren.


Allergibov nummer 1.


De nu åtta dagar gamla valparna är välmående och börjar anta individuella färger. Än är det bara mat och sömn som intresserar dem, men de bryr sig inte om ifall jag stryker dem över ryggen med ett finger eller två.


I skrivande stund vågar sig solen fram bakom ett hörn på himlen. Kanske får vi det varmare under dagen.

//Kikh
Svara med citat
  #74  
Gammal 2011-05-11, 18:25
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg

Imorgon ska vi ha likartat väder, perfekt för utflykter och shopping eller romantiskt mys på hotellrummen, men från torsdagen ska sol och värme tillta. Hoppas jag slipper dementera de sista raderna.

//Kikh
Låter som musik i mina öron Jag har varit ganska nojig de sista dagarna!!!!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2011-05-11, 21:54
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Ni ska ju till den tillfälliga solsidan, klart ni får det fint Kan ni inte vända på kartan och köra åt väster? Här finns mycket att uppleva - östra sidan har bara Lassithi och Spinalonga

Nu får det banne mig lov att bli sommar här, jag flyttade inte till Kreta för att slita ut vinterkläder!


//Kikh
Eftersom det är 4:e besöket på Kreta, och första åt öster, får det nog bli så denna gången.
Men man vet aldrig hur det blir nästa gång....

Abi med drygt 18 timmar till avfärd
Svara med citat
  #76  
Gammal 2011-05-12, 13:06
duotone duotone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Låter som musik i mina öron Jag har varit ganska nojig de sista dagarna!!!!
Samma här. Vi åker imorgon . Som vädret verkar bli här med 7 grader på söndag så är det nog varmare på Kreta iallafall .
Hoppas inte det blir nåt trassel med strejken nu bara. Har de strejkat färdigt?
Svara med citat
  #77  
Gammal 2011-05-12, 13:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av duotone Visa inlägg
Samma här. Vi åker imorgon . Som vädret verkar bli här med 7 grader på söndag så är det nog varmare på Kreta iallafall .
Hoppas inte det blir nåt trassel med strejken nu bara. Har de strejkat färdigt?

Strejken varade i hela fyra timmar under gårdagen, den ska helt säkert vara över för denna gång. Förhoppningsvis slipper vi fler, det tycks som om de flesta förstår allvaret med vår skenande ekonomi och försöker strejka med "förstånd".


//Kikh
Svara med citat
  #78  
Gammal 2011-05-12, 13:23
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport 2011

Nu ett kort vädermeddelande.

Efter ett kraftigt skyfall över Galats vid 11-snåret idag har vädret vänt. Solen skiner över en ljusblå himmel och stora VITA stackmoln kommer in från nordväst. Det är så rent och klart ute att jag kan se ända bort till Kolymbari från köksfönstret.

De närmaste dagarna ska vi få 20 till 25 grader varmt, sol och svag till måttlig vind. Havet är fortfarande kallt efter de vindar som skickat in avkyllt havsvatten till stränderna, och kvällarna kan vara kyliga då dimman/fukten från havet rullar in över byarna.

Efter en promenad genom Platanias, Agia Marina och Stalos igår vid 23.30 kan jag tala om att Platanias har puls, Agia Marinas barägare behöver kunder och i Stalos har bara tre barer "nattöppet" med lågt kundunderlag.

I Agia Marina var köket på Romanza öppet när jag dök in klockan 23.00, vrålhungrig, och jag behövde inte vänta många minuter innan mammas hemlagade underbara Boureki ställdes fram jämte en flaska iskall Alfa.
Förutom "disco-party" på Epimenidis hade Kaluha och Kathodon öppet, trots att det var folktomt. Jag gillar Kathodon eftersom även lokalbefolkningen går dit, och för att de har låga priser på iskall Alfa

Under gårdagen strejkade även båttrafiken i Grekland, men här i Souda bröt de strejken efter tre timmar och 9-färjan till Aten avgick punktligt.


//Kikh
Svara med citat
  #79  
Gammal 2011-05-12, 13:38
liner liner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 103
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
I Agia Marina var köket på Romanza öppet när jag dök in klockan 23.00, vrålhungrig, och jag behövde inte vänta många minuter innan mammas hemlagade underbara Boureki ställdes fram jämte en flaska iskall Alfa.

//Kikh
Å vad jag längtar till Romanza. De är ju så trevliga och välkomnande. Vi har bott på Canea Mare och åt då lunch där många dagar. Året därpå kände de igen oss när vi var där en gång, och sånt är ju alltid roligt! Nu har jag snart bara en månad kvar tills vi åker!
Svara med citat
  #80  
Gammal 2011-05-13, 12:55
Ånimskog Ånimskog är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 9
Standard Sv: Väderrapport 2011

Håller på att packa för avfärd imorgon.
Ska man packa ner underställ för nattetid fortfarande?

Har du någon bra måste maträtt som du kan tipsa om?
Och i vilken restaurang naturligtvis?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT