Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-07-23, 12:20
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det vore väl det sämsta man kan göra. Jag kan förstå att människor är oroliga och jag kan förstå din oro eftersom dina söner är nämnda i denna tråd. Men att vara överdrivet orolig är för mig som att erkänna att man inte vågar leva. Det finns risker med allt vilket ju i och för sig är ett slitet uttryck. Jag tänker att man rör sig i offentliga miljöer, håller i ledstänger på kollektiva färdmedel, kundvagnen i affären, sitter i bussar, vistas i folksamlingar etc. etc.

Som sagt så tänker vi olika, har olika värderingar, tar olika risker.............


Hasse
Jag håller helt med Hasse.
Det finns ju enkla saker som man kan tänka på som jag tror är effektiva. Noggrann handhygien tex. Ha med apotekets alcogel i väskan och " sprita" händerna så fort man ska äta eller " vara med händerna i ansiktet". Inpränta hos sina barn att tvätta händerna.
På en semester i Grekland tillbringar man ju mesta tiden utomhus och det minskar ju också riskerna för smitta.

Rent allmänt har man, när man blir sjuk själv, ett ansvar att så långt det går undvika att utsätta andra för smitta, tycker jag. Då tänker också jag på vanliga sjukdomar som magsjuka, kraftiga förkylningar mm.

Senast redigerad av Vilma den 2009-07-23 klockan 13:03. Anledning: För mycket ointressant bludder
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-07-23, 12:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu har du fel Elisabet. I Sverige planerar vi att vaccinera alla men sjukvårdspersonal kommer självklart att vaccineras först. Vaccin är beställt så att det finns två doser som behövs till alla men självklart kommer det att ta tid innan det är klart. Organiserandet av hur det ska gå till sker nu i alla landsting och en del har fått avbryta sin semester för att jobba med planeringen.
Jasså, är det så. Ja det är ju tyvärr inte konstigt om informationen i tidningarna inte alltid stämmer.

Tillägg en stund senare: Jag läste Socialstyrelsens senaste pressmeddelande nu, och där skriver man som du säger att alla kommer att erbjudas vaccinering under hösten.

Det innebär med andra ord att risken att smittas inte är överdriven enligt smittsskyddsexperter, men självklart ska man inte "sluta leva" för det. Så här säger Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet:

– Det är viktigt att alla själva tar ansvar för att undvika att bli smittade eller att smitta andra och man kommer långt med att tvätta händerna ofta och noggrant samt att hosta och nysa i armvecket eller i en engångsnäsduk som man sedan slänger.

Senast redigerad av Elisabet den 2009-07-23 klockan 12:48. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-07-23, 14:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Svininfluensan

Man pratar om influnesan på varje nyhetssändning, och ger tips om hur man skall bete sig som att tvätta händer mm. Man manar till försiktighet för bla de som arbetar i "utsatta" miljöer som på flygplatsen, bussförare, personal Metro ,hotell etc eftersom de kommer i kontakt med mycket folk och resande från hela världen. Man manar till allmän uppmärksamhet för äldre, barn och sjuka mm.

Jag såg förresten att min egen kommun Sigtuna kommer erbjuda gratis vaccin till alla invånare i kommunen..

Camilla
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-07-23, 19:16
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svininfluensan

Jag fick just ett mail från en kompis som känner en person som överlevt "svininfluensan" överlevde gjorde han men sjukan satte sina spår i honom. Det är nog bäst att man vaccinerar sig när det är möjligt! Kolla in bilden på honom.
Yeasou
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/PigFlue.jpg
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-07-24, 08:50
daga daga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 37
Standard Sv: Svininfluensan

På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet. (detta var 13:e juni)....de med förhöjd kropstemp försågs med munskydd, och slussades vidare för läkarundersökning, sedan såg vi inte till dem...vet ej om en del fick åka hem?? Men de verkade iallafall som om de då gjorde vad de kunde för att inte få in influensan till ön.Daga
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-07-24, 09:46
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag fick just ett mail från en kompis som känner en person som överlevt "svininfluensan" överlevde gjorde han men sjukan satte sina spår i honom. Det är nog bäst att man vaccinerar sig när det är möjligt! Kolla in bilden på honom.
Yeasou
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/PigFlue.jpg
Det var grymt!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-07-24, 14:29
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av daga Visa inlägg
På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet. (detta var 13:e juni)....de med förhöjd kropstemp försågs med munskydd, och slussades vidare för läkarundersökning, sedan såg vi inte till dem...vet ej om en del fick åka hem?? Men de verkade iallafall som om de då gjorde vad de kunde för att inte få in influensan till ön.Daga
Likadan värmekamera fanns på Athens flygplats när dottern med familj kom hit den 18/7
Här pratas det oavbrutet i nyheterna om infulenssan och ges råd som även Frappe säger
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-07-24, 15:38
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av daga Visa inlägg
På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet.
Aha, det var en sådan de även hade på Rhodos flygplats den 25 juni när vi kom från Karpathos. Vi undrade just vad det var för mackapär som "genomstrålade" alla. Det satt ett par gubbar och kollade av skärmen hela tiden.

Celbe
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-07-24, 17:46
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Svininfluensan

Fears over swine flu assuaged - 24 July, 2009
Doctors urge people not to panic, while authorities take steps to prevent tourists from spreading the virus
Doctors urged people not to panic about the possible spread of swine flu in Greece, as authorities drafted extra measures to deal with tourists that may be carrying the disease.


More than 500 people in Greece have contracted swine flu but only one person has had to be admitted to an intensive-care unit so far. The 33-year-old man, who has not been named, is also suffering from pneumonia but was reported yesterday to be in stable condition.


The news that a person in Greece who has contracted the H1N1 virus is in serious condition has heightened fears among some Greeks about the impact of the disease. However, the Athens Medical Association (ISA) attempted to calm the public and stressed that unnecessary panic would only make the situation worse. “The ISA believes that the spread of the virus of panic and fear is likely to be more damaging to public health than swine flu itself,” the doctors’ group said in a statement. It also called on the media to maintain a responsible stance and not to feed blind panic.


Authorities are bracing for more cases of the virus to be brought into Greece by some of the millions of visitors who will come to spend their vacations in the country this summer. The Center for Disease Control and Prevention (KEELPNO) yesterday issued guidelines on how the spread of the virus can be prevented on trains, ships and in hotels. KEELPNO has advised officials to set aside areas where potential sufferers can be placed in isolation.


Authorities’ readiness could be put to the test in Piraeus today when the Ruby Princess cruise ship is expected to dock. Three cases of swine flu have been diagnosed on board the vessel, which is carrying some 4,500 passengers and crew.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-07-24, 21:12
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Svininfluensan

På den ö jag besökte under 6 veckor i juni/juli var vi ett flertal som drabbades av svininfluensan. Inklusive jag själv...Ingen höjdare att ligga i feber i värmen men heller inget att göra åt.Efter mindre än en vecka var jag på benen igen men fortfarande kan jag känna av i luftrören. Det är t ex tungt att springa och snart är det dags för Midnattsloppet i Stockholm..Ja,ja,nu har jag iallafall nå't att skylla på om jag inte orkar runt hela banan...
Någon mer som varit sjuk?
Anki
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-04, 20:22
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Svininfluensan.

Är det någon som vet om det varit några fall av svinfluensan på Kreta ? Isåfall hur utbrett är det? Ska man oroa sig ? Ska resa till Kreta i slutet av augusti.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-04, 21:33
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Kungsladugård, Västergötland
Inlägg: 13
Standard Sv: Svininfluensan.

Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-04, 22:49
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Svininfluensan.

Ok.Ja då är det väl hugget som stucket att vara hemma eller åka.Vi är inte i någon riskgrupp och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-08-04, 22:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svininfluensan.

Citat:
Ursprungligen postat av an5 Visa inlägg
och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
Är ungdomar mer mottagliga? Det har jag missat totalt.
// Helén

Edit: Ber om ursäkt för min tröghet, såg inte de konfirmerade fallen
skyller på att klockan är mycket.

Senast redigerad av Hellen den 2009-08-04 klockan 23:05.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-08-04, 23:25
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Kungsladugård, Västergötland
Inlägg: 13
Standard Sv: Svininfluensan.

Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-08-05, 00:01
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Svininfluensan.

Hängde inte heller riktigt med ???
Det är faktiskt så att de som drabbats mest av svininfluensan är ungdomar. Inte som i vanliga influensa tider att äldre blir mest drabbade och sjuka. Däremot är det några få som haft allvarligare symtomer. Därför känns det bra att vara på sitt 40:e år.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-08-05, 00:13
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Svininfluensan.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Jönsson Visa inlägg
Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
Mina killar som ska till England och se på fotboll om drygt en vecka. De är visserligen inte konfirmerade men det låter inte bra ändå.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-08-05, 08:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan.

Spontant säger jag att det är väl alltid yngre som smittas först och lättast eftersom de rör sig bland mer folk. Hur det blir i höst när skolorna börjar är det nog ingen som vet. Något som framkommit är väl kanske att personer över 50 år kan ha ett visst skydd eftersom de är födda före den virusstam som kom från Spanska sjukan utrotades först i slutet av 50-talet.

Sen verkar det ju som att yngre drabbats av allvarliga komplkationer oftare än vid våra vanliga influenser. Farligast är det kanske för gravida och de är ju en av de grupper som kommer att vaccineras först när de första doserna levereras i slutet av september. Allt vaccin kommer inte på en gång utan det kommer att komma veckovis under hösten. Länkar till olika myndigheter finns i den gamla tråden om svininfluensan.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-08-05, 09:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svininfluensan.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Jönsson Visa inlägg
Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Det stod ju ingenting om ungdomar i ditt första inlägg i tråden, jag trodde då att konfirmerade- bekräftade tolkats som konfirmander av An5 när h*n skrev att det är tur att man inte är ungdom längre.
Jag hade inte tidigare hört att just ungdomar skulle var mer mottagliga, men köper resonemanget att de rör sig mer och därmd utsätter sig för fler smittorisker.

// Helén - konfirmerad på 80-talet- tillhör man riskgruppen då?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-08-05, 09:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Svininfluensan.

Jag lyssnade härförliden till ett radioprogram om svininfluensan. En expert framhöll att en hel del äldre personer kan ha förvärvat viss immunitet genom de stora influensautbrotten under 50-60- och sjuttiotalet.

Detta skulle då kunna vara en förklaring till att just de unga drabbas extra hårt i denna omgång.

Arne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT