Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2022-09-04, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Efter fotografering var det dags att kämpa oss tillbaka upp för alla backar. Jag, som tidigare i våras hade stora problem med begynnande artros i ett knä hade aldrig trott att jag skulle klara av det, men gymnastik och naturmedel verkar ha gjort nytta.
Åh, det låter helt underbart! Ni gör det jag verkligen vill göra och hoppas göra i framtiden. Vilken tur att du känner dig bättre i knäet. Hurra!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2022-09-04, 20:17
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Jag hoppas också verkligen att du Janne kan göra den här resan. Det är en upplevelse för livet, så fantastiskt vackert.
Innan jag går in på dagens händelser vill jag bara berömma hotell Filira. Mary, vår värd skötte hotellet och passade 3 barnbarn. Föräldrarna jobbade och bodde i Ioannina och kom hem på helgerna. Allt sköttes perfekt städning, frukost och alltid med ett leende.
Idag har inte hänt så mycket. Vi har förflyttat oss 15 km från Vitsa till Aristi, en annan liten bergsby, men här finns en minimarket med allt man kan behöva. Vi var tidiga så vi åkte fram till Vikos och kollade var vandringsleden börjar ner till Vikosravinen. Köpte glass och satt och njöt av tystnaden och em gudomlig utsikt
Åter till Aristi för en lätt lunch och så var det tid att checka in på Elias bed and breakfast. Välkomnades av Alexandra. Endast några få ord på engelska. Här får verkligen grekiskan komma till pass
Tur att det finns Google. Här kommer vi också att trivas i 4 nätter.
En lugn eftermiddag med lite strosande runt i den lilla byn rn god middag nere vid centrumet och så var den dagen till ända. Skönt med en vilodag efter gårdagens tuffa vandring
Kerstim
Svara med citat
  #43  
Gammal 2022-09-05, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Jag hoppas också verkligen att du Janne kan göra den här resan.
Det hoppas jag också!

Jag förstår att det var skönt med en vilodag.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2022-09-05, 17:53
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Eftet en överdådig frukost med allt man kan önska sig drog vi iväg till Vikos igen och gick vandringsleden ner i Vikosravinen. Det var ingen lätt vandring, inget för den som har anlag för svindel. Smal, stenig stig, ibland mycket brant. Efter 1 timme och 40 minuter var vi nere i botten och kunde njuta av härligt kallt vatten som strömmade från källor i bergen
Så otroligt vackert, värt varenda steg. Vi tog en lång paus där med matsäck och påfyllnad av rent, friskt vatten till hemgången
Tog ungefär lika lång tid att gå upp igen, men var plågsamt jobbigt. Undrar varför man utsätter sig för det här. Vi är inga ungdomar, jag 76 och gubben 67. Men "jag vill tacka livet, som gett mig så mycket" o s v. Drömresan som jag sett fram emot så länge går verkligen i uppfyllelse. (Och knäna höll idag också)
Hälsningar från en ganska trött Kerstin
Svara med citat
  #45  
Gammal 2022-09-06, 05:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Resa till Grekland

Det lät jobbigt det där. Men som du säger, det är din drömresa. Tror inte att jag överhuvudtaget skulle klara av en så krävande vandring. Låter helt enkelt för jobbigt för lata mig och lite skrämmande också. Så bra jobbat av er!

/ Anne
Svara med citat
  #46  
Gammal 2022-09-06, 06:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Resa till Grekland

Otroligt imponerande! Att vid er ålder ge sig ut på en sån krävande vandring.

Påminner mig om för några år sen, när vi fjäll vandrade i Norge. Vi var ett helt gäng och vissa skulle ända upp till toppen, medans andra dröp av längs vägen.

Jag var dödstrött, men tänkte då inte ge mig före mammas 76-åriga kusin gjorde det. När hon gav upp, erbjöd jag mig chevalereskt att följa henne ner igen. Då var vi MYCKET långt uppe på fjället.

/Netwolf
Svara med citat
  #47  
Gammal 2022-09-06, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Det låter alldeles, alldeles underbart! Vandringen ner till Vikos kommer vi aldrig göra, vi är båda höjdrädda. Fattar inte hur ni vågar, och inte heller hur ni orkar.

Duktigt!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2022-09-06, 15:35
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Idag har vi tagit det lugnt. Efter den generösa frukosten då vi fick ta med ett stort fat med vindruvor och färska fikon som vi inte orkade äta upp, bar det iväg upp mot Papigkon
Måste säga att dagen har varit onödigt vacker. Första stoppet var vid Aristis bridge över floden Voidomatis. Vilka färger i vattnet, helt fantastiskt. Vidare upp på hårnålsvägen till Papigkon. Där kunde jag gått hela dagen och bara njutit av utsikten och alla små smala gränder och vackra hus. Fanns t o m bankomat i den lilla byn. Vi tog en fika, med Stockholmspriser och odrickbart kaffe, enligt gubben. Jag tog en frappe och var mycket nöjd. Fortsatte mot Mikro Papigkon och stannade vid Papigkon Rock Pools. En fantastisk plats där vattnet under tusentals år format dammar i berget. Inte så mycket vatten vid den här årstiden, men ett naturens under som verkligen var värt ett besök. Åt vår medhavda matsäck där på en klippkant.
Slutligen upp till Mikro Papigkon. En ännu mindre by där man kunde strosa runt. Så vackert att man nästan blir tårögd. Jag vill aldrig åka hem.
Hemfärden i sakta mak ner för alla hårnålskurvorna gick också bra och det var lagom med vårt eftermiddagsfika när vi kom hem.
Kerstin, som njuter och önskar att ni alla fick uppleva en sån här resa
Svara med citat
  #49  
Gammal 2022-09-06, 17:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Resa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Måste säga att dagen har varit onödigt vacker.

Kerstin, som njuter och önskar att ni alla fick uppleva en sån här resa
1. Är grymt imponerad av er kraft och ork!!!
2. Ha ha ha! Vilket fantastiskt talande uttryck! "Dagen har varit onödigt vacker."

Då fattar man ju verkligen vad du menar!

Masse
Svara med citat
  #50  
Gammal 2022-09-06, 21:06
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Resa till Grekland

Oj, Kerstin, önskar att jag hade din ork och drivkraft! Så imponerad!
Älskar att gå i berg men kroppen sviker mig! Vad du får se och uppleva, lite avis..
Tack för att du skriver!!
Catlady, som en gång i tiden gick en hel del i "stenskravel" och småstigar....
Svara med citat
  #51  
Gammal 2022-09-07, 05:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Resa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
2. Ha ha ha! Vilket fantastiskt talande uttryck! "Dagen har varit onödigt vacker."

Då fattar man ju verkligen vad du menar!

Masse
Säg inte annat!

/ Anne
Svara med citat
  #52  
Gammal 2022-09-07, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Kerstin, som njuter och önskar att ni alla fick uppleva en sån här resa
Vi njuter av dina rapporter.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2022-09-07, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Här är några fantastiska bilder jag fick av Fältjäntan igår.



Utsikt från Mikro Papigkon.




Papigkon Rock Pools.




Aristi Bridge över Voidomatisfloden.



Kvällssol över bergen i Aristi.

Tack snälla för bilderna!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2022-09-07, 15:47
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Tack själv Janne för hjälpen med bilderna. Roligt att kunna dela med mig lite av allt vackert.
Idag åkte vi till Konitsa, ca 2 mil från Aristi. Strax utanför Aristi blev vi stoppade av 2 vänliga grekiska poliser för kontroll av körkort. Lustigt jag har inte blivit stoppad på säkert 15 år, men råkade ut för det på väg ner mot Landvetter också.
Det gick ju bra i alla fall.
Vid Konitsas gamla stenbro började vandringsleden mot klostret Stomion, ca 5 km, ganska lättgången och vacker
Men vi orkade inte ända fram. Såg klostret på avstånd ovh bisste att jobbigaste biten var kvar. Vi åt vår matsäck där och vände tillbaka. Körde upp i centrum på Konitsa och gick en liten tur runt torget. Det grekiska vardagslivet pågick ganska lugnt och stilla. Lite tavernor, kaféer och butiker.
Konitsa ligger väldigt vackert efter bergssluttningen med floden och stora odlingsområden nedanför. Inte mycket vatten i floden.
Sista dagen här i Zagoriaområdet
I morgon bär det av ner mot kusten och Plataria, där vi ska stanna 5 nätter. Kommer att sakna det dramatiska landskapet här uppe.
Kerstin
Svara med citat
  #55  
Gammal 2022-09-16, 08:31
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Å, vad skönt att allt fungerar igen. Sitter nu på flygplatsen i Ioannina efter ännu en innehållsrik vecka som jag inte kunnat berätta om. Får återkomma när vi är hemma.
Kerstin, som egentligen inte alls vill åka hem
Svara med citat
  #56  
Gammal 2022-09-17, 19:11
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Vår sista vecka i Grekland låg ju Forumet nere så jag kunde inte låta er följa med på våra äventyr. Ska försöka sammanfatta dagarna så här i efterhand.
Vi lämnade Aristi och Zagoriaområdet med stor saknad. På slingrande, vacker väg tog vi oss ner till gamla huvudleden mellan Ioannina och Igoumenitsa. 15 km söder om Igoumenitsa ligger Platariá. Där hade vi bokat rum på Marilena House Platariá. Standarden var väl inte riktigt som jag väntat. Litet rum med minimal köksutrustning, kylskåp, vattenkokare och en elplatta, lite blandat porslin. Fick diska på toaletten. Nu skulle vi ju bara fixa frukost där, så det funkade hyfsat. Gratis WiFi, men väldigt svajig.
Utsikten från balkongen stämde inte heller med beskrivning. Men man får se det positiva. Det var nära till jättefin sandstrand, tavernor och butiker. Gratis solsängar om man handlade av tavernan närmast. Tog några dagar på stranden med härligt, varmt vatten.
På lördagen gjorde vi en utflykt till Acheronfloden. Det var en av många höjdpunkter på resan att vandra upp för floden i ravinen. Inte så kallt som jag trott. Badade inte, men många gjorde det.
En dag åkte vi till Sivoto. Fin stad, men eftersom vi under hela resan undvikit charterorter kände vi att här skulle vi nog inte trivas. För mycket turist-tingeltangel, om ni förstår vad jag menar. Lite shoppande blev det ändå och en lätt lunch nere vid
hamnen där alla utflyktsbåtarna låg.
Vi hann med en stund på stranden på eftermiddagen, men nu blåste det ganska ordentligt.
Alla tavernor vi besökte i Platariá var bra. Fin service och god mat.
Tisdag förmiddag var det dags att åka tillbaka till Ioannina. Körde nya motorvägen, vacker väg med många broar och tunnlar och en vägtull. Stannade i en liten by för lunch och för att få tiden att gå. Skulle lämna bilen vid 2-tiden på uthyrningsfirman.
Ioannina Car Rental hade jättefin service. De både levererade bilen till hotellet när vi skulle börja resan och körde oss till boendet när vi lämnade tillbaka den.
Vi bodde på Clio City Apartments sista nätterna. Jättefin, ny, fräsch lägenhet med fullt utrustat IKEA-kök, dusch och toalett med tvättmaskin, stor möblerad balkong och sköna sängar. 2 TV-apparater, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Gratis fullt fungerande WiFi. Låg mitt i ett bostadsområde med nära till Supermarket. Nackdelen var väl att det inte fanns några tavernor i närheten, bara snabbmatsställen med hämtmat. Så vi letade oss ner till centrala delarna på kvällen för en god middag.
På onsdagen traskade vi iväg mot Perama Cave. Skulle var 2,3 km, men de grekiska måtten för avstånd ger jag inte mycket för. Det måste ha varit närmare 4 km för det tog oss 45 min att gå och vi travade på ganska friskt.
Men, grottan var imponerande och vacker. Guidad tur på 45 minuter, mycket trappor upp och ner. Guiden pratade engelska med grekisk brytning och i samma fart så det gällde att hänga med. Men det viktigaste fattade man ju.
Lite lätt lunch satt bra och råkade hamna på födelsedagskalas och blev bjudna på tårta av födelsedagsbarnet. Trevligt och gott.
Hitta en litet gyrosställe på kvällen. Greksallad, souvlaki och en öl. Gott och vällagat och billigt.
Kerstin
Svara med citat
  #57  
Gammal 2022-09-17, 19:39
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Resa till Grekland

Så kom då sista dagen. Vi gick ner till strandpromenaden och tog båten ut till Ioannina Island. Tog en fika när vi kom i land och började vandra upp genom byn. Gatan kantades av turistbutiker med allt från souvernirer, silver och ätbart.
Gick runt hela ön på en vacker väg efter vattnet. Något som jag reagerat över var att det inte fanns några badplatser runt sjön. Fick förklarat att det varit mycket utsläpp från staden så vattnet var förorenat. Det såg inte så inbjudande ut heller när man tittade närmare.
Tillbaka i byn stannade vi vid torget och åt lunch. Tomat/gurksallad och öring och en karaff vitt vin. Lugnt och tyst tills ett gäng med runt 20 greker i pensionsåldern invaderade tavernan och ljudnivån blev därefter. Mycket ouzo och mycket tjo och tjim.
Så var det båten tillbaka och in i första bästa butik med silversmycken. Fick välja ut en förtida födelsedagspresent av gubben och köpte med lite smycken till de snälla damerna som passat mitt växthus och blommor när vi var borta.
Hittade en jättestor Supermarket där vi kunde inhandla vinterns behov av Ouzo och en
sjustjärnig Metaxa som gubben längtat efter.
Det blev lite plockmat på balkongen på kvällen. Orkade inte gå ut igen. Vi hade 33 grader sista dagen och kvällen var varm och skön.
Hemresan gick helt efter tidtabellen. Ringde taxi, som kom efter bara några minuter.
Flygplatsen i Ioannina är ju ganska liten, finns bara en liten kiosk i vänthallen och efter säkerhetskontrollen finns ingenting. Ingen taxfree, ingen servering.

Den här resan har jag drömt, fantiserat och planerat för ända sedan pandemin startade. Och den har uppfyllt alla mina önskningar och mer därtill. Och när gubben sa sista dagen, att det här är första gången som han inte hade hemlängtan sista dagarna, förstod jag att också han tyckte att det varit bra. Vi har ändå gjort 3-veckorsresor flera gånger förut och det har alltid varit segt sista dagarna.
Vi har bott bra till bra priser, tycker inte att matpriserna har ökat speciellt mycket, har haft olika aktiviteter så gott som varje dag. Det har varit varmt, speciellt nere vid kusten, där det dessutom var mycket fuktigt, men vi har mått bra.
När det gäller krav på munskydd så var det bara när åkte taxi som vi använde dom och vi såg inte många som använde dom heller, det var mest äldre personer.
När jag har gått igenom mina foton, har ju blivit en del, ska jag lägga in i albumet och dela med mig av allt det vackra som vi upplevt.
Kerstin
Svara med citat
  #58  
Gammal 2022-09-18, 01:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Resa till Grekland

Tack, Kerstin! Så roligt att läsa om just Ioannina och hela Epirus för den delen!
Ön i Ioannina-sjön kommer alltid att vara speciell för mig...
Sivota tittade vi på för 13 år sedan, hjälp vad tiden går, då var det knappt utbyggt alls. Bilade runt en hel del med utgångspunkt från Parga dock missade vi Plataria...
Perama Cave är enorm och väldigt fin, gillade verkligen belysningen i bergssalarna. Fick en liten "flash-back" till Cuevas del Drach på Mallorca
Å, måste tillbaks till Epirus....(också!)
Catlady, som så gärna vill se och uppleva allt vi sett genom åren igen.......
Tänk (eller tur!), att man aldrig tröttnar på Grekland

Senast redigerad av Catlady den 2022-09-18 klockan 01:27.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2022-09-18, 16:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa till Grekland

Det är bara att bocka och buga och tacka för era rapporter!

Ni har verkligen gjort er drömresa, och jag hoppas att vi också kan göra om er resa i framtiden!



Jag får också passa på att tacka för vykortet som kom fram när forumet inte fungerade. Den där vägen ser farlig ut!

Tack snälla Kerstin och Stickan!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2022-09-18, 17:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Resa till Grekland

Vilken mäktig resa!
Tack för alla fina rapporter och bilder!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT