Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-26, 08:49
MajaT MajaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 35
Standard Matkostnader?

Det lutar mot en 10-dagarsresa till Naxos i sommar. Boende inte helt klart ännu.

Vad kan man räkna med att lunch och middag för en fempersonersfamilj kostar? Har ingen aning om hur prisnivån är och skulle uppskatta lite information om det. Skulle för enkelhetens skull helst äta ute, förutom frukost.

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-26, 12:36
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Matkostnader?

Hej! Vi är fyra, två vuxna, två tonåringar. Vi hamnar oftast på notor mella 25-35 euros, inkl vin och läsk. Gyros-lunch ungefär hälften. Ska tilläggas att vi bara äter vegetariskt, men det brukar vara ungefär samma för våra (köttätande) vänner med barn.
Hälsar
Bea
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-26, 12:45
MajaT MajaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 35
Standard Sv: Matkostnader?

Tack för svar Bea! Det låter ju väldigt överkomligt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-26, 14:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Matkostnader?

Vi (två vuxna) båtluffade i september förra året, resan pågick under 15 dagar. Vi förde väldigt noggranna anteckningar om kostnaderna. Alla frukostar fixade vi själva, förutom två frukostar i Aten (det ingick i rumspriset). Vi är vegetarianer, inget vin till mat, bara mineralvatten, varken kaffe eller efterrätt. Vi åt 10 st lunchar och 7 st middagar under dessa 15 dagar, men bara tre dagar åt vi både lunch och middag samma dag. Våra frukostar var gigantiska och det ingick bröd, feta ost, oliver, tomat, gurka, yoghurt, te, frukt i stora mängder, etc. Det som blev över åts senare upp som en måltid, antingen mitt på dan eller på kvällen, som ersättning för lunch respektive middag.
Matkostnaden hamnade på 36,6 €/dag för två personer.
Våra restaurangnotor hamnade på mellan 25-30 €/måltid för två personer (båda vegetarianer), inget vin, ingen läsk, inget kaffe, ingen efterrätt, bara mineralvatten.
Jag kan inte förstå hur 2 vuxna och 2 tonåringar kan äta för 25-35 per måltid, d v s 6,25 - 8,75 € per person per måltid. Och det ingår vin och läsk.
En grekisk sallad kostar numera 5-6 € och en läsk på restaurang 2-2,5 €. Jag vet inte vad vin kostar, vi dricker inte vin. Med andra ord, äter man bara en grekisk sallad och dricker en läsk (eller öl), är man i närheten av 10 €, per person.

Senast redigerad av RobEri den 2016-02-26 klockan 15:12.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-26, 15:15
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Matkostnader?

Ja du. Vi brukar ta in och dela på 1-2 grekiska sallader, en pasta, en imam eller briam. Ev tzatziki. Två läsk och en halvliter vin. Landar på ca 25-35 euros alltsom oftast. Bröd kommer ju alltid in. Ibland äter vi gyros, som kostar 2,5 euros utan kött på de allra flesta ställen. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om saken, förutom att det är så vi äter .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-26, 15:43
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Matkostnader?

Ni har mycket snälla tonåringar...
När våra tonåringar blev vuxna och flyttade hemifrån gick matkostnaden dramatiskt ner...våra tonåringar åt som vuxna! Nej, ingen av oss är tjock.


Som sagt, en grekisk sallad kostar numera 5-6 € och en läsk på restaurang 2-2,5 €. En tzatziki 5-6 €. Bröd ingår aldrig, i alla fall inte någon gång vi ätit i Grekland, det brukar kosta 2 €, har man tur 1,5 €. Pasta kostar allt mellan 6 - 8 €, ibland mera. Imam/briam mellan 6-10 € beroende på storlek på portion.


Visst, man har olika matbehov. Det är bara att gratulera att två vuxna och två tonåringar kan dela på 1-2 grekiska sallader, en pasta, en imam eller briam och ändå bli mätta. Jag är verkligen avundsjuk på dig och din familj som klarar sig på så lite mat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-26, 16:49
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Matkostnader?

Allt beror ju på vad ni beställer in men budget 10-12 € för en vuxen/ungdom och 6-8 € för barn, om man inte tar till några extravaganser. Dela på en förrätt, varsin varmrätt och vin eller samt vatten. Ofta kan man fråga efter barnstorlek på rätterna och betalar lite mindre.


Att åka 19 dagar och lyxa varje måltid är väl onödigt tänker jag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-26, 17:16
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Matkostnader?

OK, så här ser det ut för oss:
Vi beställer alltid fram en grekisk sallad (5-6 €) och en tzatziki (5-6 €) som vi delar mellan två vuxna. Vi säger 10 € för förrätten för två vuxna.
Sedan beställer vi var sin varmrätt (oftast 6-10 € per portion), vi säger 8 € per person, så det blir 16 € för två vuxna.
En stor flaska (minst 1 liter) mineral vatten, mellan 1,50€-2,50€, vi säger 2 € för två vuxna. Och så bröd kommer alltid men kostar mellan 1,50€-2,50€, vi säger 2 € för två vuxna.
Aldrig vin, kaffe eller efterrätt.
Det blir: 10 € + 16 € + 2 € + 2 € = 30 € för två vuxna. Ibland skippar vi salladen eller tzatziki och då blir det 25 € för två personer.
Om vi är nöjda med maten och servicen (bemötande, kort väntetid, etc) lämnar vi 10% dricks, så det blir 2,5-3 € i dricks.
Om det är "sådär" med maten/servicen, lämnar vi 1 € i dricks.
Om vi är missnöjda med maten/servicen lämnar vi ingen dricks.

Vi är egentligen inte priskänsliga, men vi orkar inte äta mer mat än det som beskrevs ovan. Är man vegetarian så finns det också en viss begränsning vad gäller maträtter.
Så ser det ut under våra restaurangbesök i Grekland, nästan alltid. Vet inte, men kanske ägnar vi oss åt extravaganser.

Senast redigerad av RobEri den 2016-02-26 klockan 17:23.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-26, 19:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Matkostnader?

Vi brukar frysa in 1 liter mjölk och ha som frysklamp i en påse som vi packat med skinka, salami, bacon, mjukost, ost, kaviar och lite annat smått o gott. Mjölken har jag till kaffet. Har oftast självhushåll. Nej, vi är inte snåla...bara smålänningar

Till lunch antingen gyros 2€, delad sallad 5-6€, pizzaslice 1,50€ eller dela på en clubsandwich på stranden 5,50€. Behöver inte så mycket mitt på dan.
Kollar in menyerbjudanden på kvällen. Kan få 2-rätters för 2 pers för 20-25 € inkl. liten vinpava. Då bjuds man ofta på en glasskula och en liten ouzo åxå
Ibland köper vi en härlig grillad kyckling som vi mumsar på "hemma".
Vi jagar absolut inte efter det billigaste. Många restauranger har fina erbjudanden. Ofta blir det goda grekiska smårätter eller husmanskost. Men det är egentligen vågen och inte plånboken som får avgöra hur många restaurangbesök det får bli
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-26, 20:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Matkostnader?

Jag och maken äter frukost på balkongen...för mig medhavd specialmüsli och grekisk youghurt. Kaffe. Maken vill ha bröd också som inhandlas på närmsta bageri. Vi handlar frukostbasvaror första dan för närmsta veckan.
Lunchen blir oftast bara en sallad, saganaki eller gyros. Maken tar en Mythos , jag oftast bara vatten, ibland ett glas vin också. Kostnad ca 10-15 € Inget bröd då.

På kvällen delar vi på tre MAX 4 smårätter som vardera kostar ca 4 €- 5€
Till det en liten flaska vatten och 0,5 kg husets vin. Bröd till maken...Max 25 € oftast ca 20€
Vi köper aldrig nånsin drinkar eller efterrätt, men blir ofta bjudna "på huset"
Däremot kan vi stanna för en grekisk kaffe nånstans..
En ouzo eller två på balkongen med yatzispel under förkvällen hör till! Ouzon köps ju billigt på supermercado eller närmsta supermarket.

Vi bor oftast väldigt billigt i enkla boenden.

Jag tycker prisnivån är oerhört sympatisk i Grekland! Är maten god blir det rikligt med dricks!

Lissi - snart iväg igen....dryga veckan kvar
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-26, 21:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Matkostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag och maken äter frukost på balkongen...för mig medhavd specialmüsli och grekisk youghurt. Kaffe. Maken vill ha bröd också som inhandlas på närmsta bageri. Vi handlar frukostbasvaror första dan för närmsta veckan.
Lunchen blir oftast bara en sallad, saganaki eller gyros. Maken tar en Mythos , jag oftast bara vatten, ibland ett glas vin också. Kostnad ca 10-15 € Inget bröd då.

På kvällen delar vi på tre MAX 4 smårätter som vardera kostar ca 4 €- 5€
Till det en liten flaska vatten och 0,5 kg husets vin. Bröd till maken...Max 25 € oftast ca 20€
Vi köper aldrig nånsin drinkar eller efterrätt, men blir ofta bjudna "på huset"
Däremot kan vi stanna för en grekisk kaffe nånstans..
En ouzo eller två på balkongen med yatzispel under förkvällen hör till! Ouzon köps ju billigt på supermercado eller närmsta supermarket.

Vi bor oftast väldigt billigt i enkla boenden.

Jag tycker prisnivån är oerhört sympatisk i Grekland! Är maten god blir det rikligt med dricks!

Lissi - snart iväg igen....dryga veckan kvar
Lissi...Jag anade det Väldigt lika!!! Nu är det 95 dagar kvar till Kreta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-26, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Matkostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Lissi...Jag anade det Väldigt lika!!! Nu är det 95 dagar kvar till Kreta


Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-28, 02:56
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Matkostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
OK, så här ser det ut för oss:
Vi beställer alltid fram en grekisk sallad (5-6 €) och en tzatziki (5-6 €) som vi delar mellan två vuxna. Vi säger 10 € för förrätten för två vuxna.
Sedan beställer vi var sin varmrätt (oftast 6-10 € per portion), vi säger 8 € per person, så det blir 16 € för två vuxna.
En stor flaska (minst 1 liter) mineral vatten, mellan 1,50€-2,50€, vi säger 2 € för två vuxna. Och så bröd kommer alltid men kostar mellan 1,50€-2,50€, vi säger 2 € för två vuxna.
Aldrig vin, kaffe eller efterrätt.
Det blir: 10 € + 16 € + 2 € + 2 € = 30 € för två vuxna. Ibland skippar vi salladen eller tzatziki och då blir det 25 € för två personer.
Om vi är nöjda med maten och servicen (bemötande, kort väntetid, etc) lämnar vi 10% dricks, så det blir 2,5-3 € i dricks.
Om det är "sådär" med maten/servicen, lämnar vi 1 € i dricks.
Om vi är missnöjda med maten/servicen lämnar vi ingen dricks.

Vi är egentligen inte priskänsliga, men vi orkar inte äta mer mat än det som beskrevs ovan. Är man vegetarian så finns det också en viss begränsning vad gäller maträtter.
Så ser det ut under våra restaurangbesök i Grekland, nästan alltid. Vet inte, men kanske ägnar vi oss åt extravaganser.
Nej, nej, extravaganser är det absolut inte.
Måste man absolut beställa flera förrätter per person, den dyraste varmrätten, dyraste vinflaskan osv. och sedan lämna mer än hälften oätet. Det är inte försvarbart tänker jag men det finns ändå folk som gör så. Det är klart att det blir dyrt om man ska leva så i 2-3 veckor.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-29, 13:48
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Matkostnader?

intressant diskussion
våra notor för 2 vuxna med öl och vin brukar sällan gå på mer än 20 euro, spelar ingen större roll om man dricker vin, eller läsk det är ungefär samma pris ibland faktiskt dyrare med läsk om man jämför mängden (tur för mig som älskar vin, men kan ju bli lite dyrare för en barnfamilj med törstiga barn
sedan spelar det förstårs roll vad man äter om man som vi älskar den grekiska maten som oftast är mycket rimligt prissatt, eller om man vill äta en köttbit med pommes och bea....
men måste ju tillägga att Naxos fortfarande har väldigt låga priser om man jämför med en del av de större charteröarna, var kan man få en iskall 50 cl Öl serverad i solstolen för 2 euro? som man får på stranden i Agios Prokopios nedanför Barbouni


trevlig semester på er alla Grekland älskare


Zelda/Ia som är på Naxos mellan den 12-22 juni
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-29, 15:16
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Matkostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
våra notor för 2 vuxna med öl och vin brukar sällan gå på mer än 20 euro

Men vad äter ni (2 vuxna) då ni dricker vin?
Vad kostar vinet ni (2 vuxna) dricker?
Ge ett prisexempel på någon maträtt ni äter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-29, 17:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Matkostnader?

Vi (2 voksne) spiser ikke forrett og hovedrett slik som noen av dere gjør, men kjøper mezedes (småretter) som vi deler på, som regel fire forskjellige retter. En av dem er som regel med kjøtt eller småfisk (f.eks. grillede sardiner), andre ganger har vi vegetarmåltider. I tillegg har vi brød, vann og 1/2 kilo vin. Det pleier å koste ca 25 euro, notaen er så å si alltid på mellom 20 og 30 euro.

Det hender vi flotter oss med fersk fisk (med en salat til) og da blir regningen det doble Men så godt at det er verd prisen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-01, 07:48
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Matkostnader?

Naxos är förhålandevis billigt, vi åt för 25-30 euro på kvällen för två; varsin grillad rätt, en tzatsiki och en eller 2 halvlitrar vin, (samtididigt överlag hög klass på käket (utom på hamnpromenaden) nu kanske det är lite dyrare iom momshöjning (vi räknade ut att det borde handla om 1.5 e ca på notan i höstas beror på momshöjningen)

Lunch, dvs en greksallad, något småvarmt och öl brukade kosta runt 18-20e här åt vi tvärtom lite billigt några dagar

Edit, ja jag såg nu ni var fem

Senast redigerad av Mahava den 2016-03-01 klockan 08:02.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-01, 08:07
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Matkostnader?

Hej Alla


Kostnader från 2009, lite justering i procent kanske behövs.

Öar som besöktes under tre veckor var Rhodos, Symi, Chalki och Kastellorizo.

Vi två är varken veganer, nykterister eller annat utgiftshämmande


Kostnader för vår ö-luff


Eftersom många frågat oss vad det kostar att ö-luffa (även vi har undrat), så därför försökte jag bokföra våra kostnader under vår ö-luff, efter bästa förstånd.


Indelning av våra kostnader är ganska grov men ger en hyfsad uppfattning om hur de fördelade sig under vår tre veckors ö-luff. Kostnader för flygresan tillkommer. Tilläggas bör att denna ö-luff var vår dyraste hittills.


Utgifterna som redovisas under Super Market, täcker allt från Vatten, ”slödrick” (sådant man blandar med, på ”göteborska”) till alkoholhaltiga drycker, kartor och mat.


Boendet kunde ha varit billigare för oss men vi kostade på oss lite extra, men samtidigt ingick en generös frukostbuffé på de två dyraste alternativen, vilket reducerar priset med en 25 till 30 €. Vi åt frukosten/brunchen vid cirka kl 10:00 och behövde bara någon liten fika på eftermiddagen så klarade vi oss till middagen.


Den största posten efter boendet är restaurangbesöken, där går det att spara en del på att laga lite mer mat i lägenheten. Mat och rums-kostnaderna utgör tillsammans cirka 2/3 av kostnaderna för ö-luffen.





Utgifter
Summa
Super Market € 304.50
Buss € 15.40
Båtbiljetter € 133.70
Frukost/Brunch € 63.40
Lunch € 222.60
Middag € 470.30
Bensin € 18.00
Moppehyra € 81.50
Båtutflykter € 110.00
Apotek € 9.60
Boende € 1 170.00
Taxi/Båttaxi € 145.00
Tåg € 32.00
Övrigt, dricks mm € 68.00
Total summa € 2 844.00


























Senast redigerad av PA den 2016-03-01 klockan 08:16.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-01, 08:49
MajaT MajaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 35
Standard Sv: Matkostnader?

Intressanta svar, tack ska ni ha!

Vi reser mycket, och alltid budget. Eller alltså, vi betalar inte extra för nåt vi kan få billigare. På det sättet har vi faktiskt kunnat vara utomlands upp till 6 veckor i året fast vi är en helt vanlig familj med huslån och liknande. Då vi väl är utomlands vill vi gärna äta gott och njuta av lokal mat och det går också fint när man hittar prisvärda ställen.

Jag ska börja göra precis som PA och skriva upp alla kostnader för resa, bara för att ha senare. Ångrar lite att jag inte gjort det för varje resa. Väldigt roligt att ha allt sparat!

Under vintern lägger vi alltid undan pengar för de dar vi inte ätit lunch ute på jobbet. Varje fredag tar vi ut motsvarande summa och sparar i en burk. Det blir en hel del slantar, och det har räckt både till flygbiljetter och äta-ute-kassa för resor.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-01, 09:40
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Matkostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Men vad äter ni (2 vuxna) då ni dricker vin?
Vad kostar vinet ni (2 vuxna) dricker?
Ge ett prisexempel på någon maträtt ni äter.
Vi äter något Grekiskt Gärna Kalamares som vi älskar serveras ofta med sallad och pommes (jag föredrar med bara sallad) moussaka, souvlaki, Grekisk sallad,(det finns mycket att välja på) priser ligger mellan 5-8 euro på de restauranger i Agios Prokopios där vi spenderat de flesta Naxos semestrarna de senaste 15 åren
vinet brukar kosta mellan 1.80-2.50, ölen mellan 2-2,50.
vi är mätta och nöjda med det
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT