Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-07-14, 10:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Nejdå, det förstår jag. Jag bara resonerade utifrån mig själv, egentligen.

För min del tänker jag dessutom som Netwolf - att jag absolut vill ha mina kort på olika ställen om jag blir bestulen. Ett har jag i plånboken som jag har med mig, ett i värdepåsen på rummet.

En situation som jag kommer att tänka på är när jag är på taverna. Min dagrygga är stor och oftast rätt fullmatad, så den släpar jag inte med varje gång jag ska på toa eller gå in och betala. Så när jag lämnar bordet för att gå in tar jag med plånboken och mobilen i handen.

Om jag dessutom haft med värdepåsen i ryggan hade jag fått ta med även den på toa - och det skulle kännas onödigt att liksom flasha den upp och ner ur ryggan hela tiden. Kolla här, här är turistens värdesaker.

(Däremot har hanterar jag ogenerat min ipad i motsvarande situation. Den tar jag aldrig med på toa. Det händer till och med att jag helt dödsföraktande lämnar den på bordet när jag går in och det är helt vansinnigt, jag vet. Men jag gör det i nåt slags trots, antar jag, "det här är Grekland och jag VET att det går". Men jag medger att jag pinkar jävligt snabbt just de gångerna. Och jag skulle inte skylla på någon annan om den försvann i det läget.)
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-07-24, 10:25
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg 2012 har jag alltid känt mig oerhört trygg i Grekland o Kykladerna, men fick mig naturligtvis en tankeställare den dagen jag återkom till min hyrbil ovanför Baxedes-stranden! Någon hade krossat en sidoruta på hyrbilen med en stor sten o sökt igenom bilen och stulit min handbagageväska med två klädombyten o mina 6 minneskort med semesterbilder samt mina extrabatterier till kamerorna! (Väskan hade legat gömd under ett säte o INTE skyltat!) Som tur var hade jag inga betalkort, kontanter eller andra värdesaker i bilen! Fick full ersättning från min Hemförsäkring efter hemkomst (det blir snabbt frågan om ganska många tusenlappar i återanskaffningskostnad när man börjar räkna efter!!), men förlorade dock två halva semesterdagar vilka tillbringades hos polisen för att dokumentera stölden... Alla verkade då överens om att det opererar en hel del utländska ligor i Grekland o turisterna är givetvis tacksamma byten eftersom vi ofta har med oss reskassor o div värdesaker! Frågan är VAR vi egentligen säkrast förvarar t ex våra kontanter o betalkort, fr a om vi reser ensamma o gärna ligger många timmar på stranden eller i vattnet ?
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-07-24, 12:21
Petridis Petridis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Varför måste man ha en massa kontanter på sig då? jag känner ett tiotal förutom jag själv som varit eller är I Grekland och det är Inga problem att ta ut pengar
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-07-24, 12:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Petridis Visa inlägg
Varför måste man ha en massa kontanter på sig då? jag känner ett tiotal förutom jag själv som varit eller är I Grekland och det är Inga problem att ta ut pengar
När den här tråden startades var det ingen som visste om det skulle bli en Grexit eller inte.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-08-02, 08:54
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av elena2de Visa inlägg
tycker det är väldigt trist att de stora försäkringsbolagen inte har gjort det ännu...
Jag blev bestulen på plånbok med kontanter, bankkort och körkort (i Spanien visserligen) i februari. Jag fick ingen ersättning. SalusAnsvar/och även Folksam, som det numera ingår i, har kravet att man måste ha sett när stölden skedde för att få ersättning. Mycket märkligt tycker jag. Är det någon som känner igen detta?
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-08-02, 11:39
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Jag blev bestulen på plånbok med kontanter, bankkort och körkort (i Spanien visserligen) i februari. Jag fick ingen ersättning. SalusAnsvar/och även Folksam, som det numera ingår i, har kravet att man måste ha sett när stölden skedde för att få ersättning. Mycket märkligt tycker jag. Är det någon som känner igen detta?
Blev du bestulen på rummet eller ute? Det är ett vanligt krav att man ska ha sin väska under uppsikt = att märka om någon tar den.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-08-02, 15:35
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Blev du bestulen på rummet eller ute? Det är ett vanligt krav att man ska ha sin väska under uppsikt = att märka om någon tar den.
Jag blev bestulen från min handväska som jag bar på, inne i en butik
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-08-03, 02:25
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Jag blev bestulen från min handväska som jag bar på, inne i en butik
Så trist! Vet bara att de ställer höga krav på att man varit aktsam. Blev själv av med bankomatkortet och allt på mitt konto i Stockholm då jag bodde där. Men då var det banken som som eventuellt skulle ersätta. Och det var ett mycket digert frågeformulär hon på banken hade. Då insåg jag hur tufft det är just med plånböcker i väskor. Jag fick dock mina pengar för att jag, som luttrad Stockholmsbo, gjort allt jag kunde för att undvika stöld. Men som sagt. Kraven är höga och man ska ju inte ha en massa kontanter på sig i onödan. Kortstölder är ju mellan dig och banken. Igen - trist
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-08-03, 03:14
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Jag blev bestulen från min handväska som jag bar på, inne i en butik
Här kan du läsa mer.


http://www.testfakta.se/guider-och-a...e-st%C3%B6lder
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-08-03, 03:21
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Ersättning vid stöld av kontanter

Och här om stöld av kort:


http://www.konsumenternas.se/betala/...behoriga-uttag
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT