Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-09, 22:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Symi eller Chalki?

Nu när vi planerar årets resa, så har vi hamnat i frågeställningen; Symi eller Chalki. Vi kan inte välja bägge, men en av dem blir det. Vilken hade du valt och varför? Kom igen med era bästa tips och råd.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-10, 09:51
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Hej!

Jag har varit på båda under samma resa, fast snart 11 år sen , tiden går fort.
Det är ganska stor skillnad på öarna. Symi är mer koncentrerat till hamnen, och dyrare. Chalki var, åtminstone då, lugnare och rofyllt .

Det finns mer att åka till och se på på Symi, t ex kloster, om man är intresserad. Vi hade varit på ön på en båtutflykt från Rhodos 24 år tidigare, och konstaterade att utvecklingen gått rejält framåt .

Chalki var första gången, men jag är inte säker på sista. Fin strand på gångavstånd från hamnen. I övrigt kargt, men vandringsbart, bl a till övergiven by. Det fanns även badbåt till en ö i närheten, vissa dagar i veckan, men vi hann aldrig med det.

Ställs jag inför valet nå´n gång framöver, blir det nog Chalki, för att jag tyckte det var en vilsam plats .

Abi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-10, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Ställs jag inför valet nå´n gång framöver, blir det nog Chalki, för att jag tyckte det var en vilsam plats.
Jag skulle också valt Chalki framför Symi. Chalki är mycket lugnare än Symi som invaderas av dagturister från Rhodos varje förmiddag. Som Abi skriver finns det inte mycket att se på Chalki, men den vackra byn räcker länge och väl. God mat finns på de flesta tavernorna. Pondamos beach är den bästa, och är barnvänlig. Ftenagia beach är min favorit, mycket tack vare det hälriga vattnet, och den trevliga tavernan.

Det finns två aber med Chalki: svårt att hitta rum, och dåliga båtförbindelser.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-10, 22:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Vi lutar nog åt Chalki. Vi gjorde det redan innan, men nu är vi än mer övertygade. Svårt att hitta rum, sägs det. Nåt hotelltips? Antar att det bara är att glömma rumsraggare och det är förboka som gäller?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-11, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Svårt att hitta rum, sägs det. Nåt hotelltips? Antar att det bara är att glömma rumsraggare och det är förboka som gäller?
Jag har bara varit där en gång så jag vet inte hur svårt det är egentligen. Vi såg inte en enda rumsraggare under tiden vi var där. Det fanns inte heller några skyltar på pensionaten, så det var svårt att se vad som var boende. Ingen att fråga heller. Många ställen är uppbokade av små charterbolag. Vi gick till en resebyrå som hjälpte oss att fixa rum, det var sista rummet i byn - sa de. Bodde kungligt, och betalade 50 € om jag inte minns helt fel.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-11, 10:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Jag har inte varit på Chalki, men däremot Symi i 14 dagar....Mysigt för all del på vissa ställen men en gång räcker...Vi längtade hela tiden tillbaks till Tilos där vi var året innan Symi stad är fin men vi gillade inte resten av ön som vi faktiskt tyckte var bland det "skräpigaste" vi sett. Överallt fanns bil/buss/båtvrak och sopor på de mest oväntade ställen.(Detta var 2005)
Jag skulle absolut välja Chalki.....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-12, 07:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi gick till en resebyrå som hjälpte oss att fixa rum, det var sista rummet i byn - sa de. Bodde kungligt, och betalade 50 € om jag inte minns helt fel.
Har du ett telefonnummer, får du gärna maila mig det. Stället låter ju helt perfekt!


Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har inte varit på Chalki, men däremot Symi i 14 dagar....Mysigt för all del på vissa ställen men en gång räcker...Vi längtade hela tiden tillbaks till Tilos där vi var året innan Symi stad är fin men vi gillade inte resten av ön som vi faktiskt tyckte var bland det "skräpigaste" vi sett. Överallt fanns bil/buss/båtvrak och sopor på de mest oväntade ställen.(Detta var 2005)
Jag skulle absolut välja Chalki.....

Lissi
Om vi ännu tvivlade, när det gällde Symi, så är detta spiken i kistan! Mot Chalki!!!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-14, 12:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har du ett telefonnummer, får du gärna maila mig det. Stället låter ju helt perfekt!
Tyvärr har jag varje telefonnummer eller e-postadress. Alla bokningar gick via resebyrån. Jag tror jag har ett visitkort till resebyrån någonstans, men eftersom jag precis har flyttat vet jag inte var det ligger.

Sök på nätet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-14, 12:37
olaas avatar
olaa olaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 122
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Hej,

Kontakta Zifos Travel:

http://www.zifostravel.gr/zifos.html

mvh Ola
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-14, 14:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror jag har ett visitkort till resebyrån någonstans, men eftersom jag precis har flyttat vet jag inte var det ligger.
Då har du ju nåt att göra i helgen!

Citat:
Ursprungligen postat av olaa Visa inlägg
Hej,
Kontakta Zifos Travel:
http://www.zifostravel.gr/zifos.html
mvh Ola
Tack för tipset! Ska jag göra.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-14, 15:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Men, Symi..

Vi har bevistat Symi inalles fyra gånger och var gång kommit att trivas något så rent förträffligt. Må så vara att boendet måhända är en smula dyrare, men detta uppväges till fullo av öns charm.

Maten kunna vi svårligen finna dyrare än på andra öar. Vad så skräpet anbelangar då må vi medge att ön näppeligen lyckats hantera detta på ett anständigt sätt. Dock har vi erfarit att borgmästaren och öns styrelse arbetar hårt med en lösning på denna fråga.

Vår rutin var att alltid taga öns minibuss till Pedistranden på andra sidan ön just i samband med att horderna turister från Rhodos och Kos anlände i kolorerade utflyktsbåtar. När så lugnet sig åter infann vid tretiden på eftermiddagen, vände vi åter till vår studio just invid klocktornet i hamnen.

Jämförelsen med Chalki undandrager sig dock vår bedömning enär vi icke ännu bevistat denna ö.

För den vetgirige kunna vi varmt från hjärtat rekommendera öns hemsida samt husorganet "Symi Visitor"

Arne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-14, 21:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Ja du, Arne. Då blevo man Netwolf Tvilaren ånyo!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-15, 09:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Nu vet jag inte hur viktiga bra stränder är för er, men DET har inte Symi i någon större grad och själva stadsstranden är minimal...det är stenstränder som gäller i de allra flesta fall.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-15, 20:04
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har bara varit där en gång så jag vet inte hur svårt det är egentligen. Vi såg inte en enda rumsraggare under tiden vi var där. Det fanns inte heller några skyltar på pensionaten, så det var svårt att se vad som var boende. Ingen att fråga heller. Många ställen är uppbokade av små charterbolag. Vi gick till en resebyrå som hjälpte oss att fixa rum, det var sista rummet i byn - sa de. Bodde kungligt, och betalade 50 € om jag inte minns helt fel.
Denne royale biten om rom med utsikt, den hadde jeg helt glemt, helt herlig . Mange med meg vil sikkert ha glede av denne, men jeg finner den ikke på forsiden...hvor skal jeg lete?
off topic
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-20, 20:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Symi eller Chalki?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Mange med meg vil sikkert ha glede av denne, men jeg finner den ikke på forsiden...hvor skal jeg lete?
Här. Tyvärr är den inte komplett, och jag har dåligt samvete för det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT