Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-29, 11:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Chora Kithira

Planlegger en liten utflukt til Kithira i juni, og har vel mer eller mindre bestemt at vi må bo i øyas hovedstad. På bilder ser den jo helt eventyrlig ut!

Har noen tips om bosted her? Bad og balkong er en selvfølge, ellers er det ikke så nøye...

Andre tips er også velkomne!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-16, 14:30
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Chora Kithira

Jag skulle också vilja veta lite mer om kithira. Det verkar vara något speciellt med de fastlandsnära öarna på "k" (kea,kithnos och kithira) som inte lockar turister, inte utländska i alla fall.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-16, 17:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chora Kithira

Vi ska bo 5 nätter på Kithira i juli..Har bokat..men vi bor inte i huvudbyn utan i Kapsali. Jag har nog en liten aning om att vi kommer att stanna längre när vi väl är där! Vi börjar i Nafplion den 12 juli och ska vara på Kithera den 17 juli -22juli.....så ska vi fortsätta runt Peloponnessos ....

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-16, 21:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Chora Kithira

I Chora ville vi gjerne bodd på Hotel Castelli pga utsikten, men der var det ingenting ledig da vi var der.
Det rommet vi tilslutt , etter m y e strev fant i Chora, var vi lykkelige for akkurat d a , men ikke noe vi vil anbefale.
Sesongen hadde egentlig ikke begynt på Kithira, det var gresk påske og på Castelli bodde det såvidt vi forsto kun grekere, vi så knapt en turist noe sted.
"Aphrodite" i Kapsali hadde fin beliggenhet og virket trivelig ,
der tenker vi å bo neste gang vi kommer til Kythira.

Restaurant Mirtoon, som ligger på hovedveien Chora - Kapsali, hadde de d e i l i g mat
I Kapsali spiste vi godt på Zorba's ( eller kunne det hete Zerba's??)

Mulig det er bedre bussforbindelser i høysesong, men da vi var der i april var vi glad vi hadde med leiebil fra Fastlandet.

Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-22, 23:25
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Chora Kithira

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Planlegger en liten utflukt til Kithira i juni, og har vel mer eller mindre bestemt at vi må bo i øyas hovedstad. På bilder ser den jo helt eventyrlig ut!

Har noen tips om bosted her? Bad og balkong er en selvfølge, ellers er det ikke så nøye...

Andre tips er også velkomne!
Hej Admirala !

Satt på torget i Nafplio lö 29/4 och lapade lite av den då sällsynta varan....SOL ! Den visade sig ca: 2tim!!!
I övrigt hade vi mest regn ! ?

Ser att du ska åka till min favorit...Kithira .
Boende i Chora finns, men utbudet är väldigt lite.


Får jag föreslå dig att bo i Kapsali !
Där är både bad, altan med havsutsikt och bra utbud med tavernor.
Jag har bott många ggr. hos Yiannis Avgerinos.
Han har flera studios/rums. http://i26.photobucket.com/albums/c1...afsson/088.jpg
Min favorit är hans
"KAMERA" Det är en stor studio med en liten altan, ca: 5 meter till stranden. http://i26.photobucket.com/albums/c1..._redigerad.jpgVi brukar betala 30-35euro i juni/sept. Telenr till Yiannis : 2736031189 mobil/6945703876. Hälsa gärna från Tom & Bodil från Sweden, så får du nog ett bra pris.
/ Tom

Senast redigerad av Tom den 2006-05-22 klockan 23:31. Anledning: Tillägg av bilder
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-23, 00:14
Tua Tua är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Chora Kithira

Jag håller med Tom om att det är bättre att bo i Kapsali, i den vykortsvackra bukten nedanför Chora. Vi bodde den första natten i rum alldeles vid stranden, namnet minns jag inte, men det visade sig att det var disco under, så vi flyttade till Aphrodite uppe i sluttningen. Fina lägenheter, åtminstone då, men det är flera år sedan.

Gunnar frågade om Kea och Kithnos. Där hamnar man om man seglar, och dit (i synnerhet till Kea) kommer Athens Onassisar med sina lyxiga motorbåtar med tillbehör till helgerna. Det är ett spektakel att titta på!

Men öarna har förstås sina Choras uppe i bergen långt ifrån det chica folket, och där låter man sig inte störas. Iounis var en jättegullig trafikfri by modell större, med slingrande trånga trappstegsgränder och vidunderlig vy mot havet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-23, 09:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Chora Kithira

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Satt på torget i Nafplio lö 29/4 och lapade lite av den då sällsynta varan....SOL ! Den visade sig ca: 2tim!!!
I övrigt hade vi mest regn ! ?
[/B][/I]
Hei Tom!
Uffda, du skulle sagt du skulle være her den dagen, så skulle vi nok sørget for sol

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Får jag föreslå dig att bo i Kapsali !
Man burde vel høre på ekspertene...
Men akkurat her har jeg en innvending. Kapsali blir for smått. Maken og jeg er sjelden på strendene. Å rusle rundt i bygater, utforske hva som ligger rundt neste sving, sette seg ned på kaféer og tavernaer, lese en bok i skyggen av et tre... Det er vår yndlingssyssel. Kapsali virker å være for liten for det.

Men takk for tips og hjelp. Vi legger Kapsali inn på en av bilturene våre.

Senast redigerad av Admirala den 2006-05-23 klockan 09:07.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-05, 17:56
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Chora Kithira

Hej,Kapsali är litet och uppbyggt runt turismen.
Men Kythira erbjuder mycket mer än Kapsali och Chora! Runt hela ön finns mängder av småbyar och många kan erbjuda någon form av boende.
Själv bor jag alltid på den norra delen av ön,i Agia Pelagia.En lugn håla utan allt för många turister...
Trevlig resa!
Anki (med 6 dagar kvar till avresa mot Kythira)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-05, 20:26
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Chora Kithira

[quote=Ankan]Hej,Kapsali är litet och uppbyggt runt turismen.[QUOTE[

Hej Anki !
Var det inte dig med sällskap vi träffade i Kapsali i Juni förra året ?
Vi bodde i hos Yiannis Avgerinos. Ni var bl.a och besökte Göran & Lalla Svanborg.

Sen sågs vi som hastigast på "Kaladistranden".

Mvh/Tom&Bodil (som åker ner till Kythira 4-5/9 )
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-05, 21:08
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Chora Kithira

Jodå,det är jag!
Kythira har jag besökt varje år sedan 1994...Svårt att slita sig därifrån...Nu åker vi ner igen,på söndag,och stannar 4 veckor.Önskar jag kunde åka i september, som jag tycker är den bästa tiden i Grekland.Men det är tyvärr omöjligt pga av arbetet.Men vi kanske ses ett annat år!?
Anki
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-05, 21:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chora Kithira

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan
Jodå,det är jag!
Kythira har jag besökt varje år sedan 1994...Svårt att slita sig därifrånAnki
Så gott det låter , tycker vi, som ska till Kythira för första gången i sommar och bo i Kapsali hos Yannis!

Lissi och cbriss
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-05, 21:50
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Chora Kithira

Vad roligt!Välkomna till paradiset!
Mitt bästa tips är att inte stanna i Kapsali utan ta er runt!Det finns så mycket att se på ön.Missa inte Milopotamos med sitt vattenfall,Karavas underbara kafenion och de naturliga källorna,nedanför byn, som har öns godaste vatten och mycket,mycket mer.
Hoppas eran vistelse på Kythira blir ett enda stort leende!
Anki
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-05, 22:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chora Kithira

Vi ska stanna 5 dygn på Kythera..men det kan bli mer.... Vi ska ägna 20 dagar åt Peloponnessos i juli och inleder med 2 dygn förbokade i Nafplion..12-14 juli ..så har vi 3 dagar på oss med improvisationer innan Kythera är vi stannar 17-22juli..så går flyget från Aten 1 augusti...Det blir ett äventyr!

Tack för tips!!!
Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-16, 18:16
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Chora Kithira

Hejsan
Jag heter goran och ar, tillsammans med min fru, bosatta pa Kythira sedan 9 ar. Kul att du tanker besoka on. Jag vill namna for dig att det finns mycket vackra byar aven pa den norra delen av on. Hela on ar mycket vacker att se och vill du ha mer info sa ar du valkommen att hora av dig.
Halsningar
Goran
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT