Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-08-05, 09:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan.

Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.

Eva
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-08-05, 09:41
frubrink frubrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 81
Standard Sv: Svininfluensan.

Har de fortfarande kontroll med värmekameror på flygplatsen?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-08-05, 09:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Svininfluensan.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.Eva
Jeg hadde "Asiasyken" på 50-tallet, og var v e l d i g syk av den.
- ble glad da jeg hørte på nyhetene at den ga immunitet mot Svineinfluensaen, så kan jeg jo pleie resten av familien o m /når de blir syke

Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-08-05, 09:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Svininfluensan.

Både asiaten och hong konginfluensan har härjat vid min levnadstid, men har klarat mig från båda, så jag kanske tillhör dom som åker på detta i stället.
Bara inte lagom till Karpathosresan

Riitta
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-08-05, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Tror jag inte att den gör.

Den nya influensan A (H1N1) har en helt ny genetisk sammansätning som inte funnits tidigare. Därför är det inte säkert att de som haft Asiaten klarar sig helt från denna influensa. Kanske de är delvis skyddade och det närmaste året lär kanske ge svar på frågan.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-08-05, 12:40
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Svininfluensan.

roligt när det blir lite missförstånd. Jag menad att det drabbar mer yngre just för att de verkar mer mottagliga.
Är själv konfrimerad så då vete f.......n om det var så bra då.

Någon som vet hur sjukvården är på Kreta? Om man mot förmonad skulle insjukna.Det är väl där skon klämmer,är inte direkt orolig för själva influensan men just att bli sjuk på sin semester och i ett annat land känns inte så kul.

Läser att det varit ute om svininfluensan i ett annat inlägg så jag ska även se om man blir lite klokare där.

Hur känner ni andra inför eran resa..oroliga ??
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-08-05, 13:17
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Svininfluensan.

I tidningen Xaniotika Nea, Xania 22 juli er raportert et tilfelle på Kreta, i Malia, mannen er eiendoms mekler og har antaglig vært i kontakt med engelsk kunde!

Han ble sendt til sykehuset i Heraklion men er nå ok. Hans kone ble ikke smittet!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-08-05, 13:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan.

Du som ska till Kreta blir du sjuk och får ett normalförlopp på din influensa behöver du ingen sjukvård. Bara om något tillstöter eller om du tillhör en riskgrupp. Räkna med minst en veckas isolering. Kreta är en stor ö och där finns flera sjukhus.

Eva
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-08-05, 14:10
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Svininfluensan

Någon som vet om svininfluensan har drabbat Samos?

Jag är lite nojig och avbeställde min Cypern-resa p g a det. Men kanske att det är lite "säkrare" att åka till Grekland & Samos... Någon som vet?
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-08-05, 14:59
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Svininfluensan

Det var inget som kom fram via lokalbefolkningen eller turister att någon drabbats . Alla som gick av planet blev kontrollerade med en värmekamera innan vi kom ut i ankomsthallen. Vad som skulle ha skett om någon av oss passagerare visade utslag för denna kamera vet jag inte. Svininfluensan är luftburen men personen skall då hosta eller nysa på dig så att du därigenom blir smittad ( får viruset i dina slemhinnor). Luftkonditioneringen i planet sprider ingen smitta.
Kristina som kom hem för 1½ vecka sedan från Samos.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-08-05, 17:22
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Jag har lite svårt att förstå vissa tankegångar i den här tråden. Alltså att man funderar på att avbeställa resor och är orolig för att grekisk sjukvård inte är tillräckligt bra mm.

All expertis som jag hört uttala sig om nya influensan poängterar att den i normalfallet är relativt mild. Inte heller bedömer man att den ger allvarliga komplikationer i fler fall än vad den vanliga årligen återkommande influensan gör.
Vidare sägs att utbredning och smittspridning är likartad i Sverige och i övriga Europa (England är värre). M a o är det lika stor risk att bli smittad här hemma som utomlands.

Så varför fundera på att stanna hemma när vi inte gör det varje gång det kommer utbrott av vanlig influensa ?

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-08-05 klockan 18:10.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-08-05, 17:25
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Ang sjukvården på Kreta så har vi mest gott att säga om den efter att ha åkt ut och in på sjukhuset i Xania hela vintern. Vården var bra. De flesta i personalen pratade engelska så det funkade. Måste man ligga inne så var det si och så med maten. Dricka fick man ordna själv.
Glöm INTE det blå kortet!!
June
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-08-06, 15:01
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Kathimerini i dag 5. aug.
Number of swine flu cases surpasses 1,000
Almost 300 new cases of swine flu have been detected in Greece over the past week, taking the total number of people in the country who have contracted the potentially fatal virus to over 1,000, the Hellenic Center for Infectious Diseases Control (KEEL) said yesterday.
However, it is estimated that the actual number of cases in Greece is much higher, because mild cases are no longer reported by authorities. Of the 1,002 confirmed cases, 435 are people who have traveled from another country or those who have come into contact with them. Almost half (460) of the cases have been reported in Attica, followed by 159 cases on Crete and 127 on the Ionian Islands.
Swine flu has been responsible for more than 1,100 deaths worldwide, none of which have been in Greece, although three people here have been admitted to intensive-care units.

http://www.ekathimerini.com/

Her i den engelske utgaven kan du følge influensaen fra dag til dag.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-08-07, 09:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag har lite svårt att förstå vissa tankegångar i den här tråden. Alltså att man funderar på att avbeställa resor och är orolig för att grekisk sjukvård inte är tillräckligt bra mm.

Lars
Nu tycker jag inte att någon skriver så direkt. Naturligt att människor är oroliga och även att en del kanske avbokar sina resor. Det tycker jag inte att vi ska kritisera. Vi vet ju inte hur den eller de personerna har det i stt liv med andra sjukdomar, oro etc En del människor kanske vill och behöver närheten till sen egen läkare och skulle känna sig väldigt utelämnad i ett annat land.

Eva
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-08-07, 13:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu tycker jag inte att någon skriver så direkt.
Jag har läst flera inlägg i tråden där man funderar på att inte boka, avboka eller till och med har avbokat resor.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Naturligt att människor är oroliga och även att en del kanske avbokar sina resor. Det tycker jag inte att vi ska kritisera.
Naturligtvis ska man ha respekt för människors oro. Mitt inlägg handlade inte om att kritisera någons tankegångar eller handlande, däremot vill jag gärna föra fram fakta som kanske kan hjälpa till att lugna oroade, vilket du ser om du läser mitt inlägg ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vi vet ju inte hur den eller de personerna har det i stt liv med andra sjukdomar, oro etc En del människor kanske vill och behöver närheten till sen egen läkare och skulle känna sig väldigt utelämnad i ett annat land.
Kontentan av mitt tidigare inlägg är alltså att denna influensa, för den enskilde, inte kan betraktas som farligare än "vanlig" influensa. Rationellt sett behöver vi då inte oroa oss mer eller handla annorlunda än vad vi gör varje år då en influensa är i antågande.

Lars
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-08-07, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg


Kontentan av mitt tidigare inlägg är alltså att denna influensa, för den enskilde, inte kan betraktas som farligare än "vanlig" influensa. Rationellt sett behöver vi då inte oroa oss mer eller handla annorlunda än vad vi gör varje år då en influensa är i antågande.

Lars
Här håller jag inte helt med dig. Den här influensan riskerar att drabba betydligt fler personer vilket ger en stor belasting på sjukvården med allt vad det innebär. Även det kan få konsekvenser för den enskilde. Nytt är också att den sprider sig när vi normalt inte har infuensasäsong. Vaccinet är inte tillgängligt än. Riskgrupperna ser delvis lite annorlunda ut och viruset har en helt ny genetisk sammnsättning. Hur viruset kommer att förändras under resans gång vet vi inte heller. Bara att hoppas på att det fortsätter i sin milda form.

Själv brukar jag vaccinera mig varje år för vår vanliga säsongsinfluensa och kan normalt inte tänka mig att åka på vintersemester under influensasäsongen utan att vara vaccinerad. I år blir det dock annorlunda eftersom jag reser innan vaccineringen har börjat.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-08-07 klockan 13:30. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #57  
Gammal 2009-08-16, 13:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Mitt svar har väl iofs inte med Grekland att göra, men det handlar om svininfluensan.
Så som jag nu förstått det när personer i min närhet börjat drabbas så är den som en vanlig influensa (som kan vara nog så jobbig).
Den är av en ny sort vilkket innebär att ävn om du haft influensan de senaste åren inte är immun.
Den stora faran med den är att så många kommer att bli sjuka samtidigt, så viktiga samhällsfunktioner och produktion riskerar att stå stilla.

Jag vill sjjälvklart inte drabbas av denna sjukodom eller annan men skulle jag drabbas, då vet jag att den inte är livshotande per automatik. Så som fågelinfluensan verkade vara.

Jag vet att det finns flera sjukvårdskunniga här på forumet och min fråga till er är om den information jag fått inte är riktig.

Uppgifterna kommer från en anestesiläkare, har "sjukvården" svängt nu för att inte skapa panik?

// Helén- som för första gången i livet funderar på att vaccinera mig av den anledningen att jag reser mycket i jobbet och tänker i möjligaste mån undvika att behöva ligga sjuk på ett hotellrum
Svara med citat
  #58  
Gammal 2009-08-16, 13:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

De flesta som blir smittade blir inte sjukare än i vanlig influensa och blir snabbt friska igen.

Det som skiljer den från andra influensor är att den smittar så snabbt och så många och framför allt att den krävt flera dödsoffer bland personer som normalt inte skulle ha ansetts vara i rikszonen.

Så har jag förstått och det är även därför myndigheterna i många länger vill vaccinera alla.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2009-08-16, 14:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Jag tycker att uppgifterna från sjukvården eller rättare sagt från de myndigheter som styr hur sjukvården ska agera inte svängt särskilt. Naturligtvis förändras all information i förhållande till hur utvecklingen ser ut. Om du läser socialstyrelsens och smittskyddsinstitutets information får du de upplysningar som du efterfrågar. Självklart tycker jag att du ska vaccinera dig men beslutet kan ju ändå bara bli ditt eget. Själv har jag vaccinerat mig rätt många år och det bekostas av min arbetsgivare. Att avstå just i år har jag svårt att tänka mig med hänsyn till andra jag möter både privat och i mitt arbete som har viss vårdanknytning.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT