Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-10, 15:58
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag tänker nu på Greklands dåliga ekonomi. Kommer den att märkas för oss turister i detta underbara land.

Kommer allt att bli dyrare för oss, kommer den lilla kvarterskrogen få slå igen, kommer lilla butiken slå igen.....

Vad händer om Grekland s a s kollapsar när man är där? Kommer vi märka nått?

Själv tror jag inte det kommer att märkas nått men någon kanske har en teori?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-10, 16:42
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Just nu är det väll mest positivt för semesterkassan eftersom Euron sjunkit under dagen, vilket gör att pengarna räcker längre. I varje fall på kort sikt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-11, 21:52
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag funderar också kring detta ämne och varför inte ämnet väcker intresse. Eller diskuteras det någon annanstans på forumet som jag inte hittat?

Hur påverkar den ekonomiska krisen vardagen för grekerna? Offentliganställda? Hur spiller det över på andra områden? Hur påverkas turismen, som är en stor del av Greklands ekonomi?

Kanske läge att söka information på andra håll än Kalimera. Någon som har tips om var?

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-11, 22:05
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Svaret är helt enkelt att ingen vet..... Spekulera kan man ju göra, klart är att de går en tuff tid tilll mötes
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-11, 22:10
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Kanske vore det en ide om nagon som bor i Grekland kan svara eller dela med sig om tankar om framtiden eller om det som hander just nu.....


/Lucky
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-11, 22:52
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Hej,

Ett tips på en grekisk källa och en grekisk syn på sakerna:
www.ekathimerini.com

En grekisk tidning på nätet. De har tankeväckande artiklar och ledare.

Tyvärr så blir jag så arg o ledsen när jag ser hur de flesta resonerar kring Greklands problem på andra publika forum, så jag tänker inte ens börja med att diskutera det hela här.

Däremot tänker jag ställa en, eller två, frågor, som jag inte vill ha svar på, men som jag tycker är värda lite eftertanke:

Hur många länder i EU har inte haft ekonomiska bekymmer? Jag tänker då även på Sverige tidigt 90-tal.

Varför bildades EU(EG, EEG...)?

Skall vi bara vara hjälpsamma när vi alla är rika?

Har USA med all sin makt uteslutit fattiga stater (New Mexico, Alaska, Alabama...) för att dollarn skall bli starkare?

Till sist, vill vi vara européer, eller bara svenskar? En liten fingervisning;
Svaret "både och..." funkar liksom inte.

/Grimm, som inte backar en tum från sin ståndpunkt. Jag älskar Europa, men kanske inte den nordligaste delen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-12, 12:17
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Till sist, vill vi vara européer, eller bara svenskar? En liten fingervisning;
Svaret "både och..." funkar liksom inte.


Ja, haller med dig helt pa den punkten. Ga ur, eller ga med!

Som jag ser det ar alternativen 2:
1/ ga med helt i Eu, infor euro etc....
2/ ett enat norden.


/Lucky ( som sett bade fordelar och nackdelar med Eu )
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-12, 13:36
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Kom hjem fra 6 uker i Hellas for et par uker siden, og reiser ned igjen om en måned. Jeg bor ikke i Hellas, men er der store deler av året.
Som en "rik" nordboer merker jeg ikke mye til situasjonen, - men stakkars de som fra før sliter med å få endene til å møtes.

Hele samfunnet har gearet ned ett hakk, og det merkes at den generelle aktiviten er mye, mye lavere.

Det er god plass på tavernaene i Kalamata, og innehavere jeg snakker med kan fortelle at omsetningen er MER enn halvert på to år.
Mange som tidligere hadde oppe om vinteren har nå stengt, og åpner ikke før sommeren begynner å nærme seg for alvor.

Arbeidsledigheten stiger og matvareprisene øker, og "mannen i gata" er sterkt bekymret for fremtiden. Man kan nå oppleve folk , håndverkere, steinleggere, o.a., som kommer rundt og spør om vi har noe arbeid som skal gjøres.

Det er nok en alvorlig hestekur som må til, - jfr. hva Island har opplevet. Noen i Hellas har levet over evne og ikke tenkt så mye på tiden som kommer etter. Stakkars den regjeringen som må (og vil) gjøre de grepene som må til for å få landet på fote igjen. De er dømt til å tape oponionen!

Jeg er enig med deg som sier: "Varför bildades EU?" - og "Skal vi bara vera hjälpsamma när vi alla vi er rika?"
Solidaritet er mer enn bare å si "stakkar" når noen lider!
Solidaritet er å hjelpe!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-12, 13:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Visst är solidaritet att hjälpa. Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.

Jag kan alldeles för lite om det här - men just det där gör mig irriterad. Det är helt enkelt inte okej.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-12, 14:20
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag tror att vi ska vara mycket oroliga, detta påverkar hela ekonomin även för oss som inte är med i Eurosamarbetet. Det naturligtvis inte så mycket för var och en av oss att göra förutom att resa dit som vi brukar om vi har ekonomi till det. Flyr turisterna blir det ännu värre.

På ett vis är vi inte så förvånad, ett land som har dålig skattemoral får ju ett mycket begränsat handlingsutrymme. Hur många gånger har vi inte upplevt att halva uthyrningspriset stått på kvittot och taxametern på taxin har slagits av.
Om inte alla rika och näringsidkare levererar in sin skatt så kollapsar ju samhället till slut. Det kan inte vara bara de som är anställda som betalar skatt.

Det är bäst att tillägga så inte någon tar illa upp, att alla är naturligtvis inte skattesmitare men tyvärr alldeles för många.
Vi får verkligen hoppas på det bästa, det kommer att bli tufft för människorna i Grekland. Känner verkligen med dem.

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-12, 17:11
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-.

Att misstolka Mysans mycket berättigade fråga gör mig ledsen. Inte är det väl så konstigt att vi som ofta reser till Grekland ställer oss frågan. Hur kommer detta att påverka oss? Jag trodde detta var ett reseforum och inte en...... sida.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-12, 17:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-.
Jag tänker personligen inte ge mig in i diskussionen om Greklands statistikfusk och kollapsade ekonomi, men det finns absolut inget i forumets regler som säger att man måste hålla politiska synpunkter utanför detta forum...

/kimmen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-12, 18:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-. ..... Jag trodde detta var ett reseforum och inte en...... sida.
Har lite svårt att förstå denna synpunkt. Vad är, och vad är inte politik ? Tråden tar upp ett lands trassliga ekonomi, vilket väl på sätt och vis måste handla om politik. Jag tror att det är vi nordbor som är så rädda för politisk diskussion/oenighet, men egentligen blir ju ett forum som Kalimeras ganska avslaget om vi bara ska diskutera resor, vara överens och klappa varandra på ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Visst är solidaritet att hjälpa. Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.
Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.

I backspegeln kan man se att Grekland borde haft kvar sina drachmer (man har ju egentligen inte klarat kvalificeringen för att få ha euro). Med egen skalpvaluta kunde man kanske devalverat och löst vissa problem (men samtidigt skaffat sig andra). Det här vore intressant att få utvecklat av någon som verkligen kan nationalekonomi.

Lars
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-12, 18:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
Jo precis. Såg bilder för några dagar sen av greker som brände en EU-flagga. Det kändes rätt provocerande, med tanke på att de är EU:s största bidragstagare. Å andra sidan, flaggbränningen ska nog ses som några individers tilltag, inte som uttryck för nåt slags allmän politisk åsikt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-12, 18:51
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Är det någon som aldrig försökt "skattefuska"? Aldrig lagt till en km vid resor till arbetet. Aldrig försökt få något utan kvitto? Tyvärr är det så att 80% försöker och ca 20% klarar det inte och skriker på polis.
Det är bara några politiker som tycker det är häftigt att betala skatt och vi andra försöker få så många kronor som möjligt för egen del. Tyvärr ligger det i människans natur. Har upplevt samma fenomen både i Spanien, Italien, Grekland m fl andra länder. Tyvärr har korruptionen här varit större än här hemma men det är bara att gilla läget.
Att sedan EU från början bildades för att Europa inte skulle få ytterliga ett krig på 1900-talet kan inte klandras. Hur det sedan utverklar sig beror på oss själva. Tyvärr knyter svenska bara näven i fickan medan söderut säger man ifrån på det ena eller andra viset.
//Chras
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-02-13, 10:08
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Har lite svårt att förstå denna synpunkt. Vad är, och vad är inte politik ? Tråden tar upp ett lands trassliga ekonomi, vilket väl på sätt och vis måste handla om politik. Jag tror att det är vi nordbor som är så rädda för politisk diskussion/oenighet, men egentligen blir ju ett forum som Kalimeras ganska avslaget om vi bara ska diskutera resor, vara överens och klappa varandra på ryggen.


Lars

Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska
kommentarer.
Se till att hålla Kalimera fritt från all slags "politik".
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-02-13, 11:06
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska
kommentarer.
Se till att hålla Kalimera fritt från all slags "politik".
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bli fritt fram för antisemitiska och rasbiologiska kommentarer här på Kalimera, det känns som en omöjlighet för mig.

När läget är oroligt i Grekland är så skulle det väl vara underligt om ämnet inte fick beröras här? Självklart ska det göras med respekt och hänsyn.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-02-13, 11:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska kommentarer...
Nja, det kallas väl Hets mot folkgrupp i lagens mening. Där går gränsen.

Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-02-13, 14:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Tack för svar allihop och tack för tipset om sajten ekatherimi, Grimm.

Jag blir lite förvånad över reaktionen om politik, Rujo. Att forumet Kalimera är opolitiskt innebär vad jag förstår att Kalimera som sajt inte tar politisk ställning eller försvarar Greklands regering eller opposition, men medlemmarna får självklart uttrycka åsikter, så länge man följer etiska regler (inte förtalar någon, inte uttrycker hets mot folkgrupp osv).

Vad är inte politik? Var drar man gränsen? Att flyga eller inte flyga är ju också en politisk fråga ur miljöaspekt och samhällsekonomi. Att turista i Sverige eller Grekland är en ekonomisk fråga - vilket land vill jag gynna?

Aina
som gärna betalar skatt
och sällan fu-skat(t)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-02-13, 14:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Precis så, Aina.

Det finns inget förbud mot att diskutera politik på Kalimera.

Däremot får man inte bryta mot forumets regler genom t ex inlägg som innebär hets mot folkgrupp.

Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.

inkfish/moderator
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT