Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-10-12, 22:24
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Sterling

Så blev vi också drabbade. Flyget ut flyttat och inget plan på hemresan(september 2009) Vi antog erbjudandet att avboka och få pengarna tillbaka! Nu väntar vi bara på att se pengarna på bankkontot. Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".
Ingegerd
  #42  
Gammal 2008-10-12, 22:35
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Så blev vi också drabbade. Flyget ut flyttat och inget plan på hemresan(september 2009) Vi antog erbjudandet att avboka och få pengarna tillbaka! Nu väntar vi bara på att se pengarna på bankkontot. Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".
Ingegerd

Ni kan vara lugna , pengarna tillbaka för oss tog tre dagar ! '

/ Tom
  #43  
Gammal 2008-10-16, 19:42
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Sterling

Citat:
Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".
Ingegerd
Hej !
Har nu bokat om septemberresan 2009 ,nu med SAS ! Som vanligt bra flygtider tor Kph - Aten.
Priset för 2 vuxna + 1 nioåring hamnade på rimliga 6600:-

"Svajigt" är bara förnamnet då det gäller Sterling . Hur man skall fylla flyget med dom nya tiderna, och det nya priset, är för mig en gåta !

Priset för samma resa hamnade med alla tillägg på 10300:-

/ Tom
  #44  
Gammal 2008-10-16, 20:01
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Priset för samma resa hamnade med alla tillägg på 10300:-
Sterling har bra priser från Arlanda. Billigare än SAS bland de avgångar vi kollat på. Dock vågar vi inte boka med Sterling, så vi sitter och väntar på billiga resor med SAS för säkerhets skull, dem ser ju ut att sitta lite säkrare.
  #45  
Gammal 2008-10-16, 20:58
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Sterling

Vi hade bokat Köpenhamn-Aten den 17/6 med retur den 3/7 och betalat med VISA-kort. Efter någon vecka kom ett mail att nämnda flyg var avlyst och att vi kunde boka om eller få pengarna tillbaks. Vi bokade om och åker istället den 14/6 och hem igen den 1/7. Priset var ju så bra tycker jag. 6.900 för två vuxna och två tonåringar. Bara att hålla tummarna nu...
Tomas
  #46  
Gammal 2008-10-16, 22:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sterling

Just nu skulle jag vara väldigt försiktig med att boka resor som ligger längre fram än 2 - 3 veckor. Sterling har uppenbarligen stora ekonomiska problem. När personalen strejkade i våras hade Sterling en kassa som bar dem i några få dagar. Den lär inte vara mycket större idag! De har inte så vitt jag vet heller någon ekonomiskt stark ägare som kan stötta dem. Och nu kommer vintern när de inte lär ha så många linjer igång. Och de har redan nu ställt in ett antal avgångar nästa år... I alla fall från Kph som jag kollat.

Jag ifrågasätter starkt om Sterling kommer att finnas kvar i nuvarande form våren -09....

Jag är lite osäker här men är det inte rätt stora Isländska ägare i Sterling numera? Och då har vi väl alla sett hur det gått med den Isländska Kronan och Börsen de senaste veckorna....?
  #47  
Gammal 2008-10-17, 07:53
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag är lite osäker här men är det inte rätt stora Isländska ägare i Sterling numera? Och då har vi väl alla sett hur det gått med den Isländska Kronan och Börsen de senaste veckorna....?
Jodå, den isländske storägaren heter Palmi Haraldsson med sitt bolag FONS. Tidigare insyltad i FlyMe före konkursen. Jag tror tyvärr chansen att Sterling överlever vintern är försvinnande liten.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-10-17 klockan 07:56.
  #48  
Gammal 2008-10-17, 17:24
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Sterling

Finns det något sätt att kolla hur ett flygbolag "mår?" Hur vet man t.ex att SAS är säkrare? Vi som ska boka för hela storfamiljen, vi vill naturligtvis ha biljetter till rimligt pris. Provade förresten att boka för en grupp, genom flygstolen.se, men de biljetterna dom föreslog var både dyra och med mellanlandning i Prag, kunde hitta till bättre pris själv.Men nu törs jag inte riktigt.....
Det är många som drabbas om vår drömresa blir inställd p.gr.av konkurs! Ingegerd
  #49  
Gammal 2008-10-17, 20:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jodå, den isländske storägaren heter Palmi Haraldsson med sitt bolag FONS. Tidigare insyltad i FlyMe före konkursen.
Tack. Jag hade för mig att det var något sådant...

Citat:
Jag tror tyvärr chansen att Sterling överlever vintern är försvinnande liten.
Tyvärr måste jag hålla med dig. Jag tycker det är synd för vi som bor i Sydsverige har haft mycket nytta av deras, och tidigare Maersks, billiga biljetter från Kph till Athen. Samtidigt vet jag att de var illa ute i våras när peersonalen strejkade. De hade bara kassa för några dagar. Dvs likviditeten är i botten...

Samtidigt öppnar det för andra bolag, tex Ryan m fl. Speciellt eftersom EU slagit Grekland på fingrarna då de stöttat Olympic för mycket och de kommer att försvinna. Och Kastrup har precis beslutat att bygga en helt ny Terminal enbart för lågprisbolagen! Så inget ont som kanske trots allt för något gott med sig....

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Finns det något sätt att kolla hur ett flygbolag "mår?"
Det är rätt svårt. Du kan naturligtvis kolla deras öppna bokföring med balansomslutning, kassa osv. Det kan ge dig en uppfattning om företagets finansiella status men säger ändå långt ifrån allt. Faktum är att man ofta får mer info genom att läsa tidningar och olika resesiter! När det börjar ryktas om ett bolag så brukar det oftast finnas en grund för det. "Ingen rök utan eld..." (Om man inte bränner Svavel på Koppar för då kan man få rök utan eld av resterna... )

Citat:
Hur vet man t.ex att SAS är säkrare?
Det kan man inte säga med 100% säkerhet, men jag tror att sannolikheten att tex SAS skulle gå i KK är försvinnade liten. Liksom andra större etablerade bolag. Men det är vad jag TROR! Då är nog faran större med div lågprisbolag. Men samtidigt är Ryan ett av de mest lönamma bolagen just nu!

Citat:
Det är många som drabbas om vår drömresa blir inställd p.gr.av konkurs!
Så länge du beställer resan med ett större etablerat bolag är det troligtvis ingen större fara. Fast som sagt hade jag nog inte bokat en resa längre fram med Sterling just nu.
  #50  
Gammal 2008-10-18, 15:01
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Sterling

Hmm det ser ju onekligen mörkt ut men hoppet är ju det sista som överger en. Vägrar dock måla fan på väggen så länge inte något är svart på vitt! Får hoppas på att de åtgärder som Sterling trots allt gör med att ställa in avgångar m.m, räcker så att alla vi som har bokat till sommaren kommer iväg. Och hem...
Tomas
  #51  
Gammal 2008-10-19, 15:03
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
Får hoppas på att de åtgärder som Sterling trots allt gör med att ställa in avgångar m.m, räcker så att alla vi som har bokat till sommaren kommer iväg. Och hem...
Tomas
Tyvärr är det ju så att flygplan som står på marken enbart är en kostnad. För att generera pengar måste planen vara i luften.

I en intervju i http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2091/2008-10-15.html med Sterlings ägare Palmi Haraldsson, sägar han att han vill minska innehav i Sterling. Så sent som i augusti sa nämde Haraldsson att han skulle öka sitt innehav.

Tyvärr ger detta dåliga vibbar, utan att för den del "måla fan på väggen"

Tobbe
  #52  
Gammal 2008-10-19, 16:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sterling

Sterling skulle startat 4 nya linjer från Sturup nu i höst. Det kommer man dock att avvakta med på obestämd tid... Sturup räknar med att tappa 100.000 passagerare i år och 150.000 nästa år... Det är inget dåligt tapp. Samtidigt satsar Kastrup på lågprisflygen och bygger en ny terminal enbart för dem...

Länge leve Bron... 22 min från Malmö till Kastrup med tåget! Sorry ni som bor norröver...

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Tyvärr ger detta dåliga vibbar, utan att för den del "måla fan på väggen"
Den gubben sitter nog där på väggen redan och tittar och ler... Tyvärr. Fast jag hoppas att jag, och ni andra har fel, för jag tycker att Sterling behövs. Samtidigt kan det ju komma ännu bättre alternativ om vi har tur...!
  #53  
Gammal 2008-10-20, 16:48
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Sterling

Ang SAS så tror jag att SAS i dagens form inte kommer finnas kvar om 12 månader. Det man kan vara säkert (nja..) är att delar av SAs troligtvis kommer bli uppköpta av Lufthansa eller BA eller Finair eller kanske en 3:e aktör som inte har nämts än.

Både LH och BA har visat ett startk intresse i SAS. Om ett eventuell köp gå igenom skulle jag vara förvånad om man inte håller kvar befintliga bokningar om linjer finns kvar.

/Nico
  #54  
Gammal 2008-10-20, 17:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sterling

Jag drog iväg ett email till Nordea angående våra Visakort därstädes.
Frågan gällde om det gick att återvinna redan inbetalda pengar därest bolaget skulle gå i konkurs innan avresan.
Svaret som följer:

Hej Arne

Tackf ör ditt mejl.

Jag har varit i kontakt med vår Kortservice som meddelar följande:
"Nej, kortförsäkringen gäller inte vid konkurs. Dock kan kunden alltid göra
en kortreklamation om han eller hon råkar ut för en sådan olycklig händelse
men man kan aldrig garantera utdelning från ett konkursbo".


Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)
Catarina Andersson


Arne
  #55  
Gammal 2008-10-20, 19:11
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hej Arne

Tackf ör ditt mejl.

Jag har varit i kontakt med vår Kortservice som meddelar följande:
"Nej, kortförsäkringen gäller inte vid konkurs. Dock kan kunden alltid göra
en kortreklamation om han eller hon råkar ut för en sådan olycklig händelse
men man kan aldrig garantera utdelning från ett konkursbo".

Nordea Bank AB (publ)
Ja, så blev det ju för oss som var part i FlyMe-konkursen. Pengar kom snabbt och lätt i retur från Nordea (och andra banker) men inte från kortets reseförsäkring utan som en reklamation på kortköpet. Det är alltså inte så att det är solklart att den reklamationsrätten ska gälla vid konkurs. Frågan är om FlyMe återbetalningarna kan betraktas som ett prejudikat eller om bankerna kan hävda att det var en isolerad engångsföreteelse.

Lars
  #56  
Gammal 2008-10-21, 09:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sterling

För den försiktige finnes ett alternativ. Om man bokar sin biljett via exempelvis Flygstolen.se, då har man möjlighet att köpa till en försäkring mot flygbolagskonkurs. Flygstolen tar 48Sek pp och bokning. Reglerna finner den intresserade här nedan. Begränsningen ligger däri att utbudet blir begränsat till de bolag flygstolen valt att samarbeta med

Arne

Konkursskydd Kostnad : 49 kr/biljett

Om du har köpt en biljett/biljetter hos ett flygbolag som kommit på obestånd eller gått i konkurs och därför ställt in sina avgångar, kan du förlora dina pengar.

För att skydda dig som kund om något sådant skulle inträffa, har Flygstolen.se tecknat försäkring för samtliga biljetter, det innebär att du får kompensation för förluster enligt den omfattning som vi beskriver nedan. Om ett reguljärt flygbolag inte kan fullfölja sina åtaganden och ställer in sina flygningar på grund av obestånd eller konkurs (enligt gällande svensk lagstiftning) förbinder sig Flygstolen.se för nedanstående:[LIST=1][*]Om du ännu inte har påbörjat den försäkrade flygningen när försäkringsfallet inträffar, ersätts du med det belopp du betalt för flygbiljetten (dock max 50 000 kr per biljett).[*]Om du redan har påbörjat en försäkrad flygning när försäkringsfallet inträffar kan du välja att få ersättning för antingen:
a) den del av flygpriset som inte kan nyttjas eller
b) kostnaderna för en likvärdig returflygning.

Du ska med bindande verkan ange ditt val enligt punkt a) eller b) i samband med att ersättningsanspråket görs gällande.[*]Den ersättning som framgår av punkt 1 eller 2 minskas med det belopp som återbetalas av flygbolaget eller dess befullmäktigade inkassobyrå eller avräkningsställe.[/LIST]Detta skydd täcker dock inte flygbolag som är registrerade under ”Chapter 11” (närmast företagsrekonstruktion) när biljetten betalas och skrivs ut. Information om vilka bolag som ligger under chapter 11 finner du på www.ipplondon.co.uk under Airline news.

För att kunna erbjuda denna service måste vi ta ut en mindre avgift, som täcker administrativa kostnader och ersättningskrav för berörda passagerare.
  #57  
Gammal 2008-10-21, 12:01
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Sterling

Hej Lars,

Är det själva kortköpet/banken (i ditt fall Nordea) som reklameras? dvs att man inte fått "levererat" det man köpt? Själva kortköpet i sig har ju fungerat. Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs. Har svårt att få kläm på detta. Ursäkta min okunskap

Tomas
  #58  
Gammal 2008-10-21, 13:13
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs.
När det gäller konkurs så är det ju så att den som köpt en resa har en fordran på konkursboet (kan inte riktigt kallas reklamation). Men det är en oprioriterad fordran som i praktiken aldrig ger nått tillbaka när konkursförvaltaren är klar. Först ska staten (moms & skatter) och banker mfl ha sitt.
När det gäller kortföretagen så har jag inte koll på juridiken. Men i fallet FlyMe var resonemanget ungefär så här (tror jag):
Den som köper resan med kreditkort får en faktura från kortföretaget, i det läget uppstår en "gråzon", kortföretaget var på sätt och vis säljare av resan. Kortföretaget/banken är inte i konkurs men samtidigt kan de inte leverera den vara som kunden köpt, alltså kan man reklamera köpet till dem.
Någon av bankerna tog snabbt beslutet att betala tillbaks och då hängde alla på för att inte få badwill.
Dessutom beslutades att även resor köpta med betalkort skulle omfattas av samma regler.
Hur bankerna resonerar nästa gång är svårt att veta, se Arnes inlägg ovan.

Lars
  #59  
Gammal 2008-10-21, 13:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Till TomasR;
En sak till, jag förstår att du är orolig för din resa köpt av Sterling. Se TobbeS inlägg längre upp i tråden, där talas om att Sterlings ägare vill sälja. Det finns ju faktiskt en möjlighet att det lyckas och att ett annat bolag då tar över förpliktelserna mot er som köpt flygresa.
  #60  
Gammal 2008-10-21, 14:11
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Sterling

Lars,

tack för att du reder ut begreppen. Nu klarnar det. I mitt fall betalde jag direkt på nätet med betalkort/Visa. Det blir intressant att följa detta och se vart det blir av det.

Tomas
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT