Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-02-13, 17:20
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.inkfish/moderator
Ja du har ratt igen Inkfish.

Greklands ekonomi, Sveriges ekonomi, EUs ekonomi.....
Tycker att det ar viktigt att inte komma i panik utan fortsatter att gora vad man planerat Har man mojlighet att resa ivag pa semester, gor det, utan att tveka. Din turism gynnar ju i slutandan bade lontagare och longivare. Vad man kan kanske tanka pa ar som nagon tidigare skrev, gynna garna den lilla foretagaren, lilla butiken pa hornet, istallet for att shoppa i ett Supermarket. Tror att det ar viktigt, speciellt i dessa tider, har man mojlighet att spendera, GOR DET. Pengar som rullar ar bra for ekonomin.

Sjalv kommer det troligen inte att bli nagon Greklandsemester denna sommaren, utan semestern gar till SVERIGE .
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-02-13, 19:21
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.

Jag kan alldeles för lite om det här - men just det där gör mig irriterad. Det är helt enkelt inte okej.
Bra, Du inser att Du är alldeles för lite insatt i frågan, men du är helt säker på att man presenterat osanna siffror och ljugit sig förbi EU:s krav.
Eftersom Du är så självsäker så skall jag inte längre kommentera Dina inlägg. Men lite eftertanke på hur det framställs i pressen vore kanske på sin plats.

Grundfrågan från Mysan rör faktiskt hur det påverkar oss som reser till
Grekland och det tycker jag verkligen är en "resefråga" värd att diskuteras i Forum Kalimera.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-02-13, 19:37
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Grundfrågan från Mysan rör faktiskt hur det påverkar oss som reser till Grekland och det tycker jag verkligen är en "resefråga" värd att diskuteras i Forum Kalimera.
Nyfiken som jag ar:

Vad ar din asikt i denna resefraga ?

/Lucky som sitter och vantar pa att melodifestivalen ska borja
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-02-13, 19:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Bra, Du inser att Du är alldeles för lite insatt i frågan, men du är helt säker på att man presenterat osanna siffror och ljugit sig förbi EU:s krav.
Eftersom Du är så självsäker så skall jag inte längre kommentera Dina inlägg. Men lite eftertanke på hur det framställs i pressen vore kanske på sin plats.
Mitt dagliga husorgan har en kunnig reporter som skrivit en hel del om Greklands ekonomiska problem både tidigare och nu. Jag har ingen anledning att misstro hans uppgifter när det gäller Greklands övergång till euron.

Är man noga med källkritik är det ju bra när man kan följa samma källa över tid för att avgöra om man litar på vederbörande eller inte.

Greklands förra regering har själv medgett att de fuskade med siffrorna för att få gå över till euron, enligt t ex den här artikeln i The Economist: Länk
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-02-13, 22:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag är nog enkelspårig, men min första tanke vad gäller krisen i Grekland är bara så här: Men jisses, det pris jag fått på boende på Tinos i höst, det är ju alldeles för lågt....Hur ska Nikoleta klara sommaren??? Kommer affären på "min gata" att klara krisen?? Bagaren??....
Ska jag skriva till Nikoleta och erbjuda mig att dubbla priset??? Det är ju ändå rätt billigt....

HELA Greklands kris kan jag ju inte påverka, men jag behöver ju inte bo till vänskapspris

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-02-13, 23:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Jag tänker nu på Greklands dåliga ekonomi. Kommer den att märkas för oss turister i detta underbara land.
Jag tror inte att Greklands ekonomiska problem kommer att påverka oss så mycket som jag trodde från början. Ett land med dessa problem har två vägar att gå. Antingen ökar man intäkterna, via ökad moms, andra skatter osv, vilket hade påverkat oss som besökare. Eller så sänker man kostnaderna. Grekland verkar nu ha valt det senare alternativet. Genom att låsa, eller t o m sänka offentliganställdas löner, ta bort förmåner, höja pensionsåldern mm...

Så det lär nog inte påverka oss i någon större omfattning. Ännu...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.
Detta stämmer tyvärr alltför väl! Grekland ljög om sin ekonomi för att få Euro. Och för att få alla de fördelar det medförde. Och förra regeringen ljög om budgetunderskottet inför EU för något eller några år sedan. De påstod att underskottet var 6 % när det i verkligheten var 12 %... Och Papandreou som vann valet på vissa löften fann helt plötsligt att det var omöjligt att genomföra det han gått till val på och lovat väljarna... Jag avundas INTE hans situation nu...!

Problemet här är också att Grekens minne går ungefär från "nyss" till "om en stund..." Problem som egentligen uppstod för flera år sedan lastas de som sitter vid makten idag! Även om de inte hade med saken att göra!

Man protesterar redan nu. Men vad protesterar man mot egentligen? De nödåtgärder som regeringen måste vidta idag? Eller mot den förra regeringen som orsakade det hela...? Eller är det bara: JAG vill inte få det sämre...?

De offentliganställda har i princip fördubblat sina löner sedan Euron infördes i Grekland! Och det är klart att de inte vill gå med på att försämra sina villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Ett tips på en grekisk källa och en grekisk syn på sakerna: www.ekathimerini.com.
En alldeles utmärkt tidning som jag läser i princip varje dag. Ger mycket information...

Citat:
Hur många länder i EU har inte haft ekonomiska bekymmer? Jag tänker då även på Sverige tidigt 90-tal.
Vår ekonomiska historia har inget med Greklands problem idag att göra. EES fanns då men inte EU eller Euro. Så frågan är tämligen irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
Bra sagt. Grekland har misskött sin ekonomi sedan de införde Euro. Och frågan är om de var några höjdare innan...? Men när de, på falska grunder(!), fick Euro, så verkar de levt i den felaktiga tron att EU fixar det sedan... Men nu ringer väckarklockan... Högt! Politiker i Grekland ligger sist på min lista av jobb jag skulle vilja ha just nu....

Men hade de kunnat få kontroll på lite av den svarta ekonomin och korruptionen hade det nog hjälp en bit på vägen för att få balans i ekonomin...

Citat:
MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.
Grekland får nu ev minimal hjälp av EU. EU ställer kravet att Grekland ska lösa detta själva. Men Euron MÅSTE skyddas. Till varje pris. Det är för mycket prestige investerat i Euro för att låta Grekland, Portugal och Irland sabotera Euron...

I värsta fall, fast jag tror det är mindre än en 1%-are, kommer Grekland att tvingas ut ur valutasammarbetet. Dvs bli tvingade att återinföra Drachman! (Gamla kära Draken...)

Men OM det skulle hända tvingas de att devalvera kraftigt direkt. Vilket är bra för oss besökare eftersom det då skulle bli lika billigt där igen som det var förr... MEN det är inte troligt att det sker... Jag har svårt att se att EU skulle tvinga fram en sådan drastisk åtgärd.

Men igår kostade en Euro 9,88! Första gången på länge den var under 10 SEK! Men en av anledningarna att den dök så var just Greklands ekonomi...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-02-14, 09:16
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur ska Nikoleta klara sommaren??? Kommer affären på "min gata" att klara krisen?? Bagaren??....
HELA Greklands kris kan jag ju inte påverka, men jag behöver ju inte bo till vänskapspris

Lissi
Jag har lika funderingar som du... Mina tankar går till Kostas på Lenio, han som innehar favvo-supermarketen som alltid avrundar neråt och som alltid är på gott humör och alla andra I Grekland... Jag skall göra vad jag kan... Lägga lite mer i dricks, fortsätta handla i de mindre supermarkets och helt enkelt fortsätta åka ner.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-02-14, 09:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Ja, ni alla som älskar Grekland, fortsätt att komma när ni har möjlighet. Ni kommer att finna att många affärer, restauranger och serveringar har stängt i år, men ni är dubbelt välkomna.

Jag läste nyss i Ethnos att man förväntar sig ett dåligt turistår med 7-15 % nergång. Den allmänna ekonomin i världen uppmuntrar inte till semesterutgifter.

När det gäller båttrafiken tycker jag att det är skandal och missbruk av statliga medel att man inte snabbare lyckats förhandla fram de avtal med rederierna som skulle ge oss bra båtturer och acceptabla priser. Några smarta gubbar sitter här och spelar poker med märkta kort.

Inrikesflyget har liknande förhandlingsläge. OA och Aigeon och andra, mindre företag, delar upp de vinstbärande linjerna men ingen vill ha de mindre lönsamma. (Konstigt...)

Vad turisterna kommer att märka är också att man nu ska erhålla kvitton på alla inköp och andra transaktioner. Som turist har man ingen nytta av de skatteavdrag dessa kvitton ska användas till av grekiska skattebetalare, men den andra anledningen till denna omdiskuterade åtgärd är just vad det synes vara: kontroll av inkomsterna för att möjliggöra beskattning och att komma åt alla dessa som lugnt låtit bli att betala skatt i alla år.

Det ska bli intressant att se om det kommer att fungera i den krassa verkligheten.

Taxiidkarna har protesterat kraftigt. De har hittills (vad jag vet) schablonbskattats och anser att det är omöjligt att få rättvisa nu, eftersom man ofta har en andraförare och det blir svårt att se vem som kört in vad. Flera andra grupper tycker detsamma.

De som sitter säkert på sina arbetsplatser torde vara kontrollanter av olika slag inom skatteväsendet, livmedelskontrollen, tullen och annat sånt, om man kan tro vad regeringen lovat om strängare åtgärder.

För att inte tala om datatekniker-och leverantörer av alla grader eftersom Papandreo vill att landet datoriseras snabbast möjligt.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-02-14, 15:44
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Tack Monica,
för Dina, som alltid, intressanta verklighetsbeskrivningar.
Du ger en bra bild av vad som kan ske.
Tyvärr inte Kalymnos i år. Nu blir det Milos.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-02-14, 16:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vad turisterna kommer att märka är också att man nu ska erhålla kvitton på alla inköp och andra transaktioner. Som turist har man ingen nytta av de skatteavdrag dessa kvitton ska användas till av grekiska skattebetalare, men den andra anledningen till denna omdiskuterade åtgärd är just vad det synes vara: kontroll av inkomsterna för att möjliggöra beskattning och att komma åt alla dessa som lugnt låtit bli att betala skatt i alla år.

Det ska bli intressant att se om det kommer att fungera i den krassa verkligheten.
Här tror jag att vi turister kommer att bli utsatta för kontroller...
Lätt sätt att håva in lite extra till kommunkassan Jfr böter vid mopedåkning utan hjälm.
Redan förra året fick vi kvitto av rumsuthyraren, på ETT ställe
// Helén
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-02-14, 16:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Här tror jag att vi turister kommer att bli utsatta för kontroller...
Redan förra året fick vi kvitto av rumsuthyraren, på ETT ställe
// Helén
..så hur gör jag om jag inte får kvitto där jag bor? Ska jag kräva det?? Bara EN gång har vi fått kvitto och det var i Appolonia på Naxos men bara på HALVA summan

Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-02-14, 16:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag har fått ordentligt kvitto en gång, på Lipsi. Och jag häpnade.

Vad gäller den ekonomiska krisen i Grekland så räknar jag inte med att bli påverkad. Naturligtvis måste grekerna kompensera sig för skattehöjningar osv så mycket kanske blir lite dyrare i år - men det tycker jag å andra sidan att det blivit varje år, efter eurons införande.

Jag är mer bekymrad för grekerna och deras vardag än för min egen del. Det är ett stålbad som väntar dem och det vore hemskt om hårt arbetande näringsidkare med små verksamheter inte får det att gå ihop.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-02-14, 17:41
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Jag har lika funderingar som du... Mina tankar går till Kostas på Lenio, han som innehar favvo-supermarketen som alltid avrundar neråt och som alltid är på gott humör och alla andra I Grekland... Jag skall göra vad jag kan... Lägga lite mer i dricks, fortsätta handla i de mindre supermarkets och helt enkelt fortsätta åka ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bara EN gång har vi fått kvitto och det var i Appolonia på Naxos men bara på HALVA summan

Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?
Djupa vatten det här kanske men är det inte delvis denna inställning som både vi och lokalbefolkningen lurar oss på? Egentligen är det ju mindre vanligt att man inte får kvitto och att betalningen inte slås in i kassaapparaten på stora supermarketar t.ex än på lokala kvartersbutiken, i alla fall är det min erfarenhet.

Visst kan jag också känna att jag vill ge extra dricks på en trevlig restaurant eller lägga någon euro extra på boendet på ett mysigt guesthouse men det hjälper ju egentligen inte problemet i det stora hela. Att våra "favoriter" får lite extra inkomster gör inte att mer av Greklands ekonomi blir vit och att de därmed kan få större möjligheter att komma på fötter.

Att Alexander-med-det-mysiga-boendet tjänar 100 Euro extra på min vecka där men inte ger mig kvitto och inte redovisar dem gör möjligen att hans familj kan äta bättre mat några dagar men det ger inte mer pengar till Greklands offentliga ekonomi för att driva daghem, skolor, sjukvård, äldrevård eller för att rusta upp t.ex infrastruktur för att vara brysk. Så som svar till Lissi: självklart drabbas inte du som köpare om du inte har kvitto på boendet eller restaurantbesöket men om vi verkligen vill hjälpa grekerna borde vi begära kvitton på det vi spenderar där nere. Hellre det än att lägga mer i dricks.

Känns som detta kommer mynna ut i en klassisk politisk kontrahentdiskussion men det kan väl också vara trevligt kanske.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-02-14, 18:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.
Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto? Lissi
Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Så som svar till Lissi: självklart drabbas inte du som köpare om du inte har kvitto på boendet eller restaurantbesöket
Läste någonstans- kommer tyvärr inte ihåg var, men jag tror att det var ett nyhetsreportage i morgontidningen, där det stod att böter kunde bli straffet både för kund och säljare om kvitto inte kan uppvisas
Ingen mer som läst/ hört talas om det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
men om vi verkligen vill hjälpa grekerna borde vi begära kvitton på det vi spenderar där nere. Hellre det än att lägga mer i dricks.
Ja- då bidrar vi alla fall, frågan kvarstår dock hur man hanterar det i praktiken?!

// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-02-14, 19:10
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Att Alexander-med-det-mysiga-boendet tjänar 100 Euro extra på min vecka där men inte ger mig kvitto och inte redovisar dem gör möjligen att hans familj kan äta bättre mat några dagar men det ger inte mer pengar till Greklands offentliga ekonomi för att driva daghem, skolor, sjukvård, äldrevård eller för att rusta upp t.ex infrastruktur för att vara brysk.
Det var bra uttryckt.

/kimmen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-02-15, 08:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Läste någonstans- kommer tyvärr inte ihåg var, men jag tror att det var ett nyhetsreportage i morgontidningen, där det stod att böter kunde bli straffet både för kund och säljare om kvitto inte kan uppvisas
Ingen mer som läst/ hört talas om det?
Det er riktig det. Kravet er at man skal ha kvittering for hvert kjøp, og den skal kunne fremvises til eventuelle kontrollører etter handelen. Den regelen har for så vidt eksistert lenge, og det har vært eksempler på kontroller f.eks utenfor tavernaer.
Poenget nå er at grekerne må ta vare på alle kvitteringene sine, de må til sammen ha kvitteringer tilsvarende 30 % av inntekten. Utgifter til bolig, strøm, vann og bilkjøp, f .eks., regnes ikke med, og i en artikkel jeg nylig leste sto det at mange grekere derfor faktisk ville ha problemer med å ha nok kvitteringer å legge ved selvangivelsen. Iallfall vil grekere i mye større grad enn før kreve kvittering for det de handler, det å gi kvittering vil bli mer vanlig. Om noen bedriftseiere dermed gjør alt de kan for å slippe å gi kvitteringer til utlendinger, gjenstår jo å se.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-02-15, 08:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Vi var faktiskt med om en kvittokontroll. Det var på Symi, taverna Trawler nere i hamnen. Vi hade dinerat därstädes ett antal kvällar, men ej erhållit annat än handskrivna kvitton i samband med betalningen av middagen.

Just denna kväll uppstod plötslig och febril aktivitet på Tavernan. Kassautskrivna kvitton skrevs ut i rasande takt och placerades i ett huj på alla gästernas bord i små glas.

Någon minut senare uppenbarade sig tvenne uniformerade poliser åtföljda av två civilklädda herrar. Det var skatterezzia på gång. Inne i tavernan kontrollerades personalliggarens överensstämmelse med i tjänst varande personal.
Ute vid borden fick vi besök av en kontrollant som nogsamt genomläste våra prydliga kvitton från glasskålarna.

Allt var tydligen i sin ordning tack vare att tavernan uppenbarligen fått ett förhandstips om förestående kontroll. Vi hade också noterat att två av kyparna plötsligt blivit "gäster" och parkerat vid ett bord tillsammans med ett vinkrus. Kyparjackorna var borttrollade i all hast.

Ack Grekland...

Arne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-02-15, 12:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Precis så, Aina.

Det finns inget förbud mot att diskutera politik på Kalimera.

Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.
Det är bara det att ekonomi ÄR politik. Åtminstone nationalekonomi (som ju också heter political economy på engelska). Det är ingen exakt vetenskap det handlar om, utan i hög grad politiska värderingar.
De s.k. experterna har f.ö. knappast mer rätt i sina prognoser än en hyfsat insatt lekman. Skillnaden är mest att de förra gång efter gång kan sitta i nyhetsprogrammen och tala om "hur det egentligen ligger till" och "sanningen är" och liknande, trots att de gång efter gång har haft fel i sina bedömningar.

/Thomas
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-02-15, 20:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Håller helt med dig! (Dessutom, det motsäger inte det jag skrev, i vart fall inte det jag menade)

När jag läste nationalekonomi var det just det jag inte gillade med ämnet. Ekonomiska teorier presenterades som naturlagar medan de i själva verket var i högsta grad påverkade av värderingar och ideologi.

Därför är det ju ett fall framåt om det heter political economics idag, när jag läste var det bara economics.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-02-16, 10:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag förstod vad du menade och mitt inlägg var egentligen inte riktat specifikt till dina (även om jag citerade från ett av dom). Det var mest att jag ville få fram att man inte kan koppla isär (national)ekonomi och politik från varandra och se det förra som nån slags objektiv sanning.
Vad gäller economics/political economy så är du antagligen mordernare än du vet om, för vad jag har förstått, så är det väl tvärtom om så att det blir mer och mer ovanligt att man använder uttrycket "political economy" (man kan ju misstänka att det är för att det säjer för mycket vad det egentligen handlar om). Själv är jag alltså ingen nationalekonom av facket, utan bara en simpel, om än klart nationalekonomiintresserad, statistiker (räknenisse som räknenisse...), så jag har inte hundraprocentig koll på vad som står/har stått i läroböckerna över tiden.
Sen är det förstås en annan sak att det engelska ordet "political" kanske har en liten annan betydelse än vårt svenska snarlika ord. "Political" i uttryck tillsammans med t.ex. economy/science betyder väl oftast nåt i stil med det svenska "stats- (eller just "national-)?

Har vi kommit tillräckligt långt ifrån ämnet nu?

/Thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT