Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-04-12, 09:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Vi hade i alla fall fint sällskap, Theodor Kallifatides var med på planet.

Monica
..det hade jag betalt mycket för

Lissi
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-04-12, 18:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Vi hade i alla fall fint sällskap, Theodor Kallifatides var med på planet.
Monica
Du såg möjligtvis inte vad han åt?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-04-12, 20:30
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Vad man än tycker om flygmaten (vi har tagit flygmat och tyckt att den varit okej, med lite plus eller minus), så förgyllde Masses inlägg min dag.

Det är fascinerande att se vilka ämnen som väcker intresse och vilka som är helt "döda". Jag skrev en gång och frågade om hur man klimatkompenserade sina flygresor. Det var ett stendött ämne.

Aina
som skam till sägandes än så länge aldrig klimatkompenserat mina flygresor
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-04-12, 21:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: ta med mat på flyget?

De senaste charterresorna vi har gjort, har vi fått riktigt bra mat på. Skrikis och jag talar fortfarande längtande om en fantastisk gubbröra på planet till Karpathos...

(Icelandair, däremot, har måltider som får i alla fall mig att börja filosofera över hur olika matkulturer kan se ut... för att sedan snegla på mina medpassagerare för att försöka luska ut hur i h-sicke man ska kombinera de olika beståndsdelarna på brickan framför mig. Mycket senap är det alltid...)

Karin
som inte gillar senap
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-04-12, 21:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Skrikis och jag talar fortfarande längtande om en fantastisk gubbröra på planet till Karpathos...
Gubbröran älskar jag också...brukar dessutom ha turen att någon i sällskapet ratar sin... En kall öl till smakar gott
Vi köper alltid mat och tycker oftast att det är OK. I lördags flög jag uppgraderad flygklass med SAS och blev då serverad en 3 rätters varm måltid med fri dryck

Malin
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-04-13, 07:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Vi flyger reguljärt i år, men någon typ av mat/förtäring ska ingå. Ska bli intressant att se vad det blir.

Det tråkigaste jag ätit på flyg var när jag flög SAS economy utan mat och beställde in macka och kaffe - har aldrig ätit någon sådan där omtalad inplastad SJ-macka, men den jag fick på planet var kanske kvar från den tiden?

Många klagomål kan nog hänföras till att man måste ha något att prata om och det är smidigt att "samklaga" med människor man inte känner så bra. För mycket positivism skulle nog provocera.
"Försenat flyg? Det gör inget - då hinner jag läsa klart min bok/ta en öl till!"
"Regnar? Vad bra - då kan vi shoppa!"
"Äcklig macka - ge den till morfar!"


Aina
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-04-13, 09:53
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Vi brukar åka charter som går mellan 6-7 på morgonen, av nån anledning så brukar det oftast vara Novair, vid den tiden så är det alltid något frukostaktigt. I min familj så är det endast jag som brukar beställa mat, dels för att jag behöver för att inte bli grinig, och även för att det är trevligt. Det bryter av lite, och för det mesta så är det helt ok mat och man slår ihjäl lite tid på bra sätt. En gång har det hänt att jag inte tyckt om maten, då var det Thomas Cook från Gardermoen, helt oätbart. Resten av familjen beställer inte mat längre då vi har insett att ingen av dom någonsin äter upp den, för att dom inte tycker om den. Jag fattar ingenting .

Angående SJ's mackor, dom har faktiskt blivit sämre. Dom är faktiskt så dåliga att jag måste ha närmast panikhunger för att köpa en. Men som sagt, vi tycker alla olika
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-04-13, 10:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
De senaste charterresorna vi har gjort, har vi fått riktigt bra mat på. Skrikis och jag talar fortfarande längtande om en fantastisk gubbröra på planet till Karpathos...

Karin
som inte gillar senap
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Gubbröran älskar jag också...brukar dessutom ha turen att någon i sällskapet ratar sin... En kall öl till smakar gott
Vi köper alltid mat och tycker oftast att det är OK. I lördags flög jag uppgraderad flygklass med SAS och blev då serverad en 3 rätters varm måltid med fri dryck

Malin
Jag är också Karpathos-älskare så vi tycks ha en del gemensamt i smak både vad gäller resmål och mat. Men gubbröran på väg till Karpathos har jag missat. Men det blir säkert flera chanser eftersom Karpathos finns permanent med i toppen på min återvändarlista.

Mats
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-04-14, 09:52
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 497
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Har i 12 års tid flugit med en extremt allergisk dotter. Hon är allergisk mot alla sorters nötter och mandel och har astma. Luftburen allergi. Varje gång vi flyger får vi be personalen meddela detta.
Personalen har alltid varit hjälpsam utom en flygning med Sas. Däremot har vi ibland fått sura kommentarer från medpassagerare som har sett fram emot att få äta sina nötter.
En gång var den planerade kakan till kaffet en bit Dajm, vilket resulterade att ingen i planet kunde få sin "kaka" till kaffet!
Både jag och min dotter har alltid kännt oss besvärliga men som tur är börjar förståelsen för detta problem att öka.
Det skulle ju förenkla om flygbolagen helt slutade att sälja nötter på alla flygningar.
Pyttan
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-04-14, 11:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Både jag och min dotter har alltid kännt oss besvärliga men som tur är börjar förståelsen för detta problem att öka.
Det skulle ju förenkla om flygbolagen helt slutade att sälja nötter på alla flygningar.
Pyttan
Jag tycker absolut inte att ni har anledning att känna er besvärliga. Jag har inte själv några allergiproblem, men jag tycker nog snarast att det är de medpassagerare som inte kan avstå nötter som är besvärliga.

Hur svårt är det egentligen, några timmar i luften utan att äta nötter?. Just nötter är såvitt jag förstår en mycket vanlig orsak till allergibesvär, som dessutom ger besvär via luften i högre grad än annat vi stoppar i oss. Det kan väl inte vara konstigare än med rökningen. Jag röstar för generella rök- och nötfria flygningar. Tror det skulle minska en hel del onödig oro för allergiker som har det tufft nog ändå.

Mats
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-04-14, 11:34
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Jag tycker att flygbolagen borde sluta upp med att servera nötter över huvud taget, i likhet med all annan flygplansmat av undermålig kvalitet som kan ge upphov till allergiska reaktioner. Precis som Britannia själva säger i den här artikeln http://www.aftonbladet.se/incoming/article57055.ab kan man INTE lita på att flygplansmaten är allergisäker.
Personen som blev sjuk fick dessutom ingen kompensation från flygbolaget, ytterligare ett bevis på att de fullkomligt skiter i allergiker när det kommer till kritan.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-04-14, 13:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Oftast brukar jag ändå tycka att flygmaten är ok men den omelett som serverades till frukost på Novairs plan hem från Koh Lanta i vintras var inte ätbar så nog har bolagen en del att jobba med.
Det där känner jag igen. De senaste kanske fem åren har jag tyckt att flygmaten på Greklandsresorna lyft sig i håret och blivit mycket bättre (förutom klägget till gubbröra då som jag brukar ge bort).

Men när jag flög med Novair till och från Indien i vintras serverades vi inalles fyra i princip oätliga rätter. Urrk.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-04-14, 14:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ta med mat på flyget?

....jag brukar i all enkelhet ta me nåra ohemult välrökta korvar å lite go pilsner/stout/ale som jag stillsamt avnjuter närhelst det önskas under flygturen och haver(ännu) aldrig blivit förebrådd av någon flygpersonal för detta tilltag..
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-04-14, 16:36
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
....jag brukar i all enkelhet ta me nåra ohemult välrökta korvar å lite go pilsner/stout/ale som jag stillsamt avnjuter närhelst det önskas under flygturen
Den här pilsnern, den måste väl isf inhandlas på duty free, eller?
Får man bryta den förseglade påsen under flighten?
För oss som flyger från Sverige är ju detta en omöjlighet om destinationen är Aten.
Iof så, flyger man via icke EU-land, e.g Schweiz, kan det ju kanske funka?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-04-14, 17:06
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Jasså är den årliga mat-på-flyget-frågan uppe igen..
Jag tycker gott att man kan ta med nåt eget ätbart om man så vill. För man tänker väl sunt och låter bli sådant med nötter i. Och man MÅSTE ju inte ha just nötter till drinken. Går lika bra med chips.. eller inget alls.. eller nåt annat smått o gott UTAN nötter...
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-04-14, 17:09
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Jasså är den årliga mat-på-flyget-frågan uppe igen..
Jag undrar när någon ska väcka liv i klädsel på taverna-tråden
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-04-14, 19:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Sonen (14 år) har suttit och tjuvläst här bredvid och sa:"Mamma, skriv att du brukar göra världens godaste baguette-mackor med skinka, ost, ägg och gurka åt mig, för flygplansmaten är ju så äcklig! Den kan man ju inte äta!

Men jag äter gärna flygplansmaten, särskilt deras skagenröra... mmm... majonnäs! (Som jag åt direkt ur tuben när jag var 14!) Och så lite champagne därtill - fast det smakar inte lika gott som på landbacken... Varför?
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-04-14, 22:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Vi flyger med SAS till Athen om en dryg månad. Var inne och kollade vilken förplägnad som därvid erbjuds ombord. Hittade bl a en meny med spanska tapas + vin för 130 SEK. Har provat det tidigare med Maersk och det smakade alldeles lysande. Inte dumt med lite spansk start på greklandsresan.

Mats
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-04-15, 00:24
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi flyger med SAS till Athen om en dryg månad. Var inne och kollade vilken förplägnad som därvid erbjuds ombord. Hittade bl a en meny med spanska tapas + vin för 130 SEK
130 pix? Du milde! Och förra året när jag flög med SAS så rånade dom mig på 7€ för en macka och en bira.
Nä, från Katalonien förra veckan; Lufthansa, god kyckling, potatismos med kryddig tomatsås, allt rykande hett samt rött vin till detta till den facila summan av 0 pix. Jag fick en öl före också! på båda flighterna Bcn-Milano malensa-Arn.
Ser fram mot samma service på Malev till Aten i Juni.
Det sägs att flygvärdinnorna på SAS ska utrustas med rånarluvor när dom får nya uniformer.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-04-15, 07:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
130 pix? Du milde!
Det sägs att flygvärdinnorna på SAS ska utrustas med rånarluvor när dom får nya uniformer.
Inte är det billigt men 130 kr för vin och macka är väl inget rån direkt. Blir lite förvånad över att flera tycker det är konstigt att bolagen försöker ta så mycket betalt som möjligt. Inget konstigt alls på en allt mer pressad flygmarknad att kringprodukter, tiläggsavgifter etc ökar. Någon ska ju ha råd att ta upp planen i luften.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT