Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-16, 15:38
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Stränder på Folegandros

hej
undrar hur långt till närmaste strand från chora, samt hur långt till finaste stranden från chora? och vilka är dessa enl er som varit där? promenadbart?
glad för alla tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-16, 20:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
undrar hur långt till närmaste strand från chora, samt hur långt till finaste stranden från chora? och vilka är dessa enl er som varit där? promenadbart?
Jag tror att Vardia beach i hamnen ligger närmast. Den finaste stranden tycker jag är Kartego, men det flesta tror jag svarar Angali beach på den frågan. Vi går alltid dit, minns inte hur lång tid det tar, men det är inte så långt, och promenaden är trevlig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-16, 22:45
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Låter toppen !!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-16, 23:07
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Det finns en fantastisk strand jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
Man får först ta bussen sedan gå en bra bit längs berget, smalt, slingrigt och varmt. Men det var definitivt värt det.
Det som fanns där (förutom den fina stranden) var en liten taverna som låg en bit upp på berget där farmor i huset satt o rullade dolmades.
//
KR
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-17, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Ni kan gå eller eller åka buss till Angali Beach. Jag brukade ofta ta bussen dit och gå hem. Under högsäsong kör bussen ner till stranden. Från Angali kan ni gå en stig som följer havet till Agios Nicolaosstranden där även nakenbad är tillåtet. Den sista sträckan tar 15-20 min. Tidigare fanns det en mycket bra taverna där med en fantastisk utsikt över havet. Den stängde ett år men öppnade året efter. Promenaden mellan Angali och Chora tar ca en halv timme om man strosar på.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-17, 12:41
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Från Angali går det badbåtar till Agios Nicolaus och till den, i mitt tycke finare stranden, Livadaki. På Agois Nicolausstranden finns det träd så man kan få skugga. När vi besökte Folegandros i juni 2010 hade restaurangen ovanför precis öppnat igen.
Livadaki är en kort strand med klappersten och härliga flata klipphällar vid sidan. Mycket bra hoppklippor och fin snorkling. Under klipphällarna kan man få lite skugga. Man kan också ta bussen och kliva av cirka 2 km ovanför stranden. Ner tar det väl drygt en halvtimme men upp nästan det dubbla. När en kvart återstår av vandringen upp går man förbi ett litet kapell där man kan vila och titta på utsikten.
Min favoritstrand är också Katergo. Dit kan man åka badbåt från hamnen eller promenera. Fin snorkling även där och kanske ö-världens klaraste vatten! Enligt öborna själva i alla fall.
Om man vandrar dit går man från hamnen, fin och enkel vandring utom sista biten. Det är nästan enklare att gå upp än ner eftersom man måste klättra/hoppa ner de sista metrarna.

Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-17, 17:12
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Är det möjligt att promenera från choran till Kartego beach?



Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Från Angali går det badbåtar till Agios Nicolaus och till den, i mitt tycke finare stranden, Livadaki. På Agois Nicolausstranden finns det träd så man kan få skugga. När vi besökte Folegandros i juni 2010 hade restaurangen ovanför precis öppnat igen.
Livadaki är en kort strand med klappersten och härliga flata klipphällar vid sidan. Mycket bra hoppklippor och fin snorkling. Under klipphällarna kan man få lite skugga. Man kan också ta bussen och kliva av cirka 2 km ovanför stranden. Ner tar det väl drygt en halvtimme men upp nästan det dubbla. När en kvart återstår av vandringen upp går man förbi ett litet kapell där man kan vila och titta på utsikten.
Min favoritstrand är också Katergo. Dit kan man åka badbåt från hamnen eller promenera. Fin snorkling även där och kanske ö-världens klaraste vatten! Enligt öborna själva i alla fall.
Om man vandrar dit går man från hamnen, fin och enkel vandring utom sista biten. Det är nästan enklare att gå upp än ner eftersom man måste klättra/hoppa ner de sista metrarna.

Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-17, 17:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Är det möjligt att promenera från choran till Kartego beach?
Ja, det är möjligt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-17, 17:36
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Hur långt ca?


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det är möjligt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-17, 17:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Stränder på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Hur långt ca?
Jag vet inte exakt, jag har kört moped en sträcka och gått resten. Det är drygt 3 km till hamnen, och därifrån är det väl minst lika långt, så en dryg timme får du nog räkna med.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-17, 19:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Stränder på Folegandros



Kartego från ovan. Smidigast är att åka badbåt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT