Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-10-29, 10:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Själv skulle jag flygit hem till Stockholm från Köpenhamn i dag med Sterling och just nu vet jag inte hur jag tar mig hem men det är en struntsak igentligen för hem lär jag komma till slut, värre är det för några av mina närmsta vänner som nu står utan jobb! Att Sterling skulle gå i KK har bara varit en tidsfråga, och som SteffTee skriver lär bolaget komma tillbaka i någon form, kom i håg att Mr Islänning som ligger bakom Sterling även hade ett eller fler fingrar med Fly Me.....


Camilla som åker till Aten på lördag!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-10-29, 11:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Tråkigt för alla drabbade. Vi sitter själva i "bokartider", men nu blir man orolig. Ska man ha is i magen, eller?

Vi drabbades av FlyMe-konkursen för två år sen, men fick pengarna åter (och en ny resa med Apollo).

/NW
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-10-29, 11:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Ljus i mörkret!!!

"Sterling ersätter inga biljetter men om man har köpt sin biljett och betalat med kort finns det god chans att få pengarna tillbaka.

Personer som köpt biljetter på Sterlings hemsida och betalat med kort uppmanas att höra av sig till sina banker. På Swedbank säger man att en outnyttjad resa som betalats med kort kommer att betraktas som en reklamerad vara.

- Om kunden inte erbjuds ett likvärdigt alternativ av Sterling så kommer kunden att få pengarna tillbaka, säger Anna Sundblad, pressinformatör på Swedbank."
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-10-29, 11:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Ja, det är väl samma förfarande som vid Fly Me konkursen.
Vi var drabbade då, fick tillbaka pengarna via kortköpsreklamation och bokade ny resa med Sterling. Hoppas något nytt bolag vill satsa på de gamla Sterlinglinjerna.
// Helén
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-10-29, 11:22
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tråkigt för alla drabbade. Vi sitter själva i "bokartider", men nu blir man orolig. Ska man ha is i magen, eller?

Vi drabbades av FlyMe-konkursen för två år sen, men fick pengarna åter (och en ny resa med Apollo).

/NW
Jag skulle då inte våga boka nån resa nu i dessa orostider. Börsen åker berg- och dalbana och man vet inte ett dugg om vilka bolag som dukar under. Jag själv gör lika som sommaren som var. Har is i magen och väntar så länge som möjligt. Har koll på hur det ser ut på resefronten och dit jag tänkt mig. Det blir så bra ändå. Vi lyckades få vad vi ville ha iaf.

//Monica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-10-29, 13:23
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Sterling i konkurs.

bokade med sterling till aten och hem från chania. för 2 veckor sedan avbokade deaten-avgången och nu har de kursat. har bokat om med appolo till samos och hem från santorini. obetydligt dyrare. boka nu för det blir säkert huggsexa om platserna nu efter sterlings konkurs.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-10-29, 14:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

God idé! Vi har också bokat nedresan den 16 Maj 2009 med Apollo.
Arlanda- Santorini två personer enkel resa för inalles strax under 2600 Sek. Okristlig start visserligen, 05.50, men det får man ta.

Hemresan ska ske från Dodekaneserna i mitten av Juni.

Arne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-10-29, 18:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Tja, det var ju ingen större överraskning... Men trist ändå. Hoppas alla här har köpt biljetter med kort för då finns det goda möjligheter att gå ekonomiskt oskadad ur det hela i alla fall. Även om det är trist att bli av med biljetterna...

Samtidigt tror jag att Sterings konkursbo köps av något annat bolag som andra här sagt. Och att det kanske kommer ytterligare någon aktör på just Athen och Kreta. Personligen hoppas jag på Ryan.

Men det finns många andra bolag. Jag hittade i förra veckan Kph -Ath tor två veckor i Juni 2009 för 1862 SEK med en mellanlandning i varje riktning. (Sk rökpaus nu när man inte får röka på planen längre... ) Och det var ett stort känt bolag i Star-alliansen.

Samtidigt ska man vara medveten om att vissa inom braschen kunniga förespår att ytterligare 25 bolag kommer att gå i KK före nyår. Och de säger att bränslepriserna och finanskrisen riskerar att knäcka även stora kända bolag.

Så det kan medföra viss risk att köpa biljetter nu. Jag hade inte gjort utan att betala med kreditkort. Då är man i alla fall ekonomiskt säkrad ännu så länge. Men blir det för stora förluster pga KK bland flygbolag kanske man ändrar villkoren för det med. Sådant har ju hänt förr...!

Är det förresten någon här som vet vilket bolag Lissi flög ner med? Sitter hon i skiten nu? Hon ska ju flyga hem på Lördag...

Senast redigerad av Peter den 2008-10-29 klockan 18:07. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-10-29, 18:15
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Mot uppvisande av bokningsbekräftelse från Sterling kan man på SAS få boka platser från någon destination på kontinenten till Skandinavien.
Dessutom alla Intrascand trafik (=inom Skandinavien) och inrikes Sverige.
Bokningar tas emot i turistklass, i mån av tillgång och psgr betalar endast skatter och flygplatsavgifter.
Hur det är med flygningar där man måste mellanlanda för att ta sig hem vet jag ej men fr Athen kan man i alla fall boka sig hem till CPH med detta erbjudande. SAS flyger f.n dagligen ATH-CPH och dessutom ATH-ARN Lör-sön.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-10-29, 18:27
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Är det någon som har bra koll på hur det är med resegarantin? Är ju i bokartagen och planerar en resa med Apollo till Santorini, endast flygstol.

Resegarantin verkar ju skydda resenären men gäller ju endast vid paketresa. Dock står det på konsumentverkets hemsida följande; "Om du köper en så kallad flygstol av en paketresearrangör och reser tillsammans med andra som köpt paketresor, omfattas din "charterflygstol" av resegarantin. Resegarantin gäller däremot inte när du köper en reguljär flygbiljett, även om det finns andra passagerare på planet som har köpt en paketresa." Betyder det då att man är skyddad av resegarantin ändå? Apollo använder i den aktuella flighten till Santorini SAS, har det någon betydelse att de inte använder Novair? Räknas det som charterstol eller reguljärstol då? Borde väl vara en charterstol ändå va?

Hoppas någon vet!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-10-29, 19:14
AnnaÖrebro AnnaÖrebro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 45
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Hej, vi hade bokat vår hemresa med Sterling nästa sommar, och nu har 4500 kr gått upp i rök, min man har varit i kontakt med handelsbanken idag och vi har gjort en sk kortreklamation men våra chanser är inte goda att få tillbaka några pengar, då vi har betalat med mastercard kontokort och inte mastercard kreditkort. Om vi ska få tillbaks några pengar blir det aktuellt nästa sommar, för man måste tydligen se att resan inte har blivit genomförd. Så nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra, vänta och se vad som händer eller boka nya biljetter med SAS./ Annaörebro
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-10-29, 19:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Nu puttrar det på spisen... Jag har varit i kontakt med Lissi och hon flyger med SAS så hon klarar sig... Skönt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maartina Visa inlägg
"Om du köper en så kallad flygstol av en paketresearrangör och reser tillsammans med andra som köpt paketresor, omfattas din "charterflygstol" av resegarantin.
Enligt den formuleringen omfattas du av resegarantin. Men köp med ett kreditkort för säkerhets skull! Då är du ju skyddad.

Apollo hyr in plan från SAS på vissa sträckor. Tex till Santo. Jag flög själv med SAS, genom Apollo, just dit i Sept. Och då är det ENBART för charter, inga reguljärpassagerare. Så det är ett charterplan som vilket som helst oavsett vad det står på stjärtfenan...

Samtidigt tror jag att det är en minimal risk att Apollo skulle gå omkull. De har en väldigt stor, och så vitt jag vet, finansiellt sett sund ägare i KUONI. Och jag betvivlar att de låter Apollo gå i KK. Bolaget kostade för mycket för att "slarvas" bort det på det sättet. Då är det bättre att pytsa in lite pengar i Apollo om det skulle behövas. Att de sedan har velat sälja Apollo sedan många år handlar enbart om att Apollo har lämnar för liten vinst för att KUONI ska vara nöjda.

Så jag hade absolut inte avstått från att köpa stol eller resa av Apollo av den anledningen. Tvärtom. Jag TROR att det är ett av de säkrare alternativen just nu... (Och jag som alltid brukar skälla på dem... ) Då skulle jag tro att det är större risk att SAS går omkull och turen ställs in av den anledningen! Men då är du också ekonomiskt skyddad. Men jag tror att det är rätt liten risk att SAS skulle gå omkull faktiskt...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-10-29, 19:32
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Är det förresten någon här som vet vilket bolag Lissi flög ner med? Sitter hon i skiten nu? Hon ska ju flyga hem på Lördag...
Jag är så gott som säker på att hon inte flög med Sterling. Hon brukar ju oftast flyga med SAS så vi får hoppas att det var så den här gången också. Hon är rätt trött på Sterling eftersom hon har råkat ut för inställda flyg med dem två gånger.

Carina

Ooops! Du hann visst skriva igen innan jag hann svara. Hon åkte med SAS... skönt!

Senast redigerad av CarinaN den 2008-10-29 klockan 19:34. Anledning: Peter hann före....
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-10-29, 19:34
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Hej Peter!
Ja, det var SAS jag menade även om jag formulerade mig lite vagt. Att de skulle gå i konkurs alltså, inte Apollo. Men då borde det ju bara leda till att Apollo använder sig av ett annat bolag? Har hela tiden tyckt att det känns mest tryggt att boka resan med Apollo, då det är första gången vi åker endast flygstol. Känns superläskigt och superspännande att fixa boende och transer (till Naxos) på egen hand! (inbiten charterresenär som man är) Blir nog till att boka imorgon!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-10-29, 19:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaÖrebro Visa inlägg
...då vi har betalat med mastercard kontokort och inte mastercard kreditkort.
Det där är ett elände, för att Kontokort = Kontant, och Kreditkort = som det heter kredit. Och där gäller helt olika regler. Men kolla med banken vilka försäkringar som är knutna till kortet. Dvs inte bankens villkor utan de försäkringar som är knutna till kortet. Kolla även er hemförsäkring om det finns någon möjlighet den vägen.

När Fly Me gick omkull betalade faktiskt alla banker ut ersättning även för Kontokortsbetalda biljetter trots att de egentligen inte behövde det!!! De gjorde det för ren goodwill. Så de enda som förlorade då var de som betalat med rena kontanter! Samtidigt rör det sig om ca 40.000 biljetter totalt! Så det är frågan hur bankerna ställer till att betala ut ersättning när de inte egentligen inte måste...? Med tanke på finanskris och allt.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-10-29, 21:04
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 38
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Hej,

Jag fick avboka resa i somras pga pappa var dödssjuk i cancer. Valde att sätta in pengar på Sterling Club-konto eftersom min pojkvän inte var med på min hemförsäkring och därmed hade vi förlorat mer pengar på att låta försäkringen täcka för resan.

Jag hade 4.300 DKK inne och nu är väl allt borta!
Jag har ju inte bokat någon resa ännu, utan har pengarna innestående, hur tror ni att det kommer gå för mig? Ursprungligen är resan köpt med VISA kontokort, inte kreditkort.

Det ser dystert ut eller hur?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-10-29, 21:19
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

ja här verkar det som vi får tillbaka pengarna har betalt med visa kort och banken skulle hjälpa oss(seb).Men ändå...barnen är ledsna och jag oxå inte lätt att få ihop pengar när man är ensamstående..Och vart ska man hitta en billig resa nu???Lider med alla som drabbats man kan ju alltid hoppas att apollo fixar lite billiga flygstolar...
/katarina
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-10-29, 21:21
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Och en sak till vad gör man med inrikes biljetterna som är bokade och betalda hos Norweigan???
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-10-29, 22:00
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Har man köpt resan med bankkort/kreditkort och har Swedbank som sin bank titta in på deras hemsida. Där finns blanketter att skriva ut, fylla i och skicka in så får man förhoppningsvis tillbaka pengarna. Man gör alltså en reklamation av köpet. Tycker Swedbank har agerat snabbt för sina kunder i denna för många trista händelse.

Tomas
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-10-29, 22:05
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaÖrebro Visa inlägg
Hej, vi hade bokat vår hemresa med Sterling nästa sommar, och nu har 4500 kr gått upp i rök, min man har varit i kontakt med handelsbanken idag och vi har gjort en sk kortreklamation men våra chanser är inte goda att få tillbaka några pengar, då vi har betalat med mastercard kontokort och inte mastercard kreditkort.
Om denna nyhet är riktig, http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...3&lpos=extra_3 , så tror jag att möjligheten är ganska god för alla betalkortskunder att få sina pengar tillbaks. Om SE-banken har tagit beslut att betala ut pengar till alla, tvivlar jag på att andra banker kan framhärda i att inte återbetala.

Lars
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT