Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Norden

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-10, 21:43
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Bo och leva i Norge?

Grekland i all ära men vad göra om man inte kan flytta dit i nuläget? Jo man väljer förstås second best: NORGE!

Kan någon ge mig tips om vad jag ska tänka på som svensk om jag skulle vill prova på att bo och arbeta i Norge ett, par tre år?
Hur är det med t ex levnadskostnader- jämfört med Sverige? Har hört att allt är så dyrt.
- Hur får man tag i ett bra arbete?
- Svensk sjukpension i Norge - fungerar utbetalningarna som vanligt?
- Finns någon nackdel med att behålla svenskt medborgarskap?
- Svenskt körkort?
- Svenskregistrerad bil - hur blir det med besiktning? Bilförsäkring?
- Sjukförsäkring?

Så till sist men inte minst...
- Vad kostar det att åka till Hellas [Grekland] från Norge? Dyrare än från Sverige?

Alla förslag och länktips tas tacksamt emot!

Allan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-11, 11:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Skal svare deg saa godt jeg kan, Allan

Hur är det med t ex levnadskostnader- jämfört med Sverige? Har hört att allt är så dyrt.
Ja, men det staar i forhold til inntekten. Nordmenn lever jevnt over meget bra.

- Hur får man tag i ett bra arbete?
Norge har rekordlav arbeidsledighet. Faktisk er det mange ledige jobber fordi man ikke faar tak paa arbeidstakere. Du kan sjekke ledige stillinger paa www.nav.no[/URL], de kan ogsaa hjelpe deg med aa finne arbeid. Ellers sjekker du annonsene i avisene.

- Svensk sjukpension i Norge - fungerar utbetalningarna som vanligt?
Naar du flytter til Norge og faar arbeid blir du automatisk innmeldt i folketrygden, og har rettigheter paa linje med alle andre i Norge fra foerste dag.

- Finns någon nackdel med att behålla svenskt medborgarskap?
Nei, hva skulle det vaere? Uansett faar du ikke norsk statsborgerskap paa flere aar. Du kan ikke stemme de foerste aarene, men det er ogsaa alt.

- Svenskt körkort?
Ikke noe problem.

- Svenskregistrerad bil - hur blir det med besiktning? Bilförsäkring?
Det vet jeg ikke, tror reglene er ganske kompliserte. En norsk kompis tok bil med fra England etter aa ha bodd der noen aar. Han slapp toll de to foerste aarene, tror jeg det var, men hvis han ville beholde bilen lengre maatte han betale toll og avgifter. Men som sagt, dette vet jeg lite om.

- Sjukförsäkring?
Trenger du ikke saa lenge du er arbeidstaker. Sykehus o.l. er i prinsippet gratis, legebesoek betaler du bare opp til en grense per aar (tror max ca 1700 kroner i aaret.) Yrkesskade-forsikring er arbeidsgiver paalagt aa betale. Evt kan du tegne en ulykkes/ufoereforsikring, som utbetales etter du eventuell blir helt eller delvis ufoer, dersom du synes pensjonen ikke er hoy nok for deg.

Så till sist men inte minst...
- Vad kostar det att åka till Hellas [Grekland] från Norge? Dyrare än från Sverige?
Hva koster det fra Sverige, da?...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-11, 18:59
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Man får inte köra svenskregistrerad bil om du är fast boende i Norge. Man kan bli stoppad å få höööga böter.
Har bott här i 10 år och trivs riktigt bra. Finns många fördelar med att bo här. Tex finns här inga karensdagar. Det är dyrt ja men man tjänar som sagt mer. Det är väl det land i världen där man får mest för sin lön.
Här bor massor av svenskar så ingen risk för hemlängtan. Svenska tv-kanaler har väl alla här Sen brukar det väl vara lite jobbigt under diverse idrottevangemang men oftast klår vi alla norrmän i de flesta idrotter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-11, 19:01
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

När jag flyttade hit förresten fick vi svenskar betala mindre skatt i 4 år! Tror det numera är 2 år. Detta pga det behövs så mycket arbetskraft här. Mycket trevligt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-12, 22:33
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Hallo.

Det skal da finnes en svensk nettside for svensker som vil arbeide i Norge - men hva den heter, det vet jeg ikke....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-13, 09:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Jag bor i en stad där många unga flyttat till Oslo. Flest Umebor utanför staden lär bo just där. Flera av mina vänner har i perioder jobbat i norsk sjukvård och min son arbetar i Oslo sedan flera år tillbaka. Han pendlar mellan städerna och arbetar och betalar skatt i Norge. Första åren var skatten lägre men nu betalar han som norrmännen gör. Jag har inte hört något negativt alls förutom att han fortfarande tycker att maten är lite sämre i Norge samt naturligvis väldigt dyr. Han har tjänstebil men jag vet att det är krångligt att ta över sin svenskregistrerade bil så den har han kvar här hemma.

Här kommer en användbar länk om du inte redan sett den.
http://www.grensetjansten.no/side.php?id=22

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-13, 19:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
J...........att han fortfarande tycker att maten är lite sämre i Norge samt naturligvis väldigt dyr. Han har tjänstebil men jag vet att det är krångligt att ta över sin svenskregistrerade bil så den har han kvar här hemma.

Här kommer en användbar länk om du inte redan sett den.
http://www.grensetjansten.no/side.php?id=22

Eva
At maten er dyr i Norge, er sikkert. Samtidig kommer det an på hvor/hvilken kjede man eks. kjøper mat i. Der kan være store forskjeller. Og ja, maten er jammen ikke alltid god, hverken i butikker eller på restaurant. Men man finner gjerne ut etter hvert hvor det er ok.

Jeg, og sikkert mange flere som bor i Oslo, er glad for alle disse unge svenskene som arbeider her, enten man møter dem som ekspeditører, servitører eller hva det enn skal være. De er jevnt over svært hyggelige og høflige og blide. Imøtekommende og tjenestevillige, langt mer enn mange nordmenn. (Håper dere svensker forstår disse ordene på samme måte som jeg, det semantiske mellom ulike nordiske språk kan noen ganger være vanskelig).

Ellers - tar du trikk eller buss innen Oslo, kan du reise døgnet rundt om du lyster, for NOK 500. Forøvrig en flott måte å bli kjent på. Når det gjelder bokostnader, det er virkelig dyrt! Men kanskje gjør de unge svenskene som mange av våre unge - bor kollektivt, leier en leilighet sammen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-14, 01:22
agnlar agnlar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 42
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

I Oslo är det inte alldeles enkelt att vara, dyrt boende och lika med mat. Jag har varit i både Oslo och andra städer i tjänst c:a 15- 20 veckor/ år sedan dec 2005 och blivit både rånad och illa berörd. Ficktjuvar härjar vilt under vissa perioder och knarkare alltid. Tiggare får man räkna med i varje gatuhörn, tragiskt i en av världens absolut vackraste städer. Det som i mina ögon var en stad med hjärtlighet har blivit förvandlad till en stad med hårdhet. Delar av Karl Johans Gate och parken vid Oslo S har blivit ett "tillhåll" för både det ena och det andra.

I Trondheim, Namsos och Narvik där "känns" allt lungnare. Tänk dig en "klubb"-kväll i Trondheim, då är man nöjd;-)))
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-14, 07:53
Kanenna Kanenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 148
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Har du hittat de här:

Arbetsförmedlingen i Sverige har en sida för jobb utomlands t.ex. i Norden http://www.arbetsformedlingen.se/GO.ASPX?A=78510

Där finns också flera länkar till informativa sidor, t.ex. Nordiska ministerrådets sida Hallo Norden
http://http://www.hallonorden.org/fo...ide/norge.aspx

Om du googlar på jobba i norge får du upp en massa länkar.
/K
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-14, 08:23
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av agnlar Visa inlägg
Tiggare får man räkna med i varje gatuhörn, tragiskt i en av världens absolut vackraste städer. Det som i mina ögon var en stad med hjärtlighet har blivit förvandlad till en stad med hårdhet. Delar av Karl Johans Gate och parken vid Oslo S har blivit ett "tillhåll" för både det ena och det andra.
)
Ja, tiggere er det en del av, øst-europeere for det meste, især rundt Karl Johansgate og Oslo S. Nå opplever ikke jeg det som farlig å bevege meg i byen, men det kommer jo an på hvor en oppholder seg. Oslo har mange hyggelige bydeler, med rikt uteliv. Og i sommerhalvåret en vakker skjærgård med småøyer som lett kan 'loffes' til med offentlig kommunikasjon etter jobb. Det koster ca 20-30 kroner med disse småbåtene, samme billett som på trikk og buss.

Når det gjelder priser på flybilletter fra Oslo til Athen, kan man få disse til lave priser om man er tidlig ute med bestilling hos eks. Norwegian. Ellers gjelder KLM og SAS, og selvsagt Apollo og Ving. Det blir vel omtrent som i Sverige vil jeg tro. - I fjor reiste jeg tur/retur med Norwegian til en øy i Hellas for ca NOK 700, men så lave priser ser man vel ikke mer til.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-14, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Jag har hört mycket positivt från utflyttade svenskar och Oslo har väl som alla storstäder sina baksidor. När jag gick min utbildning för länge sedan läste vi i Mathiesens böcker om alla uteliggare som fanns redan på den tiden. Sedan har det blivit fler uteliggare även i Sverige.

Min son kom till Norge med yrkeserfarenhet i bagaget och har bostad ordnad av företaget samt betalda hemresor varje månad till Sverige. Tror kanske att villkoren är tuffare för den riktigt unge utan yrkeserfarenhet. Många av de unga från Umeå som flyttat till Olso bor i kollektiv precis som andra ungdomar och jag tror att de har en härlig tid och lär känna många nya människor.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-14, 19:25
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Nu är ju inte alla lägenheter dyra... Jag bor i en jättefin tvåa, liten visserligen, 45m2, högt i tak med urtjusig stuckatur å betalar bara lite drygt 5000,-. Det gör inte ens mina vänner hemma i Sverige. När man bor så centralt som jag i en huvudstad, kostar oftast lägenheterna lite mer. Titta bara på Stockholm...!! I Norge är det förresten ovanligt att vitvaror ingår. Men det gör det i min Men det skall sägas att det blivit alltför många tiggare, knarkare och framförallt horor i centrala Oslo! Helt otroligt att inte polisen gör något!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-16, 21:19
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Bo och leva i Norge?

Tusen takk Admirala, Anna Pernilla, Malou, Eva L, Anglar och Kanenna för fina tips och värdefulla synpunkter och länkar!
Jag är verkligen imponerad av att man på det här forumet är så villig att dela med sig av det man vet och kan!

Det var intressant att läsa om Oslo även om det inte är aktuellt för vår del. Eller som Anglar säger "I Trondheim, Namsos och Narvik där "känns" allt lungnare."

Jag har redan kollat upp en del men ska försöka få mer tid till att fördjupa mig under veckan.

Eva L: Du skriver att din son har fria hemresor. Betyder det att han inte är skriven/folkbokförd i Norge? Jag frågar därför att om det finns ett sådant alternativ kanske det vore enklare.

/Allan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT