Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-02, 15:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2018, december

Om du tror att jag sitter kvar på altanen, har du fel. Det blev för svalt i slutet av månaden, så när julhelgen var över sa vi ”gia sas” och tog SAS norrut. Dessutom skulle en av sonsönerna fylla 7 år. Han väntade nog på presenter? Nu sitter jag i 3:an på andra våningen och tittar på snön!

Vädret har under månaden varit bra men med många svala nätter under + 12. Månadsnederbörden var 96 mm och årsnederbörden 240 mm (i jämförelse med fjolårets 360 mm). Julaftonen var fantastisk. Sol och helklart, nästan + 20 och mixed grill på balkongen hos bonussonen. Han hade aldrig grillat förut och ville lära sig av bonuspappa. Det var första gången han var med om Julfirande, men det var inte ”svenskt”.

Ätit julmat hade vi gjort tidigare under månaden. Dels hade vi haft jullunch med ”gänget” på vår altan med inlagd sill, Janssons frestelse, saffransbullar, glögg och pepparkakor. Dels hade vi köpt skinka och grisfötter och själva lagat och ätit. På plats i Jämtlands huvudstad visade det sig, att all skinka och lutfisk var slutsåld på de affärer vi besökte. Dessutom hade man glömt att skotta trottoarerna efter det stora snöfallet och på isknölar skall man inte gå utan dubbskor, har vi lärt oss!

Vad kan jag minnas från den gångna månaden så här på distans? Muskelbristningar! Inte i båda benen utan för Ylva i vänster och mig i höger lår. Det gjorde att antalet bergspromenader blev färre än vanligt.
Adrianos, snart 11 år, sonen till våra vänner Jannis och Angelina, fick högsta betyg i alla ämnen utom två, då han bara fick 9 (engelska och geografi). Eftersom han av språklärarinnan fått reda på, att han var bäst på skolan, blev Angelina både ledsen och arg. Vi pratar ofta engelska med honom och vet att han har en unik språkkänsla vid så unga år, så vi förstod vad problemet var. Detta bekräftades också, när Angelina ställde lärarinnan mot väggen: ”Han busar och kan inte vara tyst och still, när han sitter i grupp.” Samma gamla visa! Han bestraffas med lägre betyg, för att han inte blir stimulerad av undervisningen.

På juldagen kom Pelagia och undrade om vi ville komma över på lite mat och dryck. Det är inga problem längre att konversera med dem. I och med att Georgos mår bättre, är också Pelagia gladare och de försöker ha ”paréa” = bjudningar flera gånger i veckan. Precis som i gamla tider. Pelagia gav oss också julkakor att ta med hem till Sverige.
Tomater, gurka och apelsiner har vi fått av andra under månaden och kunnat frossa i.

Akram har gått på kvällsskolan några gånger i veckan samt besökt advokat i förhoppning om att kunna få uppehållstillstånd. Efter målningsjobb hos en polis i Ierapetra, som lovade att försöka hjälpa honom, ser han positivt på framtiden. Men den senaste arbetsgivaren, som han arbetat 18 dagar åt, säger att han inte har pengar att betala honom. Känslomässig berg- och dalbana!

Så här års brukar samlingsplatsen för män vara olivfabriken i byn. Men inte i år, eftersom det inte blivit någon kö vid leveranserna. Många träd har dött detta år pga. bristen på nederbörd.

Vid vår ålder får man alltid oroa sig över hälsan. Vår vän Ch. drabbades av akuta magproblem under månaden, men fick god hjälp på privatsjukhus i Heraklion. Han verkar vara i god form igen.

När vi den 22 december skulle besöka marknaden, såg vi att lägenheten för vår döde vän Nikos och hans f.d. fru Effie höll på att ”krossas”. När vi strax efter kunde prata med deras son Manolis, berättade han att hans syster Anna, läkare i Köpenhamn, skall öppna mottagning där. Maken Pedro skall arbeta med datorer på samma ställe. Effie behöver bara en mindre del av lägenheten att bo i.

Det tog en knapp vecka i Sverige för att känna klådan pga. den torra luften. En lättare förkylning har också gjort att vi hållit oss inne.

Med önskan om att ni alla får uppleva ytterligare ett Gott Nytt År och ännu flera!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-02, 16:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Tack Jannis för alla trevliga kåserier och rapporter som du har försett oss med under året. Det har blivit många rader av trevlig och informativ läsning. Det känns extra intressant att ta del av läsning som är lite mera om "vardagsnära" grekiskt liv än vad vi andra kan erbjuda när vi rapporterar från våra betydligt kortare besök i Grekland. Önskar er ett riktigt gott 2019!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-02, 17:18
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Tack för att ni delar md er!
Gott Nytt År!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-02, 20:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Å hälsa Östersund...

Länge sen jag var där, men den staden var ju "stan" för alla oss jämtar och säkert härjedalingar också. Många gånger traskade vi ungar upp och ner för gränderna som ledde till läroverket respektive rälsbussen. Där tog jag körkort en isig decemberdag och där jobbade jag på Solliden, Björkbacka och "sjukhúse"...travbanan var söndagsmålet och inte glömmer man Fyrvalla med alla skridskokändisarna.

Nåja.

Vi gamlingar får kanske akta oss för att bli sentimentala, men medge, femti- och sextitalet var väldigt bra !
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-03, 16:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Tack tillbaka. Det är klart man ska skriva, om man upplevt något speciellt!
Monica, så bra att du minns din hemstad! För mig var det Sundsvall, som var den naturliga staden att besöka under uppväxtåren, då jag bodde i Ånge.
58/59 gjorde jag lumpen i Östersund och blev väldigt förtjust i Östersund.
Tio år senare hade jag lyckan, att bli anställd på John Ericssonskolan efter utbildning och sex år i Malmberget. Under lumpartiden var Östersund en charmfull småstad, men när jag återkom 1969 hade centrum blivit förändrat. Jag tycker fortfarande mycket om staden med dess närhet till Storsjön och vyerna mot fjällen. Kommer du aldrig på besök och kollar förändringarna, Monica?
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-03, 20:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Fram till 1963 var jag 100 % jämte. Sen blev det studier i Stockholm och jobb lite här och där, och sen blev det Grekland som tog över.

Väldigt få släktingar och vänner finns kvar där i norr, som det ju blir, dels för att vi som blev vuxna på 60-talet förväntades att flytta söderut, där jobben fanns, dels på grund av min ålder som naturligtvis medför att många av de jämnåriga har gått hädan...

Man kan flyga med Google över bekanta områden! DÄR planterade vi skog! DÄR hade vi ungdjur på sommarbete! DÄR finns en bro nu, vi åkte färja...

Saknaden kommer i små ryck, men jag aktar mig för sentimentalitet, är bara nöjd över att ha haft en bra utgångspunkt för resten av livet.

Lumpen ja, vi hade A4, I5 och F4 , så bassar var det gott om.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-04, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Fram till 1963 var jag 100 % jämte.
Så då skulle man kunna säga att idag är du ojämt...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-01-07, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

God fortsättning och tack för rapporten!

Tråkigt att läsa om den dåliga olivskörden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-01-12, 09:01
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

God fortsättning!
Bättre att sitta i svenskt hus och titta på snö än att vara här den senaste tiden. Oj, så kallt vi haft! Snö ända ner på stränderna en dag i nordväst. Och en ny kallfront är på väg. AC:n jobbar på!
Betyg där annat vävs in är vi nog flera som varit med om så det är nog en universell företeelse vilket inte gör den mindre orättvis.
Ha det gott och kom snart tillbaka!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-01-12, 12:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Fortsatt Godt Nyttår Ylva og Jannis🍀
Χρονία Πολλά🎉
Ser at dere hadde en innholdsrik og fin desember
før dere reiste til Sverige!
Jeg vet ikke om noen andre som er så integrert
i lokalmiljøet som dere er i Koutsounari😊👍
Vi håper dere har det bra i Sverige og, til tross for muselbristene,
visste ikke om din skade, Jannis!
Det tar tid å bli bra forstår jeg,
men riktig God Bedring begge to🤞🤞🤞
Hilsen fra
Kari & Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-01-13, 16:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, december

Tack för hälsningar både från Norge och Ierapetra. De värmer våra frusna själar. Efter stormen "Jan", som var ganska lindrig här, har vi åter minusgrader.
I slutet av mars är vi tillbaka på Kreta igen. Vi blir alltid väl mottagna där, jag kan redan känna kindpussarna!
Min muskelbristning var lindrig och jag kunde redan efter en vecka återuppta träningen. Nu känner jag inte något av skadan, men Ylva har fortfarande bekymmer i sitt lår. Det blir bättre, när hon slutar springa på löpbandet!
Jag önskar allt det bästa för er och alla andra läsare.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT