Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-08-05, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Inom kort, troligen nästa vecka, ska tre nybyggda katamaraner börja trafikera de Saroniska öarna till och från Pireus. De ska ersätta de hemska sovjetbyggda Flying Dolphins. Äntligen!



De nya fartygen kan vardera ta 150 passagerare och har en hastighet av 32 knop.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-08-05, 18:58
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Nej, stopp lite, Janne!
Visst var de bullriga och osade bra, något obekväma att "boarda" men de är ju också lite "kult"! Hur hade man annars tagit sig fram i ö-världen? Fort gick de till skillnad mot last"trampar" och skärgårdsbåtar som tex Elvira (som gick till Agia Marina på Egina). Dessutom blev man inte sjösjuk (åtminstone inte jag) på dem. De "stötte och dunsade" sig fram i bra fart!
Bästa minnet är nog första gången med Erato som svänger in runt udden till Skopelos stad, vilken vy! Eller ännu tidigare Poros, där började vi "räkna" ner när Dolphinen la ut från Methana och det ropades i högtalaren "Next stop Poros"!! DET var LYCKA!!
Nej, jag saknar dem men tiden har runnit ifrån dem, tyvärr!
Catlady, som fortfarande gillar Flying Dolphins.......
PS: nej, jag vet! De var inte miljövänliga, gick väl mest på "spillolja"
Och maken var inte heller förtjust i dem.....

Senast redigerad av Catlady den 2022-08-05 klockan 19:21.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-08-06, 06:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inom kort, troligen nästa vecka, ska tre nybyggda katamaraner börja trafikera de Saroniska öarna till och från Pireus. De ska ersätta de hemska sovjetbyggda Flying Dolphins. Äntligen!

De nya fartygen kan vardera ta 150 passagerare och har en hastighet av 32 knop.
Bravo! Flying Dolphins var verkligen otäcka. Undrar sen hur de nya är? Säkert sjösäkrare, men är de månne trevliga att åka med? Eller bara snabba? Kanske någon kalimerian testar?

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-08-06, 11:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Fort gick de till skillnad mot last"trampar" och skärgårdsbåtar som tex Elvira (som gick till Agia Marina på Egina).
Inget ont om gamla kära Elvira som många gånger på ett lugnt och trivsamt sätt tagit oss till och från Agia Marina. Likaså efterträdaren Alexandros som jag efterfrågat i en tidigare tråd och som inte heller längre tycks trafikera Egina.

Men att de förvisso snabba men också stinkande flying dolphins med unkna och illaluktande interiörer nu byts ut är ju bra. Kan undra om Agia Marina och Souvala också får vara med på rutten eller om det bara blir direkt till Egina stad?

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-08-07, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Säkert sjösäkrare, men är de månne trevliga att åka med? Eller bara snabba?
jag tror att de är mycket säkra och bekvämare, de är ju byggda i Norge och där kan de bygga båtar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-08-07, 15:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Catlady, som fortfarande gillar Flying Dolphins.......


Jag gillade dem när havet var kav lugnt, som är utanför Skopelos. Men oftast var det inte alls trevligt att åka med dem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-08-07, 19:42
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Tack, Janne! Vilken fin bild, det där är Hellenic Seaways färger...
Nog var de väl sjösäkra, har inte hört talas om något totalt "skeppsbrott" med en Dolphin (rätta mig om jag har fel!) Däremot en del maskinproblem på senare år. De har ju susat (dunsat?) kring i ö-världen i över 30 år så det är väl inte så konstigt....
Sedan kanske några tycker det var väl instängt (vi kallade dem "konservburkar" lite skämtsamt) Men, man kunde faktiskt "gå ut" i mitten av båten (på de äldre modellerna i alla fall). Då blåste "frisyren" all världens väg Att jag blev så förtjust i dem beror nog på att jag slapp bli sjösjuk och dessutom var de, för mig, något helt nytt......
Men, som sagt, jag saknar dem!
Catlady, som dock begriper att de hör till "historien" men de lever kvar i mitt minne.......

Senast redigerad av Catlady den 2022-08-07 klockan 19:49.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-08-07, 22:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Sedan kanske några tycker det var väl instängt (vi kallade dem "konservburkar" lite skämtsamt) Men, man kunde faktiskt "gå ut" i mitten av båten (på de äldre modellerna i alla fall).
Ha ha! Där är vi överens! Jag brukade säga att det var som att åka i en "sillaburk". Det fanns inget som påminde om att åka båt. Den modellen där man kunde gå ut i mitten har jag missat. Men jag tror inte det hade gjort någon skillnad för mig.

Masse
som älskar att åka "riktig" båt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-08-08, 01:06
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Ny båt ska trafikera Saroniska öarna

Japp, Masse, visst är vi överens
MEN, just det du kallar "riktig" båt ger mig kalla kårar! Bara att titta på "riktiga" båtar vid kaj (eller vågor på vykort för den delen ) får min mage att vända sig ut och in, bokstavligt! Vet ju hur det gungar och skruvar sig..... Huuvaaligen..... Har tydligen ett "knackigt" balanssinne för det går, tyvärr, inte med mindre båtar. Katamaraner, Flying Dolphins, finlandsfärjemodell OK men inget annat. Kanske just för att det inte verkar vara en "riktig" båt??
Catlady, som gärna skulle vilja men det går bara inte......

Senast redigerad av Catlady den 2022-08-08 klockan 01:12.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT